27.01.2022

Тиша! Працює комісія із соцстрахування

Щоб оплатити дні тимчасової непрацездатності працівника, треба дотриматися цілої процедури призначення матзабезпечення. І починається вона з ухвалення рішення про оплату лікарняного листа комісією (уповноваженим) із соцстрахування. Про те, коли треба створювати таку комісію, як і які обов’язки вона повинна виконувати, — розповімо у статті.

Порядок створення

Порядок роботи комісії (уповноваженого) із соцстрахування регулюють два документи: Закон про соцстрахування і Положення № 13*.

* Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затверджене постановою правління ФСС від 19.07.2018 № 13.

Згідно з ними комісія (уповноважений) із соцстрахування створюється і діє на кожному підприємстві, в установі, організації, на якому працюють наймані працівники.

Попереджаємо: відмовитися від створення комісії (уповноваженого) не можна! Оскільки, якщо факт її (його) відсутності виявлять фахівці ФСС, підприємству буде відмовлено в наданні фінансування за заявами-розрахунками, які були сформовані до моменту створення комісії (уповноваженого) із соцстрахування.

Причому аж до того моменту, поки така комісія (уповноважений) не буде створена і відповідні рішення про призначення матзабезпечення не будуть належним чином оформлені (протоколом) **.

** www.fse.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/964771

Тому, якщо комісії (уповноваженого) із соцстрахування на вашому підприємстві ще немає, саме час її створити.

Пам’ятайте! Комісія із соцстрахування створюється на підприємстві, якщо чисельність застрахованих осіб, які працюють за наймом, перевищує 15 чоловік.

Тобто, якщо на вашому підприємстві числяться 16 і більше працівників, доведеться створити комісію із соцстрахування. Якщо чисельність працівників 15 чоловік і менше, на загальних зборах працівників обирають уповноваженого із соцстрахування.

Уповноважений або комісія із соцстрахування? Критерії вибору

Зверніть увагу: на новоствореному підприємстві комісію (уповноваженого) із соцстрахування треба створити в місячний строк після держреєстрації.

Строк порушено? Нічого страшного. Головне — встигнути це зробити до початку процедури призначення допомоги за першим листком непрацездатності. Тоді проблем не виникне.

А що робити, якщо на підприємстві спочатку працювало 15 співробітників (був обраний уповноважений із соцстрахування), а через деякий час був найнятий ще один співробітник (16-й)?

Оскільки чисельність працівників досягла 16 чоловік, підприємство зобов’язане виконати вимогу п. 1.4 Положення № 13 і створити комісію із соцстрахування. До того моменту свої функції виконуватиме уповноважений (лист Мінсоцполітики від 22.07.2013 № 378/18/99-13).

Процедура створення комісії проста.

Сторони обирають представників.

До комісії із соцстрахування повинні увійти представники двох сторін:

• від роботодавця (наприклад, працівники адміністрації підприємства);

• від застрахованих осіб. Представником застрахованих осіб є профспілка, а за її відсутності — інший уповноважений орган, що представляє інтереси застрахованих осіб (наприклад, збори трудового колективу).

Тому застраховані особи на загальних зборах обирають своїх представників від трудового колективу. Своє рішення вони оформляють постановою виборного органу профспілкової організації або протоколом загальних зборів.

А керівництво підприємства наказом (розпорядженням) делегує представників від своєї сторони.

Кількість представників (їх має бути рівна кількість від обох сторін) залежить від чисельності застрахованих осіб на підприємстві. А строк їх повноважень установлюється спільним рішенням представницьких сторін.

Зверніть увагу: члени комісії виконують свої обов’язки на громадських засадах. Тобто їх робота як членів комісії не оплачується.

Члени комісії обирають голову і його заступника.

Після того як склад комісії буде затверджений, на першому засіданні комісії відкритим голосуванням обирають голову комісії і його заступника.

Увага! Вони мають бути від різних сторін. Так, якщо головою комісії обраний представник від роботодавця, то його заступником повинен стати представник від застрахованих осіб.

Тепер комісія може приступити до виконання своїх функцій.

Коло обов’язків

Повний перелік функцій (обов’язків і повноважень), які виконує комісія (уповноважений) із соцстрахування, а також права, якими вона (він) наділена, прописані в пп. 2.1, 2.2, 3.1 Положення № 13.

Зокрема, комісія (уповноважений) із соцстрахування зобов’язана:

1) приймати рішення про призначення або відмову у призначенні матзабезпечення і передавати його роботодавцеві для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо.

Тобто приймати рішення про призначення лікарняних*, допомоги по вагітності та пологах, допомоги на поховання або про відмову у призначенні таких виплат;

* Як за рахунок роботодавця (перші п’ять днів хвороби), так і за рахунок коштів ФСС.

2) приймати рішення про припинення виплати матзабезпечення (повністю або частково);

3) перевіряти правильність видачі і заповнення документів, які є підставою для надання матзабезпечення (паперових листків непрацездатності, е-лікарняних та інших документів);

4) контролювати правильність нарахування і своєчасність виплати матзабезпечення застрахованим особам;

5) вести облік осіб, які часто і довго хворіють, а також осіб, що отримали листки непрацездатності у зв’язку з невиробничими травмами.

До речі, комісія із соцстрахування, приймаючи рішення про оплату лікарняних листів, має право з’ясовувати обставини і причини невиробничого нещасного випадку (якщо розслідування не проводилося комісією з нещасних випадків)*;

* Подробиці — у статті «Невиробнича травма — складний випадок — розбираємося легко» // «ОП», 2017, № 15.

6) аналізувати, інформувати і вносити пропозиції щодо зниження рівня захворюваності (наприклад, стежити за дотриманням карантинних норм працівниками підприємства);

7) контролювати своєчасність направлення у ФСС заяв-розрахунків про нараховані застрахованим особам суми матзабезпечення**;

** Усі нюанси подання такого документа до ФСС — у статті «Заява-розрахунок: заповнюємо з е-лікарняними особливостями» // «ОП», 2021, № 24.

8) розглядати скарги працівників підприємства на рішення комісії із соцстрахування за наданням матзабезпечення за рахунок ФСС;

9) брати участь у перевірках, що проводяться ФСС***, тощо.

*** Зверніть увагу: з 10.10.2020 такі перевірки проводяться по-новому (подробиці — у статті «Апґрейд перевірок ФСС: аналізуємо зміни» // «ОП», 2020, № 21).

Уповноважений із соцстрахування підприємства здійснює аналогічні функції.

Серед прав, які має комісія (уповноважений), хочеться виділити лише одне — у разі сумнівів відносно оплати того чи іншого лікарняного листа комісія (уповноважений) має право письмово звернутися у відділення ФСС з метою перевірки правильності видачі і продовження листків непрацездатності та отримати відповідні роз’яснення.

Графік роботи

Основною формою роботи комісії є засідання, які проводяться відповідно до затвердженого нею плану, але не рідше двох разів на місяць. Так говорить п. 4.1 Положення № 13.

Водночас, якщо на підприємстві протягом тривалого періоду не було жодного страхового випадку, вважаємо, що скликати комісію і проводити засідання не обов’язково.

Важливо!

Члени комісії беруть участь в її засіданнях особисто без права передачі своїх повноважень іншим посадовим особам.

Це означає, що в разі вимушеної відсутності члена комісії (він захворів, пішов у відпустку, направлений у відрядження) він не має права передавати свої повноваження іншій посадовій особі.

У такому разі комісія може або дочекатися відсутнього (якщо дозволяють строки), або провести засідання без нього (якщо будуть виконані всі умови). Крім того, важливо пам’ятати: щоб рішення комісії із соцстрахування вважалося правомірним, на засіданні мають бути присутніми більше половини членів комісії за наявності представника кожної сторони. Умову не виконано — засідання доведеться перенести.

У період карантину може виникнути спокуса провести засідання комісії дистанційно. Чи допустимо це? На наш погляд, ні.

Головна причина — необхідність оформляти рішення, прийняті комісією, протоколом у день їх прийняття.

Причому цей документ повинні підписати всі члени комісії, що беруть участь в ухваленні рішення. Дистанційно це зробити не можна. А значить, відмовитися від очних засідань не вийде.

Що стосується уповноваженого із соцстрахування, то він самостійно розглядає питання надання матзабезпечення в міру надходження відповідних звернень і подання необхідних для їх вирішення документів.

Нюанси ухвалення рішень

Комісія (уповноважений) із соцстрахування має право приймати рішення як про призначення матзабезпечення (лікарняних, декретних, допомоги на поховання), так і про відмову в його наданні.

Проте, щоб таке рішення вважати прийнятим, за нього повинна проголосувати більшість присутніх на засіданні членів комісії. При рівному розподілі голосів голос голови є вирішальним.

Строк для розгляду документів для призначення матзабезпечення у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, а також по вагітності та пологах — не більше 10 (календарних) днів із дня їх надходження (ч. 1 ст. 32 Закону про соцстрахування).

В еру паперових лікарняних листів днем надходження документів на підприємство (точкою відліку для 10 календарних днів) вважався день, коли працівник надав листок непрацездатності.

З електронними листками непрацездатності ситуація трохи складніша. Такі лікарняні листи вважаються виданими через сім днів після дати їх закриття.

Виняток — е-лікарняні з причиною непрацездатності «Вагітність і пологи». Вони вважаються виданими через сім днів з дати їх відкриття (п. 1 розд. ІІІ Порядку № 1234). У зв’язку з цим статус «Готовий до сплати (виданий)» електронні листки непрацездатності отримують лише на восьмий день після їх закриття/відкриття*.

* fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977639

Як тоді бути? Починаючи з якого дня треба відлічувати 10 календарних днів, установлених для прийняття рішення комісією (уповноваженим із соцстрахування) за е-лікарняними?

Фахівці ФСС у своєму листі від 25.11.2021 № 2739-11-1 рекомендують розпочинати процедуру призначення матзабезпечення з наступного дня після:

• надання працівником паперового листка непрацездатності;

• отримання е-лікарняним статусу «Готовий до сплати (виданий)».

Тобто не на восьмий день після дати закриття (відкриття) е-лікарняного (коли він отримає статус «Готовий до сплати (виданий)»), а лише на дев’ятий.

Приклад. Працівникові сформований е-лікарняний (з 13.12.2021 по 20.12.2021).

Готовим до сплати (виданим) такий лікарняний лист став на восьмий день після його закриття, тобто 28.12.2021.

Відповідно, згідно з роз’ясненнями ФСС, комісія (уповноважений) із соцстрахування повинна була прийняти рішення про призначення лікарняних або відмову в їх призначенні в період з 29.12.2021 по 07.01.2022.

Рішення комісії (уповноваженого) із соцстрахування оформляють протоколом у день їх прийняття.

Копію оформленого протоколу разом із документами, що стали підставою для призначення матзабезпечення, передають у бухгалтерію підприємства для нарахування виплат.

У разі відмови у призначенні виплат працівникові — застрахованій особі обов’язково видають Повідомлення про відмову в призначенні допомоги (у довільній формі) із вказівкою причин відмови і порядку оскарження.

Строк направлення Повідомлення — не пізніше за п’ять днів після винесення відповідного рішення.

На підставі цього документа працівник зможе (за бажанням) звернутися до ФСС й оскаржити рішення комісії (уповноваженого) протягом 5 (календарних) днів з моменту отримання Повідомлення. Також він може звернутися за захистом до суду.

Висновки

• Право призначати допомогу з тимчасової непрацездатності має лише комісія (уповноважений) із соцстрахування.

• Рішення комісії (уповноваженого) про призначення допомоги з тимчасової непрацездатності приймаються за е-лікарняними тільки після того, як вони отримають статус «Готовий до сплати (виданий)».

• Документи, необхідні для призначення допомоги, комісія (уповноважений) розглядає не більше 10 календарних днів.

• Відлік таких 10 календарних днів починається з наступного дня після отримання е-лікарняного статусу «Готовий до сплати (виданий)».

• Рішення комісії (уповноваженого) із соцстрахування оформлюють протоколом.