1. Електронна система створюється з метою відображення обігу та зберігання інформації щодо товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, а також для забезпечення міжвідомчої електронної взаємодії.
2. Порядок створення та функціонування Електронної системи визначається Кабінетом Міністрів України.
3. Обмін інформацією між Електронною системою та іншими інформаційно-комунікаційними системами здійснюється шляхом електронної інформаційної взаємодії відповідно до порядку електронної (технічної та інформаційної) взаємодії, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
4. Власником (держателем) Електронної системи є держава в особі центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах цифровізації, цифрового розвитку, інформатизації, у сфері надання електронних та адміністративних послуг. Майнові права інтелектуальної власності на комп’ютерну програму, що забезпечує діяльність Електронної системи, та компіляції даних Електронної системи належать державі.
Фінансування створення, ведення та функціонування Електронної системи здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги міжнародних організацій та інших джерел, не заборонених законом.
Фінансове забезпечення власника (держателя) та технічного адміністратора Електронної системи здійснюється за рахунок коштів державного бюджету та/або інших джерел, не заборонених законом.
Власник (держатель) Електронної системи безоплатно забезпечує користувачів Електронної системи програмними рішеннями, що гарантують розширену функціональність Електронної системи незалежно від роботи її центрального сервера та захищене зберігання даних, створених у режимі офлайн.
5. Технічним адміністратором Електронної системи (далі — технічний адміністратор) є визначене Кабінетом Міністрів України державне підприємство, яке належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах цифровізації, цифрового розвитку, інформатизації, у сфері надання електронних та адміністративних послуг.
Заходи із створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення Електронної системи, технічного і технологічного забезпечення, збереження та захисту даних Електронної системи, технічні та технологічні заходи з надання, призупинення та анулювання доступу до Електронної системи здійснюються технічним адміністратором відповідно до законів України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», «Про захист персональних даних» у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
6. Доступ користувачів до Електронної системи здійснюється через електронний кабінет користувача Електронної системи та/або електронний кабінет платника податків у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. При цьому створення, обробка, збереження і передача інформації Електронною системою здійснюються безоплатно.
7. Електронна система за запитом податкових органів та економічних операторів забезпечує формування витягів про:
1) економічних операторів, об’єкти економічних операторів, у тому числі місця зберігання алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
2) сформовані унікальні ідентифікатори електронних марок акцизного податку, в тому числі із зазначенням дати та часу такого формування;
3) сформовані електронні марки акцизного податку та/або унікальні групові ідентифікатори, зокрема про їх статус із зазначенням дати та часу його набуття або зміни, у тому числі з початку їх формування;
4) суми сплаченого/несплаченого акцизного податку, в тому числі податкового боргу, за сформовані унікальні ідентифікатори електронних марок акцизного податку;
5) акцизні електронні документи;
6) залишки товарів (продукції) в розрізі штрихових кодів таких товарів (продукції) на об’єктах економічних операторів;
7) інші дані, що містяться в Електронній системі.
На запит економічного оператора Електронна система забезпечує формування витягів, які містять інформацію виключно щодо об’єктів, товарів (продукції) та операцій, у яких брав участь такий економічний оператор.
Повідомлення та витяги, зазначені в цій частині, формуються в Електронній системі із накладенням кваліфікованої електронної печатки технічного адміністратора Електронної системи. Такі повідомлення та витяги формуються та надаються користувачам безоплатно.
Витяги, зазначені в цій частині, мають статус електронного документа та можуть використовуватися як підтвердження фактів і даних Електронної системи під час проведення перевірок економічного оператора, в тому числі його об’єктів, прийняття рішень контролюючим органом у разі встановлення порушень законодавства, а також адміністративного оскарження таких рішень та під час розгляду справи у суді.
Форма витягу та порядок його формування визначаються Кабінетом Міністрів України.
Інші органи державної влади у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, отримують інформацію з Електронної системи шляхом електронної інформаційної взаємодії.
Фізичні особи, які досягли 18-річного віку, що не є економічними операторами, без реєстрації в Електронній системі та створення електронного кабінету в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, мають право загального доступу для ознайомлення з відкритою інформацією Електронної системи щодо маркованих товарів (продукції) та подання повідомлень про можливі порушення в обігу товарів (продукції), що підлягають маркуванню.
8. У разі будь-яких порушень у роботі Електронної системи, в тому числі її повного зупинення, технічний адміністратор розміщує на офіційному веб-сайті власника (держателя) Електронної системи повідомлення про виявлення технічних/методологічних помилок чи технічного збою в роботі із зазначенням дати та часу їх початку, а також вживає усіх необхідних заходів для їх усунення, за результатами яких розміщує повідомлення про їх усунення із зазначенням дати та часу їх завершення.
У разі будь-яких порушень у роботі економічного оператора або відсутності зв’язку з Електронною системою економічний оператор має право працювати з Електронною системою в режимі офлайн, використовуючи програмні рішення, надані власником (держателем) Електронної системи, але не більше 72 годин.
У разі якщо в роботі Електронної системи виявлено технічну/методологічну помилку чи технічний збій і таку помилку/збій визнано технічним адміністратором у формі повідомлення або її існування підтверджено рішенням суду, вважається, що підстави для притягнення економічного оператора до адміністративної, фінансової та/або кримінальної відповідальності чи застосування до такого економічного оператора штрафних санкцій, передбачених цим Законом, за порушення законодавства, зумовлені виключно технічною помилкою чи технічним збоєм у роботі Електронної системи, відсутні.
На період відсутності зв’язку між програмними рішеннями, які використовує економічний оператор, та сервером Електронної системи:
1) економічний оператор — виробник/імпортер, використовуючи програмні рішення, надані власником (держателем) Електронної системи, має право:
складати АЕД у паперовій формі на товар (продукцію), маркований графічними елементами електронних марок акцизного податку, із статусом «електронна марка активована», присвоєним до початку роботи в режимі офлайн;
формувати унікальні групові ідентифікатори, відвантажувати такий товар (продукцію);
2) економічний оператор — суб’єкт господарювання, що здійснює оптову торгівлю товарами (продукцією), використовуючи програмні рішення, надані власником (держателем) Електронної системи, має право:
складати АЕД у паперовій формі на товар (продукцію), маркований графічними елементами електронних марок акцизного податку, із статусом «електронна марка активована», присвоєним до початку роботи в режимі офлайн;
приймати товар (продукцію), маркований графічними елементами електронних марок акцизного податку, відповідно до АЕД, у тому числі АЕД, складеного в паперовій формі;
реалізовувати/відвантажувати товар (продукцію), маркований графічними елементами електронних марок акцизного податку, отриманий відповідно до АЕД, у тому числі АЕД, складеного у паперовій формі;
3) економічний оператор — суб’єкт господарювання, що здійснює роздрібну торгівлю товарами (продукцією), використовуючи програмні рішення, надані власником (держателем) Електронної системи, має право:
приймати товар (продукцію), маркований графічними елементами електронних марок акцизного податку, відповідно до АЕД, складеного в паперовій формі;
реалізовувати товар (продукцію), маркований графічними елементами електронних марок акцизного податку, отриманий відповідно до АЕД, у тому числі АЕД, складеного в паперовій формі.
У період відсутності зв’язку між програмними рішеннями, що використовує економічний оператор, та сервером Електронної системи економічний оператор використовує програмні рішення, надані власником (держателем) Електронної системи, що забезпечують захищене зберігання даних, створених у режимі офлайн, складання АЕД, накладення кваліфікованого електронного підпису, надсилання повідомлення про формування АЕД до Електронної системи, створення паперової копії АЕД тощо.
Функції захисту інформації в режимі офлайн щодо контролю факту спотворення або знищення створених даних та ідентифікації створювача таких даних реалізуються з використанням засобів захисту інформації з підтвердженою відповідністю.
Підтвердження відповідності та проведення державної експертизи засобів захисту інформації здійснюються в порядку, встановленому законодавством.
Після відновлення роботи Електронної системи та відновлення зв’язку відбувається автоматична синхронізація даних, створених економічним оператором у період відсутності зв’язку між програмними рішеннями, наданими власником (держателем) Електронної системи, та сервером Електронної системи. Програмними засобами Електронної системи забезпечуються хронологічна обробка поданих даних та їх збереження.