В деяких компаніях на балансі підприємства знаходяться автотранспортні засоби. Для їх роботи потрібне не лише пальне, а й моторна олія. Вона також є витратним матеріалом, але потребує періодичної заміни. Якщо з обліком пального питань, як правило, немає, то з мастилом їх дуже багато. Наприклад, як часто потрібно міняти моторне мастило? Яких норм витрат слід дотримуватись? Що робити з відпрацьованою олією?
Заміна моторної олії - часта операція технічного обслуговування автотранспортного засобу. Правила та частота проведення ТО (в тому числі заміни моторної олії) відображені в Положенні № 102.
Перелік робіт з ТО наведено в додатку 4 до Положення № 102. При цьому роботи по заміні олії знизу картера двигуна включені в перелік таких операцій. Таке технічне обслуговування для легкових автомобілів та автобусів має проводитися кожні 5000 км.
Заміна олії документально проводиться так:
Якщо в документації заводу-виробника встановлено іншу періодичність ТО відповідного автомобіля, слід керуватися вимогами вказаного документа.
Головна відмінність моторної олії від пального полягає в тому, що пальне повністю згорає в процесі роботи автомобільного двигуна. Натомість олія після того, як вона відпрацює свій функціональний ресурс, потребує зливання з авто. Тому виникає питання: як часто заливати моторне масло, яке потім доведеться змінювати?
При плануванні потреби в горюче-мастильних матеріалах та контролі за їх витратами користуємося Нормами № 43 Мінтрансу. Проте для використання цих норм слід зазначити у наказі про організацію бухгалтерії. Крім того, в окремому додатку до наказу доцільно прописати, якими нормами слід керуватися щодо витрат матеріалів певною установою.
Норми витрат безпосередньо мастильних матеріалів наведені в додатку до Норм № 43. Ці норми встановлені з розрахунку на 100 л (100 м³ СПГ) нормативних витрат пального (Qh) для відповідного автомобіля:
Як видно, витрати мастильних матеріалів безпосередньо залежать від кількості використаного автомобілем пального.
Зауважимо: більшість автомобілів нової модифікації не увійшли в додаток до Норм № 43. Якими ж нормами витрат мастильних матеріалів користуватись у такому випадку?
Для сучасних транспортних засобів застосовуємо тимчасові норми витрат мастильних матеріалів. Розміри таких норм наведено в п. 2.3 розд. 2 Норм № 43.
Для дизельних і газодизельних вантажних автомобілів і автобусів з повною масою понад 3,5 т:
Для інших автомобілів і автобусів:
Зверніть увагу: зливати відпрацьовану моторну олію, як звичайну рідину, на землю заборонено. Ці відходи потрібно утилізувати, щоб не шкодити навколишньому середовищу.
Відпрацьовані нафтопродукти, непридатні для використання за призначенням (зокрема відпрацьовані моторні, індустріальні олії та їхні суміші), є небезпечними відходами. Вони належать до розділу А Жовтого переліку відходів.
Питання утилізації моторних олій регулюється Порядком № 1221. Цей документ встановлює особливий порядок утилізації відпрацьованих мастил.
Серед основних обов’язків споживачів (п. 6 Порядку № 1221) є наступні операції::
Постановою КМУ «Про затвердження Порядку подання декларації про відходи та її форми» від 18.02.2016 р. № 118 визначено, що таку декларацію повинні подавати всі суб’єкти господарювання, діяльність яких так чи інакше призводить до утворення відходів в обсязі від 50 до 1000 умовних одиниць моторного мастила https://avtoto.com.ua/ua/masla/mastilo-motorne/.
Суб’єкти подають декларацію про відходи один раз на рік одночасно в паперовій та електронній формах до ЦНАПу. Термін подання – до 20 лютого, наступного року.