Теми статей
Обрати теми

Торгівля тютюном і алкоголем в умовах воєнного часу

Павленко Олексій, податковий експерт
Цей матеріал присвячуємо питанням торгівлі тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (РЕС), а також -алкогольними напоями. Нагадаємо, що спочатку Законом № 2118* депутати відмінили усі види перевірок на час воєнного стану, але потім швидко схаменулися. І Законом № 2120** було реанімовано право фіскалів на проведення будь-яких (!) фактичних перевірок. А дуже багато таких перевірок «присвячені» виконанню вимог саме «профільного» Закону № 481***. То ж, шановні читачі, ви повинні бути у всеозброєнні.

* Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу…» від 03.03.2022 № 2118-IX.

** Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу…» від 15.03.2022 № 2120-IX.

*** Закон «Про державне регулювання…» від 19.12.1995 № 481/95-ВР.

Загальне ліцензійне

Згідно зі ст. 18 Закону № 481 вважаються діючими ліцензії, за якими до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України або за наявності обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії, зокрема, на право: оптової та роздрібної торгівлі тютюновими виробами та РЕС, алкогольними напоями.

Тож,

! якщо під час дії воєнного стану черговий платіж за відповідну ліцензію вами не сплачено та/або скінчився строк дії ліцензії, вона вважається діючою, і ви можете продовжувати спокійно торгувати згаданими товарами до припинення або скасування воєнного стану

Обов’язки щодо сплати чергових платежів та/або дії щодо продовження ліцензії необхідно буде виконати протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні.

Крім того, постанова КМУ «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18.03.2022 № 314 (діє з 19 березня ц.р.) дозволяє розпочинати проводити під час дії воєнного стану види діяльності, які потребують отримання ліцензій та дозволів на підставі поданої до Мінекономіки декларації. Вважаємо, що такий дозвіл розповсюджується і на оптову й роздрібну торгівлю алкогольними й тютюновими товарами та РЕС. Тож у разі подання Мінекономіки і прийняття останнім згаданої декларації можна розпочинати згадані види діяльності — без отримання/наявності відповідних ліцензій.Але тим, хто працював у період воєнного стану на підставі такої декларації, після війни доведеться отримувати дозвільні документи та ліцензії у загальному порядку. Для цього їм невідкладно, але не пізніше одного місяця після скасування воєнного стану, треба звернутися до відповідних органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних (електронних публічних) послуг.

І хоча податківці щодо використання такої декларації для видів діяльності, пов’язаних з тютюновими, алкогольними та пальними товарами (що підпадають під Закон № 481) ще чітко не висловлювались, але такі види діяльності до заборонених у постанові КМУ від 18.03.2022 № 314 не потрапили!

Детальніше щодо такої можливості читайте в «Податки & бухоблік», 2022, № 25 в матеріалі «Ліцензії і документи дозвільного характеру під час воєнного стану» https://i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2022/april/issue-25/article-120088.html

Торгівля алко-тютюновими товарами платниками спец-ЄП

Законом від 01.04.2022 № 2173-IX, починаючи з 16.04.2022 і до скасування воєнного стану, знята заборона на здійснення роздрібної торгівлі підакцизними товарами для платників ЄП, які працюють у групі 3 на ставці 2% (спецЄП). Тобто з цієї дати платникам цього спец-ЄП дозволено торгувати вроздріб алкогольними напоями і тютюновими виробами та РЕС.

Отже, на відмінність від інших платників ЄП, з 16 квітня платники спец-ЄП можуть торгувати не тільки пивом, сидром, пері та столовими винами, а будь-якими алкогольними напоями. Та ще й — тютюновими виробами і РЕС.

Торгівля тютюновими виробами та РЕС

Роздрібний акциз. Перекладання обов’язку сплати роздрібного акцизу з роздрібних торговців на плечі виробників та імпортерів було здійснено з 1 травня! Законом від 21.04.2022 № 2218-IX (набрав чинності з 30.04.2022) відповідні зміни до БКУ і ПКУ були зсунуті назад: з 1 січня 2023 року на 1 травня 2022 року****! Тож вони вже почали діяти — і починаючи з цієї дати платниками роздрібного акцизу офіційно вже стали виробники та імпортери тютюнових виробів, а також — РЕС (щодо яких див. також нижче)!

**** Про попереднє перенесення цих змін до БКУ та ПКУ читайте в «Податки & бухоблік», 2022, № 22 в матеріалі «Роздрібний акциз з тютюнових виробів та РЕС з 1 квітня» /i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2022/april/issue-22/article-119936.html)

У той же час у п. 40 підрозд. 5 розд. ХХ, який було внесено до ПКУ Законом від 15.03.2022 № 2139-IX, мова теж іде про сплату до 2023 року роздрібного акцизу за старими правилами (тобто — роздрібними торгівцями) з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до 1 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками, та не реалізовані кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року! Законопроектом № 7311 від 24.04.2022 у цій нормі (п. 40 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ) передбачено дати 1 квітня замінити на 1 травня 2022 року. Тож після прийняття цього законопроекту ці дати вже будуть прив’язані до змін до БКУ та ПКУ щодо роздрібного акцизу, які вже діють з 1 травня ц.р.

Отже

! до кінця 2022 року роздрібні торговці ще повинні будуть сплачувати роздрібний акциз — але лише з продажу тютюнових виробів, вироблених до 1 травня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками

Таким чином, роздрібникам тепер доведеться слідкувати за датами вироблення, що зазначені на упаковках тютюнових виробів, щоб чітко знати, з реалізації яких сплачувати 5%, а з яких ні…

Роздрібний акциз з продажу РЕС. До 01.05.2022 року не сплачувався, адже відповідні зміни в п.п. 215.3.10 ПКУ, якими була встановлена ставка роздрібного акцизу для РЕС, запрацювали лише з 01.05.2022. Вищезгадана перехідна норма з п. 40 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ реалізації РЕС не стосується! Тобто, роздрібний акциз з реалізації РЕС мають сплачувати, тільки починаючи з 1 травня 2022 року і лише виробники та імпортери!

Макс-роздрібні ціни (МРЦ) і ціни продажу. Тут здебільшого усе залишається, як і раніше. Для цілей максціни продажу Закон № 481 (ст. 111, 15 та 18) та ПКУ (п. 221.3) орієнтують на МРЦ, що нанесена на упаковці відповідного товару (продукції). Але ж МРЦ зараз точно має бути нанесена лише на упаковці сигарет, цигарок та сигарил!

Адже до 2024 року на упаковку тих нових тютюнових виробів та РЕС, які потрапили з 2022 року під МРЦ, можна МРЦ не наносити. І якщо така ціна на упаковці не зазначена, то орієнтир — на дату виготовлення виробу, тобто на МРЦ, що діяла на таку дату. Коли МРЦ не зазначена (!) на упаковці, інформацію про МРЦ такого виробу треба шукати на вебпорталі ДПСУ на сервісі «Інформація про максимальні роздрібні ціни виробників та імпортерів підакцизних товарів (продукції)» за адресою tax.gov.ua/cigars

Щоб визначити максціну, за якою роздрібні торгівці мають право реалізувати тютюнові вироби чи РЕС, треба відповідну МРЦ, яка зазначена на упаковці, чи інформація про яку отримана на вебпорталі ДПСУ, помножити на 105 %.

Акцизні марки. Роздрібні торгівці мають знати, що на період до припинення або скасування воєнного стану Законом № 2118 дозволено виробництво та імпорт сигарет, цигарок, сигар та сигарил з тютюном або його замiнниками, маркованих марками акцизного податку, призначених для тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) (п. 69.8 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Також Законом № 2120 дозволено (у разі неможливості виготовлення марок в Україні) імпортувати такі вироби, марковані акцизними марками, надрукованими за межами України (п. 69.20 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Окрім того, змінами в ст. 18 Закону № 481 на цей же час дозволено імпорт та реалізацію в Україні сигарет з фільтром та ТВЕН з маркуванням марками виготовленими та маркованими (включаючи мову) відповідно до вимог держави — члена ЄС — виробника такої продукції.

Торгівля та зберігання алкоголю

Заборона на продаж алкоголю. Пункт 13 ч. 1 ст. 8 Закону Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування встановлювати у порядку, визначеному КМУ, заборону на торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі. Порядок такої заборони затверджено постановою КМУ від 29.12.2021 № 1457.

Така заборона, запроваджується в межах території, на якій вводиться воєнний стан шляхом видання наказу військовим командуванням разом з військовою адміністрацією (у разі її утворення) з метою забезпечення громадської безпеки і порядку.

Так, наказом військового командування та військової адміністрації (у разі її утворення) визначається час введення та строк дії заборони торгівлі алко-напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в межах території, на якій вводиться воєнний стан. Про це інформують, госпсуб’єктів та населення на відповідній території зокрема через засоби масової інформації. Зараз у низці регіонів продаж алкоголю заборонено взагалі, у деяких є невеликі послаблення щодо цього. Тож, шановні продавці алкогольних напоїв та спиртових речовин дотримуйтесь відповідних обмежень на торгівлю цими товарам, що встановлені вашими місцевими військовими адміністраціями. Інакше можете натрапити на санкції (див. нижче).

І пам’ятайте, що ніхто не відміняв також усі інші правила та обмеження щодо торгівлі алко-напоями (та тютюновими виробами), встановлені в ст. 151 — 153 Закону № 481!

Акцизні марки. Щоб не було під час фактичних перевірок питань щодо акцизних марок на алко-напоях, треба пам’ятати про таке. З 1 січня цього року не підлягають маркуванню (див. п. 226.10 ПКУ), зокрема: звичайні (неігристі) вина та зброджені напої, що класифікуються у товарній позиції 2204 (крім 2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 22 10 00, 2204 29 10 00) та у товарних підкатегоріях 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00 згідно з УКТ ЗЕД, фактична міцність яких вища за 1,2 % об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 % об’ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження.

Це питання важливе також у світлі того, що при реалізації алко-напоїв у чеку РРО необхідно зазначати штрихкод (серію та номер) акцизної марки*****. У той же час залишки згаданих товарів, які надходили ще маркованими доведеться реалізовувати із зазначенням штрихкодів акцизних марок. Детальніше про ці та інші нюанси читайте в матеріалі «Немаркований алкоголь і чек РРО», «Податки & бухоблік», 2022, № 15.

При цьому також пам’ятайте, що

! під час воєнного стану з усіх РРО-штрафів застосовуються штрафи за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів

(детальніше — див. нижче).

***** Алко-напої, марковані марками попереднього зразка (без наявності штрихкоду) реалізуються без відображення штрихкоду, в межах придатності такого напою до споживання.

Інше. Нагадуємо також про необхідність дотримування торговцями мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на алкогольні напої (див. постанову КМУ від 30.10.2008 № 957)!

Пам’ятайте, що і підчас воєнного стану зберігання алко-напоїв згідно зі ст. 15 Закону № 481 має здійснюватися лише в місцях їх зберігання, внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання. Виключення тут складають лише факти зберігання алкоголю у тій самій точці, де і продаєте (магазин, кафе, бар тощо, бо ці пункти і так є в реєстрі), та зберігання сухих вин.

Обмеження для лікарського спирту та спирт-настоїв. На період воєнного стану ст. 18 Закону № 481 встановлено, що спирт етиловий, який використовується як лікарський засіб, та спиртові або водно-спиртові настої реалізуються вроздріб тільки через аптеки у флаконах з медичного скла або у пластикових флаконах та банках медичного призначення з об’ємом вмісту лікарського засобу не більше ніж 100 куб. см., крім таких лікарських засобів, як бальзами. І хоча це — не «саме алкогольні» напої, але ними зараз підторговують не тільки аптеки…

Перевірки та штрафні санкції

Зелене світло фактичним перевіркам. Податківці у БЗ 113.05 нагадали, що змінами до п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ з 17 березня припинено мораторій на проведення фактичних перевірок, у т.ч. перевірок щодо дотримання вимог Закону № 481. Тож під час здійснення фактичних перевірок податківці мають право перевіряти дотримання законодавства, зокрема, з цікавих нам питань: порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, а також — наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів.

Та ще й в згаданій нормі з’явилося уточнення: у разі виявлення порушень за результатами фактичних перевірок штрафи застосовуються, а вимоги законодавства щодо зупинення штрафів на період воєнного стану або карантину не застосовуються (!) у тому числі положення п.п. 112.8.9 ПКУ (про форс-мажор).

Отже, усі види фактичних перевірок зараз податківцям дозволені, як і застосування штрафів за порушення, виявлені під час таких перевірок!

РРО-«принади». Звісно, що роздрібна торгівля згаданими підакцизними товарами і під час війни має здійснюватися через РРО/ПРРО. З однієї сторони добре що в п. 12 розд. ІІ Закону про РРО прописали незастосування санкцій за порушення РРО-норм на період до припинення або скасування воєнного стану на території України. А з іншої — погано, що це звільнення не розповсюдили на санкції за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів! Такі порушення податківці якраз і виявляють на законодавчо «реанімованих» фактичних перевірках. Отже фіскали мають право накладати РРО-штрафи лише на тих, хто порушує порядок здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

У зв’язку з цим нагадаємо, що відповідно до п.п. 11 ст. 3 Закону про РРО госпсуб’єкти зобов’язані проводити розрахункові операції через РРО/ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду акцизної марки у (серія та номер) при роздрібній торгівлі алко-напоями. Але формально штрафувати податківці можуть не тільки за порушення вимог цієї норми, але й за інші порушення порядку здійснення розрахункових операцій з підакцизними товарами (наприклад, за невидачу чека РРО/ПРРО)!

Власне санкції. Нижче наводимо невичерпний перелік основних видів санкцій, які можуть вам загрожувати від податківців під час фактичних перевірок, пов’язаних з алко-тютюновими товарами.

Види санкцій, які можуть застосувати податківці

За які порушення (сфера та склад порушення)

Розмір санкції

Чим встановлена

Суб’єкт штрафування

РРО-порушення.

Непроведення, проведення на неповну суму, невидача (в паперовій вигляді та/або електронній формі) розрахункового документа у разі продажу підакцизних товарів

(1) 100 % вартості проданих з порушенням товарів (за перше порушення)

150 % -за кожне наступне порушення;

ст. 17 Закону про РРО

госпсуб’єкт

(2) від 2 до 5 НМДГ (34 — 85 грн)

ст. 1551 КУпАП

фізособи, які здійснюють розрахункові операції

(3) від 5 до 10 НМДГ (85 — 170 грн)

-«-

посадові особи

Проведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості; без зазначення штрих-коду акцизної марки

300 НМДГ (5100 грн)

ст. 17 Закону про РРО

госпсуб’єкт

Роздрібна торгівля алкогольними напоями або пальним через РРО (КОРО), не зазначений у ліцензії

200 % вартості реалізованої через РРО (КОРО) продукції, але не менше 10000 гривень

ст. 17 Закону № 481

госпсуб’єкт

Порушення правил торгівлі.

Порушення правил роздрібної торгівлі алкоголем та тютюновими виробами (вимог ст. 153 Закону № 481), зокрема торгівля алко-напоями на територіях, де запроваджено воєнний чи надзвичайний стан, в порушення встановлених місцевих обмежень або заборони торгівлі такими товарами*.

(1) 6800 грн

(2) від 400 до 800 НМДГ (6800 — 13600 грн)

ст. 17 Закону № 481

ст. 156 КУпАП

госпсуб’єкт

посадові особи юросіб, ФОП

Безліцензійна торгівля.

Торгівля алко-напоями тютюновими виробами та РЕС без наявності ліцензії**

(1) 200% вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн

ст. 17 Закону № 481

госпсуб’єкт

(2) від 1000 до 2000 НМДГ (від 17000 до 34000 грн)

ч. 1 ст. 164 КУпАП

посадові особи, ФОП

Зберігання алкоголю та тютюнових.

Зберігання тютюнових виробів та РЕС та/або алкогольних напоїв за адресою, яка не внесена до Єдиного реєстру місць зберігання

100% вартості товару, який перебуває в такому місці зберігання, але не менше 17 тис. грн

Ст. 17 Закону № 481

госпсуб’єкт

«Марочні» порушення*** та реалізацію фальсифікату.

Зберігання, транспортування, реалізаціїя фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку.

200 % вартості товару, але не менше 17000 грн

ст. 17 Закону № 481

госпсуб’єкт

Здійснення роздрібної або оптової торгівлі алкогольними напоями чи тютюновими виробами без марок акцизного податку чи з підробленими марками

від 200 до 600 НМДГ (3400 — 10 200 грн) з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі

ст. 156 КУпАП

посадові особи, ФОП

Зберігання або транспортування алко-напоїв чи тютюнових виробів з підробленими чи фальсифікованими марками акцизного податку

від 100 до 250 НМДГ (1700 — 4250 грн) з конфіскацією таких алкогольних напоїв або тютюнових виробів

ст. 1645 КУпАП

посадові особи

Цінові порушення.

Роздрібна торгівля тютюновими виробами за цінами, вищими від МРЦ на тютюнові вироби, встановленими виробниками або імпортерами таких тютюнових виробів, збільшеними на суми роздрібного акцизу

100 % вартості наявних у госпсуб’єкта тютюнових виробів, але не менше 10000 грн

ст. 17 Закону № 481

госпсуб’єкт

Оптова або роздрібна торгівля коньяком, алко-напоями, горілкою, лікеро-горілчаними виробами та вином за цінами, нижчими за встановлені мінімальні оптово-відпускні або роздрібні ціни на такі напої

100% вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, але не менше 10000 грн

-«-

-«-

* Попереджаємо, що 6 квітня ВРУ зареєстровано законопроєкт №7261, яким планується увести кримінальну відповідальність за торгівлю алко-напоями на територіях, де запроваджено воєнний чи надзвичайний стан, в порушення встановлених обмежень або заборони торгівлі, а саме:

— штраф від 1000 до 3000 НМДГ (17000 — 51000 грн);

— громадські роботи на строк від 150 до 240 годин.

Ті ж дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, каратимуться штрафом від 3000 до 8000 н.м.д.г. (51000 — 136 000 грн) або позбавленням волі на строк від двох до п’яти років.

** Ст. 17 Закону № 481 ще передбачає санкцію у 17000 грн до оптових торговців алкоголю та тютюну за неподання/несвоєчасне подання або подання з недостовірними відомостями звітів №1-ОА та №1-ОТ.

*** Під усі згадані штрафи фіскали підводять і випадки продажу (зберігання) товарів з пошкодженими акцизними марками!

Наприкінці. Торговці! Майте також на увазі, що податківці (зокрема в БЗ 113.05) детально проінформували, яким чином (і за якими телефонами) споживачі товарів можуть повідомити фіскалів різних регіонів про порушення у сфері роздрібної торгівлі. Зокрема: про порушення щодо незастосування РРО/ПРРО при здійсненні розрахунків за продаж підакцизної продукції, продажу алко-напоїв, у разі заборони такого продажу місцевою адміністрацією під час дії воєнного стану тощо. Тож, навіть у такі суворі часи прагніть не порушувати нормативи. І краще добровільно, а не примусово (через штрафи) фінансово допомагайте Україні подолати біду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі