Виправляємо помилку
Причинами заниження (якщо нарахували меншу суму, ніж потрібно) суми лікарняних/декретних можуть бути помилки, зокрема, у визначенні:
— страхового стажу працівника;
— розрахункового періоду;
— кількості календарних днів у розрахунковому періоді;
— суми виплат, що беруть участь у розрахунку, тощо.
Що в такому разі робити? Виправити помилку й дозаявити фінансування у ПФУ. При цьому наново проходити всю процедуру призначення лікарняних/декретних не потрібно. Достатньо зробити такі кроки.
Крок 1. Розрахувати правильну суму лікарняних/декретних та визначити недонараховану суму виплат.
Крок 2. Скласти бухдовідку, в якій зазначити причину помилки та суму лікарняних/декретних, що підлягає донарахуванню.
Крок 3. Донарахувати суму лікарняних/декретних у бухобліку (у місяці виявлення помилки).
Крок 4. Відкоригувати заяву-розрахунок (у бік збільшення) та направити разом із письмовим поясненням до ПФУ (про це — далі).
Зверніть увагу! Частиною 5 ст. 24 Закону про соцстрахування* встановлено граничний строк для звернення працівника за допомогою — не пізніше 6 календарних місяців з дня відновлення працездатності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, з дня смерті застрахованої особи або члена її сім’ї.
* Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV.
Тому у випадку, коли потрібно дозаявити страхові кошти за лікарняним листом, з дати закінчення якого минуло більше ніж пів року, виникає запитання — чи взагалі можливо це зробити?
Так, можливо. Адже в ситуації, коли працівник звернувся за призначенням лікарняних/декретних своєчасно (підтвердженням цьому є протокол про призначення лікарняних/декретних), але сума страхових виплат була розрахована неправильно, враховувати строки, встановлені ч. 5 ст. 24 Закону про соцстрахування, не потрібно.
Крок 5. Отримати страхові кошти від ПФУ та виплатити їх працівнику.
Крок 6. Повідомити ПФУ про виплату коштів.
Як саме відкоригувати заяву-розрахунок на сайті ПФУ, розкажемо далі.
Коригуємо заяву-розрахунок
Щоб відкоригувати дані у раніше поданій заяві-розрахунку (у нашому випадку, у бік збільшення), доведеться сформувати ще одну заяву-розрахунок на порталі ПФУ, а саме коригуючу заяву-розрахунок.
Для цього робимо такі кроки.
Крок 1. Заходимо у кабінет страхувальника на порталі Пенсійного фонду.
Крок 2. У меню ліворуч обираємо розділ «Заяви-розрахунки» і натискаємо кнопку «Пошук» (рис. 1).
Рис. 1. Шукаємо номер заяви-розрахунку, яку слід відкоригувати
Крок 3. У списку, що з’явиться нижче, знаходимо заяву-розрахунок, яку потрібно відкоригувати, і копіюємо її номер.
Крок 4. Натискаємо кнопку «Створити нову» (рис. 1). У випадаючому меню обираємо вид заяви-розрахунку — «Корегуюча ЗР» (рис. 2).
Рис. 2. Обираємо вид заяви-розрахунку
Крок 5. Вставляємо номер заяви-розрахунку, який раніше скопіювали, та натискаємо «Продовжити» (рис. 3).
Рис. 3. Обираємо заяву-розрахунок, яку слід відкоригувати
Крок 6. Вказуємо тип коригуючої заяви-розрахунку — «Корегування збільшення» та натискаємо «Продовжити» (рис. 4).
Рис. 4. Обираємо тип коригування
Крок 7. У заяві-розрахунку, що відкриється, знаходимо додаток про тимчасову непрацездатність та натискаємо на піктограму з олівцем напроти лікарняного листа, дані про які потрібно відкоригувати (рис. 5).
Рис. 5. Редагуємо інформацію, наведену у лікарняному листі
Крок 8. У формі, що з’явилася, зазначаємо правильні (коректні) дані (вже без помилок).
Наприклад, якщо у первинній заяві-розрахунку сума лікарняних була вказана у розмірі 2050 грн, а повинна дорівнювати 2500 грн, то у коригуючій заяві-розрахунку в полях «Сума (в гривнях з копійками) (всього)» та «Сума (в гривнях з копійками) (у т. ч. за рахунок коштів Фонду)» вказуємо «2500.00» (рис. 6). Тобто правильну суму лікарняних, а не різницю, на яку слід скоригувати суму виплат.
Зверніть увагу, що разом із сумою лікарняних/декретних форма дозволяє виправити й несумові показники (кількість днів, що підлягає оплаті, та страховий стаж працівника).
Рис. 6. Вносимо правильні дані до коригуючої заяви-розрахунку
Крок 9. У полі «Причина розбіжності суми» вказуємо причину, через яку виникла помилка. Якщо у переліку причин немає тієї, що вам підходить, оберіть «Інше — Коментар страхувальника», а у полі «Причина розбіжності суми — інша» вкажіть, що, на вашу думку, стало причиною похибки (рис. 7).
Рис. 7. Зазначаємо причину помилки
У поле «Скан-копії документу» додаємо лист-пояснення причин проведення коригування та натискаємо кнопки «Продовжити» та «Сформувати заяву-розрахунок».
Крок 10. Натискаємо кнопку «Підписати та відправити в ПФУ» (рис. 8).
Рис. 8. Відправляємо заяву-розрахунок до ПФУ
Висновки
- Якщо роботодавець припустився помилки, що призвела до заниження суми страхових коштів, він повинен дозаявити фінансування у ПФУ.
- Для цього він створює коригуючу заяву-розрахунок на збільшення, в якій зазначає правильні (коректні) дані (без помилки). До неї додає лист-пояснення та направляє до ПФУ.
- Отримавши страхові кошти, роботодавець виплачує їх працівнику й повідомляє ПФУ про виплату доотриманих сум.