Як показати в бухобліку?
Передача майна від однієї комунальної установи іншій — класичний приклад із переміщення майна між суб’єктами державного сектору в межах відповідного бюджету. Поготів, така операція мала місце в межах одного органу, уповноваженого управляти об’єктами комунальної власності. А тому цю операцію слід вважати операцією з внутрішнього переміщення комунального майна.
Нагадаємо основні правила відображення в бухобліку таких операції для установи — отримувача майна:
1. Визначаємо вартість отриманих ОЗ на підставі первинних документів (Акта приймання-передачі ОЗ), облікових регістрів або інших документів, в яких зазначено вартість придбання (створення) ОЗ.
Первісна вартість безоплатно отриманих від іншої бюджетної установи ОЗ дорівнюватиме первісній (переоціненій) вартості цих активів згідно з обліковими даними установи, яка їх передала. Цю вартість відображаємо в бухобліку так: Дт 10, 11 — Кт 5111.
2. Також необхідно показати в обліку суму зносу, нарахованого установою, яка передає майно. Причому амортизацію за поточний та минулі роки відображаємо окремо такими записами:
— Дт 5511 — Дт 1411— за поточний рік;
— Дт 5512 — Дт 1411 — за минулі роки.
3. При надходженні такого майна установа — отримувач (відділ освіти) доходів не відображає. Відповідно рахунки обліку доходів не беруть участі при зарахуванні майна на баланс.
4. Надалі установа — отримувач ОЗ нараховує амортизацію на такі об’єкти у загальному порядку. Тож рахуємо й показуємо амортизацію починаючи з місяця, наступного за місяцем надходження таких об’єктів.
5. За загальними правилами до первісної вартості мають потрапити всі витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням ОЗ до придатного для використання стану (п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121*).
З огляду на це, якщо мали місце додаткові витрати (витрати на доставку, монтаж, налагодження тощо), відділ освіти має збільшити первісну вартість отриманих ОЗ на їх суму.
6. Крім того, відділ освіти має:
1) оформити Акт введення в експлуатацію ОЗ. Типову форму цього документа затверджено наказом № 818*. Такий акт складаємо на кожен отриманий об’єкт ОЗ та зазначаємо інформацію про первісну вартість, суму нарахованого зносу та коротку характеристику отриманого майна;
2) присвоїти новий інвентарний номер кожному отриманому об’єкту ОЗ;
3) відкрити нові Інвентарні картки обліку об’єктів ОЗ за типовою формою, затвердженою наказом № 818.
Приклад. У липні 2022 року відділ освіти міської ради безоплатно отримав майно (комп’ютерну техніку) від відділу культури. Передачу майна здійснено на підставі рішення сесії міської ради та оформлено Актом приймання-передачі ОЗ.
Згідно з даними обліку на момент передачі:
— первісна вартість об’єктів ОЗ — 34080 грн;
— сума нарахованого зносу — 5396 грн. Ця сума складається із зносу, нарахованого за поточний рік (за січень — липень 2022 року — 1988 грн), та зносу, нарахованого у минулих роках, — 3408 грн.
Отриманим об’єктам ОЗ було присвоєно нові інвентарні номери та відкрито нові Інвентарні картки обліку об’єкта ОЗ.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Отримання комп’ютерної техніки (ОЗ) | |||||
1 | Оприбутковано комп’ютерну техніку, отриману безоплатно в межах відповідного бюджету | 1014 | 5111 | 34080 | 17 |
2 | Відображено суму зносу, нарахованого на отриману техніку: | ||||
— за 7 місяців 2022 року | 5511 | 1411 | 1988 | 17 | |
— у минулих роках | 5512 | 1411 | 3408 | 17 |
Готуємось до складання фінзвітності
До складання фінзвітності необхідно ретельно підготуватися та здійснити низку підготовчих заходів. Це допоможе швидко заповнити всі необхідні показники та визначити фінансовий результат, а також власноруч перевірити себе. Також радимо скористатися нашими підказками і поясненнями, наведеними в матеріалі «Фінзвітність: шпаргалка зі складання» («Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 23-24).
Тепер щодо заповнення фінзвітності у ситуації нашого читача.
Аби впевнитися в тому, що всі бухгалтерські записи складено правильно та жодна операція (сума) не загубилася, можна скласти перевірочну таблицю. З урахуванням даних вищенаведеного прикладу, ця таблиця матиме такий вигляд:
Субрахунок | Дебет | Кредит |
1014 | 34080 | — |
1411 | — | 5396 |
5111 | — | 34080 |
5511 | 1988 | — |
5512 | 3408 | — |
Разом обороти за субрахунками | 39476 | 39476 |
Як бачимо, суми оборотів за субрахунками рівні, тобто основне правило бухобліку дотримано: Дебет = Кредит. А тому без жодних вагань та сумнівів переходимо до заповнення фінансової звітності.
Як показати у фінзвітності?
Розглянемо, в яких рядках фінансової звітності слід відобразити такі операції.
Порядок відображення у фінансовій звітності операцій із безоплатного отримання ОЗ від суб’єктів державного сектору у межах відповідного бюджету
Назва рядка | Код рядка | Сума, грн | Примітка |
Форма № 1-дс «Баланс» | |||
АКТИВ | |||
І. НЕФІНАНСОВІ АКТИВИ | |||
Основні засоби: | 1000 | 28684 | Ряд. 1001 — 1002 |
первісна вартість | 1001 | 34080 | Сальдо субрахунку 1014 |
знос | 1002 | 5396 | Сальдо субрахунку 1411 |
Якщо установа нараховує амортизацію щоквартально, тоді показуємо амортизацію за III квартал 2022 року | |||
Усього за розділом I | 1095 | 28684 | Ряд. 1000 |
ПАСИВ | |||
I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ | |||
Внесений капітал | 1400 | 34080 | Сальдо субрахунку 5111 |
Фінансовий результат | 1420 | -5396 | Сальдо субрахунків 5511 + 5512 |
Усього за розділом I | 1495 | 28684 | Ряд. 1400 + або - ряд. 1420 |
Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати» | |||
Оскільки такі операції не зачіпають доходи і витрати звітного періоду, то ці суми у формі № 2-дс не відображаємо. Водночас причини зміни накопиченого фінансового результату (субрахунок 5512) слід описати у Пояснювальній записці |