В яку чергу провести видатки?
Щоб з’ясувати, в яку саме чергу можливо здійснити зазначені у запитанні видатки в умовах воєнного стану, дійсно, слід звернутися до норм п. 19 Порядку № 590.
Проаналізувавши видатки другої черги, бачимо, що видатків на оплату послуг з утилізації комп’ютерної техніки серед них немає.
Таким чином, вищезгадані видатки можливо провести лише у третю чергу.
Чи можливо здійснити бартер?
Так, саме бартерні операції пропонує у цьому випадку здійснити підприємство, яке займається послугами утилізації комп’ютерної техніки.
Бартерна (товарообмінна) операція — це господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в рамках одного договору.
Відповідно до норм ч. 1 ст. 715 ЦКУ* за договором бартеру кожна зі сторін зобов’язується передати другій стороні у власність один товар в обмін на інший товар.
* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV.
Окрім цього, таким договором може бути передбачено й обмін майна на роботи або послуги (ч. 5 ст. 715 ЦКУ).
Аналогічні норми містить ч. 1 ст. 293 ГКУ*. Ба більше, ця норма передбачає ще й передачу майна за бартером у господарське відання та оперативне управління.
* Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV.
Проте бюджетні відносини не є предметом регулювання ані ЦКУ, ані ГКУ. Про це чітко визначено у ч. 2 ст. 1 ЦКУ та ч. 1 ст. 4 ГКУ.
Також на це звертали увагу фахівці Держказначейської служби у листі від 28.10.2011 № 17-08/623-3729.
Бюджетні установи у своїй діяльності насамперед повинні керуватися нормами БКУ*. І що ж нам каже БКУ щодо здійснення бартерних операцій?
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
УВАГА!
Забороняється проведення розрахунків з бюджетом у негрошовій формі, у т. ч. шляхом взаємозаліку, застосування векселів, бартерних операцій
Це чорним по білому написано у ч. 6 ст. 45 БКУ.
При цьому абсолютно всі операції, які не передбачають здійснення оплати за товар, роботи чи послуги у грошовій формі, є бартерними і відповідно — заборонені до проведення.
Висновок:
- укладення договору між бюджетною установою та підприємством на утилізацію техніки з оплатою за ці послуги дорогоцінними металами, вилученими під час розбирання такої техніки, вважатиметься неправомірним.