Темы статей
Выбрать темы

Залишкова вартість = 0. Як оприбуткувати на баланс?

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Бюджетна установа отримала майно від іншої бюджетної установи. В Акті приймання-передачі зазначено, що первісна вартість об’єкта дорівнює сумі нарахованого зносу, тобто залишкова вартість дорівнює нулю. За якою вартістю слід зарахувати цей об’єкт на баланс?

За якою вартістю оприбуткувати?

Для відповіді на це запитання насамперед слід керуватися бухгалтерським дороговказом в питаннях обліку основних засобів (далі — ОЗ). Маємо на увазі НП(С)БО 121*.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

Так, первісна вартість ОЗ, отриманих безоплатно від суб’єкта державного сектору, дорівнює первісній (переоціненій) вартості, за якою вони обліковувались у суб’єкта, що їх передав. Також у супровідних документах має бути зазначено суму зносу, нарахованого на відповідні активи за повну кількість календарних місяців їх перебування в експлуатації.

Таким чином, безоплатно отримані ОЗ оприбутковуємо за тією вартістю, котра зазначена у супровідних документах. Це означає, що установа-отримувач має відобразити в обліку первісну вартість одержаного об’єкта й одночасно суму нарахований зносу. У випадку читача ці суми будуть однакові. Але не варто хвилюватися, в цьому немає нічого страшного.

До речі, аналогічні норми щодо оприбуткування безоплатно отриманих від інших бюджетних установ ОЗ передбачено і п. 5 розд. III Методрекомендацій з бухобліку ОЗ*.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

УВАГА!

Під час оприбуткування ОЗ, безоплатно отриманих від інших бюджетних установ, зазначайте їх первісну вартість та суму нарахованого зносу

Як обліковувати далі?

А от щодо подальшого обліку ОЗ із нульовою залишковою вартістю у бухгалтера неодмінно виникнуть додаткові питання. Але й на них є відповіді.

Пропонуємо вам два варіанти:

— варіант 1 — установити ліквідаційну вартість для таких об’єктів;

— варіант 2 — провести переоцінку таких об’єктів.

Розглянемо кожен варіант з урахуванням оновлених законодавчих вимог щодо проведення таких бухгалтерських заходів.

Варіант 1. Встановлення ліквідаційної вартості

Наведемо основні правила встановлення ліквідаційної вартості.

1. Встановлення ліквідаційної вартості є вимогою Методрекомендацій з бухобліку ОЗ у таких випадках:

— при введенні в експлуатацію;

—коли залишкова вартість об’єкта дорівнює нулю, але об’єкт ще придатний до експлуатації.

2. Ліквідаційну вартість визначає комісія установи, створена за наказом керівника. Цю функцію цілком може виконувати інвентаризаційна комісія чи постійно діюча комісія зі списання майна.

3. Методрекомендаціями з бухобліку ОЗ, а саме в п. 1 розд. V, передбачено визначати розмір ліквідаційної вартості ОЗ із урахуванням таких особливостей:

— таку вартість приймають в сумі, яку установа очікує отримати від реалізації (ліквідації) ОЗ після закінчення строку корисного використання (експлуатації), за вирахуванням витрат, пов’язаних з продажем (ліквідацією).

Існують випадки, коли установа не може достовірно визначити суму, яку очікує отримати від реалізації (ліквідації) ОЗ після закінчення строку їх служби. У такому разі Мінфін дозволяє встановити ліквідаційну вартість, що дорівнює нулю;

— така вартість може збільшуватися до балансової вартості об’єкта ОЗ або перевищувати її. У такому разі нарахування амортизації дорівнюватиме нулю до тих пір, поки ліквідаційна вартість такого об’єкта не зменшиться до суми, нижчої від його балансової вартості.

Та аби уникнути плутанини із визначенням розміру ліквідаційної вартості ОЗ, радимо прописати цей момент у наказі про облікову політику установи.

4. За фактом установлення ліквідаційної вартості для відповідних об’єктів ОЗ комісія оформлює Акт установлення ліквідаційної вартості ОЗ. Типової форми цього документа не існує. Тому кожна бюджетна установа має розробити її самостійно.

5. Установлення ліквідаційної вартості відображаємо в бухобліку як збільшення первісної вартість об’єкта та суми внесеного капіталу (Дт 10 — Кт 5111).

Суму встановленої ліквідаційної вартості бухгалтер має відобразити в Інвентарній картці відповідного об’єкта ОЗ.

6. Після встановлення ліквідаційної вартості для об’єктів з нульовою залишковою вартістю, які продовжують використовуватися, вартість, що амортизується, дорівнює нулю. Це означає, що на ліквідаційну вартість нараховувати амортизацію не потрібно.

Розглянемо, як показати в бухобліку оприбуткування ОЗ із нульовою залишковою вартістю та встановлення ліквідаційної вартості.

Приклад. Бюджетна установа безоплатно отримала від іншої бюджетної установи багатофункціональний пристрій.

Передачу об’єкта здійснено на підставі рішення головного розпорядника та оформлено Актом приймання-передачі ОЗ за типовою формою.

На підставі даних бухобліку установи, яка передала пристрій, в Акті зазначено:

— первісна вартість — 6500 грн;

— залишкова вартість — 0 грн;

— нарахований знос — 6500 грн.

Комісія установи-отримувача прийняла рішення про необхідність установлення ліквідаційної вартості такого обладнання. Згідно з висновком комісії ліквідаційна вартість зазначеного об’єкта становить 750 грн.

За результатами роботи комісії було складено Акт про встановлення ліквідаційної вартості ОЗ та зроблено відповідний запис до Інвентарної картки обліку об’єкта ОЗ.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Відображено первісну вартість безоплатно отриманого об’єкта ОЗ

1014

5111

6500

17

2

Відображено знос, нарахований на безоплатно отриманий об’єкт ОЗ у минулих роках

5512

1411

6500

17

3

Збільшено первісну вартість безоплатно отриманого об’єкта ОЗ на суму ліквідаційної вартості

1014

5111

750

17

Варіант 2. Переоцінка

Наразі ані НП(С)БО 121, ані Методрекомендації з обліку ОЗ не містять особливих правил переоцінки об’єктів ОЗ із нульовою залишковою вартістю. Це означає, що правила переоцінки єдині для всіх ОЗ.

ВАЖЛИВО!

Переоцінка ОЗ — це право, а не обов’язок установи

Знайте: чинне законодавство не вимагає проводити переоцінку об’єктів ОЗ в обов’язковому порядку. Свого часу це підтвердив і Мінфін у листі від 07.04.2015 № 31-11420-07-5/12145. Тож фактично проведення переоцінки ОЗ — це справа добровільна.

Але радимо запобігати виникненню подібних ситуацій. Для цього слід або встановити ліквідаційну вартість таких об’єктів, або проводити переоцінку заздалегідь, не очікуючи, доки їх залишкова досягне нульової відмітки.

Висновки

  • Безоплатно отримані ОЗ оприбутковуємо за вартістю, зазначеною у супровідних документах. При цьому відображаємо первісну вартість об’єкта та суму нарахованого зносу.
  • Установлення ліквідаційної вартості для ОЗ із нульовою залишковою вартістю — обов’язкова вимога, а проведення їх переоцінки — справа добровільна.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше