Темы статей
Выбрать темы

Продовження + збільшення суми прямого договору: чи можливо?

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
У 2023 році установа уклала прямий договір з монополістом про надання послуг з теплопостачання. Чи можемо ми у грудні цього року продовжити строк дії такого договору на 2024 рік, а вже потім у 2024 році укласти додаткову угоду щодо збільшення суми договору на 20 % від суми попереднього року?

Ні, так вчиняти не варто. Для закупівлі послуг у монополістів замовник має укласти новий прямий договір на 2024 рік. І для цього є всі законодавчі підстави. Далі пояснимо детальніше.

Маєте справу з монополістом — укладайте прямий договір

Кабмін у постанові № 1178* передбачив низку випадків, коли замовники можуть укладати прямі договори із закупівлі товарів, робіт та послуг, вартість яких перевищує порогові обмеження для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогів. Йдеться про закупівлю товарів та послуг вартістю понад 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн та робіт — понад 1,5 млн грн без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Вичерпний перелік випадків, коли замовники можуть укласти прямий договір, наведено в п. 13 постанови № 1178. Детально про особливості укладання таких читайте в матеріалі «Прямі договори від 100 тис. грн: перелік підстав скорочено» («Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 36).

Зокрема, право замовника укладати прямий договір з певним суб’єктом господарювання, якщо товари, роботи чи послуги можуть бути поставлені саме ним у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, прямо передбачено п.п. 5 п. 13 постанови № 1178. Водночас, поза будь-яким сумнівом, у разі закупівлі послуг з теплопостачання відсутня конкуренція, тобто замовник має справу з монополістом.

УВАГА!

Для застосування цієї підстави замовнику необхідно мати документальне підтвердження відсутності такої конкуренції

Зазвичай документальним підтвердженням відсутності конкуренції, зокрема, є наявність відповідного суб’єкта господарювання у Зведеному переліку природних монополій. Таку інформацію замовники можуть знайти на сайті Антимонопольного комітету України.

У будь-якому разі рішення про застосування відповідної підстави має бути оформлено належним чином. У разі застосування п.п. 5 п. 13 постанови № 1178 замовник має скласти та оформити належним чином відповідне обґрунтування. Таке обґрунтування уповноважена особа або інша службова (посадова) особа замовника готує у вигляді розпорядчого рішення або іншого документа. Цей документ погоджує (затверджує) керівник замовника або інша особа, визначена керівником замовника. Детальніше про складання такого документа під час укладання прямого договору — в матеріалі «Обґрунтування для укладення прямого договору: коли та як складати?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 36).

Чому прямі договори не продовжують?

Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пп. 10 та 13 постанови № 1178 (крім п.п. 13 п. 13), не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім певних випадків. Одним із таких винятків є зміна умов у зв’язку із застосуванням положень ч. 6 ст. 41 Закону № 922*. Можливість унесення змін до договору в такому разі передбачено п.п. 8 п. 19 постанови № 1178.

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Нагадаємо: згадана норма Закону № 922 дозволяє замовникам продовжувати дію договору про закупівлю на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року. При цьому є умова — видатки на придбання таких послуг мають бути затверджені в установленому порядку.

Тож, з одного боку, якщо замовник уклав договір про закупівлю відповідно до пп. 10 та 13 постанови № 1178 (крім п.п. 13 п. 13), він автоматично можете скористатися п.п. 8 п. 19 та укласти додаткову угоду на 20 % суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному у 2023 році.

Але, з іншого боку, обов’язковою вимогою застосування положень ч. 6 ст. 41 Закону № 922 є продовження строку дії договору на строк, достатній для проведення процедури закупівлі. Тоді як у ситуації читача на початку 2024 року немає потреби проводити процедуру закупівлі. Адже замовник може закупити послуги з теплопостачання шляхом укладання прямого договору.

Як діяти замовнику?

В цій ситуації замовнику не потрібно застосовувати спеціальні положення Закону № 922 та постанови № 1178, які стосуються продовження договорів на 2024 рік. Вихід один — укласти новий прямий договір з монополістом про надання послуг з теплопостачання.

Під час укладання прямих договорів замовник повинен:

1) додати інформацію про закупівлю до річного плану. Такий документ підлягає оприлюдненню протягом 5 робочих днів;

2) укласти прямий договір про закупівлю;

3) оформити обґрунтування для здійснення закупівлі відповідно до п.п. 5 п. 13 постанови № 1178;

4) оприлюднити:

— звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Строк оприлюднення такого звіту — 10 робочих днів з дня укладання договору;

— договір про закупівлю та всі додатки до нього;

— обґрунтування.

Висновки

  • Для закупівлі послуг у монополістів замовник має укласти новий прямий договір на 2024 рік.
  • У разі застосування п.п. 5 п. 13 постанови № 1178 необхідно мати документальне підтвердження відсутності конкуренції, а також оформити відповідне обґрунтування.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше