Темы статей
Выбрать темы

Змінилася НГО: чи проводити переоцінку землі?

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
У 2022 році бюджетній установі було передано земельну ділянку під будівлею на правах постійного користування. Також було одержано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї ділянки. За цією вартістю земля була оприбуткована на баланс. Цього року отримали новий витяг. Чи необхідно змінювати вартість такої ділянки в бухобліку?

Якщо бюджетна установа має на руках лише такий документ, як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку (далі — НГО) земельної ділянки, це не підстава для зміни вартості такої ділянки в бухобліку. Пояснимо чому.

Аргументи «проти»

Аргумент 1

НГО земельної ділянки передусім необхідна для обчислення розміру земельного податку. Відповідно бюджетні установи — платники земельного податку щорічно визначають НГО саме з цією метою. Причому такі дії платників зумовлені не їх власним бажанням, а виключно вимогами чинного законодавства. Зокрема, цього вимагає норма ч. 1 ст. 13 Закону № 1378*.

* Закон України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV.

Аргумент 2

Щорічне коригування НГО на коефіцієнт індексації НГО платники земельного податку проводять на виконання вимог п. 289.2 ПКУ. При цьому в п. 289.1 ПКУ також зазначено, що таке обчислення платники земподатку здійснюють саме для визначення розміру такого податку. Ба більше, така процедура є його прямим обов’язком, а не правом.

Аргумент 3

Перелік випадків, коли проводиться НГО земельних ділянок, чітко визначено ч. 1 ст. 13 Закону № 1378. Натомість використання НГО в інших випадках жодним нормативним документом не передбачено.

У пошуках аргументів «за»

Тепер з’ясуємо, чи є законодавчі підстави застосовувати НГО для проведення переоцінки.

По-перше, звернемося до профільного законодавства з питань проведення оцінки (переоцінки) майна. Маємо на увазі Закон № 2658*. Так, у ст. 7 цього документа наведено перелік випадків, коли проведення оцінки майна (саме незалежної, а не НГО) є обов’язковим. Зокрема, одним із таких випадків є проведення переоцінки основних засобів (далі — ОЗ) для цілей бухгалтерського обліку. При цьому визначати незалежну (справедливу) вартість майна мають виключно суб’єкти оціночної діяльності.

* Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 № 2658-III.

УВАГА!

Переоцінку майна слід проводити на підставі незалежної (експертної) оцінки

По-друге, слід уважно переглянути правила переоцінки ОЗ, встановлені Мінфіном — Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженим наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202, та Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектора, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11. Звісно, ми не будемо в цьому матеріалі детально розглядати вимоги цих документів до проведення переоцінки ОЗ (до яких належать і земельні ділянки).

Але зі 100-відсотковою впевненістю зауважимо: у жодному пункті зазначених документів немає не тільки згадки, але й жодного натяку на можливість використання НГО для переоцінки земельної ділянки. Зате є пряма вказівка на застосування справедливої вартості ОЗ як відправної точки при переоцінці.

По-третє, варто згадати офіційне роз’яснення Мінфіну — лист «Щодо відображення в бухгалтерському обліку суб’єктів державного сектору інформації про переоцінку об’єктів житлового фонду» від 05.03.2019 № 35220-01-2/6368. Зокрема, у цьому листі фахівці Мінфіну наголошували: у разі прийняття рішення про проведення переоцінки ОЗ та відображення її результатів у бухобліку необхідно визначати справедливу вартість таких об’єктів відповідно до чинного законодавства та індекс переоцінки за нормативно-правовими актами, які регулюють питання бухгалтерського обліку. І хоча питання стосувалося житлового фонду, висновки цього листа рівною мірою стосуються й земельних ділянок.

Як бачимо, аргументів «за» не знайшлося. Тож навіть за великого бажання «притягнути за вуха» зміну НГО для проведення переоцінки земельної ділянки не вийде. Жоден нормативний документ не дає бюджетній установі — платнику земельного податку підстав для цього.

Ба більше, навіть якщо попри все ви вирішите провести переоцінку земельної ділянки у зв’язку із зміною її НГО, у вас неодмінно виникнуть труднощі при обчисленні відповідних показників та визначенні результату переоцінки. Детально ми це пояснювали в матеріалі «Земельна ділянка: індексувати чи ні?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 8).

Виходячи з цього, рекомендуємо тим, хто вже зарахував землю на баланс за НГО, знайти можливість і провести її переоцінку за всіма правилами. Якщо ж такої змоги наразі немає, ліпше відкладіть цю процедуру до кращих часів. А ось тим, хто має земельну ділянку, але ще не оприбуткував її та вагається, за якою вартістю взяти її на облік, радимо провести експертну (незалежну) оцінку. Цим самим позбавивши себе зайвого клопоту з переоцінками у майбутньому.

І насамкінець кілька важливих нюансів про переоцінку ОЗ. Так, пам’ятайте, що:

— переоцінка ОЗ — процедура добровільна. Кожна установа самостійно вирішує, проводити її чи ні (лист Мінфіну від 07.04.2015 № 31-11420-07-5/12145);

— проведення переоцінки необхідно погодити з вищою за рівнем установою;

— результати переоцінки потребують правильного відображення в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше