Темы статей
Выбрать темы

Закупівля робіт з капремонту: плануємо та проводимо

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Бюджетна установа планує провести капітальний ремонт в гуртожитку. Очікувана вартість таких робіт — 20 млн грн. Установі вже затверджено кошторисні призначення в розмірі 1 млн грн, але цих коштів вистачить тільки на розроблення проєктно-кошторисної документації. Кошти на ремонтні роботи будуть виділяти поступово. Як правильно провести закупівлю таких ремонтних робіт? На яку суму укладати договір?

Закупівля робіт з капітального ремонту — одна з найскладніших операцій для замовників. Передусім це зумовлено тим, що такий ремонт проводиться в кілька етапів, кожен з яких має певні особливості та урегульований низкою нормативно-правових актів. На що саме варто звернути увагу при плануванні таких закупівель, розповімо у нашому матеріалі.

Капремонт — різновид робіт

У такій ситуації замовник має справу із закупівлею робіт. Адже з позиції закупівельного законодавства (п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону № 922*) до робіт, серед іншого, належить, зокрема: розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, а також супровідні роботам послуги (якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт).

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Як бачимо, законодавець відніс до категорії «роботи» не тільки безпосередньо проведення самих робіт з капремонту, але й низку інших робіт, які є його невід’ємною частиною. Зокрема, це розроблення проєктної документації на об’єкт капремонту та супровідні послуги, включені до кошторисної вартості таких робіт. Головна умова —вартість таких послуг не повинна перевищувати вартості самих робіт.

Детальніше про закупівлю розроблення проєктно-кошторисної документації (далі — ПКД) на об’єкт, який потребує капремонту, та супровідні послуги розповімо далі.

Втім, ще на етапі планування таких робіт замовник має чітко розуміти: якщо супутні послуги (наприклад, послуги з експертизи ПКД чи послуги з технагляду) включено до кошторисної вартості робіт з капремонту об’єкта, такі послуги є роботами в розумінні Закону № 922. А це означає, що залежно від очікуваної вартості таких супутніх послуг замовник застосовує процедуру відкритих торгів з урахуванням вимог постанови № 1178* або укладає прямий договір — якщо їх вартість не перевищує 1,5 млн грн.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Водночас капремонт об’єкта та супровідні послуги за таким об’єктом — це різні види робіт у розумінні Закону № 922. Відповідно це будуть різні предмети закупівель, хоча замовник і визначатиме їх за одним й тим же об’єктом капремонту. А щоб ви не помилилися при визначенні предмета закупівлі, далі підкажемо, який код визначити для закупівлі таких робіт за ДК 021:2015*.

* Національний класифікатор України «Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749.

Закупівля капремонту: з яких етапів складається?

Етап 1. Закупівля робіт із розроблення ПКД

Проведення капітального ремонту передбачає обов’язкову наявність ПКД.

Навіщо потрібна ПКД при капремонті? У ній зазначають обсяг і зміст робіт, вимоги до їх проведення. Наприклад, визначають потребу в кадрах, будівельних матеріалах, машинах і обладнанні тощо. На підставі такої інформації у подальшому формують вартість запланованих робіт. Складають таку документацію відповідно до вимог Порядку розроблення проєктної документації на будівництво об’єктів, затвердженого наказом Мінрегіонрозвитку від 16.05.2011 № 45.

Роботи з виготовлення ПКД замовники закуповують за правилами, передбаченими для закупівлі робіт з урахуванням особливостей, передбачених Порядком № 708*. Предмет закупівлі робіт з виготовлення такої документації замовник має визначати за об’єктом капремонту. При цьому код ДК 021:2015 для предмета закупівлі виготовлення ПКД — 71320000-7 «Послуги з інженерного проєктування» або 71240000-2 «Архітектурні, інженерні та планувальні послуги».

* Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.

У випадку читача очікувана вартість виготовлення ПКД становить 1 млн грн, що не перевищує встановлені постановою № 1178 вартісні межі для застосування відкритих торгів. Таким чином, замовник може укласти прямий договір без застосування електронної системи закупівель.

Ба більше, на оплату таких робіт замовник уже має затверджені кошторисні призначення. А це означає, що він має всі підстави для реєстрації зобов’язань за укладеним договором на виконання таких робіт в органі Казначейства.

Нагадаємо: зареєструвати бюджетні зобов’язання за укладеними прямими договорами розпорядник має право протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису. Це прямо передбачено абз. 3 п. 2.2 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженому наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309.

Етап 2. Закупівля капітального ремонту

Це один із особливо відповідальних етапів для замовника. І насамперед вимагає від нього якісної підготовки тендерної документації та формування проєкту договору про закупівлю.

А ось визначити вид закупівлі, якій необхідно застосовувати до капремонту, нескладно, оскільки в цьому питанні для замовника вирішальним фактором є очікувана вартість робіт з капремонту.

Вартість робіт з капремонту визначають на підставі Кошторисних норм України у будівництві, затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281. Але замовнику не потрібно нічого обчислювати самостійно. Всі необхідні показники зазначені в ПКД.

З огляду на те, що у випадку нашого читача очікувана вартість капремонту перевищує 1,5 млн грн, йому необхідно провести відкриті торги з урахуванням вимог постанови № 1178.

До речі, в Порядку № 708 не передбачено, за якою конкретно цифрою ДК 021:2015 замовник має визначати предмет закупівлі робіт із капітального ремонту. Порядок містить лише згадку про те, що предмет закупівлі зазначають за кожним окремим об’єктом будівництва. Тож обирайте той код ДК 021:2015, який найбільше підходить тому чи іншому предмету закупівлі. Здебільшого для предмета закупівлі капремонту замовники обирають код за ДК 021:201545453000-7 «Капітальний ремонт і реставрація».

Етап 3. Закупівля супровідних послуг

При закупівлі робіт з капремонту у замовника виникне потреба у закупівлі низки супровідних послуг, включених до кошторисної вартості ремонтних робіт (тобто до зведеного кошторисного розрахунку).

Зазвичай це такі послуги, як:

— проведення експертизи проєктної документації;

— авторський та технічний нагляд.

При цьому замовнику слід пам’ятати: якщо супровідні послуги включено до кошторисної вартості самих робіт з капремонту, а їх вартість не перевищує вартість робіт, для проведення яких вони закуповуються, предмет закупівлі визначаємо саме як роботи.

Інша справа, якщо супровідні послуги не включено до кошторисної вартості робіт та/або якщо їх вартість перевищує вартість самих робіт, для здійснення яких вони закуповуються. У такому разі при їх закупівлі необхідно визначати предмет закупівлі як послуги. А це, як ви розумієте, грає не на користь замовника. Адже за таких умов слід орієнтуватися на іншу вартісну межу — 100 тис. грн. Відповідно послуги вартістю понад 100 тис. грн доведеться закуповувати із застосуванням процедури відкритих торгів.

Тож аби не помилитись у розв’язанні цього питання, передусім з’ясуйте, чи включені супровідні послуги до зведеного кошторисного розрахунку. І не забудьте впевнитись, що вартість цих послуг не перевищує вартості робіт, які вони супроводжують.

До речі, коди за ДК 021:2015 для таких робіт, послуг будуть різним, а саме:

— для предмета закупівлі експертиза ПКД — 71320000-7 «Послуги з інженерного проєктування» або 71310000-4 «Консультаційні послуги у галузях інженерії та будівництва»;

— для предмета закупівлі авторського та технічного нагляду — 71520000-9 «Послуги з нагляду за виконанням будівельних робіт».

Не вистачає коштів: на яку суму проводити закупівлю?

Під час проведення будь-якої закупівлі замовник має пам’ятати головне правило — брати бюджетні зобов’язання та здійснювати платежі без відповідних бюджетних призначень заборонено.

Так, бюджетне законодавство вимагає від розпорядників бюджетних коштів брати бюджетні зобов’язання та здійснювати платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами. Це чорним по білому прописано в ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI.

До того ж органи Казначейства невпинно слідкують за тим, як розпорядники виконують зазначені вимоги. І відсутність бюджетних асигнувань, установлених кошторисом, є однією з підстав для відмови в реєстрації зобов’язань.

У зв’язку з цим, перед замовником постає запитання: чи можливо в договорі підряду на виконання робіт з капремонту передбачити умови взяття бюджетних зобов’язань щодо оплати таких робіт частинами?

Пропонуємо вам такі дієві варіанти.

Варіант 1. Укладайте договір підряду на загальну очікувану вартість робіт з капремонту. При цьому в окремому додатку до договору, який є його невід’ємною частиною, пропишіть план фінансування робіт. Але не забудьте заздалегідь погодити цей документ зі своїм головним розпорядником та підрядником.

Можливість складання плану фінансування робіт передбачена пп. 83 — 87 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою КМУ від 01.08.2005 № 668. Зокрема, в цьому документі визначено основні вимоги шодо порядку укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва.

План фінансування робіт складають на підставі титулу будови (об’єкта), проєкту організації будівництва з урахуванням календарних графіків виконання робіт і порядку проведення розрахунків за виконані роботи. План фінансування складають на весь період виконання підрядних робіт за роками, а на поточний рік — за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат). Сторони узгоджують план фінансування будівництва у порядку, визначеному договором.

Тож якщо сторони узгодили план фінансування робіт з капремонту і, відповідно, оплата таких робіт буде здійснена частинами, органи Казначейства не мають підстав відмовити в реєстрації зобов’язань за таким договором підряду.

Ба більше, свого часу саме Держказначейство в своєму листі «Щодо надання роз’яснень про фінансування робіт при будівництві» від 23.10.2007 № 3.4-04/2286-12894 звернуло увагу розпорядників на наявність такої можливості. Але за таких умов розпорядник повинен здійснити розрахунки за фактично виконані роботи до закінчення звітного періоду.

Варіант 2. Укладіть договір підряду на частину робіт.

Для цього передусім варто в ПКД передбачити черги (етапи) виконання робіт з капітального ремонту у будівлі. За таких умов ви зможете проводити закупівлю робіт з капремонту щодо кожної черги окремо в межах бюджетних асигнувань, передбачених кошторисом. Але не забудьте у договорі підряду передбачити виконання робіт та їх оплату за чергами.

Разом з тим замовник у жодному разі не має права самостійно ділити обсяг робіт з капремонту на будь-які частини. Оскільки такі дії замовника 100-відсотково будуть розцінені органами контролю, як поділ предмета закупівлі на частини, тобто свідомим порушення закупівельного законодавства.

Висновки

  • Предмет закупівлі робіт із капремонту слід визначати на підставі загальної очікуваної вартості таких робіт.
  • Якщо супровідні послуги включено до зведеного кошторисного розрахунку вартості робіт з капремонту об’єкта, такі послуги вважаються роботами і до них застосовують вартісну межу — 1,5 млн грн.
  • Договір підряду на виконання робіт з капремонту може передбачати умови взяття бюджетних зобов’язань щодо оплати таких робіт частинами.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше