Темы статей
Выбрать темы

Аукціони повернули та й не тільки…

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Постановою № 471* Кабмін уніс чергові зміни до постанови № 1178**, які набрали чинності 19.05.2023. У свою чергу, Мінекономіки прокоментувало ці нововведення у своєму листі***. Які закупівельні новації запрацювали, розповімо в цьому матеріалі.

* Постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 і від 21 березня 2023 р. № 253 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 12.05.2023 № 471.

** Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

*** Лист Мінекономіки від 17.05.2023 № 3323-04/22523-06.

Куди рухаються закупівлі?

Головна причина змін, унесених до постанови № 1178, — поступове наближення закупівельних процедур, які замовники здійснюють у період дії воєнного стану, до конкурентних засад. Насамперед йдеться про повернення до вимог, передбачених Законом № 922*. До цієї мети Кабмін рухається поступово, але наполегливо. Саме з цієї причини оновлену редакцію постанови № 1178 доповнено посиланнями на термінологію Закону № 922 та окремі норми цього Закону.

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Відкриті торги — через аукціон!

Як і обіцяв Кабмін, у Prozorro повернули е-аукціони. А тому вже з 19.05.2023 для проведення відкритих торгів із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох тендерних пропозицій.

При цьому електронний аукціон проводить електронна система закупівель (далі — ЕСЗ) відповідно до ст. 30 Закону № 922. Це передбачено п. 35 постанови № 1178. А ось вимоги до проведення е-аукціонів визначено оновленими пп. 34 — 54 постанови № 1178.

Разом з тим якщо на аукціон прийде лише один учасник, відкриті торги все одно відбудуться. У такому разі ЕСЗ розкриває всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції (крім інформації, визначеної п. 40 постанови № 1178), але не проводить оцінку такої тендерної пропозиції, а визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною. У свою чергу, замовнику залишиться лише перейти до розгляду такої пропозиції та визначити переможця.

Якщо ж для участі у відкритих торгах не буде подано жодної тендерної пропозиції, замовник, як і раніше, має право укласти прямий договір. Але пам’ятайте: в такому разі обов’язковим є виконання вимог, передбачених п.п. 6 п. 13 постанови № 1178.

Інші зміни щодо відкритих торгів

Серед інших змін, які передбачено оновленою редакцією постанови № 1178, щодо проведення відкритих торгів та е-каталогу можна виділити кілька основних. Далі перелічимо та коротко розповімо про них.

1. Врегульовано питання щодо забезпечення тендерної пропозиції та забезпечення виконання договору про закупівлю. Про це свідчить абз. 6 — 9 п. 3 постанови № 1178.

2. Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця, у т. ч. за результатами електронного аукціону, крім випадків, передбачених п. 18 постанови № 1178.

3. Відтепер оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену ч. 2 ст. 21 Закону № 922, з урахуванням постанови № 1178. Вочевидь, ідеться про норми п. 27 постанови № 1178.

4. Вимога щодо розкриття тендерних пропозицій з огляду на вимоги ст. 28 Закону № 922 знову діє.

5. Розгляд тендерної пропозиції замовниками тепер має здійснюватися з урахуванням ст. 29 Закону № 922. Водночас замовники мають звернути уваги на винятки, передбачені п. 36 постанови № 1178, та застосовувати ці вимоги з урахуванням положень п. 43 цієї постанови.

6. Замовник самостійно за результатами розгляду тендерної пропозиції учасника підтверджує в ЕСЗ відсутність в учасника підстав, визначених пп. 1 та 7 п. 47 постанови № 1178. І не дивуйтесь, такі повноваження замовника визначено передостаннім абзацом п. 47 постанови № 1178. Для цього в ЕСЗ передбачено відповідний функціонал. Таким чином, під час кваліфікації замовник може ставити позначення щодо застосування пп. 1 та 7 п. 47 постанови № 1178.

7. Кабмін відкоригував вимоги щодо застосування 24 годин на усунення невідповідності в інформації та/або документах, наданих учасником процедури закупівлі. Маємо на увазі оновлений п. 43 постанови № 1178.

З огляду на актуальність цього питання, Мінекономіки у своєму листі наголосило: таке виправлення не повинно призводити до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником (найменування товару, марки, моделі тощо). За таких умов замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в ЕСЗ.

Разом з тим не підлягає виправленню випадок відсутності інформації та/або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, запропонованого учасником в його тендерній пропозиції. Адже за відсутності документів із необхідною інформацією встановити відповідність вимогам не вбачається можливим.

Заборона на укладання договорів про закупівлю

Заборона (мораторій) щодо відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, продовжує діяти. Але наразі Кабмін передбачив винятки з цього обмеження. Так, це стосується випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Як здійснювати закупівлі за грантові кошти?

Кабмін уточнив порядок здійснення закупівель за грантові кошти.

Так, закупівлю товарів (робіт, послуг) за кошти кредитів (позик, грантів), наданих відповідно до міжнародних договорів України Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій, Міжнародною асоціацією розвитку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Північним інвестиційним банком, а також іншими міжнародними валютно-кредитними організаціями, замовники здійснюють насамперед відповідно до постанови № 1178. Водночас необхідно врахувати додаткові вимоги та умови, схвалені відповідною організацією.

Головна умова — якщо можливість застосування законодавства України у сфері публічних закупівель передбачена правилами та процедурами таких організацій.

Коли можна проводити відкриті торги БЕЗ аукціону?

Кабмін дозволив проводити відкриті торги без використання е-аукціону. Про це свідчить оновлений п. 37 постанови № 1178. При цьому цією нормою передбачено необхідність обґрунтування такого рішення замовником.

Однак постановою № 1178 не визначено конкретних вимог щодо обґрунтування причин для непроведення аукціону. Таке рішення замовник приймає самостійно залежно від обставин, в яких він перебуває, або потенційних ризиків.

Для практичної реалізації такої можливості в ЕСЗ розроблено функціонал, який дозволить замовникам обирати — проводити закупівлі з аукціоном чи без.

Технічно це буде реалізовано так:

— за замовчуванням закупівля створюватиметься з аукціоном;

— під час створення закупівлі необхідно поставити відповідну позначку про непроведення аукціону та оформити відповідне обґрунтування;

— якщо замовник не поставив позначку, закупівля буде створена з аукціоном.

Прямі договори від 100 тис. грн: чи є зміни?

Як і раніше, замовники можуть укладати прямі договори в разі придбання певних товарів, робіт і послуг, вартість яких перевищує порогові обмеження для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогів. Маємо на увазі придбання товарів та послуг вартістю понад 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн та робіт — понад 1,5 млн грн. Перелік таких винятків наведено в п. 13 постанови № 1178.

Зауважимо: цього разу Кабмін залишив перелік таких випадків незмінним. Тобто як було, так і залишилось 15 пунктів. Разом з тим до деяких із них унесено незначні коригування. Тому при укладання прямих договорів уважно їх перегляньте.

Які закупівлі підлягають моніторингу?

Кабмін постановою № 471 розширив повноваження Держаудитслужби щодо проведення моніторингу у закупівельній сфері.

Так, вже з 19.05.2023 Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи мають повноваження здійснювати моніторинг не тільки процедур закупівель (тобто відкритих торгів та е-каталогу), але й закупівель, за якими в ЕСЗ замовники оприлюднюють звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування ЕСЗ.

Отже, відтепер під моніторинг потрапляють і закупівлі, за якими укладено прямі договори без застосування відкритих торгів та е-каталогу.

Що не змінилось?

Деякі закупівельні норми та правила Кабмін залишив без змін. Серед найважливіших із них такі:

1) замовники здійснюють закупівлі із застосуванням відкритих торгів та е-каталогу Prozorro Market. До речі, Мінекономіки у своєму листі звернув увагу: застосування переговорної процедури закупівель постановою № 1178 не передбачено;

2) незмінними залишено вартісні межі для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогу. Визначення таких меж наведено в п. 10 постанови № 1178;

3) перелік випадків, коли сторони мають право змінити істотні умови договору про закупівлю, змін не зазнав. Вичерпний перелік таких випадків наведено в п. 19 постанови № 1178;

4) залишено без змін вимоги до звітування про закупівлі, а також строки оприлюднення відповідних документів;

5) при здійсненні закупівлі вартістю до 50 тис. грн замовник не оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без ЕСЗ. Як і раніше, оприлюднювати треба лише річний план закупівель;

6) незмінним лишився перелік випадків, коли договір про закупівлю є нікчемним (п. 21 постанови № 471);

7) вимоги щодо локалізації виробництва товарів продовжують діяти. Тому під час здійснення закупівель замовники повинні й надалі застосовувати норми п. 61 розд. Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922.

Що робити із закупівлями, оголошеними до 19.05.2023?

При вирішенні цього питання керуємося основним правилом: нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

З огляду на це, якщо замовник розпочав закупівлю до 18.05.2023 (включно), він має керуватися редакцією постанови № 1178, яка діяла на той момент. Тобто слід дотримуватися вимог того нормативного документа, на підставі якого було розпочато відповідну закупівлю. Ну, і звісно, якщо ви уклали договір за постановою № 1178 до 18.05.2023, його в жодному разі не варто розривати.

А ось якщо закупівлю розпочато після 19.05.2023, слід орієнтуватися на оновлену редакцію постанови № 1178. Відповідно тендерна документація та укладені договори за такими закупівлями повинні бути оформлені вже з урахуванням вищезгаданих змін.

Висновки

  • Закупівлі, розпочаті до 18.05.2023 (включно), відміняти не потрібно.
  • Починаючи з 19.05.2023 слід проводити відкриті торги із застосуванням е-аукціону.
  • Держаудитслужба отримала повноваження на проведення моніторингу закупівель, за якими замовники оприлюднюють звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування ЕСЗ.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше