Укладаємо договір підряду
За загальним правилом підрядник зобов’язаний виконати роботу, визначену договором підряду, зі свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлене договором (ст. 839 ЦКУ*). Якщо ж роботи буде виконано з матеріалів замовника, потрібно обов’язково обумовити цей момент у договорі. До речі, можливість виконувати роботи з використанням матеріалів замовника прямо передбачено ст. 840 ЦКУ.
* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV.
Таким чином, у разі виконання ремонтних робіт з матеріалу замовника (повністю або частково), у договорі підряду необхідно прописати:
— по-перше, норми витрат матеріалу, строки повернення його залишку та основних відходів;
— по-друге, обов’язок підрядника надати замовникові звіт про використання матеріалу та повернути його залишок. Доцільно додатково визначити форму, порядок та строки звітування;
— по-третє, відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання робіт, у т. ч. спричинене недоліками матеріалу, наданого замовником, якщо не доведе, що ці недоліки не могли бути ним виявлені при належному прийманні матеріалу.
Також при укладанні договору на виконання ремонтних робіт можна орієнтуватись на Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджені постановою КМУ від 01.08.2005 № 668. Зокрема, в пп. 56 — 60 цього документа передбачено умови забезпечення підрядника матеріальними ресурсами.
Придбаваємо та передаємо матеріали підряднику
Всі будівельні матеріали, придбані установою, підлягають оприбуткуванню. Установа обліковує їх на субрахунку 1513 «Будівельні матеріали» за первісною вартістю.
Передачу будівельних матеріалів підряднику оформлюємо накладною (вимогою). Цей документ установи можуть застосовувати для оформлення господарських операцій з відпуску матеріальних цінностей стороннім організаціям.
Зверніть увагу: з 20.01.2023 слід застосовувати типову форму накладної (вимоги), затвердженої наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.12.2022 № 431.
При видачі будматеріалів зі складу підряднику в накладній зазначаємо: найменування, одиницю виміру, вартість за одиницю, кількість та ціну будматеріалів. Складаємо такий документ у трьох екземплярах. (ср. ) Перший передається до бухгалтерської служби установи, другий залишається у матеріальної відповідальної особи замовника, яка відпустила матеріали, а третій передається представнику підрядника, який приймає матеріали.
Будьте уважні: такий документ не є підставою для списання з балансу будматеріалів, переданих підряднику для виконання ремонтних робіт. Річ у тому, що на момент передачі матеріали ще не використано підрядником за призначенням. Тому установі-замовнику необхідно обов’язково організувати облік руху таких будматеріалів. Для цього можна використовувати аналітичні рахунки до субрахунку 1513, як-то:
— 1513/1 «Будівельні матеріали на складі» — для обліку будматеріалів, які зберігаються на складі установи;
— 1513/2 «Будівельні матеріали передані виконавцю робіт» — для обліку будматеріалів, переданих підряднику.
Приймаємо роботи → списуємо матеріали
Приймання виконаних ремонтних робіт установа-замовник здійснює на підставі таких документів, як: Акт приймання виконаних робіт (форма № КБ-2в) та Довідка про вартість виконаних підрядних робіт і витрат (форма № КБ-3). У цих документах підрядник зазначає перелік виконаних робіт, їх обсяг та вартість.
При цьому списання використаних будматеріалів з балансу слід проводити на підставі Звіту про використання будматеріалів та підписаних вищезгаданих форм № КБ-2в і № КБ-3.
За наявності залишку невикористаних будматеріалів підрядник має надати накладну (вимогу), Акт приймання-передачі або інший первинний документ, що підтверджує передачу залишку невикористаних матеріалів.
Відображаємо в бухобліку
Приклад. Заклад освіти придбав будівельні матеріали для капітального ремонту будівлі (системи водопостачання та водовідведення) на загальну суму 120 тис. грн.
З підрядною організацією укладено договір на проведення капітального ремонту системи водопостачання та водовідведення. Згідно з договором підряду загальна вартість робіт становить 57500 грн. Передачу будматеріалів від замовника до підрядної організації проведено на підставі накладної (вимоги).
Умовами договору підряду передбачено внесення авансу в сумі 17250 грн. Списання використаних будматеріалів проведено на підставі наданого підрядною організацією Звіту про використання будівельних матеріалів замовника та підписаних без зауважень Акта приймання виконаних робіт (форма № КБ-2в) і Довідки про вартість виконаних підрядних робіт і витрат (форма № КБ-3).
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
Придбання будівельних матеріалів | |||||
1 | Отримано асигнування на придбання будматеріалів для капремонту | 2313 | 7011 | 120000 | 2 |
2 | Оприбутковано будматеріали | 1513/1 | 6211 | 120000 | 6 |
3 | Перераховано кошти постачальнику | 6211 | 2313 | 120000 | 2, 6 |
Передача будматеріалів підрядній організації | |||||
1 | Передано будматеріали виконавцю робіт із капремонту | 1513/2 | 1513/1 | 120000 | — |
Капітальний ремонт | |||||
1 | Отримано асигнування на проведення капремонту | 2313 | 7011 | 57500 | 2 |
2 | Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором | 2113 | 2313 | 17250 | 2, 4 |
3 | Виконано роботи з капремонту будівлі | 8013 | 6211 | 57500 | 6 |
4 | Зменшено заборгованість перед підрядною організацією на суму сплаченого авансу | 6211 | 2113 | 17250 | 4, 6 |
5 | Проведено остаточний розрахунок із підрядною організацією | 6211 | 2313 | 40250 | 2, 6 |
Списання будматеріалів | |||||
1 | Списано будматеріали, використані для капремонту будівлі | 8013 | 1513/2 | 120000 | 13 |