Темы статей
Выбрать темы

Надання майна в оренду без аукціону: чи стягувати авансовий внесок?

Станкус Татьяна, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
В оренду передається нерухоме комунальне майно без проведення аукціону. Чи можна у такому разі не передбачати та не стягувати авансовий внесок?

Оренда комунального майна без аукціону

Передусім нагадаємо умови надання комунального майна в оренду без аукціону.

Державне та комунальне майно може надаватися в оренду за результатами проведення аукціону або без проведення аукціону.

Частинами 1 та 2 ст. 15 Закону № 157* передбачений перелік майна, яке може бути передано в оренду без проведення аукціону. Причому такий перелік є вичерпним.

* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.

Так, безперечне право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають:

— органи державної влади та ОМС, інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів;

— релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній

— Пенсійний фонд України та його органи;

— дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав, представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні для виконання функцій дипломатичного представництва, консульських і статутних функцій міжнародних міжурядових організацій;

— орендарі земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом — щодо оренди гідротехнічних споруд, які можуть бути передані в оренду.

Також право на отримання в оренду державного та комунального майна, яке не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону також мають:

— музеї;

— державні та комунальні підприємства, установи, організації у сфері культури і мистецтв чи громадські організації у сфері культури і мистецтв (у т. ч. національні творчі спілки або їх члени під творчі майстерні);

— заклади освіти всіх форм власності, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності;

— громадські організації ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів;

— реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ;

— державні та комунальні спеціалізовані підприємства, установи та заклади соціального обслуговування, які надають соціальні послуги відповідно до Закону № 2671*;

— державні видавництва і підприємства книгорозповсюдження;

— вітчизняні видавництва та підприємства книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 % книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру);

— народні депутати України і депутати місцевих рад для розміщення громадської приймальні;

— потенційні орендарі для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує п’яти календарних днів протягом шести місяців, а також щодо майна, яке передається суб’єктам виборчого процесу з метою проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії;

— потенційні орендарі для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує 30 календарних днів протягом одного року щодо кожного орендаря, якщо балансоутримувачем є державне або комунальне підприємство, установа, організація, що здійснює діяльність з організації конгресів і торговельних виставок;

— державні та комунальні спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров’я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, а також бази олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки;

— громадські об’єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, утворені ними спортивні клуби (крім спортивних клубів, які займаються професійним спортом), дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, — виключно для проведення спортивних заходів або надання послуг у сфері фізичної культури і спорту;

— потенційні орендарі для організації та надання послуг з метою боротьби та протидії поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України;

— молодіжні та дитячі громадські об’єднання, які протягом останніх двох років, що передують року звернення, співпрацюють з органами державної влади та/або ОМС щодо виконання державних цільових, регіональних, місцевих та інших програм у сфері молодіжної політики;

— молодіжні центри, які є неприбутковими установами державної та комунальної форм власності;

— переможці аукціону з розподілу квоти підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газу, а з використанням гідроенергії — лише мікро-, міні- та малі гідроелектростанції), проведеного згідно із ст. 93 Закону № 555**, за умовами якого в оренду для будівництва (монтажу) об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, надаються дахи та/або фасади будівель та інших капітальних споруд.

* Закон України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII.

** Закон України «Про альтернативні джерела енергії» від 20.02.2003 № 555-IV.

Авансовий внесок за загальним правилом

Розглянемо умови сплати авансового внеску за загальним правилом.

Виходячи з п. 3.5 Примірного договору*, в день укладення договору оренди або до цієї дати орендар сплачує орендну плату (авансовий внесок) за кількість місяців, зазначену у п. 10 розд. І Примірного договору.

* Примірний договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, затверджений постановою КМУ від 12.08.2020 № 820.

У свою чергу, сума орендної плати, сплаченої авансом відповідно до п. 3.5 розд. ІІ Примірного договору, підлягає зарахуванню в рахунок сплати орендної плати за перші місяці оренди після підписання акта приймання-передачі майна. Це передбачено п. 3.10 розд. ІІ Примірного договору.

Таким чином, авансовий платіж є нічим іншим, як орендною платою за перші місяці оренди майна, сплачена авансом.

На розмір авансового внеску впливає тип договору оренди. Розміри авансового внеску визначено у п. 10.1 розд. І Примірного договору.

Так, авансовий внесок становить дві місячні орендні плати, якщо договір:

— укладено за результатами аукціону;

— укладено без проведення аукціону;

— продовжено за результатами аукціону;

— продовжено за результатами проведеного аукціону, але переможцем аукціону є особа, яка була орендарем майна станом на дату оголошення аукціону.

Натомість авансовий внесок становить шість місячних орендних плат, якщо договір оренди продовжено за результатами проведення аукціону і при цьому переможцем аукціону стала особа інша, ніж орендар.

Авансовий внесок у період воєнного стану

Особливості надання державного та комунального майна в оренду в період дії воєнного стану визначено постановою № 634*.

* Постанова КМУ «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» від 27.05.2022 № 634.

Докладніше про це читайте у матеріалі «Оренда в умовах воєнного стану: вивчаємо нові правила» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 22.

Щодо авансового внеску, то деяким орендарям авансовий внесок дозволено не сплачувати взагалі. До числа таких щасливців належать:

— органи державної влади та органи місцевого самоврядування, інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів;

— Пенсійний фонд України та його органи.

Решті орендарів авансовий внесок зменшено до розміру однієї місячної орендної плати. Однак це стосується лише договорів оренди, укладених у період дії воєнного стану. Зазначене передбачено п. 2 постанови № 634.

Висновок

  • Якщо ваш договір оренди укладений під час дії воєнного стану, то можливість несплати авансового внеску залежить від того, хто саме є орендарем майна.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше