Теми статей
Обрати теми

Надання майна в оренду без аукціону: чи стягувати авансовий внесок?

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
В оренду передається нерухоме комунальне майно без проведення аукціону. Чи можна у такому разі не передбачати та не стягувати авансовий внесок?

Оренда комунального майна без аукціону

Передусім нагадаємо умови надання комунального майна в оренду без аукціону.

Державне та комунальне майно може надаватися в оренду за результатами проведення аукціону або без проведення аукціону.

Частинами 1 та 2 ст. 15 Закону № 157* передбачений перелік майна, яке може бути передано в оренду без проведення аукціону. Причому такий перелік є вичерпним.

* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.

Так, безперечне право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають:

— органи державної влади та ОМС, інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів;

— релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній

— Пенсійний фонд України та його органи;

— дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав, представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні для виконання функцій дипломатичного представництва, консульських і статутних функцій міжнародних міжурядових організацій;

— орендарі земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом — щодо оренди гідротехнічних споруд, які можуть бути передані в оренду.

Також право на отримання в оренду державного та комунального майна, яке не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону також мають:

— музеї;

— державні та комунальні підприємства, установи, організації у сфері культури і мистецтв чи громадські організації у сфері культури і мистецтв (у т. ч. національні творчі спілки або їх члени під творчі майстерні);

— заклади освіти всіх форм власності, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності;

— громадські організації ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів;

— реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ;

— державні та комунальні спеціалізовані підприємства, установи та заклади соціального обслуговування, які надають соціальні послуги відповідно до Закону № 2671*;

— державні видавництва і підприємства книгорозповсюдження;

— вітчизняні видавництва та підприємства книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 % книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру);

— народні депутати України і депутати місцевих рад для розміщення громадської приймальні;

— потенційні орендарі для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує п’яти календарних днів протягом шести місяців, а також щодо майна, яке передається суб’єктам виборчого процесу з метою проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії;

— потенційні орендарі для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує 30 календарних днів протягом одного року щодо кожного орендаря, якщо балансоутримувачем є державне або комунальне підприємство, установа, організація, що здійснює діяльність з організації конгресів і торговельних виставок;

— державні та комунальні спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров’я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, а також бази олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки;

— громадські об’єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, утворені ними спортивні клуби (крім спортивних клубів, які займаються професійним спортом), дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, — виключно для проведення спортивних заходів або надання послуг у сфері фізичної культури і спорту;

— потенційні орендарі для організації та надання послуг з метою боротьби та протидії поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України;

— молодіжні та дитячі громадські об’єднання, які протягом останніх двох років, що передують року звернення, співпрацюють з органами державної влади та/або ОМС щодо виконання державних цільових, регіональних, місцевих та інших програм у сфері молодіжної політики;

— молодіжні центри, які є неприбутковими установами державної та комунальної форм власності;

— переможці аукціону з розподілу квоти підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газу, а з використанням гідроенергії — лише мікро-, міні- та малі гідроелектростанції), проведеного згідно із ст. 93 Закону № 555**, за умовами якого в оренду для будівництва (монтажу) об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, надаються дахи та/або фасади будівель та інших капітальних споруд.

* Закон України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII.

** Закон України «Про альтернативні джерела енергії» від 20.02.2003 № 555-IV.

Авансовий внесок за загальним правилом

Розглянемо умови сплати авансового внеску за загальним правилом.

Виходячи з п. 3.5 Примірного договору*, в день укладення договору оренди або до цієї дати орендар сплачує орендну плату (авансовий внесок) за кількість місяців, зазначену у п. 10 розд. І Примірного договору.

* Примірний договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, затверджений постановою КМУ від 12.08.2020 № 820.

У свою чергу, сума орендної плати, сплаченої авансом відповідно до п. 3.5 розд. ІІ Примірного договору, підлягає зарахуванню в рахунок сплати орендної плати за перші місяці оренди після підписання акта приймання-передачі майна. Це передбачено п. 3.10 розд. ІІ Примірного договору.

Таким чином, авансовий платіж є нічим іншим, як орендною платою за перші місяці оренди майна, сплачена авансом.

На розмір авансового внеску впливає тип договору оренди. Розміри авансового внеску визначено у п. 10.1 розд. І Примірного договору.

Так, авансовий внесок становить дві місячні орендні плати, якщо договір:

— укладено за результатами аукціону;

— укладено без проведення аукціону;

— продовжено за результатами аукціону;

— продовжено за результатами проведеного аукціону, але переможцем аукціону є особа, яка була орендарем майна станом на дату оголошення аукціону.

Натомість авансовий внесок становить шість місячних орендних плат, якщо договір оренди продовжено за результатами проведення аукціону і при цьому переможцем аукціону стала особа інша, ніж орендар.

Авансовий внесок у період воєнного стану

Особливості надання державного та комунального майна в оренду в період дії воєнного стану визначено постановою № 634*.

* Постанова КМУ «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» від 27.05.2022 № 634.

Докладніше про це читайте у матеріалі «Оренда в умовах воєнного стану: вивчаємо нові правила» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 22.

Щодо авансового внеску, то деяким орендарям авансовий внесок дозволено не сплачувати взагалі. До числа таких щасливців належать:

— органи державної влади та органи місцевого самоврядування, інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів;

— Пенсійний фонд України та його органи.

Решті орендарів авансовий внесок зменшено до розміру однієї місячної орендної плати. Однак це стосується лише договорів оренди, укладених у період дії воєнного стану. Зазначене передбачено п. 2 постанови № 634.

Висновок

  • Якщо ваш договір оренди укладений під час дії воєнного стану, то можливість несплати авансового внеску залежить від того, хто саме є орендарем майна.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі