Темы статей
Выбрать темы

Попередня оплата за техогляд лічильника: чи можливо?

Станкус Татьяна, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Чи має право бюджетна установа зробити 100-відсоткову попередню оплату за технічний огляд електролічильників?

В яку чергу здійснити видатки?

У період дії воєнного стану передусім слід з’ясувати, в яку чергу можливо здійснити заплановані видатки. Для цього звернемося до вимог Порядку № 590*.

* Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 09.06.2021 № 590.

Так, у другу чергу як за кошти загального, так і спеціального фонду можна провести видатки на:

— утримання та обслуговування електромереж;

— оплату послуг з поточного ремонту та технічного обслуговування обладнання, техніки, механізмів, локальної мережі, охоронної сигналізації, систем вентиляції, технічного обслуговування та утримання в належному стані внутрішніх та зовнішніх мереж тепло-, водо-, електро-, газопостачання та водовідведення.

Саме в рамках таких видатків можливо здійснити видатки на технічний огляд електролічильників.

Чи можливо провести попередню оплату?

Пригадаємо загальні правила здійснення попередньої оплати.

І насамперед звернемося до норми ч. 1 ст. 49 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

УВАГА!

Розпорядник бюджетних коштів приймає рішення про оплату товарів, робіт і послуг після їх фактичного отримання

При цьому відповідно до ч. 2 ст. 49 БКУ Казначейство здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів за наявності:

1) відповідного бюджетного зобов’язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету;

2) затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми;

3) в ідповідних бюджетних асигнувань у розпорядників бюджетних коштів.

Та майже з усіх правил є винятки. Так, розпорядники та одержувачі бюджетних коштів можуть платити за товари, роботи та послуги після їх отримання, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами КМУ, прийнятими на підставі і на виконання БКУ та інших законів України. Таким нормативно-правовим актом на сьогодні є постанова № 1070*.

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 № 1070.

При цьому строки проведення попередньої оплати залежать від того, до якої саме категорії видатків належить закупівля товарів, робіт чи послуг: поточних чи капітальних.

Зокрема, розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів відповідно до (ср. )п. 1 постанови № 1070 у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти можуть передбачати попередню оплату в наведені нижче строки.

Перелік товарів, робіт і послуг та строки попередньої оплати

Перелік товарів, робіт і послуг

Строк попередньої

оплати

Товари, роботи і послуги за поточними видатками

не більше трьох місяців

Товари, роботи і послуги за капітальними видатками та державними контрактами (договорами)

не більше 12 місяців

Періодичні видання

Товари, роботи і послуги, які закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань

не більше 24 місяців

Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави

Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах

Заув ажте: ці правила не стосуються закордонних дипломатичних установ, для яких умови здійснення попередньої оплати визначено окремо МЗС України.

Також нагадаємо: відповідно до п. 151 постанови № 641* на період карантину було заборонено здійснення розпорядниками бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, а Держказначейській службі здійснення відповідних платежів, крім певних випадків, передбачених цим же пунктом.

* Постанова КМУ «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 22.07.2020 № 641.

Та оскільки з 01.07.2023 карантин на території України скасовано постановою № 651*, то наразі попередню плату можна здійснювати у загальному порядку, визначеному постановою № 1070.

* Постанова КМУ «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 27.06.2023 № 651.

Тож, як і раніше, розмір та строк попередньої оплати в межах вищенаведених строків визначає головний розпорядник бюджетних коштів (далі ГРК). Це прямо передбачено п. 1 постанови № 1070.

Також ГРК визначає кількість платежів з попередньої оплати в межах строку, положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати тих товарів, робіт і послуг, які згідно з договорами про закупівлю передбачається поставити, виконати і надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, виходячи з потреби. Причому останню має бути обґрунтовано, зокрема, реальним станом постачання товару, виконання робіт, надання послуг, помісячним розподілом бюджетних асигнувань, сезонністю робіт, циклом виробництва.

І саме ГРК відповідають за прийняте рішення, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів відповідно до вимог БКУ.

При цьому ГРК самостійно вирішує, в якому саме документі він визначити:

— конкретний перелік товарів, робіт і послуг, під час закупівлі яких можна здійснювати попередню оплату, з огляду на особливості виконання бюджетних програм;

— розмір попередньої оплати (від 1 % до 100 %);

— строк попередньої оплати;

— кількість платежів з попередньої оплати;

— обов’язковість постачання товару, виконання робіт і надання послуг у тому бюджетному періоді, в якому здійснено попередню оплату, чи в наступному.

На це звертав увагу Мінфін у листі від 10.03.2020 № 04320-07-2/7631.

Тож із огляду на зазначене, насамперед варто звернутися до документа, затвердженого його ГРК і дізнатися, чи дозволена попередня оплата за технічний огляд електролічильників у розмірі 100 %.

Якщо така оплата в зазначеному розмірі дозволена, то перепон для її здійснення немає.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше