В яку чергу здійснити видатки?
У період дії воєнного стану передусім слід з’ясувати, в яку чергу можливо здійснити заплановані видатки. Для цього звернемося до вимог Порядку № 590*.
Так, у другу чергу як за кошти загального, так і спеціального фонду можна провести видатки на:
— утримання та обслуговування електромереж;
— оплату послуг з поточного ремонту та технічного обслуговування обладнання, техніки, механізмів, локальної мережі, охоронної сигналізації, систем вентиляції, технічного обслуговування та утримання в належному стані внутрішніх та зовнішніх мереж тепло-, водо-, електро-, газопостачання та водовідведення.
Саме в рамках таких видатків можливо здійснити видатки на технічний огляд електролічильників.
Чи можливо провести попередню оплату?
Пригадаємо загальні правила здійснення попередньої оплати.
І насамперед звернемося до норми ч. 1 ст. 49 БКУ*.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
УВАГА!
Розпорядник бюджетних коштів приймає рішення про оплату товарів, робіт і послуг після їх фактичного отримання
При цьому відповідно до ч. 2 ст. 49 БКУ Казначейство здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів за наявності:
1) відповідного бюджетного зобов’язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету;
2) затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми;
3) в ідповідних бюджетних асигнувань у розпорядників бюджетних коштів.
Та майже з усіх правил є винятки. Так, розпорядники та одержувачі бюджетних коштів можуть платити за товари, роботи та послуги після їх отримання, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами КМУ, прийнятими на підставі і на виконання БКУ та інших законів України. Таким нормативно-правовим актом на сьогодні є постанова № 1070*.
При цьому строки проведення попередньої оплати залежать від того, до якої саме категорії видатків належить закупівля товарів, робіт чи послуг: поточних чи капітальних.
Зокрема, розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів відповідно до (ср. )п. 1 постанови № 1070 у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти можуть передбачати попередню оплату в наведені нижче строки.
Перелік товарів, робіт і послуг та строки попередньої оплати
Перелік товарів, робіт і послуг | Строк попередньої оплати |
Товари, роботи і послуги за поточними видатками | не більше трьох місяців |
Товари, роботи і послуги за капітальними видатками та державними контрактами (договорами) | не більше 12 місяців |
Періодичні видання | |
Товари, роботи і послуги, які закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань | не більше 24 місяців |
Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави | |
Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах |
Заув ажте: ці правила не стосуються закордонних дипломатичних установ, для яких умови здійснення попередньої оплати визначено окремо МЗС України.
Також нагадаємо: відповідно до п. 151 постанови № 641* на період карантину було заборонено здійснення розпорядниками бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, а Держказначейській службі — здійснення відповідних платежів, крім певних випадків, передбачених цим же пунктом.
Та оскільки з 01.07.2023 карантин на території України скасовано постановою № 651*, то наразі попередню плату можна здійснювати у загальному порядку, визначеному постановою № 1070.
Тож, як і раніше, розмір та строк попередньої оплати в межах вищенаведених строків визначає головний розпорядник бюджетних коштів (далі — ГРК). Це прямо передбачено п. 1 постанови № 1070.
Також ГРК визначає кількість платежів з попередньої оплати в межах строку, положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати тих товарів, робіт і послуг, які згідно з договорами про закупівлю передбачається поставити, виконати і надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, виходячи з потреби. Причому останню має бути обґрунтовано, зокрема, реальним станом постачання товару, виконання робіт, надання послуг, помісячним розподілом бюджетних асигнувань, сезонністю робіт, циклом виробництва.
І саме ГРК відповідають за прийняте рішення, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів відповідно до вимог БКУ.
При цьому ГРК самостійно вирішує, в якому саме документі він визначити:
— конкретний перелік товарів, робіт і послуг, під час закупівлі яких можна здійснювати попередню оплату, з огляду на особливості виконання бюджетних програм;
— розмір попередньої оплати (від 1 % до 100 %);
— строк попередньої оплати;
— кількість платежів з попередньої оплати;
— обов’язковість постачання товару, виконання робіт і надання послуг у тому бюджетному періоді, в якому здійснено попередню оплату, чи в наступному.
На це звертав увагу Мінфін у листі від 10.03.2020 № 04320-07-2/7631.
Тож із огляду на зазначене, насамперед варто звернутися до документа, затвердженого його ГРК і дізнатися, чи дозволена попередня оплата за технічний огляд електролічильників у розмірі 100 %.
Якщо така оплата в зазначеному розмірі дозволена, то перепон для її здійснення немає.