Теми статей
Обрати теми

Попередня оплата за техогляд лічильника: чи можливо?

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
Чи має право бюджетна установа зробити 100-відсоткову попередню оплату за технічний огляд електролічильників?

В яку чергу здійснити видатки?

У період дії воєнного стану передусім слід з’ясувати, в яку чергу можливо здійснити заплановані видатки. Для цього звернемося до вимог Порядку № 590*.

* Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 09.06.2021 № 590.

Так, у другу чергу як за кошти загального, так і спеціального фонду можна провести видатки на:

— утримання та обслуговування електромереж;

— оплату послуг з поточного ремонту та технічного обслуговування обладнання, техніки, механізмів, локальної мережі, охоронної сигналізації, систем вентиляції, технічного обслуговування та утримання в належному стані внутрішніх та зовнішніх мереж тепло-, водо-, електро-, газопостачання та водовідведення.

Саме в рамках таких видатків можливо здійснити видатки на технічний огляд електролічильників.

Чи можливо провести попередню оплату?

Пригадаємо загальні правила здійснення попередньої оплати.

І насамперед звернемося до норми ч. 1 ст. 49 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

УВАГА!

Розпорядник бюджетних коштів приймає рішення про оплату товарів, робіт і послуг після їх фактичного отримання

При цьому відповідно до ч. 2 ст. 49 БКУ Казначейство здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів за наявності:

1) відповідного бюджетного зобов’язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету;

2) затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми;

3) в ідповідних бюджетних асигнувань у розпорядників бюджетних коштів.

Та майже з усіх правил є винятки. Так, розпорядники та одержувачі бюджетних коштів можуть платити за товари, роботи та послуги після їх отримання, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами КМУ, прийнятими на підставі і на виконання БКУ та інших законів України. Таким нормативно-правовим актом на сьогодні є постанова № 1070*.

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 № 1070.

При цьому строки проведення попередньої оплати залежать від того, до якої саме категорії видатків належить закупівля товарів, робіт чи послуг: поточних чи капітальних.

Зокрема, розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів відповідно до (ср. )п. 1 постанови № 1070 у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти можуть передбачати попередню оплату в наведені нижче строки.

Перелік товарів, робіт і послуг та строки попередньої оплати

Перелік товарів, робіт і послуг

Строк попередньої

оплати

Товари, роботи і послуги за поточними видатками

не більше трьох місяців

Товари, роботи і послуги за капітальними видатками та державними контрактами (договорами)

не більше 12 місяців

Періодичні видання

Товари, роботи і послуги, які закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань

не більше 24 місяців

Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави

Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах

Заув ажте: ці правила не стосуються закордонних дипломатичних установ, для яких умови здійснення попередньої оплати визначено окремо МЗС України.

Також нагадаємо: відповідно до п. 151 постанови № 641* на період карантину було заборонено здійснення розпорядниками бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, а Держказначейській службі здійснення відповідних платежів, крім певних випадків, передбачених цим же пунктом.

* Постанова КМУ «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 22.07.2020 № 641.

Та оскільки з 01.07.2023 карантин на території України скасовано постановою № 651*, то наразі попередню плату можна здійснювати у загальному порядку, визначеному постановою № 1070.

* Постанова КМУ «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 27.06.2023 № 651.

Тож, як і раніше, розмір та строк попередньої оплати в межах вищенаведених строків визначає головний розпорядник бюджетних коштів (далі ГРК). Це прямо передбачено п. 1 постанови № 1070.

Також ГРК визначає кількість платежів з попередньої оплати в межах строку, положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати тих товарів, робіт і послуг, які згідно з договорами про закупівлю передбачається поставити, виконати і надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, виходячи з потреби. Причому останню має бути обґрунтовано, зокрема, реальним станом постачання товару, виконання робіт, надання послуг, помісячним розподілом бюджетних асигнувань, сезонністю робіт, циклом виробництва.

І саме ГРК відповідають за прийняте рішення, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів відповідно до вимог БКУ.

При цьому ГРК самостійно вирішує, в якому саме документі він визначити:

— конкретний перелік товарів, робіт і послуг, під час закупівлі яких можна здійснювати попередню оплату, з огляду на особливості виконання бюджетних програм;

— розмір попередньої оплати (від 1 % до 100 %);

— строк попередньої оплати;

— кількість платежів з попередньої оплати;

— обов’язковість постачання товару, виконання робіт і надання послуг у тому бюджетному періоді, в якому здійснено попередню оплату, чи в наступному.

На це звертав увагу Мінфін у листі від 10.03.2020 № 04320-07-2/7631.

Тож із огляду на зазначене, насамперед варто звернутися до документа, затвердженого його ГРК і дізнатися, чи дозволена попередня оплата за технічний огляд електролічильників у розмірі 100 %.

Якщо така оплата в зазначеному розмірі дозволена, то перепон для її здійснення немає.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі