Темы статей
Выбрать темы

Пеня від постачальника: куди перерахувати та як обліковувати?

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
За порушення умов договору постачання бюджетна установа нарахувала постачальнику пеню. Куди постачальник повинен перерахувати пеню: на рахунок установи чи одразу до бюджету? Як правильно відобразити в обліку нарахування пені та її надходження?

Пеня: на підставі чого сплачувати?

Бюджетні установи будують відносини зі своїми контрагентами на підставі укладених договорів. З моменту укладання договору кожен із учасників відносин отримує певні господарські зобов’язання.

Так, продавець зобов’язаний передати товар у строки та в порядку, установленому договором. У свою чергу, покупець має прийняти та оплатити відповідний товар у визначених обсягах та у відповідні строки.

У разі невиконання або неналежного виконання договірних зобов’язань до порушника застосовують штрафні санкції. Причому передбачено окремі санкції: за порушення грошових та негрошових зобов’язань.

У випадку читача має місце порушення негрошових зобов’язань продавцем (постачальником товару). Які наслідки цього?

За загальним правилом, виходячи з вартості таких невиконаних зобов’язань (непоставлених товарів), визначають розмір штрафних санкцій у відсотковому відношенні. При цьому учасник господарських відносин зобов’язаний сплатити їх у вигляді неустойки, штрафу, пені. Саме такі види штрафних санкцій передбачено в ст. 230 ГКУ*.

* Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV.

Будьте уважні: стягнення неустойки, інших санкцій та їх розміри мають бути передбачені договорами або нормами чинного законодавства.

Зазвичай штрафні санкції застосовують у розмірі, передбаченому договором. Але у разі порушення господарських зобов’язань, коли однією із сторін є суб’єкт господарювання державного сектора економіки, обчислення санкцій здійснюють в розмірах, установлених ч. 2 ст. 231 ГКУ. І якраз ця норма стосується нашого читача.

Пеня — не власні надходження

Зазначимо одразу: бюджетна установа не має жодних підстав вважати пеню, сплачену контрагентом, різновидом власних надходжень. Пояснимо чому.

Вичерпний перелік власних надходжень, які належать до доходів спецфонду, наведено в ч. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Однак такого виду надходжень, як пеня, серед власних надходжень бюджетних установ немає. Це й не дивно, бо такий платіж є правовим засобом притягнення порушника до відповідальності у сфері господарювання (ч. 1 ст. 217 ГКУ).

Втім, перерахувати пеню постачальник повинен саме на рахунок бюджетної установи-покупця, а не одразу до бюджету. Чому так? Це пояснити нескладно. Оскільки саме стосовно бюджетної установи постачальник порушив договірні зобов’язання. А ось що має робити з таким коштами бюджетна установа, то вже зовсім інше питання.

Куди перерахувати пеню?

Відповідь на це запитання однозначна — до бюджету. Адже находження бюджетних установ, які не належать до жодної з груп власних надходжень, підлягають перераховуванню до бюджету.

Тому після отримання пені від постачальника установа має перерахувати всю її суму до відповідного бюджету (державного чи місцевого — залежно від того, з якого із них установа утримується). Підтвердженням факту перерахування таких коштів до відповідного бюджету буде платіжна інструкція.

Та оскільки в бюджетній класифікації не передбачено окремого коду доходів для зарахування господарських санкцій, перераховуємо такі надходження за кодом доходів 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції». Це підтвердив Мінфін у своїх листах від 29.01.2018 № 35140-05/23-92/252 та від 03.08.2018 № 35140-05-10/20587.

Що в обліку?

Відобразити отримання та перераховування пені в бухобліку просто.

1. У разі надходження суми штрафних санкції на рахунок установи доходів не відображаємо. Відповідно для відображення цієї операції рахунки обліку доходів не застосовуємо.

2. Аналогічна ситуація і щодо перерахування штрафних санкції до бюджету — витрати не показуємо. Власне, такі кошти пройдуть через рахунок установи «транзитом» до бюджету.

3. Натомість у цьому разі установа має відобразити заборгованість за розрахунками:

— з постачальником на субрахунку 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість» (у т. ч. і в разі невиконання або неналежного виконання зазначених господарських зобов’язань);

— з бюджетом на субрахунку 6312 «Інші розрахунки з бюджетом». За кредитом цього субрахунку відображаємо нарахування пені контрагенту за невиконання/неналежне виконання господарських зобов’язань, за дебетом — перерахування коштів до відповідного бюджету.

Приклад. За порушення умов договору постачання бюджетна установа нарахувала постачальнику пеню в сумі 2000 грн. Постачальник сплатив пеню на рахунок установи. У свою чергу, установа спрямувала ці кошти до відповідного бюджету за кодом класифікації доходів 21081100.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Нараховано пеню постачальнику за невиконання зобов’язань, яка підлягає перерахуванню до бюджету

2117

6312

2000

4, 6

2

Отримано суму пені

2313

2117

2000

2, 4

3

Перераховано пеню до бюджету

6312

2313

2000

2, 6

Як показати у звітності?

Фінансова звітність. Суми нарахованих та отриманих штрафних санкції слід відобразити у Балансі (ф. № 1-дс) таким чином:

— суми нарахованої пені — у складі показників ряд. 1150 та 1540;

— суми отриманої пені — у складі показників ряд. 1162.

Також надходження штрафних санкції необхідно показати у Звіті про рух грошових коштів (ф. № 3-дс) за кодом ряд. 3090.

Що стосується Звіту про фінансові результати (ф. № 2-дс), то суми штрафних санкцій на його показники жодним чином не вплинуть. Це пов’язано з тим, що такі находження не зачіпають ані доходи, ані витрати звітного періоду.

Бюджетна звітність. З огляду на те, що суми нарахованих та отриманих господарських санкції не впливають на показники доходів та видатків та не передбачені кошторисом установи, у бюджетній звітності ці суми відображати не потрібно. На користь цього свідчить припис п. 12 розд. І Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше