Теми статей
Обрати теми

Пеня від постачальника: куди перерахувати та як обліковувати?

Матвєєва Вікторія, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
За порушення умов договору постачання бюджетна установа нарахувала постачальнику пеню. Куди постачальник повинен перерахувати пеню: на рахунок установи чи одразу до бюджету? Як правильно відобразити в обліку нарахування пені та її надходження?

Пеня: на підставі чого сплачувати?

Бюджетні установи будують відносини зі своїми контрагентами на підставі укладених договорів. З моменту укладання договору кожен із учасників відносин отримує певні господарські зобов’язання.

Так, продавець зобов’язаний передати товар у строки та в порядку, установленому договором. У свою чергу, покупець має прийняти та оплатити відповідний товар у визначених обсягах та у відповідні строки.

У разі невиконання або неналежного виконання договірних зобов’язань до порушника застосовують штрафні санкції. Причому передбачено окремі санкції: за порушення грошових та негрошових зобов’язань.

У випадку читача має місце порушення негрошових зобов’язань продавцем (постачальником товару). Які наслідки цього?

За загальним правилом, виходячи з вартості таких невиконаних зобов’язань (непоставлених товарів), визначають розмір штрафних санкцій у відсотковому відношенні. При цьому учасник господарських відносин зобов’язаний сплатити їх у вигляді неустойки, штрафу, пені. Саме такі види штрафних санкцій передбачено в ст. 230 ГКУ*.

* Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV.

Будьте уважні: стягнення неустойки, інших санкцій та їх розміри мають бути передбачені договорами або нормами чинного законодавства.

Зазвичай штрафні санкції застосовують у розмірі, передбаченому договором. Але у разі порушення господарських зобов’язань, коли однією із сторін є суб’єкт господарювання державного сектора економіки, обчислення санкцій здійснюють в розмірах, установлених ч. 2 ст. 231 ГКУ. І якраз ця норма стосується нашого читача.

Пеня — не власні надходження

Зазначимо одразу: бюджетна установа не має жодних підстав вважати пеню, сплачену контрагентом, різновидом власних надходжень. Пояснимо чому.

Вичерпний перелік власних надходжень, які належать до доходів спецфонду, наведено в ч. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Однак такого виду надходжень, як пеня, серед власних надходжень бюджетних установ немає. Це й не дивно, бо такий платіж є правовим засобом притягнення порушника до відповідальності у сфері господарювання (ч. 1 ст. 217 ГКУ).

Втім, перерахувати пеню постачальник повинен саме на рахунок бюджетної установи-покупця, а не одразу до бюджету. Чому так? Це пояснити нескладно. Оскільки саме стосовно бюджетної установи постачальник порушив договірні зобов’язання. А ось що має робити з таким коштами бюджетна установа, то вже зовсім інше питання.

Куди перерахувати пеню?

Відповідь на це запитання однозначна — до бюджету. Адже находження бюджетних установ, які не належать до жодної з груп власних надходжень, підлягають перераховуванню до бюджету.

Тому після отримання пені від постачальника установа має перерахувати всю її суму до відповідного бюджету (державного чи місцевого — залежно від того, з якого із них установа утримується). Підтвердженням факту перерахування таких коштів до відповідного бюджету буде платіжна інструкція.

Та оскільки в бюджетній класифікації не передбачено окремого коду доходів для зарахування господарських санкцій, перераховуємо такі надходження за кодом доходів 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції». Це підтвердив Мінфін у своїх листах від 29.01.2018 № 35140-05/23-92/252 та від 03.08.2018 № 35140-05-10/20587.

Що в обліку?

Відобразити отримання та перераховування пені в бухобліку просто.

1. У разі надходження суми штрафних санкції на рахунок установи доходів не відображаємо. Відповідно для відображення цієї операції рахунки обліку доходів не застосовуємо.

2. Аналогічна ситуація і щодо перерахування штрафних санкції до бюджету — витрати не показуємо. Власне, такі кошти пройдуть через рахунок установи «транзитом» до бюджету.

3. Натомість у цьому разі установа має відобразити заборгованість за розрахунками:

— з постачальником на субрахунку 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість» (у т. ч. і в разі невиконання або неналежного виконання зазначених господарських зобов’язань);

— з бюджетом на субрахунку 6312 «Інші розрахунки з бюджетом». За кредитом цього субрахунку відображаємо нарахування пені контрагенту за невиконання/неналежне виконання господарських зобов’язань, за дебетом — перерахування коштів до відповідного бюджету.

Приклад. За порушення умов договору постачання бюджетна установа нарахувала постачальнику пеню в сумі 2000 грн. Постачальник сплатив пеню на рахунок установи. У свою чергу, установа спрямувала ці кошти до відповідного бюджету за кодом класифікації доходів 21081100.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Нараховано пеню постачальнику за невиконання зобов’язань, яка підлягає перерахуванню до бюджету

2117

6312

2000

4, 6

2

Отримано суму пені

2313

2117

2000

2, 4

3

Перераховано пеню до бюджету

6312

2313

2000

2, 6

Як показати у звітності?

Фінансова звітність. Суми нарахованих та отриманих штрафних санкції слід відобразити у Балансі (ф. № 1-дс) таким чином:

— суми нарахованої пені — у складі показників ряд. 1150 та 1540;

— суми отриманої пені — у складі показників ряд. 1162.

Також надходження штрафних санкції необхідно показати у Звіті про рух грошових коштів (ф. № 3-дс) за кодом ряд. 3090.

Що стосується Звіту про фінансові результати (ф. № 2-дс), то суми штрафних санкцій на його показники жодним чином не вплинуть. Це пов’язано з тим, що такі находження не зачіпають ані доходи, ані витрати звітного періоду.

Бюджетна звітність. З огляду на те, що суми нарахованих та отриманих господарських санкції не впливають на показники доходів та видатків та не передбачені кошторисом установи, у бюджетній звітності ці суми відображати не потрібно. На користь цього свідчить припис п. 12 розд. І Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі