Темы статей
Выбрать темы

Як проводити закупівлі з 9 квітня?

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Укотре Кабмін відкоригував закупівельне законодавство. Маємо на увазі зміни, які набрали чинності з 9 квітня. Зі свого боку, Мінекономіки прокоментувало ці нововведення у своєму листі*. Як працювати замовникам із урахуванням цих змін та новацій, розповімо у цій публікації.

* Лист Мінекономіки від 15.04.2024 № 3323-04/27710-06

Отже, Кабмін уніс зміни до закупівельної постанови № 1178*. Відбулось це завдяки постанові № 382**. Ця постанова набрала чинності 9 квітня. А тому замовники фактично не мали жодного дня для її опрацювання та проведення підготовчих дій. Тобто оновлені вимоги слід ураховувати одразу, з дня набуття ними чинності.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

** Постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 166 і від 12 жовтня 2022 р. № 1178» від 02.04.2024 № 382.

Закупівля локалізованих товарів у складі робіт та послуг

Мінекономіки пояснило, як діяти замовнику, якщо він закуповує роботи або послуги, а разом з ними придбаває товар, який підлягає локалізації. У такому разі замовник має застосовувати вимоги щодо локалізації, лише якщо вартість товару, який закуповують разом з цими роботами чи послугами, дорівнює або перевищує 200 тис. грн.

Наприклад, замовник закуповує роботи з очікуваною вартістю 2 млн грн і разом з ними товар, що входить до переліку локалізованих вартістю 170 тис. грн. У такому разі вимоги щодо локалізації до товару не застосовуються, адже його вартість нижче вартісної межі.

Унесення змін до оголошення про відкриті торги — право замовника

Одна з ключових новацій — це право замовника вносити зміни до оголошення про відкриті торги. Раніше було дозволено змінювати тільки тендерну документацію.

Підстави та правила унесення таких змін замовниками передбачено оновленим п. 54 постанови № 1178.

Отже, відтепер замовник має право внести зміни до оголошення:

— з власної ініціативи;

— у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю;

— за результатами звернень;

— на підставі рішення органу оскарження.

Тепер декілька слів щодо правил унесення змін до оголошення.

Зміни, які замовник вносить до оголошення про проведення відкритих торгів, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) у новій редакції оголошення додатково до попередньої редакції.

При цьому, як і раніше, замовник разом зі змінами в окремому документі оприлюднює перелік змін, унесених до оголошення про проведення відкритих торгів. Також ці зміни у машинозчитувальному форматі розміщуються в ЕСЗ протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.

Повернення евроторгів

Замовникам повернули право проводити відкриті торги з публікацією оголошення англійською мовою. Йдеться про так звані евроторги. З чим пов’язані такі зміни? Насамперед це зумовлено вимогами міжнародних організацій, які надають замовникам кошти для використання з певною метою. І саме вони наполягають на тому, аби вибір переможця відбувався за такими конкурентними умовами.

Мінекономіки зауважило: постановою № 1178 передбачено право, а не обов’язок замовника використовувати процедуру закупівлі відкритих торгів з публікацією англійською мовою. А отже, кожен замовник самостійно ухвалює рішення: проводити закупівлю у такий спосіб чи ні.

Також зверніть увагу: відкриті торгів з публікацією оголошення англійською мовою замовники можуть здійснювати незалежно від вартості товарів, робіт та послуг, тобто від будь-якої суми. При цьому постановою № 1178 не передбачена необхідність наявності обґрунтування замовником вибору евроторгів.

Проводити такі торги замовник має з урахуванням вимог Закону про публічні закупівлі та особливостей, прописаних у постанові № 1178.

Строк подання тендерних пропозицій для робіт збільшено

Маємо гарну новину для замовників, які здійснюють закупівлю робіт.

ВАЖЛИВО!

З 9 квітня мінімальний строк подання пропозицій у разі проведення відкритих торгів на закупівлю робіт становить 14 календарних днів.

Раніше це було 7 днів.

А ось щодо закупівлі товарів та послуг нічого не змінилося. Тож якщо ви купуєте товари чи послуги або послуги з поточного ремонту, для них, як і раніше, мінімальний строк подання пропозицій 7 календарних днів.

Обмежувати нижню межу ціни тендерної пропозиції заборонено!

Також Кабмін заборонив замовникам установлювати вимоги, які обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції.

Насамперед ця ситуація знайома тим замовникам, які мають справу із закупівлею електроенергії. Тож аби уникнути маніпуляцій щодо цього, віднині постанова № 1178 забороняє замовнику встановлювати вимоги, які будуть обмежувати можливість учасників подавати найнижчу ціну.

Припинення публічного доступу до інформації: коли та як?

Кабмін дозволив адміністратору ЕСЗ припиняти публічний доступ до інформації з обмеженим доступом або інформації, розголошення якої під час дії воєнного стану в Україні може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці. Така можливість передбачена новим п. 91 Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затвердженого постановою КМУ від 24.02.2016 № 166 (ср. ). Мінекономіки наголосило: адміністратор здійснює обмеження доступу за рішенням комісії щодо розгляду питань діяльності електронної системи закупівель, утвореної Мінекономіки. Підставою для ухвалення такого рішення комісією є звернення замовника, який оприлюднив відповідну інформацію в ЕСЗ та/або який здійснює закупівлю, під час якої було оприлюднено таку інформацію іншим користувачем. Також Мінекономіки у своєму листі навів електронну та поштову адреси, куди замовники мають надсилати такі звернення.

Підстави для відхилення тендерної пропозиції уточнено

Завдяки постанові № 382 Кабмін усунув суперечності між пп. 45 і 47 попередньої редакції постанови № 1178. Нагадаємо: саме цими нормами передбачено підстави для відхилення замовником тендерної пропозиції (відмови в участі учаснику) у разі невиконання учасником своїх зобов’язань за раніше укладеним договором про закупівлю із таким замовником, що призвело до його дострокового розірвання і застосування відповідних санкцій.

З огляду на оновлений п.п. 2 п. 45 постанови № 1178, відхилення тендерної пропозиції такого учасника — це все ж таки право замовника, а не його обов’язок. Але у такому разі учасник повинен надати замовнику відповідне підтвердження про вжиття заходів для доведення своєї надійності.

І насамкінець нагадаємо про оновлення тендерної документації. Ті оголошення, які замовники подали 9 квітня і пізніше, повинні містити тендерну документацію, яка відповідає оновленим вимогам постанови № 1178. Натомість, якщо закупівлю було розпочато до 9 квітня (наприклад, ви оприлюднили оголошення 8 квітня), тоді жодних змін до тендерної документації вносити не потрібно.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше