Теми статей
Обрати теми

Допомога ЗСУ з місцевих бюджетів: маємо чергове роз’яснення від Мінфіну

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
У центрі нашої з вами уваги чергове роз’яснення Мінфіну, в якому фахівці міністерства відповіли на запитання: яким чином можна допомогти ЗСУ за рахунок коштів місцевих бюджетів? Йдеться про лист від 26.01.2024 № 05120-07-6/2511 (далі — лист). Нумо розбиратися з нюансами разом.

Джерела фінансування ЗСУ

Питання фінансування ЗСУ унормовано ст. 15 Закону № 1934*.

* Закон України «Про Збройні Сили України» від 06.12.91 № 1934-XII.

Виходячи з припису цієї статті, фінансування ЗСУ здійснюється за рахунок:

— коштів Державного бюджету України;

— благодійних пожертв фізичних та юридичних осіб у порядку, визначеному Кабміном.

Звісно, основне фінансування ЗСУ здійснюється з держбюджету.

Також згідно з п. 61 ч. 1 ст. 87 БКУ* забезпечення функціонування установ та закладів ЗСУ, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів, СБУ, органів цивільного захисту, які перебувають у державній власності, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.

** Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Водночас у вищезгаданому листі Мінфін наголошує, що відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 91 БКУ з місцевих бюджетів можуть здійснюватися видатки на заходи та роботи з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки місцевого значення.

Надання субвенції на підтримку ЗСУ

Яким же чином можливо допомогти ЗСУ з місцевих бюджетів?

ВАЖЛИВО!

Установа не може фінансуватися з двох бюджетів одночасно

Це правило чітко прописано у ч. 2 ст. 85 БКУ.

Втім, в умовах воєнного стану з цього правила є виняток, передбачений п. 225 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ (ср. ).

Так, у період дії воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії рф проти України, забезпечення нацбезпеки, заходів тероборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення органи місцевого самоврядування, місцеві держадміністрації (військово-цивільні адміністрації або військові у разі їх утворення) можуть ухвалювати рішення про здійснення видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів БКУ, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.

Здійснюють такі видатки шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету.

Для цієї субвенції наказом № 793* передбачено спеціальний код — КПКВК 9820 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на перерахування коштів в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності».

* Наказ Мінфіну «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» від 20.09.2017 № 793.

Разом з тим, як зазначив Мінфін у листі, до місцевих програм, окрім заходів та робіт з тероборони, можуть включатися заходи з підтримки інших підрозділів сил безпеки і оборони. Виконавцями таких заходів можуть бути Міноборони, військові частини та інші сили безпеки і оборони. У такому разі видатки місцевих бюджетів слід передбачати за КПКВК 9800 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів».

Придбання майна для ЗСУ за кошти місцевих бюджетів

У своєму листі Мінфін також обмовився про можливість придбання майна за кошти місцевих бюджетів та його передачу установам (організаціям), які утримуються за рахунок коштів держбюджету. Зокрема, йдеться про здійснення такої передачі відповідно до Закону № 4765*, Закону № 280**, Закону № 147*** та постанови № 1482****.

* Закон України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» від 17.05.2012 № 4765-VI.

** Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.

*** Закон України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.98 № 147/98-ВР.

**** Постанова КМУ «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» від 21.09.98 № 1482.

Але, насправді, механізму передачі майна, придбаного за кошти місцевого бюджету спеціально для потреб ЗСУ, наразі не існує. Тож ми, зі свого боку, радимо продовжувати дотримуватися шляху передачі саме субвенції з місцевого бюджету до державного бюджету на потреби ЗСУ. Принаймні поки не буде розроблено та затверджено на законодавчому рівні порядок надання такої допомоги в інший спосіб.

Висновок

  • Якщо є бажання та можливість надати допомогу ЗСУ з місцевого бюджету, таку допомогу слід передати до державного бюджету у вигляді субвенції.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі