Темы статей
Выбрать темы

Ремонт будівлі: проводимо закупівлю правильно

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Як визначити предмет закупівлі, якщо бюджетна установа планує провести ремонт будівлі? Яку процедуру закупівлі слід обрати залежно від виду та вартості запланованого ремонту? Про це все читайте у цій статті.

Кожен замовник, котрий має на балансі будівлі та споруди, для підтримання таких об’єктів у належному стані періодично проводить різні ремонтні роботи. При цьому під час проведення таких заходів необхідно враховувати вимоги як закупівельного законодавства, так і законодавства у сфері будівництва. Далі пояснимо, на що слід звернути увагу замовникам під час проведення поточного ремонту.

Визначаємо предмет закупівлі для поточного ремонту

Під час визначення предмета закупівлі для поточного ремонту замовник має пам’ятати кілька важливих правил.

По-перше, поточний ремонт будь-якого об’єкта (нерухомого або рухомого) з позиції закупівельного законодавства є різновидом послуг. Так, згідно з п. 21 ч. 1 ст. 1 Закону № 922* до послуг, серед іншого, належить, зокрема поточний ремонт.

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

По-друге, під час закупівлі послуг із поточного ремонту предмет закупівлі слід визначати з урахуванням приписів Порядку № 708*.

* Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.

Зокрема, предмет закупівлі послуг із поточного ремонту визначають за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією ДБН А.2.2-3:2014*.

* ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджені наказом Мінрегіонрозвитку, будівництва та ЖКГ від 04.06.2014 № 163.

До речі, Порядок № 708 містить лише згадку про такі об’єкти будівництва, як будинок, будівля, споруда, лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури. Тоді як безпосередньо визначення кожного із них замовнику слід шукати саме в ДБН А.2.2-3:2014.

УВАГА!

Поточний ремонт кожної будівлі — це окремий предмет закупівлі

Наприклад, замовник планує здійснити різні роботи з поточного ремонту в будівлі (часткова заміна вікон та окремих ділянок покрівлі даху, часткове фарбування стін або стель). Оскільки у цій ситуації заплановані роботи будуть виконуватися на одному об’єкті, всі вони становитимуть один предмет закупівлі. А тому під час формування очікуваної вартості такого предмета закупівлі варто підсумувати всі заплановані роботи на відповідному об’єкті.

По-третє, визначайте предмет закупівлі за кожною окремою будівлею, спорудою та обирайте той код ДК 021:2015* за будь-якою цифрою, яка найбільше відповідає тому чи іншому предмету закупівлі.

* Національний класифікатор України «Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749.

Це зумовлено тим, що Порядком № 708 чітко не визначено, за якою конкретно цифрою ДК 021:2015 замовник має визначати предмет закупівлі послуг із поточного ремонту.

Тож якщо потрібно провести, наприклад, поточний ремонт будівлі, предмет закупівлі визначаємо за кодом ДК 021:2015 45000000-7 «Будівельні роботи та поточний ремонт».

Обираємо закупівлю для поточного ремонту

Щоб обрати закупівельну процедуру для поточного ремонту, замовник має орієнтуватися на загальну очікувану вартість предмета закупівлі. Під час закупівлі послуг з поточного ремонту цей показник визначаємо додавання вартості всіх окремих видів робіт з поточного ремонту у відповідній будівлі.

Після цього загальну очікувану вартість поточного ремонту порівнюємо з вартісною межею, визначеною в п. 10 постанови № 1178*. І тут можливі два варіанти:

1) якщо загальна очікувана вартість закупівлі послуг з поточного ремонту будівлі перевищує 200 тис. грнпроводимо відкриті торги;

2) якщо очікувана вартість поточного ремонту не перевищує 200 тис. грн — укладаємо прямий договір з виконавцем.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

З огляду на це, під час закупівлі послуг з поточного ремонту замовнику слід діяти так:

по-перше, додати таку закупівлю до річного плану. Цей документ необхідно оприлюднити в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) протягом п’яти робочих днів з дня затвердження;

по-друге, укласти прямий договір з виконавцем або ж провести відкриті торги, визначити переможця та укласти з ним договір про закупівлю з урахуванням вимог постанови № 1178.

Може трапитися і так, що після проведення відкритих торгів на закупівлю послуг із поточного ремонту протягом року виникне потреба у виконанні додаткових ремонтних робіт на цьому ж об’єкті. Як правильно діяти замовнику в цій ситуації: укласти додаткову угоду до такого договору чи прямий договір? Деталі щодо цього ви знайдете в матеріалі «Закупівля додаткових послуг: як діяти замовнику?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 29).

Визначаємо предмет закупівлі для капремонту

Закупівля капітального ремонту — завдання із зірочкою для кожного замовника. Насамперед це зумовлено тим, що такий ремонт проводиться в кілька етапів, кожен з яких має певні особливості та урегульований низкою нормативно-правових актів. Тому під час планування таких заходів замовники мають врахувати певні нюанси.

По-перше, капітальний ремонт з позиції закупівельного законодавства є різновидом робіт. Так, саме до робіт належать (п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону № 922): розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, науково-проєктної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у т. ч. геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включають до кошторисної вартості робіт (якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт).

По-друге, предмет закупівлі робіт слід визначати за об’єктами будівництва та з урахуванням настанови № 281*. Таким є припис п. 4 розд. I Порядку № 708.

* Кошторисні норми України у будівництві, затверджені наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281.

Тож якщо замовник має справу з капітальним ремонтом, йому варто керуватися термінологією, наведеною в настанові № 281. Так, до об’єктів будівництва належать, зокрема: будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

З огляду на це, закупівлю робіт з капітального ремонту слід визначати за кожною будівлею окремо. Тобто предмет закупівлі робіт з капремонту необхідно визначати, виходячи із загального обсягу робіт, запланованих у цій будівлі. Відповідно формуючи очікувану вартість закупівлі, замовник має підсумувати вартість усіх запланованих робіт на відповідному об’єкті.

УВАГА!

Такі роботи не слід розбивати на частини та розглядати їх окремі предмети закупівлі

Такі дії замовника 100-відсотково будуть розцінені контролюючими органами як порушення закупівельного законодавства.

І по-третє, Порядком № 708 не передбачено, за якою конкретно цифрою ДК 021:2015 замовник має визначати предмет закупівлі робіт із капітального ремонту. Порядок містить лише згадку про те, що предмет закупівлі зазначають за кожним окремим об’єктом будівництва з урахуванням настанови № 281. Тому замовник обирає той код ДК 021:2015, який найбільше підходить тому чи іншому предмету закупівлі. Здебільшого для предмета закупівлі капремонту замовники обирають код за ДК 021:201545453000-7 «Капітальний ремонт і реставрація».

Обираємо закупівлю для капітального ремонту

При цьому замовник має орієнтуватися на загальну очікувану вартість предмета закупівлі. Для цього сумуємо вартість робіт з капітального ремонту у відповідній будівлі.

Далі отриману очікувану вартість такого ремонту порівнюємо з вартісною межею, визначеною в п. 10 постанови № 1178. І тут можливі два варіанти:

1) якщо загальна очікувана вартість закупівлі робіт з капремонту будівлі перевищує 1,5 млн грн — проводимо відкриті торги;

2) якщо очікувана вартість робіт з капремонту не перевищує 1,5 млн грн — укладаємо прямий договір з виконавцем.

У будь-якому разі не забудьте додати інформацію про закупівлю капремонту до річного плану та оприлюднити відповідні документи в ЕСЗ.

Виготовлення ПКД та супутні послуги для капремонту: обираємо закупівлю

У разі закупівлі робіт з капремонту у замовника виникне потреба у виготовленні проєктно-кошторисної документації (далі — ПКД) та закупівлі низки супровідних послуг, включених до кошторисної вартості ремонтних робіт (тобто до зведеного кошторисного розрахунку). Такі роботи та послуги замовники закуповують за окремими правилами. Пояснимо, що це за правила та як їх слід застосовувати.

Виготовлення ПКД

Роботи з виготовлення ПКД замовники закуповують за правилами, передбаченими для закупівлі робіт з урахуванням особливостей, передбачених Порядком № 708.

Це означає, що предмет закупівлі робіт з виготовлення такої документації замовник має визначати за об’єктом капремонту та з урахуванням настанови № 281.

Зверніть увагу: капремонт об’єкта і виготовлення ПКД за цим об’єктом — це різні види робіт у розумінні Закону № 922. А отже, це будуть різні предмети закупівель, хоча і визначаються за одним й тим же об’єктом будівництва.

З огляду на це, коди за ДК 021:2015 для таких робіт також будуть різними, а саме:

— для предмета закупівлі капремонту45453000-7 «Капітальний ремонт і реставрація»;

— для предмета закупівлі виготовлення ПКД71320000-7 «Послуги з інженерного проектування» або 71240000-2 «Архітектурні, інженерні та планувальні послуги».

Традиційно, закупівлю робіт з виготовлення ПКД замовник проводить з огляду на очікувану вартість таких робіт. Так, якщо така вартість не перевищує 1,5 млн грн, він має всі підстави для укладання прямого договору без застосування ЕСЗ. Якщо ж зазначений показник перевищує встановлену вартісну межу, тоді замовнику доведеться провести відкриті торги з урахуванням вимог постанови № 1178 (ср. ).

Супутні послуги

Тепер щодо особливостей закупівлі супутніх послуг, пов’язаних з капремонтом.

Маємо на увазі такі послуги, як:

експертиза проєктної документації;

авторський та технічний нагляд.

Зауважте: якщо супровідні послуги включено до кошторисної вартості самих робіт з капремонту, а їх вартість не перевищує вартість робіт, для проведення яких вони закуповуються, предмет закупівлі визначаємо саме як роботи.

Інша справа, якщо супровідні послуги не включено до кошторисної вартості робіт та/або якщо їх вартість перевищує вартість самих робіт, для здійснення яких вони закуповуються. У такому разі під час їх закупівлі необхідно визначати предмет закупівлі як послуги.

Тож аби не помилитися у розв’язанні цього питання, насамперед з’ясуйте, чи включені супровідні послуги до зведеного кошторисного розрахунку. І, звісно, не забудьте впевнитися, що вартість цих послуг не перевищує вартості робіт, які вони супроводжують.

Отже, якщо супровідні послуги не включено до кошторисної вартості робіт з капремонту, замовник має орієнтуватися на вартісну межу, встановлену для послуг, — 100 тис. грн. Відповідно такі послуги вартістю понад 100 тис. грн доведеться закуповувати із застосуванням процедури відкритих торгів.

Також майте на увазі, що коди за ДК 021:2015 для таких супутніх послуг будуть різним, а саме:

— для предмета закупівлі експертиза проєктної документації71320000-7 «Послуги з інженерного проєктування» або 71310000-4 «Консультаційні послуги у галузях інженерії та будівництва»;

— для предмета закупівлі авторського та технічного нагляду71520000-9 «Послуги з нагляду за виконанням будівельних робіт».

Висновки

  • Поточний ремонт будь-якого об’єкта є різновидом послуг.
  • Капітальний ремонт з позиції закупівельного законодавства є різновидом робіт.
  • Предмет закупівлі із поточного та капремонту слід визначати на підставі загальної очікуваної вартості таких послуг або робіт.
  • Роботи з виготовлення ПКД замовники закуповують за правилами, передбаченими для закупівлі робіт.
  • Якщо супровідні послуги не включено до зведеного кошторисного розрахунку вартості робіт з капремонту об’єкта, такі послуги вважаються послугами і до них застосовують вартісну межу — 100 тис. грн.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше