(066) 87-010-10 Перезвоните мне
Переводим бухгалтеров в ОНЛАЙН!
  • В избранное
  • Печать
  • Шрифт
  • Цвет фона
  • Комментарии 0
  • В разработке
8/9
Оплата труда
Оплата труда
Декабрь , 2018/№ 24/1

Техніки усвідомлення досвіду: підбиваємо підсумки перед Новим роком

Попереду Новий рік, а отже, прийшов час розбиратися, чого кожен із нас досяг, чого навчився і що втратив… Як отримати користь зі свого досвіду? Як зробити його своїм учителем і помічником? Про це й поговоримо…

Як це «осмислення досвіду»

Психологи називають механізм, за допомогою якого люди оцінюють те, що відбувається, рефлексією. Саме вона дозволяє подивитися зі сторони, переосмислити подію, розібратися з актуальним і розпланувати майбутнє. Дуже часто ми просто пливемо в потоці подій: нехай буде як буде, щось відбувається, ну і гаразд. Коли ми звертаємося до способу рефлексії пізнання, ми немов би піднімаємося над потоком подій, намагаємося зрозуміти, що вони означають для нас, розібратися, що ми отримуємо, усвідомлюємо своє ставлення до події. Отже, перебуваючи в нерефлексивному стані, ми просто щось робимо, перебуваючи в рефлексії — намагаємося розібратися, як ми робимо те, що робимо.

Простий приклад. Нерефлексивний співробітник допустив помилку у звіті. Ну, з ким не буває, вибачився, пішов працювати далі.

Важливо

Рефлексивний співробітник замислиться, що призвело до помилки, як ця помилка влаштована, що можна зробити, щоб вона більше не повторювалася в майбутньому.

За змістом осмислення-рефлексії ми можемо розділити цей процес на 4 види:

• актуальна рефлексія — що я роблю зараз, навіщо я це роблю, як я це роблю, до чого це може привести;

• ретроспективна рефлексія — що я робив у минулому, чому я робив це саме так, як я можу поліпшити свій спосіб дії;

• проспективна рефлексія — як я діятиму в майбутньому, який у мене план, які цілі я ставлю, чому це дійсно важливо для мене;

• соціальна рефлексія — як я будую стосунки з людьми, які складнощі виникають і чому, як інші сприймають мене, як я сприймаю їх.

Як бачите, саме рефлексія дозволяє нам навчатися щодня, отримувати уроки з будь-якого, здавалося б, найзвичайнішого досвіду. Тож переоцінити значущість цього процесу неможливо! Як показали наші власні дослідження, жодний саморозвиток без рефлексії неможливий. Щоправда, варто сказати і про те, що цей процес дуже енерговитратний, а отже, з ним не варто переборщувати.

Іноді рефлексія перероджується в гіперрефлексію (термін В. Франкла, занадто сильна рефлексія) або негативну рефлексію, введений нами концепт, який вказує на занадто сильну зосередженість людини на власних негативних переживаннях або абстрактних роздумах. В останньому випадку людина не може відпустити ситуацію, продовжуючи думати і думати про неї, накручуючи себе. Як побороти гіперрефлексію і негативну рефлексію, ми теж обов’язково розповімо в одній із наступних статей. Поки ж зазначимо, що все повинно бути в міру, аналізуйте тільки важливе, а решту — сміливо відкидайте.

Як же організувати процес осмислення досвіду правильно?

Найпростіший спосіб організувати осмислення

Террі Бортон запропонував просту модель осмислення досвіду 3W:

• What? — Що відбувається?

• So What? — Так що ж це означає для мене?

• Now What? — І що тепер? Що далі?

Геніальна у своїй простоті штука дозволяє нам проаналізувати будь-яку подію свого життя. Наприклад… Що відбувається? Людину виживають з роботи, ось-ось збираються звільнити. Що це означає для неї? З одного боку, сумно, звичайно, все-таки до всіх звик, притерся, обжився. З іншого — давно хотілося спробувати щось нове, змінити сферу діяльності, почати розвиватися в іншому напрямі, скажімо, замість бухгалтерського обліку зайнятися дієтологією, стати професійним дієтологом. Адже це так надихає! Що далі? Людина піде навчатися нових знань і навичок, а вже потім шукатиме іншу роботу.

Ех, як усе прекрасно в нашому прикладі! Коли починаються складнощі? У двох випадках… Або коли людина «висне» тільки на одному етапі циклу осмислення, наприклад уся зайнята тим, що відбувається, але абсолютно ігнорує своє особисте ставлення до того, що відбувається, або занадто прагне діяти, абсолютно не намагаючись розібратися в тому, що відбувається. Другий складний випадок — людина недостатньо детально «розробляє» кожну з частин осмислення. Вона бачить тільки негативне для себе в тому, що відбувається, але не помічає позитивного. Із цього важливий практичний наслідок — по-перше, доводьте цикл осмислення до кінця, а по-друге, будьте уважні на кожному з етапів осмислення.

Візьмемо ще один приклад. Співробітник посварився з іншим співробітником через те, що другий упустив його чашку. Нехай суб’єктом, тобто тим, хто осмислює досвід, буде перший. Що відбувається? Розбилася чашка, мій колега спробував вибачитися, але ця чашка була така важлива для мене, що я тут же на нього накричав. Він дуже-дуже засмутився і почав захищатися, теж трохи нагрубив, через що я став кричати ще сильніше. Так що ж це означає для мене? Я засмучений, що моя річ знищена, злий, адже це була моя улюблена чашка, але водночас мені важливий мій колега, я ціную стосунки з ним і мені гірко, що я його образив, я відчуваю навіть деяку провину за це. Що далі? Мені варто підійти до нього, поговорити спокійно, вибачитися за тон.

Як бачите, навіть такий простий спосіб осмислення досвіду, як 3W, дозволяє достатньо ефективно вирішувати найрізноманітніші життєві ситуації, будь то професійні складнощі або складнощі в стосунках. Просто спробуйте, і побачите, наскільки якіснішим може стати життя, якщо почати хоч трохи розкладати його по поличках.

Розвиток простого способу організувати осмислення

Що ж, модель Бортона, нехай цікава і корисна, але дуже примітивна… Розробляючи технології рефлексії, дослідники пішли значно далі. І ось, що в них вийшло… А вийшла в них модель REFLECT. Як водиться в іноземців, кожна буква означає нове слово, яке і буде складовою частиною моделі:

R — remembering — спогад. Озирніться назад, постарайтеся якомога більше неупереджено згадати подію в усіх деталях;

E — experience — досвід. Визначте, що було важливим і значимим для вас;

F — focus — фокусування. Посильте об’єктивний полюс роздумів, визначте, хто і що сказав, коли, як і де це все відбувалося, зважте, хто несе відповідальність і в якій мірі;

L — learn — навчання. Навчайтеся в події, визначте, чому це сталося, які причини породили подію, що із цим робити;

E — evaluation — оцінка. Оцініть виокремлені раніше причини, наскільки адекватно вони пояснюють те, що відбувається;

C — consideration — розгляд. Розгляньте, що робити далі, які у вас є можливості, які з них найкращі, що буде, якщо виникнуть перешкоди або навпаки, як бути, якщо все піде за найпозитивнішим сценарієм;

T — trial — проба, спроба. Спробуйте втілити намічене рішення в життя і будьте готові знову навчатися у події, яка відбудеться вслід за реалізацією рішення.

Важливо

Отже, управляючи своєю рефлексією, ви управляєте досвідом, навчаєтеся нового й ефективніше дієте в схожих ситуаціях.

Практика рефлексії — це практика усвідомленого життя, причому без усяких духовних учителів і зайвого нальоту езотерики ☺.

А зараз нам, звичайно ж, потрібен приклад застосування моделі REFLECT. Візьмемо ще один із професійної практики. Співробітниця скаржиться на те, що всі отримали премію, а вона ні, причому всіх похвалили за роботу, а їй нічого не сказали. Звісно, вона дуже засмучена, та що там, вона в люті й гніві. Як так керівник не лише премію не дав, але й нічого хорошого не сказав. Ось вона вже готується йти і з’ясовувати стосунки… І раптом вирішила вона замислитися про те, чому ж так сталося… Розпочнемо зі спогадів. Так, і на роботу частенько спізнювалася, і завдання не встигала вчасно виконати, і з керівництвом сперечалася. Що в цьому значимого, який особистий досвід? Так, якось неприємно було визнавати свою неправоту, хоч і важко давалася робота. Починаємо фокусуватися… Чому весь час спізнювалася? Та щойно з декрету вийшла, дитинча ще маленьке, уся увага на ній і якось не завжди до роботи було. Хтось заважав мені на роботі бути ефективнішою? Ні, навпаки всі підтримували і допомагали. Далі, навчаємося в події. Так що ж призвело до події? Адже не що, а хто — сама я і мої життєві обставини. Надаємо оцінку… Хоч і неприємно, але таки сама винна, відповідальність на мені. Далі розглядаємо можливості… Що ж робити? Спробую знайти нянечку і стане простіше, зможу більше часу приділяти роботі й претендувати заслужено і на премію, і на визнання. А так, добре, що керівник хоч не посварив. Спроба? Ось уже ввімкнула комп’ютер, щоб поглянути відгуки про нянечок.

Отже, ми не судимо, не так важливо, до яких висновків і проб приходить співробітниця в прикладі, важливо те, наскільки якісно і детально вона розглядає свій досвід. Приклад з особистого життя? Будь ласка… Хоч і написано все буде від першої особи, із самим автором такого, на щастя, не відбувалося…

Посварилися з дружиною через те, хто піде гуляти із собакою. Я зібрав свої речі й пішов. Ось уже три тижні живу окремо. Це все спогади. Тепер досвід — сильно я гнівався на неї тоді, просто бажання із собакою гуляти не було. Фокусуємося… Але це ж мій собака, і гуляти повинен був я з ним. А так ще і купу гидот дружині наговорив. Навчання — виходить, це я був не правий. Оцінка — пішов, очевидно, даремно. Розгляд — потрібно просто вибачитися і перестати клеїти дурня. Спроба — повертаюся додому з квітами й подарунками.

Модель REFLECT дозволяє нам ще глибше і детальніше розглянути досвід, ніж модель 3W. Очевидно, що потрібно стежити за тим, чи варта шкурка вичинки. Чим простіша і незначніша ситуація, тим корисніше в ній використовувати модель 3W. Якщо ж ситуація складна, багатогранна, потребує серйозного занурення в деталі, сильного опрацювання — беріть модель REFLECT.

Ще способи осмислювати

Вище ми розглянули універсальні схеми осмислення. Усі вони влаштовані на одному і тому ж принципі — спостереження за досвідом неначе зі сторони. Проте давайте поглянемо, які, здавалося б, прості штуки, але красиво упаковані, можуть розвинути основний спосіб, а отже, і бути корисними в нашому житті та професійній діяльності.

Мабуть, однією з найпоширеніших, але яка чомусь майже вийшла з ужитку, є практика ведення щоденника. Записи того важливого, що відбувається в житті, дозволяють повернутися до вже минулих подій і зрозуміти, чого ж вони навчають. Д. Слоан стверджує, що в практиці професійного саморозвитку ми можемо використовувати найрізноманітніші тематичні щоденники. Це може бути щоденник досвіду — чого я навчився, що придбав за цей проміжок часу? Або щоденник подій — що відбулося, що сталося, чому? Щоденник емоцій виявиться корисним, якщо у вас часто поганий настрій або вам складно справлятися з роздратуванням — що я відчував у той проміжок часу, в інший, у третій? Щоденник спілкування корисний для розвитку комунікативних навичок — з ким я спілкувався, яким чином, які способи спілкування використовував, коли і чому спілкування було конструктивним, а коли деструктивним? Щоденник подій — випадкових і іноді неприємних— дозволяє розвинути прогностичні властивості мислення, виробити стійкість до форс-мажорів: що сталося, чому, як я готувався до цього, як, по-іншому, краще, я можу готуватися до неприємностей?

Загалом, якщо використовувати щоденники грамотно, то вони можуть послужити нам не гірше, ніж нашим предкам, які приділяли щоденниковим записам найпильнішу увагу.

До речі, є ще один щоденник, який рекомендує Д. Слоан для гармонізації сфер життя. Його називають щоденником із трьох частин. Кожна сторінка такого щоденника ділиться на три частини: повсякденний досвід, досвід навчання, зв’язок між тим, чого я навчився, професійною й особистісною сферою. Такий щоденник дозволяє відокремити рутинну повсякденність від нових знань і навичок, а потім поширити нові способи поведінки і мислення на інші сфери життя.

У сфері професійного саморозвитку корисним буде створення списку цілей. Позначивши цілі, ви також у письмовій формі фіксуєте, що робите для того, щоб наблизитися до них, що вже зроблено, а що не може бути зроблено, як ви просуваєтеся до наміченого. Таке звіряння цілей із проміжними і підсумковими результатами також становить ядро всякого осмислення.

Тут доречною виявиться будь-яка візуалізація. Наприклад, дратівливий співробітник поставив мету на рік — менше лаятися з оточенням. Він порахував, що в середньому за тиждень конфліктував з людьми по 11 разів. Тоді він може намалювати собі таку шкалу і потім ставити на ній усе нові і нові відмітки кожного тижня.

Приклад самооцінки досвіду

На наступному після постановки мети тижні він посварився вже тільки 10 разів. А ще через тиждень — узагалі 7. Це помітний прогрес. Наочність підвищує керованість цим процесом, оскільки дозволяє легко фіксувати досвід. Хоча, звичайно ж, однієї наочності не достатньо, вона тільки засіб спрощення. Як і раніше, значимими залишаються запитання: що саме допомогло мені конфліктувати менше, як по-іншому я поводився і відчував, як змінювався? Візуалізувати будь-який досвід можна за допомогою схожих вертикальних шкал. Це найпростіший, проте доволі ефективний спосіб.

Що ж… Ви бачите, наскільки корисними бувають роздуми про своє життя… Замість того, щоб гніватися, відкидати, страждати, мучити себе й інших, людина отримує досвід, аналізує його, а потім пробує змінити ситуацію найкращим для неї чином. Упевнений, що й у вас теж так вийде, а розглянуті в статті моделі тільки допоможуть вам структурувати свої думки.

Дуже важливо, звичайно ж, не йти в надмірні самозвинувачення, не перекопати все там у собі в процесі самокопання ☺…

Пам’ятайте: за роздумом завжди йде дія, саме вона змінює ваше життя і саму реальність. Роздум без дії призводить лише до головного болю і тривоги, перетворюючись на гіперрефлексію або негативну рефлексію.

Напередодні Нового року важливо осмислити все, що було, добути з нього найбільш цінне і потрібне, посидіти, подумати і… рушити далі!

Заинтересовал журнал?
Получайте по подписке больше статей и специальных предложений
рефлексія, досвід, осмислення досвіду, способи осмислення добавить теги изменить теги
Добавьте свои теги к статье
Разделяйте метки запятой. Например: бухгалтерия, форма, проценты, НДС, квартальный отчёт. Максимальное количество 10.
или Закрыть
Ваша оценка учтена! Оцените статью :
  • Хорошо
  • Нормально
  • Плохо
Поделиться:
Комментарии к статье