Темы статей
Выбрать темы

А у вас «класний» водій? Оцінюємо професійну майстерність водія

Беляева Елена, эксперт по вопросам оплаты труда
Рівень підготовки, майстерності, ступінь готовності до виконання роботи за певною спеціальністю або посадою (тобто кваліфікація) визначаються розрядом, класом або іншими атестаційними категоріями. Для водіїв рівень кваліфікації визначають класом, який і є критерієм рівня їх професійної майстерності. Про «класних» водіїв ми й поведемо нашу розмову.

Що таке класність?

Належність виконуваних робіт до певних тарифних розрядів і присвоєння кваліфікаційних розрядів робітникам проводиться власником або уповноваженим ним органом згідно з професійними стандартами (кваліфікаційними характеристиками) за погодженням із виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником). Вимоги до кваліфікаційних і спеціальних знань працівників, їх завдання, обов’язки та спеціалізація визначаються професійними стандартами або кваліфікаційними характеристиками професій працівників (ст. 96 КЗпП).

Кваліфікаційні характеристики за посадою водія автотранспортних засобів установлені пп. 4 — 9 розд. V Випуску 69 «Автомобільний транспорт» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінтрансзв’язку від 14.02.2006 р. № 136 (далі — Довідник № 136).

Приміткою до цих пунктів установлено, що роботодавець у процесі роботи водія може присвоїти йому кваліфікацію II або I класу.

Для присвоєння:

II класу — у посвідченні водія має бути дозвіл на керування транспортними засобами категорій В, ВЕ, С, СЕ або DЕ (D), а також безперервний стаж роботи водієм у даного роботодавця не менше 3 років;

I класу — має бути дозвіл на керування транспортними засобами категорій В, ВЕ, С, СЕ, D або DЕ, а також безперервний стаж роботи водієм II класу у даного роботодавця не менше 2 років.

Звідси випливає, що при прийнятті на роботу водієві автотранспортного засобу встановлюють кваліфікацію III класу. Далі в процесі роботи в даній установі йому може бути присвоєна кваліфікація II і I класів.

Обов’язковими умовами присвоєння водіям II або I класу є:

1) наявність водійського посвідчення встановленого зразка з дозволяючою відміткою на право керування відповідними категоріями транспортних засобів;

2) дотримання вимог до стажу роботи як водія.

Увага!

При встановленні класу водієві враховують його безперервний стаж роботи на посаді водія в конкретній установі, а не час наявності посвідчення водія або період керування транспортним засобом.

Обчислювати безперервний стаж починають з дня укладення трудового договору з водієм.

Як присвоїти (підвищити) класність?

Конкретний порядок присвоєння класів водіям на нормативному рівні не визначений. У цьому випадку слід дотримуватися норм ст. 96 КЗпП і п. 10 Загальних положень Довідника № 336*, згідно з якими кваліфікаційні категорії підвищують передусім тим працівникам, які успішно виконують посадові завдання й обов’язки, творчо і сумлінно ставляться до службових доручень і вимог посадових інструкцій.

* Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336.

Важливо!

Присвоєння і підвищення кваліфікаційних категорій здійснюють комісії з проведення кваліфікаційної атестації (далі — комісія).

Також можна керуватися п. 8.7 Методрекомендацій № 111**, згідно з яким присвоєння водіям II і I класів здійснює комісія установи, до складу якої включають також співробітника служби безпеки руху (у бюджетній установі це може бути інженер з охорони праці). Рішення комісії затверджують наказом (розпорядженням) керівника установи.

** Методрекомендації з питань безпеки автомобільних перевезень, затверджені наказом Держдепартаменту автотранспорту від 19.09.2003 р. № 111.

З огляду на недостатнє нормативне регулювання «класного» питання, в установі доцільно розробити локальний акт, наприклад Положення про присвоєння водіям кваліфікаційних класів (далі — Положення). У цьому документі, зокрема, потрібно зазначити такі моменти.

1. Порядок формування комісії. Для вирішення питань про присвоєння (підвищення) рівня кваліфікації (класності) в установі створюють комісію під головуванням керівника або іншої особи, призначеної відповідним наказом (розпорядженням). До складу комісії включають, зокрема:

• представника профспілкової організації;

• начальника відділу кадрів (інспектора з кадрів, якщо посада начальника не передбачена штатним розписом);

• інженера з охорони праці.

Склад і повноваження комісії затверджують наказом (розпорядженням) керівника установи.

2. Вимоги до кваліфікації водіїв. При винесенні рішення про присвоєння класу керуються кваліфікаційними вимогами, яким повинен відповідати водій відповідно до Довідника № 136 (ср. ). При цьому комісія повинна суворо дотримуватися послідовності в присвоєнні класу, встановленої цим Довідником.

Так, водієві не раніше ніж через 3 роки роботи може бути присвоєна кваліфікація II класу. Після закінчення 2 років після присвоєння кваліфікації II класу при безперервному стажі роботи водієм такому працівникові можуть присвоїти кваліфікацію I класу.

Комісія не може прийняти рішення про присвоєння водіям кваліфікації II або I класу в менші строки, ніж ті, які визначені Довідником № 136.

Окрім вимог, передбачених кваліфікаційними характеристиками для присвоєння II або I класу, до уваги беруть:

• показники в роботі (систематичне виконання планів, розкладу і графіків руху, відсутність перевитрати палива порівняно з установленими нормами тощо);

• дотримання трудової дисципліни (водій не повинен мати порушень правил дорожнього руху, що спричинили ДТП або призвели до позбавлення водійських прав, а також порушень правил технічної експлуатації, правил техніки безпеки та робочих інструкцій).

Врахуйте!

Класність можна не лише встановити (підвищити), але й знизити.

Так, якщо водій не виконує своїх обов’язків, передбачених посадовою інструкцією, систематично порушує правила дорожнього руху і технічної експлуатації автотранспортного засобу, роботодавець за поданням комісії і за погодженням з профспілкою може знизити йому кваліфікацію на один клас. Зниження класу кваліфікації затверджують наказом (розпорядженням) керівника із занесенням до трудової книжки.

3. Процедуру присвоєння класів. Зазвичай питання присвоєння класів комісія розглядає на підставі заяви водія. До заяви додають:

• копію трудової книжки;

• копію водійського посвідчення;

• клопотання безпосереднього керівника про присвоєння водієві відповідного класу.

У ньому зазначають загальні відомості про водія (дату його прийняття на роботу, освіту, загальний стаж роботи водієм) і дають оцінку його діяльності.

Порядок роботи комісії може бути таким:

• основною формою роботи комісії є засідання під керівництвом голови комісії або його заступника;

• засідання комісії вважається правомочним, якщо на ньому присутні не менше 2/3 її членів;

• рішення комісії приймається простою більшістю голосів від кількості її членів, присутніх на засіданні;

• при рівності голосів членів комісії вирішальним є голос її голови;

4. Строк і періодичність засідань комісії.

5. Порядок оформлення результатів. Рішення комісії оформляють протоколом, який підписується головою комісії та її членами і передається до кадрової служби (інспектору з кадрів) установи для підготовки наказу (розпорядження) роботодавця про присвоєння (підвищення) класу.

Важливо!

Інформацію про присвоєння (підвищення, зниження) класу відображають у трудовій книжці водія.

Якщо водій уже має класність, присвоєну на попередньому місці роботи

Досить часто при прийнятті на роботу водії вже мають стаж і досвід роботи. Деякі водії мають класність. У зв’язку із цим виникає запитання: якщо водієві був установлений II або I клас за попереднім місцем роботи, то чи дійсний він при прийнятті на роботу до нового роботодавця?

Мінсоцполітики в листі від 07.09.2012 р. № 197/ 10/137-12 зазначило, що чинними нормативно-правовими актами не передбачено збереження класності водіям, присвоєної на попередньому місці роботи.

Прийняття рішення із цього питання належить виключно до компетенції нового роботодавця.

Увага!

Роботодавець, враховуючи дотримання вимог для присвоєння II або I класу (наявність у водійському посвідченні відміток на право керувати відповідними категоріями транспортних засобів і необхідний стаж роботи), може прийняти рішення про збереження (підтвердження) класності водієві, присвоєної на попередньому місці роботи.

Відбувається це таким чином.

Водій пише заяву про збереження (підтвердження) класу, присвоєного на попередньому місці роботи (якщо дозволяє штатний розпис і наявний фонд оплати праці). Після закінчення строку випробування, протягом якого перевіряються знання та навички водія, комісія оцінює водія на відповідність цій кваліфікації. За рекомендаціями комісії керівник приймає остаточне рішення про збереження (підтвердження) класу і видає відповідний наказ (розпорядження). Процедуру збереження (підтвердження) класності водіїв має сенс прописати в Положенні.

Водночас керівник має право прийняти рішення не зберігати (не підтверджувати) класність водієві, присвоєну на попередньому місці роботи.

Це не буде порушенням законодавства.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше