ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ ЦІЛЬОВОГО ФОНДУ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
На балансі сільської ради є житлові будинки, в яких на умовах оренди проживають люди. З мешканцями будинків укладені договори оренди. Орендна плата надходить до цільового фонду, який був створений сільською радою для проведення ремонту цих будинків. Сільською радою було розроблено окреме Положення про цільовий фонд. Чи має право сільська рада видавати кошти з цільового фонду мешканцям будинків «на руки», щоб вони самостійно проводили ремонт у квартирах, в яких вони мешкають?
(Херсонська обл.)
Цільові фонди мають особливе значення у фінансовій системі держави. Як правило, вони мають конкретне цільове призначення та визначену законодавством самостійність. Характерною рисою цільових фондів є чітко визначені джерела формування і напрями використання коштів. Створення таких фондів визначається конкретними потребами, що стоять перед державою або окремою громадою, тому за складом та включенням до бюджетів вони є різноманітними.
Цільові фонди можуть створюватися як на загальнодержавному рівні, так і на місцевому.
Створення та діяльність цільових фондів регулюється відповідними законами та нормативно-правими актами, прийнятими на виконання таких законів.
Створення цільових фондів на місцевому рівні обумовлено
ст. 68 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР, якою визначено, що органи місцевого самоврядування можуть утворювати цільові фонди, які є складовою спеціального фонду відповідного місцевого бюджету.Порядок формування та використання цільових фондів визначається
положенням про ці фонди, що затверджується відповідною місцевою радою.Вважаємо, що в такому положенні доцільно визначити мету створення цільового фонду, джерела та порядок надходження коштів до фонду, порядок використання коштів фонду тощо.
Слід звернути увагу на те, що цільові фонди є
бюджетними.Відповідно до
п. 8 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. № 2542-III (далі — БКУ) створення позабюджетних фондів органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та іншими бюджетними установами не допускається .Що стосується використання коштів цільового фонду на проведення ремонту квартир, то зазначимо таке.
Механізм надання бюджетних коштів «на руки» фізичним особам чинним законодавством не передбачено. Бюджетні кошти мають цільове призначення та їх використання на зазначені цілі
має бути підтверджено документально.У зв’язку з цим сільська рада може витрачати кошти цільового фонду на ремонт квартир будинків, які перебувають на її балансі, лише за наявності підтверджуючих документів: при проведенні ремонтних робіт — актів виконаних робіт, при придбанні будматеріалів — чеків та накладних.
У випадку виконання ремонтних робіт підрядною організацію мають виконуватися вимоги, передбачені
Правилами визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000), затвердженими наказом Держбуду України від 27.08.2000 р. № 174. Такі роботи повинні підтверджуватися Актом приймання виконаних підрядних робіт форми № КБ-2в.Якщо мешканці виявляють бажання проводити ремонт власними силами, то з ними мають бути укладені цивільно-правові договори на виконання таких робіт. Крім того, кожним мешканцем, який самостійно проводить ремонт при закупівлі товарно-матеріальних цінностей, потрібних для ремонту, мають бути надані до сільради підтверджуючі документи (чеки) на придбання таких цінностей.
Також слід мати на увазі, що згідно з
п. 7 ст. 51 БКУ після отримання товарів, робіт та послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов’язання розпорядник бюджетних коштів приймає рішення про їх оплату та подає доручення на здійснення платежу органу Державного казначейства України, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами .Виходячи з цього, відшкодування мешканцям придбаних ними для ремонту товарно-матеріальних цінностей має проводитися після їх фактичного придбання та надання ними до сільради підтверджуючих документів.