Теми статей
Обрати теми

Приватизація кімнат у селищних гуртожитках

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ПРИВАТИЗАЦІЯ КІМНАТ У СЕЛИЩНИХ ГУРТОЖИТКАХ

 

Володимир ШПАЧЕНКО, юрист

 

Територіальній громаді смт Троїцьке в особі Троїцької селищної ради належать три гуртожитки. Їх балансоутримувачем є КП «Троїцьктепложиткомпослуги». При цьому житловий фонд знаходиться у КП «Троїцьктепложиткомпослуги» на правах повного господарського відання.

До сьогодні питанням оформлення документів приватизації житла на території Троїцького району займалося КП «Троїцьке БТІ». Згідно з п. 33 Положення про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян, затвердженого наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.12.2009 р. № 396 приватизація квартир здійснюється уповноваженим на це органом місцевого самоврядування, державними підприємствами, організаціями, установами, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких знаходиться державний житловий фонд (орган приватизації). У зв’язку з відсутністю коштів у бюджеті, селищна рада не має змоги створити окремий орган.

1. Чи має право керівник КП «Троїцьктепложиткомпослуги» наказом призначити відповідальних осіб за цю роботу або яке інше рішення може прийняти селищна рада щодо вирішення цього питання?

2. У зв’язку з тим, що мешканці гуртожитку до 01.01.2009 р. не мали права на приватизацію кімнат, вони не включені до списку громадян, які мають право на одержання приватизаційних паперів. Як нам вийти з цієї ситуації?

(Луганська обл.)

 

Спочатку зазначимо, що до

державного житлового фонду належить житловий фонд місцевих рад народних депутатів та житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, організацій, установ.

Приватизація державного житлового фонду розпочалася з 1992 р.

Метою приватизації є створення умов для здійснення права громадян на вільний вибір способу задоволення потреб у житлі, залучення значної кількості громадян до участі в утриманні і збереженні існуючого житла та формування ринкових відносин у житловій сфері.

Основним нормативним документом, що регулює правовідносини під час приватизації, є

Закон України «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19.06.92 р. № 2482-XII (далі — Закон № 2482).

Приватизація державного житлового фонду

— це відчуження квартир (будинків), квартир у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв тощо) державного житлового фонду на користь громадян України.

Право на приватизацію жилих приміщень у гуртожитках надано

Законом України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків» від 04.09.2008 р. № 500-VI (далі — Закон № 500).

Так, громадяни, на яких поширюється дія

Закону № 500, можуть реалізувати конституційне право на житло шляхом приватизації житла у гуртожитку, отримання соціального житла, або шляхом самостійного (на власний розсуд, за власні чи залучені кошти) вирішення свого (своєї сім’ї) житлового питання.

Для того щоб мати право власності на займану в гуртожитку площу, необхідно відповідати

таким умовам:

— проживати на ній не менше 5 років;

— бути зареєстрованим за місцем фактичного проживання;

— не мати іншого власного житла.

При цьому ні за яких умов

не можна приватизувати кімнату:

— у гуртожитках, призначених для тимчасового проживання у зв’язку з навчанням, перенавчанням чи підвищенням кваліфікації у навчальних закладах та у зв’язку з роботою (службою) за контрактом;

— у разі проживання у гуртожитку без законних підстав (без офіційної реєстрації місця проживання);

— у спеціальних гуртожитках, призначених для тимчасового проживання осіб, які відбували покарання у вигляді обмеження волі або позбавлення волі та потребують поліпшення житлових умов, або житлова площа яких тимчасово заселена, або повернути колишнє жиле приміщення яким немає можливості;

— у гуртожитках, де проживають військовослужбовці, співробітники Збройних Сил України та Міністерства внутрішніх справ України;

— у гуртожитках, які мають статус соціальних;

— у гуртожитках, що перебувають на законних підставах у приватній власності, у тому числі, переданих територіальним громадам у постійне або тимчасове користування.

Приватизація житлових приміщень у гуртожитках здійснюється шляхом безкоштовної їх передачі громадянам

з розрахунку санітарної норми 21 кв. метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім’ї та додатково 10 кв. метрів на сім’ю.

Відповідно до

п. 1 ст. 8 Закону № 2482 приватизація державного житлового фонду здійснюється уповноваженими на це органами, створеними місцевою державною адміністрацією, та органами місцевого самоврядування, державними підприємствами, організаціями, установами, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких знаходиться державний житловий фонд.

Це ж визначено і у

п. 13 Положення про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян, затвердженого наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.12.2009 р. № 396 (далі — Положення № 396).

У цьому випадку житловий фонд знаходиться у власності територіальної громади та у

повному господарському віданні КП «Троїцьктепложиткомпослуги».

Нагадаємо, що відповідно до

п. 3 ст. 78 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV майно комунального підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за комунальним підприємством на праві господарського відання або оперативного управління.

Відповідно до

п. 1 ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Також згідно з

п. 5 ст. 60 Закону № 280 органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об’єктами права комунальної власності, у тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об’єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об’єктів, що приватизуються та передаються у користування й оренду.

У зв’язку з вищезазначеним вважаємо, що

рішення щодо приватизації гуртожитків, які знаходяться у комунальній власності, у цьому випадку може прийняти лише селищна рада.

При цьому безпосереднє

здійснення приватизації може проводитися відповідальними особами КП «Троїцьктепложиткомпослуги», у повному господарському віданні якого знаходяться гуртожитки, призначеними рішенням селищної ради.

Слід зазначити, що відповідно до

п. 4 ст. 8 Закону № 2482 підготовка та оформлення документів про передачу у власність громадян квартир (будинків), кімнат у гуртожитках може бути покладено на спеціально створювані органи приватизації (агентства, бюро, інші підприємства).

Для приватизації жилих приміщень у гуртожитках використовуються житлові

чеки в порядку, передбаченому Законом № 2482.

Відповідно до

ст. 4 Закону № 2482 житлові чеки — це приватизаційні папери, які одержуються всіма громадянами України і використовуються при приватизації державного житлового фонду.

Згідно з

п. 2 ст. 3 Закону України «Про приватизаційні папери» від 06.03.92 р. № 2173-XII (далі — Закон № 2173) видача громадянам приватизаційних паперів організується відділеннями Ощадного банку України за списками, що складаються місцевими радами народних депутатів або представництвами України в інших державах, на підставі заяви одержувача та пред’явлення паспорта або документа, що його замінює.

Незважаючи на те що згідно з

постановою КМУ «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких рішень Кабінету Міністрів України» від 27.12.2001 р. № 1758 утратило чинність Положення про порядок складання і уточнення списків громадян України, які мають право на одержання приватизаційних паперів, затверджене постановою КМУ від 25.11.92 р. № 656, вважаємо за доцільне місцевим радам уносити відповідні зміни до списків у зв’язку з набуттям права особами, яким чеки не були видані раніше, на приватизацію державного житлового фонду.

Крім того, слід пам’ятати, що відповідно до

п. 4 ст. 8 Закону № 2173 відмову у видачі приватизаційних паперів може бути оскаржено до суду в установленому порядку.

Згідно з

п. 5 Положення про порядок використання житлових чеків для приватизації житла та частки майна державних підприємств, затвердженого наказом Фонду державного майна України, Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 28.03.96 р. № 351/26 громадяни, які мешкають у державному житловому фонді, що підлягає приватизації, використовують житлові чеки у процесі приватизації зайнятого ними житла у вигляді депозитного рахунка.

Залишки коштів на приватизаційних депозитних рахунках (житлових чеків) можуть бути використані для приватизації частки майна державних підприємств.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі