Щодо страхування автотранспорту
Олександр Левічев, провідний контролер-ревізор КРВ у м. Харкові
Чи обов’язково бюджетній установі страхувати автотранспорт, який обліковується на її балансі?
(м. Запоріжжя)
У
ст. 5 Закону України «Про страхування» від 07.03.96 р. № 85/96-ВР (далі — Закон про страхування) зазначено, що за своєю формою страхування може бути добровільним або обов’язковим.Страхування наземних транспортних засобів, також відоме як КАСКО, у
ст. 6 Закону про страхування визначено як різновид добровільного страхування, яке, у свою чергу, не може бути обов’язковою передумовою при реалізації інших правовідносин. Тобто добровільне страхування транспорту, який знаходиться на балансі бюджетної установи, не є обов’язковим і може проводитись за умови економічної доцільності за рішенням керівника (наприклад, під час придбання нового автомобіля).Цей вид страхування здійснюється на основі договору між страхувальником (у цьому випадку — бюджетною установою) і страховиком (страховою компанією) і передбачає, як правило, страхування від можливого пошкодження, знищення або викрадення транспортного засобу. Загальні умови і порядок здійснення добровільного страхування визначаються правилами страхування, що встановлюються страховиком самостійно та реєструються уповноваженим центральним органом виконавчої влади у справах нагляду за страховою діяльністю.
Проте у випадку якщо на балансі бюджетної установи є транспортні засоби, на неї, як на власника, поширюється дія
ст. 7 Закону про страхування, якою визначено види обов’язкового в Україні страхування, у частині обов’язкового проведення особистого страхування водіїв від нещасних випадків на транспорті та обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.Особливості страхування водіїв від нещасних випадків на транспорті викладені в
Положенні про обов’язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, затвердженому постановою КМУ від 14.08.96 р. № 959.Відносини у сфері обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів регулює
Закон України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» від 01.07.2004 р. № 1961-IV, а також Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306, п.п. «ґ» п. 2.1 яких передбачено, що водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі поліс (сертифікат) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. У зв’язку з цим до бухгалтерських документів, які підтверджують здійснення видатків на страхування, доцільно додавати договір страхування та копію поліса у зв’язку із тим, що оригінал поліса повинен знаходитись у водія.Слід зазначити, що
Iнструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженою спільним наказом Міністерства фінансів України та Державного казначейства України від 25.11.2008 р. № 495, передбачено що в бюджетних установах оплату послуг зі страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів, страхування водіїв відповідно до законодавства слід здійснювати за КЕКВ 1134 «Оплата послуг (крім комунальних)».