З 1 КВІТНЯ 2011 РОКУ ПРАВИЛА ВІДОБРАЖЕННЯ ФАКТИЧНИХ ВИДАТКІВ ЗА ТОВАРАМИ, РОБОТАМИ ТА ПОСЛУГАМИ, ПРИДБАНИМИ В ЄДИНОПОДАТНИКІВ, ДЛЯ БЮДЖЕТНИКІВ НЕ ЗМІНИЛИСЯ
Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Відповідно до п.п. 139.1.12 Податкового кодексу України витрати, понесені у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичної особи — підприємця, який сплачує єдиний податок, не включаються до складу витрат.
Чи означає це, що після 1 квітня 2011 року бюджетні установи не мають права віднести до складу фактичних видатків суми, перераховані в порядку оплати за товари, роботи та послуги фізособам — підприємцям-єдиноподатникам?
(Кіровоградська обл.)
Відразу зауважимо, що для бюджетних установ порядок відображення видатків після 1 квітня 2011 року не змінився.
Пояснимо чому.Дійсно, згідно з
п.п. 139.1.12 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) витрати, понесені у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичної особи — підприємця, який сплачує єдиний податок (крім витрат, понесених у зв’язку з придбанням робіт, послуг у фізичної особи — платника єдиного податку, яка здійснює діяльність у сфері інформатизації), не включаються до складу витрат. Ця норма набрала чинності 1 квітня 2011 року.Розглядаючи порядок застосування цієї норми, варто звернути увагу насамперед на те, що у
ст. 139 ПКУ наведено перелік витрат, які не включаються до складу витрат при визначенні оподатковуваного прибутку.Що стосується бюджетних установ, то вони, з одного боку, є платниками податку на прибуток згідно зі
ст. 133 ПКУ, але з іншого боку, слід ураховувати, що фактично до числа платників цього податку вони потрапляють тільки у випадку, якщо отримують прибуток від неосновної діяльності та/або доходи, що підлягають оподаткуванню.Як відомо, для такої категорії платників податку на прибуток, як неприбуткові установи та організації, у тому числі бюджетні, порядок оподаткування врегульовано спеціальною
ст. 157 ПКУ.Так, у
п. 157.2 ПКУ перелічено види доходів бюджетних установ, які звільняються від оподаткування. Крім цього, зауважимо, що до таких доходів належать власні надходження бюджетних установ, що зараховуються до складу спеціального фонду бюджету відповідно до ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI, про що свідчать норми п. 157.10 ПКУ. У цьому ж пункті вказано: якщо за наслідками звітного (податкового) року доходи, зараховані до кошторису для утримання зазначених організацій, перевищують суму визначених кошторисом витрат, сума перевищення враховується у складі кошторису наступного року. При цьому із суми перевищення доходів над витратами таких неприбуткових організацій податок на прибуток не сплачується.Порядок оподаткування доходів, які отримані бюджетною організацією та не зазначені серед джерел доходів, звільнених від оподаткування, тобто
оподатковуваних доходів, здійснюється згідно з вимогами п. 157.11 ПКУ. Зокрема, податок на прибуток визначається як сума доходів, отриманих з таких інших джерел, зменшена на суму витрат, пов’язаних з отриманням таких інших доходів, які не можуть перевищувати ці доходи.І тому, якщо припустити, що бюджетна установа зіткнеться із ситуацією, коли необхідно буде сплатити податок на прибуток
при отриманні доходів, не звільнених від оподаткування (а такої ситуації у принципі не повинно бути), то в цьому випадку слід керуватися спеціальним п. 157.11 ПКУ.Інакше кажучи,
бюджетні установи не можуть керуватися ст. 139 ПКУ, зокрема п.п. 139.1.12, оскільки для цієї категорії платників податків передбачено свої спеціальні правила визначення оподатковуваного прибутку.Що стосується порядку відображення фактичних видатків, то бюджетні установи в цьому питанні, як і раніше, повинні керуватися бюджетним законодавством, Інструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженою наказом Держказначейства від 25.11.2008 р. № 495, яка дозволяє чітко розмежувати видатки бюджетних установ за економічними ознаками з детальним розподілом коштів за їх предметними ознаками, а також інструкціями, затвердженими Держказначейством України, оскільки саме цей орган згідно із Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV установлює порядок ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності з виконання бюджетів та госпрозрахункових операцій бюджетних установ.