Теми статей
Обрати теми

Плата за проходження медогляду кандидатами у водії

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ПЛАТА ЗА ПРОХОДЖЕННЯ МЕДОГЛЯДУ КАНДИДАТАМИ У ВОДІЇ

 

Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Наша поліклініка починаючи з 2009 року надає послуги з проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів, а також медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів. Нещодавно одним із таких кандидатів у водії було внесено плату за проведення медогляду, але фактично послугу йому не було надано у зв’язку з тим, що особа не з’явилася для проходження медогляду.

Чи є зазначені грошові надходження доходом поліклініки? Чи має право поліклініка використовувати їх на власні потреби?

(м. Харків)

 

Насамперед зазначимо, що згідно зі ст. 18 Основ законодавства України про охорону здоров’я від 19.11.92 р. № 2801-XII всі заклади охорони здоров’я з метою підвищення якісного рівня їх роботи мають право використовувати кошти, добровільно передані підприємствами, установами, організаціями і окремими громадянами, а також з дозволу власника або уповноваженого ним органу встановлювати плату за послуги в галузі охорони здоров’я. Іншими словами, закладам охорони здоров’я дозволено надавати медичні послуги на платній основі.

Однак заклади охорони здоров’я мають право надавати лише такі види платних послуг, які передбачено Переліком платних послуг, які можуть надаватися в державних та комунальних закладах охорони здоров’я, вищих медичних навчальних закладах та науково-дослідних установах, затвердженим постановою КМУ від 17.09.96 р. № 1138. Зокрема, п. 8 цього Переліку передбачені такі платні послуги, як попередні профілактичні медичні огляди під час прийняття на роботу та для отримання посвідчення водія транспортних засобів (крім випадків, коли медичні огляди проводяться за направленнями органів державної служби зайнятості), медичні огляди для отримання дозволу на право отримання та носіння зброї громадянами, а також відповідні періодичні профілактичні медичні огляди.

Слід зазначити, що на сьогодні законодавчо визначеного порядку надання платних послуг медичними закладами немає.

При цьому основні вимоги до порядку проведення медоглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів визначені Положенням про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженим спільним наказом Міністерства охорони здоров’я та Міністерства внутрішніх справ від 05.06.2000 р. № 124/345. Так, відповідно до п. 2.3 цього Положення перед проведенням попереднього медичного огляду кандидат у водії має подати низку документів, одним із яких є довідка, що підтверджує оплату за проведення медичного огляду щодо права на керування транспортним засобом (тарифи встановлюють Рада міністрів АР Крим, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації).

Тобто медичний огляд кандидатів у водії проводиться лише після попереднього внесення ними плати за здійснення такого огляду.

Що ж стосується відображення надходження оплати за проходження медогляду у складі доходів відповідної бюджетної установи, то згідно з п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI плата за послуги, які надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, належить до першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ і включається до спеціального фонду бюджету. Зауважимо, що бюджетні установи мають право спрямовувати ці надходження на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, що надаються установами згідно з їх основною діяльністю.

Проте в ситуації, що описана у запитанні, йдеться перш за все не про отримання доходу, а про виникнення зобов’язання у поліклініки перед фізичною особою, якою було здійснено попередню оплату за проведення медичного огляду.

Нагадаємо, що зобов’язанням відповідно до п. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ) є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов’язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов’язку. Відповідно у результаті здійснення вищезгаданої операції в бухгалтерському обліку поліклініки виникла кредиторська заборгованість перед особою, якою було внесено плату за фактично ще не надані послуги.

Для узагальнення інформації про розрахунки за послуги, надання яких пов’язане з виконанням основних функцій та завдань бюджетної установи, зокрема за медичний огляд кандидатів у водії, доцільно застосовувати субрахунок 674 «Розрахунки за спеціальними видами платежів». Згідно з Порядком застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженим наказом Головного управління Держказначейства від 10.12.99 р. № 114, субрахунок 674 кредитується на суму отриманих коштів і дебетується на суму нарахованих коштів.

На цьому субрахунку кредиторська заборгованість має обліковуватися до моменту її погашення або до закінчення строку позовної давності, загальна тривалість якого відповідно до ст. 257 ЦКУ становить 3 роки.

Протягом цього терміну бюджетна установа, зі свого боку, має вжити всі необхідні заходи для виконання власних зобов’язань перед кредитором. Зокрема, з метою врегулювання ситуації, що описана у запитанні, працівники поліклініки повинні зв’язатися з особою, котрою було здійснено попередню оплату за проведення медогляду, та забезпечити належне надання такої послуги. У разі відмови з певних причин від проходження медогляду, плата за ненадану послугу повертається такій особі.

Якщо ж особа не з’явилася ані для проходження медогляду, ані для повернення їй грошових коштів, або якщо встановити зв’язок з цією особою не вдалося, а строк позовної давності скінчився, відповідна сума кредиторської заборгованості списується з балансу бюджетної установи на результат виконання кошторису доходів і видатків.

Механізм списання кредиторської заборгованості з бухгалтерського обліку бюджетних установ (у разі закінчення строку позовної давності за такою заборгованістю) визначено Порядком списання кредиторської заборгованості бюджетних установ, строк позовної давності якої минув, затвердженим наказом Держказначейства від 08.05.2001 р. № 73 (далі — Порядок № 73). Зокрема, п.п. 1.1 цього Порядку передбачено, що комісія, затверджена наказом керівника бюджетної установи, повинна провести інвентаризацію розрахунків, за результатами якої скласти акт довільної форми, де зазначити суму кредиторської заборгованості (строк позовної давності якої минув і яка є безнадійною для погашення), назву й місцезнаходження кредитора, дату та причини виникнення заборгованості, а також заходи, що вживалися для її ліквідації.

Рішення про списання кредиторської заборгованості за власними надходженнями, за якою минув строк позовної давності, приймається керівником бюджетної установи самостійно . Безпосередньо списання провадиться на підставі наказу керівника такої установи. Причому інформація про списання з обліку кредиторської заборгованості за власними надходженнями, строк позовної давності якої минув, бюджетною установою доводиться до відома установи вищого рівня (п. 2 Порядку № 73).

Особливо вагоме значення має правильне відображення розрахункових операцій на рахунках бухгалтерського обліку. Тому при здійсненні облікових записів слід перш за все керуватися Інструкцією про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затвердженою наказом Держказначейства від 10.07.2000 р. № 61 (далі — Інструкція № 61). Ураховуючи вимоги цього нормативного акта, розглянемо порядок відображення в обліку розрахунків, пов’язаних з наданням послуг закладами охорони здоров’я, за допомогою умовного прикладу.

Приклад. Для проходження медичного огляду кандидат у водії вніс до каси поліклініки плату у сумі 160 грн., яка зарахована на спеціальний реєстраційний рахунок цього медичного закладу.

Розглянемо кілька варіантів подальшого розвитку подій:

а) за результатами проведеного медогляду здійснено відповідні записи до Медичної картки огляду водія (кандидата у водії) транспорту (ф. № 142-0) та відображено отримання доходу від надання такої послуги;

б) у зв’язку з відмовою від проходження медогляду повернено раніше внесену плату;

в) списано кредиторську заборгованість з бухгалтерського обліку медичного закладу після закінчення строку позовної давності.

У бухгалтерському обліку зазначені господарські операції відображатимуться так:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,грн.

дебет

кредит

1

Надійшли грошові кошти до каси закладу охорони здоров’я за проведення медичного огляду кандидата у водії

301

674

160,00

2

Зараховано кошти, які надійшли до каси закладу як плата за проведення медичного огляду, на спеціальний реєстраційний рахунок

323

301

160,00

3

Погашення кредиторської заборгованості в результаті:

а) здійснення медогляду кандидата у водії. Відображено отримання доходу від надання такої послуги

674

711

160,00

б) повернення плати за ненадані послуги

301

323

160,00

674

301

160,00

в) списання суми кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув, на результат виконання кошторису доходів і видатків установи

674

432

160,00

 

Разом з тим зазначимо, що на практиці досить часто суму попередньо отриманої плати за надання послуг відображають у складі доходів за кредитом субрахунку 711 «Доходи за коштами, отриманими як плата за послуги» одночасно з оприбуткуванням цих коштів за дебетом субрахунку 301 «Каса в національній валюті». Проте така кореспонденція субрахунків суперечить вимогам Інструкції № 61, а отже, є неправильною. Адже сам факт надходження грошових коштів до каси або на реєстраційний рахунок не є підставою для виникнення доходу, а лише передбачає виникнення зобов’язання здійснити певні зустрічні дії (у цьому випадку — надання послуг).

Отже, відображення в бухгалтерському обліку подібної операції за дебетом субрахунку 301 та кредитом субрахунку 711 слід розглядати як помилковий обліковий запис, який обов’язково має бути виправлений. При цьому слід мати на увазі, що порядок виправлення помилок у первинних документах та облікових регістрах визначений Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі