Теми статей
Обрати теми

Списання майна бюджетних установ — тепер згідно з новою Інструкцією

Редакція ББ
Стаття

СПИСАННЯ МАЙНА БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ — ТЕПЕР ЗГІДНО З НОВОЮ ІНСТРУКЦІЄЮ

 

Ця стаття є розширеним коментарем до Типової інструкції про порядок списання майна бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства від 29.11.2010 р. № 447 (див. с. 18).

Розглянемо, які новації запроваджено цим документом щодо порядку списання майна бюджетних установ.

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

ТРОХИ ІСТОРІЇ…

Без перебільшення можна сказати, що появи цього документа бюджетні установи очікували з нетерпінням уже давно. Адже протягом тривалого часу періодично спливали на поверхню явні суперечності між

Типовою інструкцією № 142/181 та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють порядок списання матеріальних цінностей з балансів бюджетних установ, а саме: Порядком № 1314, Порядком № 803 та Положенням № 1482. Для врегулювання цих суперечностей Фонд держмайна в листі від 06.03.2008 р. № 10-24-3206 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 18) та Держказначейство в листі від 12.11.2008 р. № 15-04/2501-19330 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 44) надавали відповідні роз’яснення.

Вважаємо, що затвердження

Типової інструкції № 447 (набрала чинності 15.01.2011 р.) не стало особливою несподіванкою для бухгалтерів. Адже не так давно Держказначейство в листі від 21.10.2010 р. № 17-04/2615-19810 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 47) зазначало, що з метою приведення Типової інструкції № 142/181 у відповідність до нормативно-правових актів, що регулюють порядок списання матеріальних цінностей з балансів бюджетних установ, Держказначейством розроблено проект наказу, яким буде скасовано зазначену Інструкцію, та проект наказу «Про затвердження Типової інструкції про порядок списання майна бюджетних установ».

Зауважимо також, що

Типова інструкція № 142/181, яка діяла раніше, утратила чинність з 15.01.2011 р. згідно з наказом Держказначейства та Мінекономіки від 25.11.2010 р. № 438/1513.

 

СФЕРА ЗАСТОСУВАННЯ

Типова інструкція № 447

установлює єдині вимоги до порядку списання майна бюджетних установ, а саме:

об’єктів, строк використання яких перевищує один рік, крім об’єктів незавершеного будівництва (незавершених капітальних інвестицій у необоротні матеріальні активи) та матеріальних активів, що відповідно до законодавства визнаються основними засобами (фондами);

запасів, не придатних для подальшого використання, пошкоджених унаслідок аварії чи стихійного лиха (за умови, що їх відновлення є неможливим або економічно недоцільним і вони не можуть бути реалізовані), а також виявлених у результаті інвентаризації як недостача.

Щодо списання

основних засобів (рахунок 10) та об’єктів незавершеного будівництва (рахунок 14), то такі об’єкти бюджетні установи повинні списувати відповідно до вимог Порядку № 1314. Причому ця вимога стосується як бюджетних установ, що утримуються за рахунок коштів держбюджету, так і тих, які утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Отже, бюджетні установи повинні керуватися

Типовою інструкцією № 447 при списанні майна, яке не належить до основних засобів (фондів) та об’єктів незавершеного будівництва. До такого майна належать інші необоротні матеріальні активи (рахунок 11), нематеріальні активи (рахунок 12) та всі групи запасів (рахунки 20 — 25).

Крім того,

Типова інструкція № 447 не застосовується до необоротних матеріальних активів спеціального призначення, що підлягають списанню відповідно до положень законодавства, яким ураховано специфіку їх зберігання, використання, списання, утилізації тощо. Нагадаємо: облік таких об’єктів ведеться на субрахунку 119, що застосовується для обліку необоротних активів, які мають специфічне призначення та обмежене застосування тільки в окремих галузях.

Тепер перейдемо до розгляду операцій, на які поширюється дія

Типової інструкції № 447: ліквідація, безоплатна передача та відчуження майна.

 

ЛІКВІДАЦІЯ МАЙНА

Перелік причин, за якими майно бюджетних установ підлягає списанню, наведено в

п. 4 Типової інструкції № 447. Зауважимо, що цей перелік не змінився порівняно із зазначеним у Типовій інструкції № 142/181.

Як і раніше, для визначення непридатності майна та встановлення неможливості й неефективності проведення відновлювального ремонту, а також для оформлення необхідної документації на його списання за наказом керівника установи створюється постійно діюча комісія. Склад такої комісії наведено в

п. 6 Типової інструкції № 447 і він дещо відрізняється від складу комісії зі списання, визначеного в Типовій інструкції142/181, що втратила чинність, та чинному Порядку № 1314. Укажемо в табл. 1 (див. с. 23), який склад комісії передбачено цими документами.

Як видно з цієї таблиці, раніше до складу комісії зі списання майна включалася

особа, на яку покладалася відповідальність за збереження матеріальних цінностей, тобто матеріально відповідальна особа. Тепер ця особа до складу комісії не входить, а замість неї для участі в роботі комісії повинні залучатися працівники установи відповідного профілю або інші досвідчені працівники установи, які добре знають об’єкти, що підлягають списанню.

Зауважимо: у

п. 6 Типової інструкції № 447 передбачено, що повноваження з визначення непридатності майна може бути надано щорічній інвентаризаційній комісії.

У

Типовій інструкції № 447 зазначено, що наказ про створення постійно діючої комісії має оновлюватися щорічно або за необхідності. А от у Порядку № 1314 не уточнюється, з якою періодичністю необхідно формувати таку комісію. Тому питання про періодичність створення комісії зі списання майна кожна бюджетна установа може вирішити самостійно.

Щодо обов’язків постійно діючої комісії зі списання, зазначених у

п. 7 Типової інструкції № 447, то вони практично не відрізняються від переліку обов’язків, наведеного в п. 7 Типової інструкції № 142/181. Мабуть, єдина відмінність полягає в тому, що раніше до обов’язків комісії належало визначення вартості матеріальних цінностей (інших необоротних активів та запасів), що підлягають продажу. Нагадаємо: згідно з п. 23 Типової інструкції № 142/181 продаж зазначеного майна здійснювався за справедливою вартістю, яка визначалася з урахуванням первісної вартості матеріальних цінностей, а також фізичного та морального зносу. Тепер відповідно до абз. «д» п. 7 Типової інструкції № 447 до повноважень комісії належить визначення вартості майна, що підлягає списанню внаслідок безоплатної передачі.

 

За результатами роботи комісії складаються відповідні

акти про списання майна. Наведемо в табл. 2 (див. с. 24) перелік документів, які бюджетні установи повинні застосовувати для оформлення списання майна згідно з вимогами Типової інструкції № 447.

Таблиця 1

Типова інструкція № 142/181

Типова інструкція № 447

Порядок № 1314

Для визначення непридатності матеріальних цінностей та встановлення неможливості або неефективності проведення їх відновлювального ремонту, а також для оформлення необхідної документації на списання цих цінностей за наказом керівника установи щорічно створюється постійно діюча комісія, яка діє протягом року.

До складу комісії включаються:
— керівник або його заступник
(голова комісії);
— головний бухгалтер або його заступник (в установах та організаціях, де штатним розписом посаду головного бухгалтера не передбачено, особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку);
— керівники груп обліку (в установах, які обслуговуються централізованими бухгалтеріями) чи інші працівники бухгалтерії, які обліковують матеріальні цінності;
особа, на яку покладено відповідальність за збереження матеріальних цінностей;
інші посадові особи (на розсуд керівника установи).

Для участі в роботі комісії з установлення непридатності автомобілів, нагрівальних котлів, підйомників та інших необоротних активів, що перебувають під наглядом державних інспекцій, запрошується представник відповідної інспекції, який підписує акт про списання або передає комісії свій письмовий висновок,
що додається до акта

Для визначення непридатності майна і встановлення неможливості або неефективності проведення відновлювального ремонту, а також для оформлення необхідної документації на його списання за наказом керівника створюється постійно діюча комісія.

До складу комісії включаються:
— керівник або його заступник
(голова комісії);
— головний бухгалтер або його заступник (в установах і організаціях, де штатним розписом посаду головного бухгалтера не передбачено, особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку);
— керівники груп обліку (в установах, які обслуговуються централізованими бухгалтеріями) чи інші працівники бухгалтерії, які обліковують матеріальні цінності;
працівники установи відповідного профілю або інші досвідчені працівники установи, які добре знають об’єкти, що підлягають списанню.

Для участі в роботі комісії з установлення непридатності майна, що перебуває під наглядом державних інспекцій, запрошується представник відповідної інспекції, який підписує акт про списання або передає комісії свій письмовий висновок, що додається до акта

Для встановлення факту непридатності майна та неможливості та/або неефективності проведення відновлювального ремонту або неможливості його використання в інший спосіб, а також для оформлення документів на списання майна створюється комісія
зі списання майна.

До складу комісії включаються:
— заступник керівника суб’єкта господарювання (голова комісії);
— головний бухгалтер або його заступник;
— працівники інженерних, технічних, технологічних, будівельних, обліково-економічних та інших служб суб’єкта господарювання, а також залучені на вимогу суб’єкта управління його представники та інші фахівці.

Для встановлення факту непридатності використання майна, яке перебуває під наглядом державних інспекцій (автомобілів, нагрівальних котлів, підйомників тощо), суб’єкт господарювання залучає для участі в роботі комісії представника відповідної інспекції, який підписує акт про списання або передає комісії свій письмовий висновок, що додається до акта.

У разі потреби та/або необхідності врахування галузевих особливостей списання майна суб’єкти управління можуть залучати для участі в роботі комісії фахівців відповідних центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів тощо (за згодою).

Під час списання майна, закріпленого за підприємствами, установами та організаціями, які перебувають у віданні Національної академії наук і галузевих академій наук, до складу комісії в обов’язковому порядку включаються представники державного органу приватизації за місцем розташування майна та місцевих органів
виконавчої влади

 

Таблиця 2

Вид майна

Якими документами оформляються результати списання

Інші необоротні матеріальні активи

Типові форми з обліку та списання основних засобів, що належать установам і організаціям, які утримуються за рахунок державного або місцевих бюджетів, та Інструкція з їх складання, затверджені наказом Головного управління Держказначейства від 02.12.97 р. № 125/70

Нематеріальні активи

Типові форми первинного обліку об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів, затверджені наказом Мінфіну від 22.11.2004 р. № 732

Запаси

Типові форми обліку та списання запасів бюджетних установ та інструкція про їх складання, затверджені наказом Держказначейства від 18.12.2000 р. № 130

 

Зверніть увагу:

Типовою інструкцією № 447 передбачено можливість складати акти не лише за затвердженими формами, зазначеними в табл. 2, а й складати акти довільної форми. У разі складання таких актів у них потрібно вказувати вичерпну інформацію про кількісні та якісні показники майна, що списується, а також причини списання. У таких актах слід докладно вказувати причини вибуття об’єкта обліку, описувати стан основних частин, деталей і вузлів, конструктивних елементів та обґрунтовувати недоцільність і неможливість їх відновлення.

При списанні з балансів установ майна, яке вибуло в результаті непередбачених подій, до

акта про списання майна потрібно додати копію акта про таку подію з поясненням причин, які її спричинили, та вказати заходи, вжиті щодо винних осіб.

Якщо в результаті ліквідації майна залишилися окремі деталі, вузли, матеріали, які можуть бути використані або підлягають передачі стороннім організаціям в установленому порядку, комісія додатково складає

акт про оцінку такого майна.

Особливу увагу варто звернути на зміни, унесені

Типовою інструкцією № 447 до порядку затвердження актів про списання майна та отримання дозволів (згоди) на його списання з балансів бюджетних установ.

Нагадаємо: у

п. 9 Типової інструкції № 142/181 указувалося, що акти про списання майна, складені комісією зі списання, підлягають затвердженню керівником установи. Крім того, залежно від причин та вартості списуваного майна передбачався відповідний порядок отримання дозволу на списання майна, описаний у пп. 10, 11, 12, 13 Типової інструкції № 142/181.

Тепер

п. 9 Типової інструкції № 447 передбачено таке: складені комісією акти про списання майна відображаються в бухгалтерському обліку після їх затвердження (погодження) посадовою особою (керівним органом), уповноваженою відповідно до законодавства приймати рішення щодо розпорядження майном.

Інакше кажучи, тепер

акти на списання майна, у тому числі запасів (крім незавершеного будівництва та основних засобів), мають затверджуватися вищою за рівнем організацією (керівним органом).

 

БЕЗОПЛАТНА ПЕРЕДАЧА МАЙНА

Питанням, що стосуються безоплатної передачі майна бюджетними установами, присвячено

п. 5 Типової інструкції № 447. Згідно з цим пунктом така операція повинна здійснюватися відповідно до вимог Положення № 1482. Ураховуючи, що в Типовій інструкції № 447 не вказано, на які види майна поширюється ця норма, є всі підстави вважати, що вимоги зазначеного документа стосуються рівною мірою всіх об’єктів (як основних засобів, так і інших необоротних матеріальних активів та запасів).

Згідно з

п. 4 Положення № 1482 передача нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, за погодженням з Мінекономіки, Мінфіном та Фондом держмайна.

У

Положенні № 1482 також зазначено, що передача об’єктів від однієї установи до інших установ, які належать до сфери управління того самого органу, уповноваженого управляти майном, здійснюється на підставі рішення цього органу, погодженого з установами, а в разі передачі їх структурного підрозділу або нерухомого майна також з Фондом держмайна та Мінекономіки.

Передача майна здійснюється комісією з питань передачі об’єктів, яку створює та призначає голова органу, уповноваженого управляти майном.

Механізм передачі об’єктів з комунальної в державну власність урегульовано

Порядком подання та розгляду пропозицій щодо передачі об’єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об’єктів у державну власність, затвердженим постановою КМУ від 21.09.98 р. № 1482.

 

ВІДЧУЖЕННЯ (ПРОДАЖ) МАЙНА

У

п. 5 Типової інструкції № 447 зазначено, що відчуження майна (шляхом його продажу) здійснюється з урахуванням вимог Порядку № 803.

Виходить, що тепер усі бюджетні установи під час продажу свого майна повинні керуватися

Порядком № 803 та продавати його на конкурентних засадах — через біржі або на аукціоні.

Отже, у

Типовій інструкції № 447 чітко зазначено, якими документами необхідно керуватися бюджетним установам при здійсненні таких операцій, як ліквідація, безоплатна передача та продаж майна. З її появою нарешті усунені суперечності, що існували раніше, між нормативно-правовими актами, які визначають порядок списання майна бюджетних установ. Однак, напевно, при практичному застосуванні цієї Інструкції у вас виникне ще чимало запитань. Надсилайте їх нам, і ми обов’язково на них відповімо.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

Типова інструкція № 142/181

— Типова інструкція про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства і Мінекономіки від 10.08.2001 р. № 142/181.

Типова інструкція № 447 —

Типова інструкція про порядок списання майна бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства від 29.11.2010 р. № 447.

Положення № 1482 —

Положення про порядок передачі об’єктів права державної власності, затверджене постановою КМУ від 21.09.98 р. № 1482.

Порядок № 1314

— Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314.

Порядок № 803 — Порядок відчуження об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 06.06.2007 р. № 803.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі