Теми статей
Обрати теми

Облік медикаментів, спирту, рентгенплівки та хімічних реактивів у закладах охорони здоров’я

Редакція ББ
Стаття

ОБЛІК МЕДИКАМЕНТІВ, СПИРТУ, РЕНТГЕНПЛІВКИ ТА ХІМІЧНИХ РЕАКТИВІВ у закладах ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

 

Владислав СТАНКУС, завідуючий сектором контролю установ і організацій, які фінансуються з бюджету, КРВ у м. Харкові

Як відомо, основними завданнями лікувально-профілактичних закладів є обстеження та лікування хворих, надання кваліфікованої медичної допомоги хворим, апробація і впровадження нових методів діагностики, лікування і реабілітації хворих тощо. Виконання цих завдань не може обходитися без використання медикаментів та виробів медичного призначення. Лікувально-профілактичні заклади щороку отримують асигнування на закупівлю медикаментів та виробів медичного призначення, тому питання правильності їх обліку є дуже актуальним. У цій статті розглянемо всі аспекти та нюанси обліку медичних препаратів та виробів медичного призначення.

 

Загальні положення обліку медикаментів

Основним нормативним документом, який на сьогодні регламентує облік медичних препаратів, є

Інструкція № 747. Слід звернути увагу на те, що ця Інструкція дуже застаріла і не враховує всіх аспектів сучасної діяльності лікувально-профілактичних закладів (далі — ЛПЗ), але ніяких нових нормативних документів з цього приводу не прийнято. Хоча слід відмітити, що є надія на прийняття найближчим часом нового нормативного документа з обліку медикаментів, перев’язувальних засобів та інших виробів медичного призначення. Ця надія обумовлена розпорядженням КМУ «Питання зміцнення фінансово-бюджетної дисципліни» від 19.01.2011 р. № 148-р, яким Міністерству охорони здоров’я України доручено розробити у шестимісячний строк інструкцію з ведення обліку лікарських та перев’язувальних засобів, а також виробів медичного призначення.

До затвердження і набрання чинності новою інструкцією ЛПЗ мають продовжувати керуватись

Інструкцією № 747.

Згідно з

Інструкцією № 747 у ЛПЗ обліковуються:

медикаменти — лікарські засоби, сироватки та вакцини, лікарська рослинна сировина, лікувальні мінеральні води, дезінфекційні засоби тощо;

перев’язувальні засоби — марля, бинти, вата, компресійна клейонка і папір, алігнін тощо;

допоміжні матеріали — папір вощений, пергаментний і фільтрувальний, паперові коробки і мішечки, капсули й облатки, ковпачки, пробки, нитки, сигнатури, етикетки, гумові обхвати, смола тощо;

тара — склянки і банки ємністю понад 5000 мл, бутлі, бідони, ящики та інші предмети зворотної тари, вартість якої не включена в ціну придбаних медикаментів, а відображена в оплачених рахунках окремо.

Звернемо увагу на те, що у

п. 6 Інструкції № 747 визначено: в аптеках, відділеннях (кабінетах) установ предметно-кількісному обліку підлягають такі матеріальні цінності:

— отруйні лікарські засоби;

— наркотичні лікарські засоби;

— етиловий спирт;

— нові препарати для клінічних випробувань і досліджень;

— дефіцитні та дорогі медикаменти і перев’язувальні засоби;

— тара (як порожня, так і зайнята лікарськими засобами).

Вважаємо, що на сьогодні такі поняття, як «нові препарати», «дорогі та дефіцитні медикаменти» в умовах діяльності великої кількості аптек та фармацевтичних фірм не є актуальними.

Також звертаємо увагу на таке: незважаючи на те, що

п. 6 Інструкції № 747 містить вичерпний перелік матеріальних цінностей, які підлягають предметно-кількісному обліку, все ж таки настійно рекомендуємо вести предметно-кількісний облік усіх медичних препаратів, які надходять до ЛПЗ, оскільки це посилить контроль за їх використанням та застережить від порушень правил їх обігу.

Оскільки організація обліку медикаментів насамперед залежить від наявності аптеки в лікувально-профілактичному закладі, тому розглянемо це питання докладніше.

 

Якщо ЛПЗ має аптеку

Зазначимо, що аптека закладу повинна розміщуватися в приміщеннях, що забезпечують належні умови збереження лікарських засобів та інших матеріальних цінностей.

За наявності в ЛПЗ аптеки лікарські засоби обліковуються як у бухгалтерії, так і в аптеці. При цьому придбані та отримані аптекою лікарські засоби оприбутковуються на підставі

рахунків постачальника після їх перевірки на відповідність кількості та якості. Отримані і перевірені рахунки постачальників реєструються у Книзі реєстрації рахунків, що надійшли до аптеки (ф. № 6-МЗ), типова форма якої затверджена Інструкцією № 747, підписуються відповідальною особою, яка здійснила перевірку і приймання медикаментів, і передаються до бухгалтерії.

При виявленні недостачі, надлишків, псування і бою матеріальних цінностей комісія, створена за дорученням керівника закладу, здійснює приймання матеріальних цінностей відповідно до інструкцій про порядок приймання продукції і товарів за кількістю та якістю у встановленому порядку (

п. 16 Інструкції № 747).

Як визначено у

п. 18 Інструкції № 747, відпуск лікарських засобів матеріально відповідальним особам відділень (кабінетів) здійснюється завідувачем аптеки або його заступником за накладними (вимогами) (ф. № 434). Але слід зазначити, що на теперішній час діє типова форма накладної (вимоги) (ф. № 3-3), затверджена наказом № 130, якою і слід користуватись.

Накладні (вимоги) оформляються у двох примірниках та містять такі дані:

— повну назву лікарського засобу;

— розмір;

— розфасовку;

— упаковку;

— кількість;

— роздрібну ціну;

— вартість.

Перший примірник накладної залишається в аптеці, другий передається матеріально відповідальній особі того відділення, яке отримує лікарські засоби. Обидва примірники підписує одержувач медикаментів та завідувач аптеки або його заступник.

Кожна накладна на видачу медикаментів таксується завідувачем аптеки чи його заступником, після чого накладні записуються в порядку номерів у

книзі обліку протаксованих накладних (вимог) (ф. № 7-МЗ). Наприкінці місяця у цій книзі підраховується загальна сума за кожною групою ліків і загальна сума за місяць та складається Звіт аптеки про надходження та витрачання медикаментів, перев’язувальних засобів та виробів медичного призначення (ф. № 1-МЗ).

Предметно-кількісний облік медичних препаратів у аптеці в розрізі відповідних найменувань ведеться у

книзі предметно-кількісного обліку аптекарських запасів (ф. № 8-МЗ). На кожне найменування, фасування, лікарську форму, дозування лікарських засобів відкривається окрема сторінка (або декілька сторінок за необхідності). Видача зазначених лікарських засобів у відділення оформляється спеціальними накладними (вимогами), затвердженими керівником установи; у них проставляються штамп і печатка установи, зазначаються номери медичних карток, прізвища, ім’я та по батькові хворих, для яких виписано ліки. Отримує такі медикаменти тільки матеріально відповідальна особа певного відділення (кабінету). На підставі накладних (вимог) на відпущені з аптеки лікарські засоби складається відомість вибірки витрачених лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку (ф. № 1-МЗ), записи у якій здійснюють за кожним найменуванням. Загальна кількість відпущених препаратів (відповідно до вибірки за день) переноситься до книги ф. № 8-МЗ. На підставі отриманих з аптеки документів у бухгалтерії облік зазначених препаратів здійснюється у грошовому виразі за окремими позиціями.

Працівник бухгалтерії закладу, на якого посадовою інструкцією покладено обов’язки ведення бухгалтерського обліку лікарських засобів, не рідше одного разу на квартал здійснює вибіркові перевірки правильності ведення книги ф. № 8-МЗ, відомості ф. № 1-МЗ та книги ф. № 7-МЗ та підрахунку підсумків у накладних (вимогах), що підтверджується в перевірених документах підписом перевіряючого (

п. 21 Інструкції № 747).

Відповідальність за правильне застосування роздрібних цін, підрахунок вартості лікарських засобів в накладних (вимогах), видаткових документах та інвентаризаційних описах несе завідувач аптеки.

Перші примірники виконаних аптекою накладних (вимог), пронумерованих з початку року, разом з книгою ф. № 7-МЗ залишаються у завідувача аптеки і зберігаються

протягом одного календарного року (не враховуючи поточного) у зброшурованому вигляді за місяцями.

Накладні (вимоги) на відпуск лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку, зберігаються у завідувача аптеки

протягом трьох років.

Після закінчення зазначених строків зберігання накладні (вимоги) можуть бути знищені за умови, якщо контролюючою або вищою за рівнем організацією була проведена документальна ревізія закладу під час якої були перевірені питання правильності оформлення накладних (вимог) ф. № 7-МЗ та предметно-кількісного обліку аптекарських запасів ф. № 8-МЗ. Про знищення накладних (вимог) складається

акт, який затверджується у встановленому порядку.

Але тут слід зазначити, що органи ДКРС зазвичай проводять ревізії фінансово-господарської діяльності ЛПЗ, під час яких перевіряються і питання обліку медикаментів та виробів медичного призначення, раз на три роки, тому всі документи протягом цього терміну

мають зберігатись і можуть бути знищені лише після проведення ревізії.

Вартість тари, що не підлягає обміну і поверненню, яка включена постачальником до ціни лікарських засобів, списується під час списання лікарських засобів. Якщо вартість безповоротної одноразової тари не включена до ціни отриманих коштів, а відображена в рахунку постачальника окремо, ця тара у міру вивільнення від упакованих у неї лікарських засобів списується з підзвіту завідувача аптеки.

Обмінна (зворотна) тара при здаванні її постачальнику або тарозбиральним організаціям уключається до звіту завідувача аптеки, а повернуті установі за неї кошти відносяться на відновлення касових видатків.

Крім того, відповідно до

п. 46 Інструкції № 125 тара обліковується за цінами, які зазначені в рахунках постачальників. При поверненні або реалізації тари різниця між ціною придбання і ціною, за якою тара реалізована, відноситься на фактичні видатки.

Наприкінці кожного місяця завідувач аптеки складає звіт аптеки про надходження і витрати аптекарських запасів у грошовому (сумовому) вираженні ф. № 11-МЗ із виділенням у звіті груп лікарських засобів, перерахованих в

Інструкції № 747.

Складання звіту ф. № 11-МЗ починається із зазначення залишку вартості лікарських засобів за кожною їх групою на початок звітного місяця. Ці залишки переносяться із затвердженого звіту ф. № 11-МЗ за попередній місяць. У прихід записується вартість лікарських засобів, що надійшли до аптеки за місяць відповідно до рахунків постачальників, зареєстрованих у книзі ф. № 6-МЗ. У витратній частині записується вартість відпущених аптекою лікарських засобів відділенням (кабінетам) за накладними (вимогами), записаними у книгу ф. № 7-МЗ. Відповідно до актів та інших документів, які є підставою для списання, записується також вартість зіпсованих лікарських засобів, повернутої (реалізованої) обмінної тари і сумарні різниці від лабораторно-фасувальних робіт.

У кінці звіту відображається залишок вартості лікарських засобів і додаються документи, крім протаксованих накладних (вимог), що залишаються на зберігання в аптеці.

Відповідно до

п. 28 Інструкції № 747 звіт аптеки складається у двох примірниках. Перший примірник звіту підписується завідувачем аптеки і подається до бухгалтерії установи не пізніше 5-го числа місяця, наступного за звітним, або в терміни, затверджені графіком документообігу, а другий залишається у завідувача аптеки. Після перевірки звіту бухгалтерією та затвердження його керівником установи звіт аптеки слугує підставою для списання бухгалтерією закладу витрачених лікарських засобів.

Але зазначимо, що списувати лікарські засоби

на підставі лише звіту аптеки не правильно. Це пов’язано з тим, що списання медикаментів у бухгалтерському обліку має здійснюватись за фактом їх використання (про це детальніше йтиметься в підрозділі про списання медикаментів). З аптеки медикаменти надходять до старших медичних сестер відділень, які є матеріально відповідальними особами. У міру використання медикаментів старші медичні сестри включають їх до звітів, які подають щомісячно до бухгалтерії, і саме ці звіти є підставами для списання медикаментів у бухгалтерському обліку ЛПЗ.

 

Якщо ЛПЗ не має аптеки

ЛПЗ, що не мають своїх аптек, повинні закуповувати лікарські засоби в державних та госпрозрахункових аптеках у порядку, передбаченому угодою між ними. Надходження лікарських засобів при такій формі організації медичного закладу здійснюється у вигляді планових поставок. Це означає, що розрахунки між аптекою і медичним закладом мають систематичний характер. Зазвичай медичний заклад періодично перераховує постачальнику обумовлену угодою суму коштів. Постачальник (аптека), у свою чергу, систематично відпускає медичному закладові лікарські препарати на його вимогу (за дорученням), не вимагаючи оплати за кожним випадком відпуску медикаментів. На відпущені за певний період лікарські засоби постачальник виписує рахунок з додаванням підтвердних документів. Бухгалтерія лікувально-профілактичного закладу перевіряє такі рахунки та приймає їх до виконання. При цьому уточнюється і регулюється стан розрахунків з постачальником (аптекою) за отримані лікарські засоби.

Лікарські засоби відпускаються з аптеки до медичного закладу за

накладними (вимогами) ф. № 3-3, які виписує старша медична сестра кожного відділення закладу за групами препаратів у чотирьох примірниках, а на лікарські засоби, які належать предметно-кількісному обліку, в п’яти примірниках; з них два примірники накладних (вимог) надходять до ЛПЗ; два примірники залишаються в аптеці (а на лікарські засоби, які належать предметно-кількісному обліку, — три примірники).

Отримання лікарських засобів з аптеки здійснюється матеріально відповідальними особами відділень (старшими медичними сестрами) за дорученням. Отримані лікарські засоби зберігаються у відділеннях.

Відповідно до

п. 37 Інструкції № 747 отримання лікарських засобів із госпрозрахункової аптеки матеріально відповідальні особи ЛПЗ підтверджують розпискою на всіх примірниках накладних (вимог), при цьому вони отримують один примірник, протаксований за кожною лікарською формою до повної копійки, а працівник аптеки розписується у видачі лікарських засобів і правильності таксування на всіх примірниках накладних (вимог).

Згідно з

п. 39 Інструкції № 747 в амбулаторно-поліклінічних закладах лікарські засоби, що підлягають предметно-кількісному обліку, виписує головна (старша) медична сестра за окремими накладними (вимогами), отримує їх із госпрозрахункової аптеки та подає до відділень (кабінетів) для поточної потреби.

Облік лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку, ведеться головною (старшою) медичною сестрою в порядку, увстановленому

п. 7 Інструкції № 747. Після закінчення кожного місяця головна (старша) медична сестра подає до бухгалтерії Звіт про рух лікарських засобів, що підлягають предметно-кількісному обліку, за ф. № 2-МЗ (далі — Звіт), який затверджується керівником закладу.

Слід відмітити, що на практиці ситуація дещо інша. Старші медичні сестри відділень є матеріально відповідальними особами і саме вони складають щомісячно такий Звіт у відділенні і подають його до бухгалтерії.

Наведемо приклад Звіту, який мають щомісячно подавати до бухгалтерії старші медсестри відділень або інші матеріально відповідальні особи:

 

img 1

img 2

 

Бухгалтерський облік медикаментів

Згідно з

п. 44 Інструкції № 747 до обов’язків бухгалтерії ЛПЗ входить:

— забезпечення правильної організації бухгалтерського обліку лікарських засобів;

 — здійснення контролю за своєчасним і правильним оформленням документів та законністю здійснюваних операцій;

 — контроль за правильним, економним та за призначенням витрачанням грошових коштів, що виділяються на придбання лікарських засобів, за їх збереженням і рухом;

 — постійний контроль за правильним веденням у відділеннях (кабінетах) закладу предметно-кількісного обліку лікарських засобів;

 — участь у проведенні інвентаризації лікарських засобів, своєчасне і правильне визначення її результатів та відображення їх в обліку.

Медикаменти є складовою частиною запасів бюджетних установ, тому їх облік має здійснюватись відповідно до вимог

Інструкції № 125.

Бухгалтерський облік розрахунків за медикаменти, що здійснюються в порядку планових платежів, ведеться в

меморіальному ордері № 7 «Накопичувальна відомість за розрахунками в порядку планових платежів» ф. № 410 (бюджет).

Облік ведеться окремо за кожним постачальником, для якого відводиться необхідна кількість рядків з метою відображення операцій протягом місяця в розрізі кодів економічної класифікації видатків. Записи в накопичувальній відомості здійснюються за кожним документом (платіжним дорученням, рахунком та ін.) у міру здійснення операцій.

Операції за розрахунками в порядку планових платежів, що здійснюються за рахунок коштів спеціального фонду, ведуться в окремому ордері.

Меморіальний ордер підписується виконавцем, особою, що перевірила меморіальний ордер, та головним бухгалтером.

Відповідно до

п. 26 Інструкції № 125 медикаменти, компоненти, бактерицидні препарати, дезінфекційні засоби, сироватки, вакцини, кров, плівка для рентгенівських знімків, матеріали для проведення аналізів та перев’язувальні засоби, дрібний медичний інвентар (термометри, ланцети, пінцети, голки тощо) установ, у кошторисах яких ці видатки передбачені за кодом економічної класифікації видатків 1132 «Медикаменти та перев’язувальні матеріали», обліковуються на субрахунку 233 «Медикаменти і перев’язувальні засоби». На цьому субрахунку також обліковуються допоміжні та аптекарські матеріали в медичних закладах, які мають свої аптеки.

Тара

повинна обліковуватись на субрахунку 236 «Тара» (п. 29 Інструкції № 125).

Для обліку операцій про витрачання медикаментів застосовується

меморіальний ордер № 13 «Накопичувальна відомість витрачання матеріалів».

Записи за дебетом субрахунків, що кореспондують з матеріальними субрахунками, здійснюються в розрізі кодів економічної класифікації видатків.

Меморіальний ордер підписується виконавцем, особою, що перевірила меморіальний ордер, та головним бухгалтером.

Наведемо основні бухгалтерські записи, пов’язані з надходженням та списанням медикаментів.

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

дебет

кредит

1

Надійшло фінансування на закупівлю медикаментів

321

701 (702)

2

Перерахована сума постачальникам медикаментів згідно з рахунками:

— у порядку планових платежів

361

321

— шляхом попередньої оплати*

364

321

— після отримання медикаментів

675

321

3

Отримано медикаменти:

— оплачені в порядку планових платежів

233

361

— оплачені шляхом попередньої плати

233

364

— на умовах оплати їх вартості після отримання

233

675

4

Віднесена на видатки сума ПДВ, сплачена постачальнику за медикаменти

801 (802)

364, 675, 361

5

Списано на видатки вартість послуг з доставки медикаментів

801 (802)

675

6

Перерахована оплата за послуги з доставки медикаментів

675

321

7

Надійшли медикаменти у натуральній формі (у вигляді благодійної, гуманітарної допомоги)**

324

712

364

324

233

364

8

Списана вартість медикаментів, використаних на лікування хворих:

— придбаних за рахунок коштів загального фонду

801 (802)

233

— придбаних за рахунок коштів спеціального фонду

811

233

— отриманих у вигляді благодійної, гуманітарної допомоги

812

233

* Відповідно до п.п. 2 п. 1 постанови № 1404 попередня оплата лікарських засобів та виробів медичного призначення може здійснюватись на строк не більше одного місяця.** Не пізніше останнього робочого дня місяця до органу Держказначейства подається Довідка про надходження в натуральній формі.

 

Бувають випадки, коли медикаменти надходять до ЛПЗ у вигляді гуманітарної допомоги.

Як визначено у

п. 35 Інструкції № 125, запаси, отримані у вигляді гуманітарної допомоги, приймаються комісією, створеною наказом керівника установи, до складу якої обов’язково входять працівник бухгалтерії та представник організації вищого рівня. Комісія складає акт, в якому зазначаються найменування, кількість і вартість отриманих матеріальних цінностей за ринковими вільними цінами на їх аналогічні види. Дані акта відображаються в бухгалтерському обліку.

Бухгалтерією та матеріально відповідальними особами облік запасів, отриманих як гуманітарна допомога, ведеться за загальним порядком, але

окремо від запасів, придбаних установою за рахунок коштів загального або спеціального фондів кошторису доходів та видатків.

Також звернемо увагу на таке. Ні для кого не секрет, що не завжди ЛПЗ можуть забезпечити хворих необхідними для лікування медикаментами, які придбаваються за бюджетні кошти. На жаль, сьогодні більшість ЛПЗ не забезпечені в повному обсязі медичними препаратами для лікування хворих відповідно до медичних показань. Це призводить до необхідності використання деяких медичних препаратів, придбаних за кошти хворих.

На практиці такі медикаменти обліковуються у вигляді цільової благодійної допомоги, отриманої від фізичних осіб у натуральній формі, або в бухгалтерському обліку не відображаються взагалі.

Відповідно до

п. 8 Порядку № 1295 юридичні особи — набувачі благодійної допомоги у своїй річній фінансовій звітності відображають окремо кошти (товари, роботи, послуги), отримані як благодійна допомога. Отже і їх облік має вестись окремо.

Але в будь якому разі медикаменти, придбані

за власні кошти хворих, слід вирізняти від препаратів, придбаних установою, відповідними примітками в листках лікарських призначень.

 

Списання медикаментів

Підставою для списання бухгалтерією закладу медикаментів з обліку є Звіт, який складається матеріально відповідальними особами відділень установи. Слід зазначити, що у Звіті відображається

списання тільки тих медикаментів, які вже фактично використані на лікування хворих. Не слід відображати у Звіті медикаменти як такі, що використані і підлягають списанню, якщо вони лише видані матеріально відповідальною особою відділення на пост або іншим структурним підрозділам відділення для подальшого використання на лікування хворих.

Це пов’язано з тим, що в

п. 5 ст. 9 Закону про бухоблік зазначено: господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Відділенням, які у своєму складі мають структурні підрозділи (пост, маніпуляційну тощо), доцільно організовувати надання такими підрозділами щомісячно матеріально відповідальній особі відділення оперативну інформацію про фактичне використання медикаментів на лікування хворих перед складанням Звіту.

Фактичне використання медикаментів обов’язково повинно підтверджуватись записами в листку лікарських призначень. Він є оперативним документом для реєстрації режиму перебування хворого в стаціонарі, призначеного йому дієтичного харчування, методів обстеження,

медикаментозного лікування, фізіотерапевтичних та психотерапевтичних процедур.

Відповідно до

п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Списання медикаментів без підтвердних записів у листку лікарських призначень про їх фактичне використання розцінюється як необґрунтоване і є порушенням п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік.

Відповідно до

п. 69 Інструкції № 125 списання з балансу установи малоцінних і швидкозношуваних предметів, інструментів, виробничого, господарського інвентарю та інших запасів, що стали непридатними, здійснюється на підставі актів списання (якщо інший порядок списання не встановлено відповідним міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади).

Але у випадку списання медикаментів у ЛПЗ складання кожного разу актів списання є недоцільним. Медикаменти списуються бухгалтеріями ЛПЗ на підставі звітів, які виконують функцію актів списання.

Тепер перейдемо до розгляду обліку окремих видів медичних препаратів та виробів медичного призначення.

 

Облік наркотичних препаратів та психотропних речовин

У

ст. 1 Закону про наркотичні засоби визначено, що наркотичні засоби — це природні чи синтетичні речовини, препарати, рослини, які включені до Переліку № 770.

Крім того, існують наркотичні засоби і психотропні речовини, які підлягають особливому контролю. Вони визначені у

Переліку № 7. Також Перелік № 7 містить і такі наркотичні засоби та психотропні речовини, які мають сумнівну терапевтичну цінність, заборонені для виробництва в Україні, використання в медичних цілях та не підлягають уключенню до довідників лікарських засобів, Державного реєстру та Державної фармакопії України. Такі препарати ЛПЗ не мають права використовувати.

Відповідно до

ст. 21 Закону про наркотичні засоби у медичній практиці можуть використовуватися наркотичні засоби, психотропні речовини, уключені до таблиць II і III Переліку № 770, та прекурсори, уключені до таблиці IV Переліку № 770.

ЛПЗ здійснюють діяльність щодо

придбання, зберігання та використання наркотичних засобів і психотропних речовин. Усі ці види діяльності відповідно до ст. 8 Закону про наркотичні засоби підлягають ліцензуванню. Одна ліцензія може бути видана на декілька видів діяльності, пов’язаних з обігом наркотичних засобів та психотропних речовин, строком на п’ять років. Без наявності ліцензії в закладі охорони здоров’я здійснювати діяльність, пов’язану з обігом наркотичних засобів і психотропних речовин, заборонено.

Органом ліцензування є центральний орган виконавчої влади, уповноважений КМУ на здійснення ліцензійної діяльності у сфері обігу наркотичних засобів і психотропних речовин.

Для отримання ліцензії до органу ліцензування повинні бути подані документи, визначені

ст. 10 Закону про ліцензування, а саме: відомості про суб’єкта господарювання та вид господарської діяльності, на провадження якого заявник має намір одержати ліцензію.

Крім того, згідно зі

ст. 8 Закону про наркотичні засоби необхідно надати органу ліцензування такі відомості та документи:

— свідоцтво (посвідчення, сертифікат спеціаліста), що підтверджує професійну придатність керівника юридичної особи або керівника відповідного підрозділу юридичної особи для зайняття діяльністю з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що ліцензується;

— довідки відповідного державного або комунального закладу охорони здоров’я про відсутність у працівників, які за своїми службовими обов’язками отримають (чи мають) доступ безпосередньо до наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, психічних розладів, пов’язаних із зловживанням алкогольними напоями, наркотичними засобами чи психотропними речовинами, а також про відсутність серед зазначених працівників осіб, визнаних непридатними до виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), пов’язаних з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, у порядку, установленому КМУ;

— довідку Міністерства внутрішніх справ України про відсутність у працівників, які за своїми службовими обов’язками отримають (чи мають) доступ безпосередньо до наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, не знятої чи не погашеної в установленому порядку судимості за вчинення середньої тяжкості, тяжких та особливо тяжких злочинів або за злочини, пов’язані з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, у тому числі вчинені за межами України;

— дозвіл Міністерства внутрішніх справ України на використання об’єктів і приміщень, призначених для здійснення діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.

Ліцензія видається

протягом трьох робочих днів починаючи з дати надходження документа, що підтверджує внесення плати за видачу ліцензії.

Якщо ЛПЗ має відокремлені підрозділи, які здійснюють діяльність, пов’язану з обігом наркотичних засобів і психотропних речовин, то орган ліцензування видає для кожного з них засвідчені копії виданої ліцензії.

Слід мати на увазі, що відповідно до

п. 18 Порядку № 1387 нова ліцензія видається не раніше ніж в останній робочий день дії попередньо виданої ліцензії. Не переоформлена в установлений строк ліцензія недійсна.

Розмір плати за ліцензію визначається на підставі

постанови № 1755. Так, відповідно до п. 11цієї постанови плата за отримання ліцензії на провадження видів господарської діяльності становить одну мінімальну заробітну плату виходячи з її розміру, що діє на дату прийняття органом ліцензування рішення про видачу ліцензії, крім плати, розмір якої встановлений законами.

Основним нормативним документом, який регламентує обіг наркотичних засобів і психотропних речовин у ЛПЗ, є

Порядок № 11.

У зв’язку з посиленим контролем за діяльністю, пов’язаною з обігом наркотичних засобів та психотропних речовин, документування операцій повинно проводитись починаючи з придбання таких препаратів закладами охорони здоров’я і закінчуючи знищенням порожніх ампул після їх використання.

Відповідно до

п. 1 Порядку № 11 у ЛПЗ наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори повинні зберігатися в окремих приміщеннях, обладнаних згідно з Вимогами № 216.

Приміщення, сейфи та металеві шафи в закладах охорони здоров’я, де зберігаються наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, після операцій з ними повинні замикатися, а після закінчення робочого дня опечатуватися чи опломбовуватися і здаватися під охорону.

Ключі від сейфів, металевих шаф і приміщень, де зберігаються наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, та пломбіратори повинні зберігатись у осіб, уповноважених наказом керівника ЛПЗ відповідальними за їх збереження. Перелік зазначених осіб, порядок передачі ключів і пломбіраторів від сейфів, металевих шаф і приміщень, де зберігаються згадані вище засоби і речовини, визначаються і затверджуються

наказом керівника ЛПЗ.

Матеріально відповідальні особи та особи, які за посадовими інструкціями отримують доступ до обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, визначаються

наказом керівника закладу охорони здоров’я. З цим наказом зазначені особи повинні бути ознайомлені під особистий підпис.

Документи з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів в ЛПЗ повинні зберігатися в умовах, що гарантують їх повне збереження, не менше п’яти років, не враховуючи поточного року.

Після закінчення строку зберігання документи з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів повинні

знищуватися шляхом спалювання комісією зі знищення документів з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у ЛПЗ, строк зберігання яких закінчився, зі складанням у довільній формі акта про знищення, підписаного всіма членами зазначеної комісії.

Заклади охорони здоров’я, які провадять діяльність, пов’язану з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, зобов’язані

проводити щокварталу їх інвентаризацію у визначеному законодавством порядку із складанням балансу товарно-матеріальних цінностей за формою згідно з додатком 6 до Порядку № 589.

Відомості про розбіжності в балансі товарно-матеріальних цінностей або невідповідність показників балансу результатам проведеної інвентаризації

протягом трьох календарних днів після їх виявлення подаються закладом охорони здоров’я:

— МВС — щодо операцій, проведених у межах території України;

— МВС та СБУ — щодо експортно-імпортних операцій.

Лікарські засоби, вироби медичного призначення відпускаються ЛПЗ згідно з

вимогами-замовленнями, порядок оформлення яких визначено Правилами № 360 .

Отримання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів від постачальників ЛПЗ здійснюється

за окремими довіреностями із зазначенням словами назв і кількостей усіх отриманих засобів і речовин.

Зазначимо, що зазвичай матеріально відповідальною особою за отримання таких препаратів у випадку наявності аптеки у складі ЛПЗ є

провізор. Якщо аптеки у складі ЛПЗ немає, керівник обирає матеріально відповідальну особу, яка буде відповідати за отримання наркотичних препаратів з комунальних та державних аптек. Найчастіше такою особою назначається головна медсестра ЛПЗ або медична сестра того відділення, де обіг наркотичних препаратів найбільший, наприклад старша медсестра хірургічного відділення або операційного блоку. Така особа повинна забезпечити збереження наркотичних засобів і психотропних препаратів при їх отриманні і транспортуванні. Керівник ЛПЗ повинен забезпечити матеріально відповідальну особу автотранспортом та водієм.

При отриманні з аптечних закладів охорони здоров’я наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів матеріально відповідальна особа закладу охорони здоров’я, яка їх отримує,

зобов’язана перевірити найменування і кількість таких засобів, що відпускаються, на відповідність найменуванням і кількості, проставленим у рахунках (накладних, фактурах).

Претензії з приводу бою ампул, браку (їх неповну наповнюваність, нечітке маркування тощо), строку придатності чи нестачі тощо, а також такі самі претензії щодо таблеток і драже (ангро) в заводських чи аптечних упаковках повинні бути пред’явлені в момент отримання (приймання) наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у присутності матеріально відповідальних осіб постачальника.

Слід зазначити, що в ЛПЗ зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів може здійснюватися

в обсягах, що не перевищують двотижневої потреби закладу в них.

При цьому у

відділеннях ЛПЗ зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів може здійснюватися в обсягах, що не перевищують тридобової потреби в них.

На

постах (у кабінетах) ЛПЗ зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів може здійснюватися в обсягах, що не перевищують добової, а на вихідні (святкові) дні — тридобової потреби в них.

У

приймальному відділенні стаціонару для надання хворим у вечірній і нічний час невідкладної медичної допомоги за життєвими показниками може бути створений п’ятидобовий резерв наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, які можуть бути використані з дозволу чергового лікаря в інших підрозділах стаціонару даного закладу.

Розрахунок обсягів зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у цілому по ЛПЗ, а також у розрізі відділень та постів (кабінетів) затверджується наказом керівника лікувально-профілактичного закладу охорони здоров’я.

У ЛПЗ у місцях зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, крім списків цих засобів з вищими разовими і добовими дозами, повинні бути таблиці антидотів (протиотрут) на випадок отруєнь згаданими вище засобами і речовинами.

Призначення хворим наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів повинно здійснюватися лікарями ЛПЗ відповідно до медичних показань:

— у стаціонарних відділеннях — у

листку призначень лікарями наркотичних і психотропних лікарських засобів і виконання цих призначень за формою згідно з додатком 4 до Порядку № 11 з обов’язковим записом в історії хвороби;

— в амбулаторно-поліклінічних закладах і поліклінічних відділеннях, у тому числі в стаціонарах на дому, —

в амбулаторних картках.

Листок призначень повинен зберігатись

у первинній медичній документації хворого.

Звернемо вашу увагу на те, що форма цього листка відрізняється від листка лікарських призначень звичайних медичних препаратів. Вона передбачає записи щодо найменування наркотичного чи психотропного препарату, дати призначення, часу введення. Підпис лікаря в цьому листку

підтверджує призначення препаратів, а підпис медичної сестри — їх фактичне введення.

Окремо слід зазначити, що дані стосовно найменувань, часу, дозування наркотичних засобів і психотропних речовин, зазначені в щоденнику медичної картки,

повинні повністю відповідати даним листка призначень лікарями наркотичних і психотропних лікарських засобів і виконання цих призначень.

Наведемо приклад листка призначень лікарями наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів (лікарських засобів) і виконання цих призначень.

 

img 3 

 

Наркотичні засоби і психотропні речовини часто застосовуються при проведенні хірургічних операцій з метою примедикації, тобто у вигляді наркозного засобу. У такому випадку їх застосування повинно відображатись і в

Наркозній картці.

Рішення про призначення хворим наркотичних засобів

на строк більше трьох діб зобов’язана приймати комісія з доцільності призначення наркотичних засобів ЛПЗ з обов’язковим затвердженням цього рішення головним лікарем або його заступником з лікувальної роботи. Склад зазначеної комісії повинен бути затверджений наказом керівника ЛПЗ. З цим наказом голова та члени комісії мають бути ознайомлені під особистий підпис.

Рішення вищезазначеної комісії оформляється у

формі висновку про призначення наркотичних лікарських засобів у двох примірниках за формою згідно з додатком 5 до Порядку № 11. Цей висновок повинен зберігатися в первинній медичній документації хворого.

У ЛПЗ наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, які зберігаються у місцях концентрації двотижневої потреби закладу в них, повинні обліковуватися в

Журналі обліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, препаратів (лікарських засобів) за формою згідно з додатком 5 до Порядку № 589.

У відділеннях, кабінетах ЛПЗ наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори повинні обліковуватися в

Журналі обліку наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у відділеннях і кабінетах лікувально-профілактичного закладу охорони здоров’я за формою згідно з додатком 6 до Порядку № 11.

На постах відділень та в кабінетах поліклініки ЛПЗ наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори повинні обліковуватися в

Журналах обліку наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на постах відділень лікувально-профілактичного закладу охорони здоров’я за формою згідно з додатком 7 до Порядку № 11.

Журнали обліку наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у відділеннях і кабінетах ЛПЗ та журнали обліку наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на постах відділень ЛПЗ повинні бути

пронумеровані, прошнуровані і завірені печаткою ЛПЗ та підписом керівника.

Заступники головного лікаря з лікувальної (поліклінічної) роботи, завідувачі відділень, а за умови їх відсутності — керівники ЛПЗ

не рідше одного разу на тиждень мають перевіряти в лікувально-профілактичних закладах охорони здоров’я (відділеннях, кабінетах, постах) фактичну наявність наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів і звіряти їх залишки з Журналами обліку. Про факт проведення такої перевірки особи, що її здійснювали, мають зробити відповідні записи в Журналах обліку .

Комісія з доцільності призначення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів зобов’язана

не рідше одного разу на місяць перевіряти у відділеннях і кабінетах ЛПЗ стан справ щодо зберігання, призначення, використання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів і знищення порожніх ампул з-під них.

Згідно з

п. 1 Порядку № 11 у кожному закладі охорони здоров’я наказом керівника закладу охорони здоров’я має бути створена комісія зі знищення порожніх ампул з-під використаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів.

Склад комісії (не менше трьох осіб під головуванням керівника закладу охорони здоров’я або його заступника) та порядок здавання порожніх ампул з-під використаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів затверджуються

наказом керівника закладу охорони здоров’я.

Порожні ампули з-під використаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів

щодня, за винятком вихідних і святкових днів, повинні здаватись матеріально відповідальними особами комісії зі знищення порожніх ампул з-під використаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів.

Знищення порожніх ампул з-під використаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів повинно проводитися

не менше одного разу на десять календарних днів, про що відразу після знищення має бути складений і підписаний усіма членами комісії акт про знищення порожніх ампул з-під використаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у закладах охорони здоров’я України за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 11.

Трохи зупинимось на виписуванні

спеціальних рецептурних бланків на отримання наркотичних засобів та психотропних речовин.

Правила їх виписування визначені

п. 4 Порядку № 11.

Лікарі ЛПЗ незалежно від форм власності та підпорядкування згідно з видами медичної практики, на які було видано ліцензію МОЗ, та відповідно до лікарських посад за наявності відповідних медичних показань зобов’язані виписувати хворим рецепти на право одержання лікарського засобу, що містить наркотичний засіб, психотропну речовину чи прекурсор у чистому вигляді або в суміші з індиферентними речовинами, на

спеціальному рецептурному бланку ф. № 3 /ф-3/ за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 11.

Спеціальні рецептурні бланки ф. № 3 /ф-3/, виписані з порушенням

Порядку № 11, вважаються недійсними, і лікарські засоби за ними не виготовляються та не відпускаються.

Облік спеціальних рецептурних бланків ф. № 3 /ф-3/ для виписування наркотичних та психотропних лікарських засобів ведеться відповідно до

наказу № 573 як бланків суворої звітності.

Усі документи з надходження і відпуску спеціальних рецептурних бланків ф. № 3 /ф-3/ повинні зберігатися в ЛПЗ

протягом п’яти років, не враховуючи поточного року.

Після закінчення відповідних строків зберігання всі документи з надходження і відпуску спеціальних рецептурних бланків ф. № 3 /ф-3/, а також журнали реєстрації виданих бланків суворого обліку, в яких вони обліковуються, підлягають

знищенню шляхом спалювання комісією зі знищення спеціальних журналів обліку та спеціальних рецептурних бланків ф. № 3 /ф-3/, склад якої затверджується наказом керівника ЛПЗ, зі складанням відповідного акта в довільній формі за підписом усіх членів комісії.

Також зазначимо, що деякі медичні препарати містять малу кількість наркотичних речовин і можуть відпускатись без рецептів. Види таких препаратів визначені

наказом № 210.

 

ВИПИСУВАННЯ МЕДИКАМЕНТІВ ЗА рецептами

На сьогодні це питання регламентується

Правилами № 360. Дія цих Правил поширюється на всі заклади охорони здоров’я незалежно від їх форм власності і підпорядкування.

Відповідно до

п. 1 Правил № 360 рецепти на лікарські засоби і вироби медичного призначення виписуються лікарями закладів охорони здоров’я незалежно від форм власності та підпорядкування, згідно з видами медичної практики, на які було видано ліцензію МОЗ, та відповідно до лікарських посад.

Рецепти на лікарські засоби, вироби медичного призначення, які

відпускаються на пільгових умовах чи безоплатно, дозволяється виписувати лікарям державних та комунальних закладів охорони здоров’я за погодженням з органами охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій.

Медичні працівники, які мають право виписувати рецепти, є

відповідальними за призначення хворому ліків та додержання правил виписування рецептів згідно із законодавством України.

Рецепти виписуються хворому за наявності відповідних показань

з обов’язковим записом про призначення лікарських засобів чи виробів медичного призначення в медичній документації (історія хвороби, медична картка амбулаторного чи стаціонарного хворого).

Тобто якщо в медичній документації (історії хвороби, медичній картці амбулаторного чи стаціонарного хворого) немає запису про призначення медичного препарату, а рецепт було виписано, то такий рецепт є виписаним

необґрунтовано.

Якщо за таким рецептом ЛПЗ було проведено відшкодування вартості медикаментів (наприклад, рецепт є пільговим), то сума такого відшкодування є

незаконним витрачанням бюджетних коштів.

Саме

пільгові рецепти становлять найбільший інтерес для контролюючих органів, адже вартість медикаментів, виписаних за такими рецептами, відшкодовується за бюджетні кошти.

Рецепти повинні мати кутовий штамп закладу охорони здоров’я та завірятися підписом і особистою печаткою лікаря.

Рецепти

обов’язково виписуються на:

— рецептурні лікарські засоби;

— безрецептурні лікарські засоби, вироби медичного призначення у разі їх відпуску безоплатно чи на пільгових умовах;

— лікарські засоби, які виготовляються в умовах аптеки для конкретного пацієнта.

Рецепти на лікарські засоби, крім наркотичних (психотропних) лікарських засобів, і вироби медичного призначення виписуються на рецептурних бланках ф-1, форма якого наведена в

додатку 1 до Правил № 360.

Рецепти на наркотичні (психотропні) лікарські засоби в чистому вигляді або в суміші з індиферентними речовинами виписуються на спеціальних рецептурних бланках ф-3.

На рецептурних бланках ф-1 дозволяється виписувати

не більше трьох найменувань лікарських засобів.

Одне найменування

лікарського засобу виписується в разі призначення:

— пільговим категоріям населення на бланку ф-1;

— лікарських засобів, які підлягають предметно-кількісному обліку;

— наркотичних (психотропних) лікарських засобів на бланку ф-3;

— препаратів інсуліну, вартість яких підлягає державному відшкодуванню.

Рецепти на лікарські засоби, які підлягають предметно-кількісному обліку, що відпускаються

на пільгових умовах чи безоплатно, крім наркотичних (психотропних) лікарських засобів, виписуються у двох примірниках на бланку ф-1.

 

Облік спирту

Майже всі відділення ЛПЗ використовують у своїй діяльності

етиловий спирт.

Списання етилового спирту проводиться згідно з нормативами, затвердженими

наказом № 245.

Норми споживання спирту етилового залежать від профілю підрозділу ЛПЗ. Списання етилового спирту проводиться з розрахунку на одне амбулаторне відвідування (для поліклінік та поліклінічних відділень), на один ліжко-день (для стаціонарів), на одну процедуру (для лабораторій, маніпуляційних та інших процедурних кабінетів). Крім того, етиловий спирт використовується для обробки медичних інструментів.

Для занесення кількості списаного спирту до звіту матеріально відповідальна особа відділення має підрахувати кількість проведених процедур (відвідувань, маніпуляцій тощо) за звітний період та помножити їх на норму списання спирту згідно з

наказом № 245.

Усі нормативи використання етилового спирту, наведені в

наказі № 245, визначені у грамах, тому і облік спирту має вестись у грамах (кг).

Досить часто бувають випадки, коли ЛПЗ отримують етиловий спирт з аптек у флаконах, де кількість спирту вказана в одиницях об’єму — мілілітрах. Такий спирт підлягає переведенню у грами. Для того щоб здійснити таке переведення, слід знати щільність спирту, яку можна знайти в спеціальних таблицях.

Для наочності наведемо

приклад.

ЛПЗ отримав з аптеки спирт етиловий 70-відсотковий — 20 флаконів по 100 мл кожний.

Маса спирту = об’єм спирту

х щільність спирту.

Для того щоб визначити щільність 70-відсоткового спирту, слід скористатись алкоголеметричними таблицями, в яких наведені такі дані. Ці таблиці можна знайти в спеціальних фармацевтичних книгах (наприклад, «Державна фармакопея») або в інших джерелах.

Отже, відповідно до алкоголеметричної таблиці 70-відсотковому спирту відповідає щільність 0,8858 

0,886.

Маса спирту = об’єм спирту

х щільність спирту = 100 мл х 0,886 = 88,6 г.

Таким чином, 100

мл 70-відсоткового спирту дорівнює 88,6 г 70-відсоткового спирту.

У нашому випадку ЛПЗ отримав 20 флаконів 70-відсоткового спирту по 100 мл, що дорівнює 1772 г 70-відсоткового спирту (88,6 г

х 20 фл.).

Також бувають випадки, коли необхідно спирт, отриманий з аптеки (95

-, 96-відсотковий) привести до 70-відсоткового, наприклад, коли при проведенні інвентаризації встановлено, що фактично у відділенні в наявності спирт 70-відсотковий, тоді як за даними бухгалтерського обліку обліковується спирт 96-відсотковий.

Розглянемо такий випадок на

прикладі.

Під час проведення інвентаризації у відділенні ЛПЗ установлено, що фактично в наявності є спирт 70-відсотковий у кількості 5 кг, тоді як за даними бухгалтерського обліку значиться 5 кг спирту 96,1-відсоткового.

Нагадаємо, що міцність спирту вимірюється спеціальним приладом — спиртометром.

Для того щоб визначити результати такої інвентаризації, слід скористатись таблицею

Масові кількості (в грамах) води та етилового спирту концентрації 96,1 — 96,7 %, які необхідно змішати, щоб одержати 1 кг етилового спирту концентрації 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 95, 96 %, яка є додатком до Інструкції № 197.

Так, за допомогою таблиці визначимо, що для одержання 1 кг спирту 70-відсоткового необхідно 0,664 кг спирту 96,1-відсоткового.

Таким чином, 5 кг 70-відсоткового спирту відповідає 3,32 кг спирту 96,1-відсоткового (5

х 0,664). Недостача спирту 96,1-відсоткового в цьому випадку складає 1,68 кг (5 кг — 3,32 кг).

Також звернемо особливу увагу на те, що ЛПЗ

не мають права самостійно розводити спирт та отримувати необхідні для діяльності розчини. Відповідно до ст. 2 Закону № 481 виробництво спирту етилового (у тому числі як лікарського засобу) може здійснюватися лише на державних підприємствах за наявності відповідної ліцензії.

 

ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ РЕНТГЕНПЛІВКИ

У ЛПЗ для проведення рентгенологічних досліджень хворих використовується

рентгенплівка.

Як правило, до ЛПЗ надходить рентгенплівка стандартних форматів, а саме: 30х40 та 24х30, що унеможливлює проведення окремих рентгенологічних досліджень, для проведення яких потрібна рентгенплівка менших форматів. Це призводить до того, що рентгенолаборантам для отримання необхідного формату плівки (20х30, 15х24, 15х20 та ін.) доводиться її

різати . У таких випадках радимо вам порядок та формати такого «розкрою» плівки затвердити керівником установи.

Однак слід пам’ятати, що бухгалтерією здійснюється облік рентгенплівки в тому форматі, в якому вона надійшла до закладу. У зв’язку з цим при поданні Звіту матеріально відповідальній особі необхідно зазначати дані щодо використання рентгенплівки в такому ж форматі, в якому вона надійшла до закладу до «розкрою». Таким чином, матеріально відповідальна особа повинна уважно підрахувати плівки тих форматів, які були отримані після «розкрою» і розрахувати загальну кількість використаних плівок у форматах, які надійшли до закладу (30х40, 24х30). Фактичне використання рентгенплівки, яке відображається у Звіті, повинно підтверджуватись даними Журналу запису рентгенологічних обстежень (ф. № 050/о). Форма цього Журналу затверджена

наказом № 369.

Якщо ж у Звіті кількість використаних листків рентгенпівки значиться більша, ніж кількість за даними Журналу запису рентгенологічних обстежень, то така плівка вважається списаною

необґрунтовано, що призводить до незаконних витрат бюджетних коштів.

Особливості обліку флюорографічної плівки аналогічні обліку рентгенплівки.

 

ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ ХІМІЧНИХ РЕАКТИВІВ

Для проведення досліджень стану здоров’я хворих деякі ЛПЗ мають у своєму складі лабораторії: клініко-діагностичні, бактеріологічні, біохімічні та інші. Лаборантами проводяться дослідження із застосуванням різноманітних

хімічних реактивів, поживних середовищ, бактеріологічних препаратів, які у своїй більшості мають високу вартість. Затверджених законодавчих норм їх списання на сьогодні не існує, що обумовлено великою кількістю різновидів реактивів. При використанні хімічних реактивів та інших препаратів, передбачених для проведення досліджень, лаборантам слід дотримуватись нормативів, затверджених інструкціями з їх використання, які надані організаціями-виробниками. Нормативи використання хімічних реактивів, як правило, застосовуються з розрахунку на одне дослідження (аналіз). Крім того, можуть ураховуватись норми використання реактивів на пробні запуски лабораторного обладнання та інші цілі, передбачені стандартами лабораторних досліджень.

Тому, як і в ситуації з рентгенплівкою, матеріально відповідальним особам при складанні Звіту слід враховувати, що кількість використаних хімічних реактивів повинна відповідати кількості проведених досліджень (аналізів) та іншим нормативним фактам використання реактивів, які зазначені в журналах реєстрації аналізів, відповідно до норм їх використання.

У випадку коли у Звіті кількість використаних хімічних реактивів та інших лабораторних препаратів, які використовуються для проведення досліджень, значиться більша, ніж кількість за даними журналу реєстрації аналізів, то така різниця є списаною

необґрунтовано.

 

МЕДИКАМЕНТИ зі СТРОКОМ ВИКОРИСТАННЯ, ЩО МИНУВ, ТА ЗІПСОВАНІ

Якщо в ЛПЗ виявлені в наявності зіпсовані медикаменти або медикаменти, строк використання яких минув, то насамперед з’ясовуються причини їх псування та виявляються особи, винні у такій ситуації.

Неякісні лікарські засоби підлягають вилученню з обігу відповідно до

Порядку № 497. Такі лікарські засоби не підлягають подальшому використанню та реалізації і повинні бути утилізовані або знищені.

Слід звернути увагу на те, що наявність в обігу неякісних або фальсифікованих лікарських засобів, уключаючи ті, термін придатності яких закінчився, установлюється

органами державного контролю лікарських засобів та посадовими (уповноваженими) особами суб’єктів господарювання у сфері обігу лікарських засобів. Факт наявності неякісних лікарських засобів фіксується актом.

Як визначено у

Правилах № 349, порядок проведення, вибір методу знищення лікарських засобів, які не відповідають вимогам, установленим аналітично-нормативною документацією, визначаються відповідно до вимог, передбачених державними санітарними нормами, з урахуванням їх небезпечності для здоров’я населення та навколишнього середовища.

Відходи лікарських засобів вилучаються з обігу

шляхом їх повернення суб’єкту господарювання (постачальнику або виробнику), зазначеному в рішенні або приписі органів державного контролю лікарських засобів про вилучення лікарського засобу з обігу. Суб’єкт господарювання, який відповідно до рішення про вилучення лікарського засобу з обігу отримує відходи лікарських засобів, здійснює операції з їх утилізації або знищення за власний рахунок.

Зазначимо, що до

відходів лікарських засобів належать:

— лікарські засоби, для яких закінчився термін придатності (за даними, зазначеними в сертифікаті якості та на упаковці виробника відповідної серії лікарського засобу);

— неякісні лікарські засоби, які вилучені з обігу;

— лікарські засоби, які зазнали механічного, хімічного, фізичного, біологічного або іншого впливу, що унеможливлює їх подальше використання;

— незареєстровані лікарські засоби, крім випадків, передбачених чинним законодавством України;

— лікарські засоби, щодо яких виявлені раніше невідомі небезпечні властивості, зафіксована серйозна побічна реакція або серйозне побічне явище;

— фальсифіковані лікарські засоби.

При надходженні лікарських засобів шляхом благодійної або гуманітарної допомоги, у разі виявлення неякісних лікарських засобів або лікарських засобів, термін придатності яких минув, орган державного контролю лікарських засобів

приймає рішення про заборону цих лікарських засобів для медичного застосування та про вилучення їх з обігу.

Для знищення неякісних лікарських засобів застосовують такі

методи:

— інкапсуляція;

— інертизація;

— термічні методи (високотемпературне спалювання, піроліз);

— хімічна нейтралізація;

— автоклавування (для препаратів, що містять живі клітини та спори мікроорганізмів);

— метод розведення водою та злив до комунального колектора (може бути застосований для малотоксичних відходів рідких лікарських засобів).

Факт знищення відходів лікарських засобів оформляється

актом за зразком, наведеним у додатку до Правил № 349. Копія акта у двотижневий строк направляється до органу державного контролю лікарських засобів, за рішенням якого лікарський засіб було вилучено з обігу.

Відповідно до

п. 3.9 Правил № 349 лікарські засоби, що належать до отруйних речовин, у тому числі продукти біотехнології та біологічні агенти (вакцини, сироватки), антибіотики, знищуються у спеціально відведених місцях чи на об’єктах поводження з відходами за умови дотримання санітарних норм і наявності дозволу органів державної санітарно-епідеміологічної служби, а також з дозволу спеціально вповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до постанови № 440 та згідно з Правилами № 349.

Як бачите, шлях вилучення та знищення неякісних медичних препаратів досить складний, тому не слід допускати таких випадків у діяльності ЛПЗ.

Слід пам’ятати, що згідно з

п. 10 Інструкції № 747 керівник установи несе особисту відповідальність за раціональне використання та облік лікарських засобів, створення належних умов їх зберігання і відповідно буде нести відповідальність за наявність в обігу відходів лікарських засобів.

На сьогодні це все, про що хотілося розказати. Якщо у вас, шановні читачі, виникнуть додаткові запитання з теми, яка стосується обліку медикаментів, надсилайте їх до редакції газети «Бюджетна бухгалтерія» і ми обов’язково допоможемо вам знайти відповіді на них.

 

Нормативні документи

Закон про бухоблік —

Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон про наркотичні засоби

— Закон України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» від 15.02.95 р. № 60/95-ВР.

Закон про ліцензування

— Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III.

Закон № 481

— Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.

Постанова № 1404 —

постанова КМУ «Питання попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 09.10.2006 р. № 1404.

Постанова № 1755

— постанова КМУ «Про строк дії ліцензії на провадження певних видів господарської діяльності, розміри і порядок зарахування плати за її видачу» від 29.11.2000 р. № 1755.

Постанова № 440

— постанова КМУ «Про затвердження Порядку одержання дозволу на виробництво, зберігання, транспортування, використання, захоронення, знищення та утилізацію отруйних речовин, у тому числі продуктів біотехнології та інших біологічних агентів» від 20.06.95 р. № 440.

Перелік № 770

— Перелік наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затверджений постановою КМУ від 06.05.2000 р. № 770.

Порядок № 1295

— Порядок розподілу товарів, отриманих як благодійна допомога, та контролю за цільовим розподілом благодійної допомоги у вигляді наданих послуг або виконаних робіт, затверджений постановою КМУ від 17.08.98 р. № 1295.

Порядок № 1387

— Порядок ліцензування діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затверджений постановою КМУ від 05.12.2007 р. № 1387.

Порядок № 589

— Порядок провадження діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та контролю за їх обігом, затверджений постановою КМУ від 03.06.2009 р. № 589.

Перелік № 7

— Перелік наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, що підлягають спеціальному контролю відповідно до законодавства України, затверджений наказом Комітету з контролю за наркотиками при Міністерстві охорони здоров’я України від 23.03.98 р. № 7.

Порядок № 11

— Порядок обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів у закладах охорони здоров’я України, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.01.2010 р. № 11.

Інструкція № 747 —

Інструкція з обліку медикаментів, перев’язувальних засобів та виробів медичного призначення в лікувально-профілактичних установах, що знаходяться на Державному бюджеті СРСР, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я СРСР від 02.06.87 р. № 747.

Інструкція № 125

— Інструкція з обліку запасів бюджетних установ, затверджена наказом Державного казначейства України від 08.12.2000 р. № 125.

Інструкція № 197

— Інструкція по приготуванню в аптеках лікарських форм з рідким дисперсійним середовищем, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 07.09.93 р. № 197.

Наказ № 130

— наказ Державного казначейства України «Про затвердження типових форм обліку та списання запасів бюджетних установ та Інструкції про їх складання» від 18.12.2000 р. № 130.

Наказ № 573

— наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про впорядкування використання бланків суворого обліку» від 07.10.2008 р. № 573.

Наказ № 210

— наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження критеріїв віднесення наркотичних (психотропних) лікарських засобів, що містять малу кількість наркотичних засобів або психотропних речовин і прекурсорів, до категорії лікарських засобів, які відпускаються без рецептів, та Переліку цих засобів» від 14.05.2003 р. № 210.

Наказ № 369

— наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження форм медичної облікової документації, що використовується в стаціонарах і поліклініках (амбулаторіях)» від 29.12.2000 р. № 369.

Наказ № 245

— наказ Міністерства охорони здоров’я СРСР «Про нормативи споживання етилового спирту для закладів охорони здоров’я, освіти та соціального забезпечення» від 30.08.91 р. № 245.

Правила № 360

— Правила виписування рецептів та вимог-замовлень на лікарські засоби і вироби медичного призначення, затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.07.2005 р. № 360.

Правила № 349

— Правила проведення утилізації та знищення неякісних лікарських засобів, затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08.07.04 р. № 349.

Порядок № 497

— Порядок заборони (зупинення) та вилучення з обігу лікарських засобів на території України, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 12.12.2001 р. № 497.

Вимоги № 216

— Вимоги до об’єктів і приміщень, призначених для здійснення діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів та зберігання вилучених з незаконного обігу таких засобів і речовин, затверджені наказом МВС від 15.05.2009 р. № 216.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі