РЕЗУЛЬТАТИ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ: ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ОФОРМЛЕННЯ ТА ВІДОБРАЖЕННЯ В ОБЛІКУ
І, нарешті, останній етап роботи інвентаризаційної комісії — підбиття підсумків інвентаризації та відображення її результатів в обліку. Про те, якими документами оформляються висновки інвентаризаційної комісії та як урегулювати розбіжності, що виникли, розповімо в цій статті.
Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Після того як інвентаризаційною комісією оформлені всі інвентаризаційні описи, можна приступити до перевірки та оформлення результатів інвентаризації. Для цього потрібно:
1) оформлені інвентаризаційні описи здати до бухгалтерії установи для перевірки, виявлення відхилень та відображення в обліку результатів інвентаризації.
По суті, перевірка інвентаризаційних описів передбачає визначення правильності підрахунків у них. При цьому кількісні та цінові показники за даними бухгалтерського обліку проставляються у відповідних рядках. Отже, дані бухобліку порівнюються з даними про фактичну наявність, що дозволяє виявити розбіжності між ними.
Виявлені розбіжності фіксуються у спеціальних відомостях, а саме в:
—
Порівняльній відомості результатів інвентаризації основних засобів (додаток 2 до Інструкції № 90);—
Порівняльній відомості результатів інвентаризації нематеріальних активів (додаток 4 до Інструкції № 90 );—
Порівняльній відомості результатів інвентаризації інших необоротних матеріальних активів та запасів (додаток 6 до Інструкції № 90 ).Порівняльні відомості оформляються в одному примірнику та за кожною матеріально відповідальною особою.
При цьому про результати інвентаризації цінностей, що належать іншим організаціям, з додаванням копії окремого опису повідомляється їх власникам. На останній сторінці такого опису також потрібно зробити відмітки про перевірку цін, таксування та підрахунок результатів, підписані особами, які проводили таку перевірку;
2) інвентаризаційна комісія перевіряє правильність визначення бухгалтерією результатів інвентаризації та свої висновки й пропозиції відображає в
Протоколі інвентаризаційної комісії (додаток 12 до Інструкції № 90). У ньому наводяться:— результати інвентаризації (надлишки, нестачі);
— причини нестач, втрат та надлишків, а також винні в цьому особи та заходи, вжиті щодо цих осіб.
Якщо під час інвентаризації було виявлено майно, що підлягає списанню у зв’язку з непридатністю, або об’єкти основних засобів, на які нараховано знос у розмірі 100 %, але які продовжують функціонувати, то інвентаризаційна комісія повинна зазначити в протоколі свої пропозиції щодо подальшої експлуатації таких об’єктів (списання, реалізація, ремонт тощо);
3) не пізніше ніж
через 10 днів після закінчення інвентаризації керівник установи повинен затвердити протоколи інвентаризаційної комісії. На підставі затверджених протоколів результати інвентаризації (надлишки, нестачі) відображають у бухгалтерському обліку.Матеріали інвентаризації та рішення про врегулювання розбіжностей відображаються в місяці, в якому закінчено інвентаризацію, а також у річному звіті.
Розбіжності між фактичними залишками матеріальних цінностей та грошових коштів та даними бухгалтерського обліку регулюються установами з урахуванням вимог
п. 17.1 Інструкції № 90 у такому порядку:
Розбіжності | Порядок врегулювання | |
1 | 2 | 3 |
Надлишки | Основні засоби, цінні папери, грошові кошти та інші матеріальні цінності | Підлягають оприбуткуванню та зарахуванню на збільшення доходів за спеціальним фондом з наступним установленням причин виникнення надлишків та винних осіб. Об’єкти, виявлені в надлишку, при оприбуткуванні оцінюються за їх реальною (дійсною) вартістю, а знос визначається виходячи з технічного стану. |
Сума виявлених надлишків уключається до Довідки про надходження в натуральній формі, яка подається до органів Держказначейства до закінчення звітного періоду. Форму Довідки наведено в додатку 43 до Порядку обслуговування державного бюджету за видатками, затвердженого наказом Держказначейства від 25.05.2004 р. № 89. | ||
Нестачі запасів у межах норм природного убутку | Запаси, придбані в поточному році | Списуються на фактичні видатки установи |
Запаси, придбані в минулому році | Списуються на зменшення результату виконання кошторису установи | |
Норми природного убутку можуть застосовуватися лише в разі виявлення фактичних нестач та після заліку нестачі цінностей надлишками при пересортиці. За відсутності норм природного убутку втрата розглядається як нестача понад норму. | ||
Нестачі цінностей понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей | Винних осіб установлено | Нестачі списуються з балансу установи та відносяться на рахунок винних осіб |
Стягнення з винних осіб збитків, заподіяних розкраданням, нестачею або втратою, здійснюється згідно з Порядком № 116. | ||
Винних осіб не встановлено та справи перебувають у слідчих органах | Нестачі списуються з балансу установи та зараховуються на позабалансовий рахунок 05 «Гарантії та забезпечення» до встановлення винних осіб або до надання відповідної інформації слідчими органами за цими справами. | |
У документах, що подаються для оформлення списання понад норми природного убутку та втрат від псування майна, слід указати заходи, вжиті щодо запобігання таким втратам (п. 10 Типової інструкції № 447). |
Матеріали інвентаризації та рішення про врегулювання розбіжностей відображаються в місяці, в якому закінчено інвентаризацію, а також у річному звіті.
Заборгованість за сумами нестач і крадіжок коштів та матеріальних цінностей, сумами збитків від псування матеріальних цінностей, віднесених на рахунок винних осіб, та іншими сумами, що підлягають утриманню в установленому порядку, відображають:
— у рядку 184 «Розрахунки з відшкодування завданих збитків»
форми № 1 «Баланс»;— у рядку 080 «Заборгованість за сумами відшкодованих збитків, що підлягають перерахуванню до бюджету»
Довідки про суми дебіторської і кредиторської заборгованості установи за операціями, що не відображаються у формі № 7д, 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами». При цьому в самій формі № 7д, 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами» така заборгованість не відображається.Крім того, суми виявлених нестач відображаються в
річній звітності:— № 9 «Звіт про результати фінансової діяльності»;
— № 15 «Звіт про нестачі та розкрадання грошових коштів і матеріальних цінностей»;
— № 5 «Звіт про рух необоротних активів»;
— № 6 «Звіт про рух матеріалів та продуктів харчування».
Інформація про результати проведеної інвентаризації в цілому наводиться також у
пояснювальній записці до річного звіту.
НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ
ЦКУ
— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IVПорядок № 1314
— Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314.Порядок № 116
— Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою КМУ від 22.01.96 р. № 116.Інструкція № 90
— Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затверджена наказом Головного управління Держказначейства України та Мінфіну України від 30.10.98 р. № 90.Типова інструкція № 447 —
Типова інструкція про порядок списання майна бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства України від 29.11.2010 р. № 447.Інструкція № 64
— Інструкція з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства України від 17.07.2000 р. № 64.Методрекомендації
— Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку бібліотечних фондів, затверджені наказом Міністерства культури і туризму України від 27.03.2008 р. № 321/0/16/-08.Інструкція № 281
— Інструкція про порядок прийняття, транспортування, зберігання, відпустку та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах та в організаціях України, затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту і зв’язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 р. № 281/171/578/155.Інструкція № 7
— Інструкція з обліку молодняка тварин, птиці та тварин на відгодівлі, затверджена наказом Міністерства сільського господарства та продовольства України від 15.01.97 р. № 7.Постанова № 241
— постанова Держкомстату СРСР «Про затвердження форм первинної облікової документації для підприємств і організацій» від 28.12.89 р. № 241.Положення № 158
— Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, що передаються в оренду (повертаються після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання), затверджене постановою КМУ від 02.03.93 р. № 158.Положення № 637
— Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637.Номенклатура бланків № 283 —
Номенклатура бланків цінних паперів і документів суворого обліку, які виготовляються за ліцензією Мінфіну, затверджена постановою КМУ від 19.04.93 р. № 283.Методика № 452 —
Методика розрахунку викидів забруднюючих речовин та парникових газів у повітря від транспортних засобів, затверджена наказом Держкомстату України від 13.11.2008 р. № 452.Інструкція № 747
— Інструкція з обліку медикаментів, перев’язувальних засобів та виробів медичного призначення в лікувально-профілактичних установах охорони здоров’я, що перебувають на Державному бюджеті СРСР, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я СРСР від 02.06.87 р. № 747.Порядок № 73
— Порядок списання кредиторської заборгованості бюджетних установ, строк позовної давності якої минув, затверджений наказом Держказначейства України від 08.05.2001 р. № 73.