Теми статей
Обрати теми

Результати інвентаризації: документальне оформлення та відображення в обліку

Редакція ББ
Стаття

РЕЗУЛЬТАТИ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ: ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ОФОРМЛЕННЯ ТА ВІДОБРАЖЕННЯ В ОБЛІКУ

 

І, нарешті, останній етап роботи інвентаризаційної комісії — підбиття підсумків інвентаризації та відображення її результатів в обліку. Про те, якими документами оформляються висновки інвентаризаційної комісії та як урегулювати розбіжності, що виникли, розповімо в цій статті.

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Після того як інвентаризаційною комісією оформлені всі інвентаризаційні описи, можна приступити до перевірки та оформлення результатів інвентаризації. Для цього потрібно:

1) оформлені інвентаризаційні описи здати до бухгалтерії установи для перевірки, виявлення відхилень та відображення в обліку результатів інвентаризації.

По суті, перевірка інвентаризаційних описів передбачає визначення правильності підрахунків у них. При цьому кількісні та цінові показники за даними бухгалтерського обліку проставляються у відповідних рядках. Отже, дані бухобліку порівнюються з даними про фактичну наявність, що дозволяє виявити розбіжності між ними.

Виявлені розбіжності фіксуються у спеціальних відомостях, а саме в:

Порівняльній відомості результатів інвентаризації основних засобів (додаток 2 до Інструкції № 90);

Порівняльній відомості результатів інвентаризації нематеріальних активів (додаток 4 до Інструкції № 90 );

Порівняльній відомості результатів інвентаризації інших необоротних матеріальних активів та запасів (додаток 6 до Інструкції № 90 ).

Порівняльні відомості оформляються в одному примірнику та за кожною матеріально відповідальною особою.

При цьому про результати інвентаризації цінностей, що належать іншим організаціям, з додаванням копії окремого опису повідомляється їх власникам. На останній сторінці такого опису також потрібно зробити відмітки про перевірку цін, таксування та підрахунок результатів, підписані особами, які проводили таку перевірку;

2) інвентаризаційна комісія перевіряє правильність визначення бухгалтерією результатів інвентаризації та свої висновки й пропозиції відображає в

Протоколі інвентаризаційної комісії (додаток 12 до Інструкції № 90). У ньому наводяться:

— результати інвентаризації (надлишки, нестачі);

— причини нестач, втрат та надлишків, а також винні в цьому особи та заходи, вжиті щодо цих осіб.

Якщо під час інвентаризації було виявлено майно, що підлягає списанню у зв’язку з непридатністю, або об’єкти основних засобів, на які нараховано знос у розмірі 100 %, але які продовжують функціонувати, то інвентаризаційна комісія повинна зазначити в протоколі свої пропозиції щодо подальшої експлуатації таких об’єктів (списання, реалізація, ремонт тощо);

3) не пізніше ніж

через 10 днів після закінчення інвентаризації керівник установи повинен затвердити протоколи інвентаризаційної комісії. На підставі затверджених протоколів результати інвентаризації (надлишки, нестачі) відображають у бухгалтерському обліку.

Матеріали інвентаризації та рішення про врегулювання розбіжностей відображаються в місяці, в якому закінчено інвентаризацію, а також у річному звіті.

Розбіжності між фактичними залишками матеріальних цінностей та грошових коштів та даними бухгалтерського обліку регулюються установами з урахуванням вимог

п. 17.1 Інструкції № 90 у такому порядку:

 

Розбіжності

Порядок врегулювання

1

2

3

Надлишки

Основні засоби, цінні папери, грошові кошти та інші матеріальні цінності

Підлягають оприбуткуванню та зарахуванню на збільшення доходів за спеціальним фондом з наступним установленням причин виникнення надлишків та винних осіб. Об’єкти, виявлені в надлишку, при оприбуткуванні оцінюються за їх реальною (дійсною) вартістю, а знос визначається виходячи з технічного стану.
Якщо виявлені надлишки не належать установі (матеріальні цінності, що знаходяться на відповідальному зберіганні, тощо) та їх наявність в установі підтверджена документально, то підстав для їх оприбуткування у складі активів немає

Сума виявлених надлишків уключається до Довідки про надходження в натуральній формі, яка подається до органів Держказначейства до закінчення звітного періоду. Форму Довідки наведено в додатку 43 до Порядку обслуговування державного бюджету за видатками, затвердженого наказом Держказначейства від 25.05.2004 р. № 89.

Нестачі запасів у межах норм природного убутку

Запаси, придбані в поточному році

Списуються на фактичні видатки установи

Запаси, придбані в минулому році

Списуються на зменшення результату виконання кошторису установи

Норми природного убутку можуть застосовуватися лише в разі виявлення фактичних нестач та після заліку нестачі цінностей надлишками при пересортиці. За відсутності норм природного убутку втрата розглядається як нестача понад норму.
Слід мати на увазі, що Інструкція з обліку запасів в бюджетних установах, затверджена наказом Держказначейства від 08.12.2000 р. № 125, не містить вимог про окреме відображення в аналітичному обліку запасів за роками надходження (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 8), тому логічніше списувати на фактичні видатки поточного року як запаси, придбані в цьому році, так і торішні.

Нестачі цінностей понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей

Винних осіб установлено

Нестачі списуються з балансу установи та відносяться на рахунок винних осіб

Стягнення з винних осіб збитків, заподіяних розкраданням, нестачею або втратою, здійснюється згідно з Порядком № 116.

Винних осіб не встановлено та справи перебувають у слідчих органах

Нестачі списуються з балансу установи та зараховуються на позабалансовий рахунок 05 «Гарантії та забезпечення» до встановлення винних осіб або до надання відповідної інформації слідчими органами за цими справами.
Щоб списати таку нестачу з позабалансового рахунка, установі необхідно мати в наявності документ, який підтверджує, що кримінальну справу, відкриту слідчими органами, було закрито. Таким документом є протокол (постанова) про закриття кримінальної справи. Докладніше щодо цього питання див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 15.
Якщо відомості про нестачі слідчим органам не передано і відповідно ними не розслідуються, то на позабалансовому рахунку 05 «Гарантії та забезпечення» нестачі матеріальних цінностей не відображаються

У документах, що подаються для оформлення списання понад норми природного убутку та втрат від псування майна, слід указати заходи, вжиті щодо запобігання таким втратам (п. 10 Типової інструкції № 447).

 

Матеріали інвентаризації та рішення про врегулювання розбіжностей відображаються в місяці, в якому закінчено інвентаризацію, а також у річному звіті.

Заборгованість за сумами нестач і крадіжок коштів та матеріальних цінностей, сумами збитків від псування матеріальних цінностей, віднесених на рахунок винних осіб, та іншими сумами, що підлягають утриманню в установленому порядку, відображають:

— у рядку 184 «Розрахунки з відшкодування завданих збитків»

форми № 1 «Баланс»;

— у рядку 080 «Заборгованість за сумами відшкодованих збитків, що підлягають перерахуванню до бюджету»

Довідки про суми дебіторської і кредиторської заборгованості установи за операціями, що не відображаються у формі № 7д, 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами». При цьому в самій формі № 7д, 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами» така заборгованість не відображається.

Крім того, суми виявлених нестач відображаються в

річній звітності:

— № 9 «Звіт про результати фінансової діяльності»;

— № 15 «Звіт про нестачі та розкрадання грошових коштів і матеріальних цінностей»;

— № 5 «Звіт про рух необоротних активів»;

— № 6 «Звіт про рух матеріалів та продуктів харчування».

Інформація про результати проведеної інвентаризації в цілому наводиться також у

пояснювальній записці до річного звіту.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV

Порядок № 1314

— Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314.

Порядок № 116

— Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою КМУ від 22.01.96 р. № 116.

Інструкція № 90

— Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затверджена наказом Головного управління Держказначейства України та Мінфіну України від 30.10.98 р. № 90.

Типова інструкція № 447 —

Типова інструкція про порядок списання майна бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства України від 29.11.2010 р. № 447.

Інструкція № 64

— Інструкція з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства України від 17.07.2000 р. № 64.

Методрекомендації

— Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку бібліотечних фондів, затверджені наказом Міністерства культури і туризму України від 27.03.2008 р. № 321/0/16/-08.

Інструкція № 281

— Інструкція про порядок прийняття, транспортування, зберігання, відпустку та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах та в організаціях України, затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту і зв’язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 р. № 281/171/578/155.

Інструкція № 7

— Інструкція з обліку молодняка тварин, птиці та тварин на відгодівлі, затверджена наказом Міністерства сільського господарства та продовольства України від 15.01.97 р. № 7.

Постанова № 241

— постанова Держкомстату СРСР «Про затвердження форм первинної облікової документації для підприємств і організацій» від 28.12.89 р. № 241.

Положення № 158

— Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, що передаються в оренду (повертаються після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання), затверджене постановою КМУ від 02.03.93 р. № 158.

Положення № 637

— Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637.

Номенклатура бланків № 283 —

Номенклатура бланків цінних паперів і документів суворого обліку, які виготовляються за ліцензією Мінфіну, затверджена постановою КМУ від 19.04.93 р. № 283.

Методика № 452 —

Методика розрахунку викидів забруднюючих речовин та парникових газів у повітря від транспортних засобів, затверджена наказом Держкомстату України від 13.11.2008 р. № 452.

Інструкція № 747

— Інструкція з обліку медикаментів, перев’язувальних засобів та виробів медичного призначення в лікувально-профілактичних установах охорони здоров’я, що перебувають на Державному бюджеті СРСР, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я СРСР від 02.06.87 р. № 747.

Порядок № 73

— Порядок списання кредиторської заборгованості бюджетних установ, строк позовної давності якої минув, затверджений наказом Держказначейства України від 08.05.2001 р. № 73.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі