Теми статей
Обрати теми

Щодо можливості одночасного виконання головним бухгалтером певних повноважень

Редакція ББ
Лист від 13.01.2012 р. № 17-08/86-726

ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЩОДО МОЖЛИВОСТІ ОДНОЧАСНОГО ВИКОНАННЯ ГОЛОВНИМ БУХГАЛТЕРОМ ПЕВНИХ ПОВНОВАЖЕНЬ

Лист від 13.01.2012 р. № 17-08/86-726

 

(витяг)

<…>

Пунктом 2 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 р. № 59, визначено, що бухгалтерська служба утворюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи, — департамент, управління, відділ, сектор або в бюджетній установі вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби. Обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи.

Типовим положенням не передбачено одночасного виконання головним бухгалтером повноважень з керівництва централізованою бухгалтерією, що фінансується за рахунок обласного бюджету, та обов’язків бухгалтерської служби по обслуговуванню державного бюджету як окремої одиниці в штаті бюджетної установи.

Також слід зазначити, що відповідно до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, забороняється займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики зі спорту), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

 

Перший заступник Голови О. Даневич

 

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ ДЕРЖФІНІНСПЕКЦІЇ

ЩОДО ОДНОЧАСНОГО ВИКОНАННЯ ГОЛОВНИМ БУХГАЛТЕРОМ
ПОВНОВАЖЕНЬ З КЕРІВНИЦТВА ЦЕНТРАЛІЗОВАНОЮ БУХГАЛТЕРІЄЮ
ТА ОБОВ’ЯЗКІВ БУХГАЛТЕРСЬКОЇ СЛУЖБИ

При організації бухгалтерського обліку в бюджетній установі основною проблемою завжди була нестача кваліфікованих бухгалтерських кадрів. Особливо гостро ця проблема відчувається в сільських районах. Крім того, автоматизація облікового процесу, без якої неможливе ведення бухгалтерського обліку, потребує додаткових витрат на комп’ютерне обладнання, відповідне програмне забезпечення, на оплату консультаційних послуг розробника програмного забезпечення тощо.

Таким чином, вартість ведення бухгалтерського обліку в бюджетних установах, що включає оплату праці працівників, витрати з нарахувань на оплату праці, витрати на утримання робочих приміщень, на оснащення офісним обладнанням, на підтримку інформаційних баз даних тощо, за останні роки істотно виросла.

Одним із можливих варіантів економії бюджетних коштів є передача функцій з ведення бухгалтерського обліку централізованим бухгалтеріям.

Так, централізовані бухгалтерії при районних відділах культури та відділах освіти було створено органами влади більше 30 років тому відповідно до постанови Ради Міністрів УРСР «Про типові штати централізованих бухгалтерій при обласних, міських і районних відділах (управліннях) народної освіти, охорони здоров’я і культури та при центральних районних і міських лікарнях» від 17.05.79 р. № 255.

Централізований бухгалтерський облік є більш раціональною формою організації обліку, основними перевагами якого є:

— вирішення проблеми кадрового дефіциту кваліфікованих бухгалтерів;

— економія бюджетних коштів;

— контроль за ефективністю й цільовим використанням бюджетних коштів та законністю проведених господарських операцій;

— швидкий централізований перехід на оновлені умови ведення обліку та формування звітності;

— підвищення якості ведення обліку та складання звітності на основі єдиної методології, що дозволяє стандартизувати облікові процедури від моменту створення первинного документа до формування звітності;

— автоматизація бухгалтерського (бюджетного) обліку на основі сучасних програм та технологій, уніфікація вимог до програмного забезпечення тощо.

Пунктом 2 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59 (далі — Типове положення № 59), установлено, що бухгалтерська служба створюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якої залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи, — департамент, управління, відділ, сектор або в бюджетній установі вводиться посада фахівця, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби. Обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної організації, якій підпорядковані інші установи. Також п. 4 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV передбачено ведення бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією на договірних засадах.

Керівником бухгалтерської служби є головний бухгалтер, який підпорядковується та є підзвітним керівнику бюджетної установи або його заступнику.

Як зазначило Держказначейство в листі, що коментується, Типовим положенням № 59 не передбачено одночасного виконання головним бухгалтером повноважень з керівництва централізованою бухгалтерією, що фінансується за рахунок обласного бюджету, та обов’язків бухгалтерської служби з обслуговування державного бюджету як окремої одиниці у штаті бюджетної установи.

Зі свого боку зауважимо: у зв’язку з тим, що штатна чисельність працівників централізованої бухгалтерії (бухгалтерів, економістів, касирів) визначається виходячи з кількості обслуговуваних установ та чисельності працюючого персоналу, відповідно окремо бухгалтерська служба на чолі з головним бухгалтером для обслуговування тільки управління освіти (апарату управління) не створюється. Чисельність працівників апарату управління враховується при розрахунку штатних одиниць працівників централізованої бухгалтерії.

Нагадаємо, що згідно з Класифікатором професій ДК 003:2010, затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327, головний бухгалтер є керівником (код КП 1231 «Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних і адміністративних підрозділів та інші керівники»). Відповідно на підставі п. 4 Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ, організацій, затвердженого спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінфіну від 28.06.93 р. № 43, головні бухгалтери бюджетних установ не мають права працювати за сумісництвом (за винятком наукової, викладацької, творчої діяльності або медичної практики).

Також особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, згідно з п. 1 ст. 7 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI забороняється займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики зі спорту), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

Крім того, п.п. «а» п.п. 3 п. 3 постанови КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298 передбачено, що керівникам бюджетних установ та організацій, їх заступникам, керівникам структурних підрозділів цих установ та організацій, їх заступникам не встановлюється доплата за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 провідний державний фінансовий інспектор
 Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі