Теми статей
Обрати теми

Щодо орієнтовного поетапного порядку проведення процедури закупівлі в одного учасника

Редакція ББ
Лист від 07.03.2012 р. № 3302-04/8710-12

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

ЩОДО ОРІЄНТОВНОГО ПОЕТАПНОГО ПОРЯДКУ ПРОВЕДЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ В ОДНОГО УЧАСНИКА

Лист-роз’яснення від 07.03.2012 р. № 3302-04/8710-12

 

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (далі — Мінекономрозвитку) у зв’язку з численними зверненнями суб’єктів сфери державних закупівель щодо закупівлі товарів і послуг, визначених частиною четвертою статті 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (зі змінами) (далі — Закон), зокрема електричної енергії, послуг з її постачання, передачі та розподілу; централізованого постачання теплової енергії; природного і нафтового газу та послуг з його транспортування, розподілу і постачання; послуг з централізованого водопостачання та водовідведення надає методологічну допомогу щодо орієнтовного поетапного порядку проведення процедури закупівлі в одного учасника вищезазначених товарів і послуг.

1. Формування (складання) та затвердження Замовником річного плану закупівель (внесення змін до нього) відповідно до статті 4 і частини четвертої статті 11 Закону.

Довідково:

Річний план закупівель затверджується рішенням комітету з конкурсних торгів (далі — комітет), яке оформлюється протоколом засідання комітету.

Річний план складається та заповнюється відповідно до форми та інструкції до неї, які затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922 «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» у редакції наказу Мінекономрозвитку від 27.12.2011 р. № 428.

У річному плані вказується очікувана вартість закупівлі відповідно до потреб Замовника. У подальшому очікувана вартість може бути скоригована шляхом внесення відповідних змін.

Річний план та додаток до нього не підлягає оприлюдненню у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель (далі — Вісник державних закупівель) та на веб-порталі Уповноваженого органу за адресою
www.tender.me.gov.ua (далі — веб-портал).

Річний план, зміни до нього надсилаються Державній казначейській службі та Уповноваженому органу протягом 5 робочих днів з дня затвердження.

2. Рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника на підставі пункту 2 частини другої статті 39 Закону та результати проведених попередніх переговорів оформлюються протоколом засідання комітету.

Довідково:

У протоколі засідання комітету зазначається найменування предмета закупівлі, підстава застосування процедури закупівлі відповідно до пункту 2 частини другої статті 39 (відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на товари, роботи чи послуги, які можуть бути поставлені, виконані чи надані тільки певним постачальником (виконавцем) за відсутності при цьому альтернативи), очікувана вартість, найменування учасника, а також посилання на проведення попередніх переговорів з учасником (якщо переговори проведені в цей же день). Якщо попередні переговори проведені після прийняття рішення про застосування процедури в одного учасника (до публікації інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника), результати попередніх переговорів оформлюються окремим протоколом засідання комітету.

Обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника може містити посилання на нормативно-правові акти, зокрема статтю 5 Закону України «Про природні монополії» та пункт 6.4 Розпорядження Антимонопольного комітету України від 12.12.2006 р. № 537-р «Про затвердження Положення про складання та ведення переліку суб’єктів природних монополій», яким встановлено, що перелік суб’єктів природних монополій (далі — Перелік) в установленому порядку розміщується на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України.

Як приклад відповідно до пункту 6 Переліку, ПАТ «Київенерго» займає монопольне становище на ринку постачання теплової енергії у місті Києві.

Частиною другою статті 5 цього Закону передбачено, що перелік суб’єктів природних монополій /font>складається та ведеться Антимонопольним комітетом України.

ЗЗазначений перелік суб’єктів природних монополій розміщено на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету в установленому порядку.

При цьому відповідно до статті 13 вказаного Закону національні комісії регулювання природних монополій, зокрема, складають і ведуть реєстри суб’єктів природних монополій, діяльність яких регулюється відповідно до цього Закону.

3. Протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника Замовник забезпечує публікацію інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника у Віснику державних закупівель та оприлюднення на веб-порталі зазначеної інформації, а також одночасне оприлюднення обґрунтування про застосування вказаної процедури на веб-порталі.

Довідково:

Відповідно до частини першої статті 39 Закону Замовник забезпечує публікацію у Віснику державних закупівель і розміщення на веб-порталі необхідної інформації про застосування процедури закупівлі у одного учасника та розміщення на веб-порталі обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника.

Забезпеченням опублікування/оприлюднення є надсилання та реєстрація інформації та обґрунтування у ДП «Зовнішторгвидав України» протягом трьох робочих днів з дати засідання комітету з конкурсних торгів (наприклад, комітет прийняв рішення 1 числа, забезпечити опублікування необхідно до 4 числа включно).

Форми складання та інструкції щодо заповнення інформації та обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922 у редакції наказу Мінекономрозвитку від 27.12.2011 р. № 428.

У пунктах 6 та 7 обґрунтування вказується, що учасника включено до переліку суб’єктів природних монополій, який розміщено на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету відповідно до Закону України «Про природні монополії».

Якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну

для товарів — 200 тис. євро;

для послуг — 300 тис. євро;

для робіт — 500 тис. євро

інформація про застосування процедури закупівлі в одного учасника додатково розміщується у міжнародному інформаційному виданні з питань державних закупівель.

4. Проведення остаточних переговорів з учасником щодо узгодження основних умов договору, за результатами чого складається протокол переговорів.

Довідково:

Учасник надає Замовнику підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям згідно зі статтею 16 Закону.

Протокол переговорів є підставою для подальшого здійснення акцепту пропозиції учасника.

5. Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 39 Закону, Замовник не пізніше п’яти днів з моменту опублікування інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника приймає рішення про визначення переможця процедури закупівлі та акцептує його пропозицію.

Довідково:

Рішення приймається комітетом з конкурсних торгів Замовника, яке оформлюється протоколом у довільній формі. Термін прийняття рішення — не пізніше п’яти днів, саме з моменту публікації інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника у Віснику державних закупівель.

Відповідно до листа Мінекономрозвитку від 29.02.2012 р. № 3302-04/7500-06 (розміщено на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку за адресою www.me.gov.ua у рубриці «Державні закупівлі», підрубриці «Роз’яснення стосовно застосування законодавства у сфері державних закупівель»), по-перше, у разі, якщо до визначення переможця відбулась змін цін (тарифів), то кінцева ціна погоджується при проведенні остаточних переговорів з урахуванням затверджених (введених в дію) цін (тарифів) та зазначається у відповідному протоколі та повідомленні про акцепт, по-друге, якщо після визначення переможця процедури закупівлі в одного учасника тарифи змінилися у сторону збільшення, замовник може укласти договір про закупівлю за обсягом, вказаним у повідомленні про акцепт, зазначивши у такому договорі відповідний тариф та після укладання зазначеного договору вчинити дії, передбачені пунктом 1 частини п’ятої статті 40 Закону.

6. Відповідно до частини першої статті 10 та абзацу першого частини третьої статті 39 Закону Замовник протягом трьох робочих днів зз дня прийняття рішення про визначення переможця безоплатно публікує/оприлюднює у Віснику державних закупівель/на веб-порталі повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника.

Довідково:

Повідомлення про акцепт складається за формою, затвердженою наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922 у редакції наказу Мінекономрозвитку від 27.12.2011 р. № 428.

7. Замовник не раніше ніж через 14 днів з дня опублікування повідомлення про акцепт укладає договір про закупівлю (абзац другий частини третьої статті 39 Закону).

Довідково:

Згідно з абзацом третім частини третьої статті 39 договір про закупівлю, укладений з порушеннями цих строків, є нікчемним.

Згідно з частиною першою статті 40 Закону договір про закупівлю укладається на основі Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти, затвердженого наказом Мінекономіки від 27.07.2010 р. № 925. ЩЩодо врегулювання протиріч при укладанні договорів про закупівлю у цих сферах йдеться у листах Мінекономрозвитку від 20.01.2012 р. № 3302-04/2014-06 та від 29.02.2012 р. № 3302-04/7500-06 (розміщені на офіційному веб-сайті Міністерства за адресою www.me.gov.ua у рубриці «Державні закупівлі», підрубриці «Роз’яснення стосовно застосування законодавства у сфері державних закупівель»).

Зокрема, при укладанні договорів на купівлю-продаж природного газу (між власниками та постачальниками природного газу), транспортування природного газу магістральними трубопроводами, розподіл природного газу, постачання природного газу за регульованим тарифом сторони визначають їх зміст на підставі типових договорів, затверджених національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики.

Щодо укладання договорів про закупівлю електричної енергії, послуг з її постачання, передачі та розподілу; централізованого постачання теплової енергії; послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, то вони укладаються з конкретизацією умов договорів з урахуванням нормативних актів, що регулюють особливості укладання договорів у відповідній сфері.

Також у разі якщо у договорі про закупівлю передбачено, що оплата товарів та послуг відбувається за діючими на день оплати тарифами (цінами), то здійснення такої оплати не буде вважатись зміною істотних умов договору про закупівлю, у разі якщо сума визначена у договорі не змінюється.

Водночас встановлення в договорі чіткого механізму (умов) зміни ціни за одиницю предмета закупівлі в залежності від тарифу, встановленого відповідним нормативно-правових актом, при виконанні такого договору визначення ціни предмета закупівлі відповідно до зазначеного у договорі механізму (умов) не буде вважатись зміною його істотних умов, оскільки сума, визначена у договорі не змінюється.

8. Замовник протягом семи днів з дня укладення договору про закупівлю публікує/оприлюднює інформацію про результати проведення процедури закупівлі відповідно до статей 10 та 32 Закону.

Довідково:

Форма інформації затверджена наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922 у редакції наказу Мінекономрозвитку від 27.12.2011 р. № 428.

Якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну

для товарів — 200 тис. євро;

для послуг — 300 тис. євро;

для робіт — 500 тис. євро

інформація про результати процедури закупівлі в одного учасника додатково розміщується у міжнародному інформаційному виданні з питань державних закупівель.

9. Відповідно до статті 10 Закону протягом ттрьох робочих днів з дня затвердження звіту про результати процедури закупівлі Замовник безоплатно оприлюднює звіт про результати проведення процедури закупівлі на веб-порталі.

Довідково:

Форма звіту за формою, затвердженою наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922 у редакції наказу Мінекономрозвитку від 27.12.2011 р. № 428.

Крім того, слід врахувати, що відповідно до частини п’ятої статті 39 Закону процедура закупівлі в одного учасника відміняється у разі , якщо замовником допущені порушення порядку публікації інформації про її застосування, та порушення, які вплинули на об’єктивність визначення переможця закупівлі.

Також, повідомляємо, що лист Мінекономрозвитку від 02.03.2012 № 3302-04/8096-07 відкликано, тому суб’єктам сфери державних закупівель під час здійснення закупівель вищевказаних товарів та послуг керуватися цим листом.

 

Заступник Міністра економічного розвитку
 і торгівлі України — керівник апарату
 В. Павленко

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ПРОЦЕДУРА ЗАКУПІВЛІ В ОДНОГО УЧАСНИКА: АЛГОРИТМ ДІЙ ЗАМОВНИКІВ

Мабуть, без перебільшення можна сказати, що найбільшу кількість питань, які стосуються проведення замовниками процедур закупівель, викликає процедура закупівлі в одного учасника. У листі, що коментується, наведено алгоритм дій замовників під час застосування такої процедури закупівлі.

Враховуючи, що на кожному етапі цієї процедури закупівлі Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI
(далі — Закон № 2289) вимагає від замовника складання відповідних документів, далі в таблиці деталізуємо основні вимоги щодо оформлення таких документів та надамо деякі пояснення та уточнення.

 

Назва документа

Вимоги щодо оформлення документа

1

2

1. Планування закупівель

Річний план закупівель

Затверджується рішенням комітету з конкурсних торгів, яке оформляється протоколом засідання. Річний план та зміни до нього замовники надсилають Держказначейській службі, а річний план, кошторис (тимчасовий кошторис) та зміни до них — Мінекономрозвитку протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження

Форма річного плану та Інструкція щодо її заповнення затверджені
наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922

Складається щодо закупівель, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує для товарів та послуг 100 тис. грн. (у будівництві — 300 тис. грн.), а робіт — 1 млн грн.
У разі якщо очікувана вартість закупівлі не перевищує зазначені суми, такий предмет закупівлі відображається в додатку до річного плану, який складається в довільній формі та підписується головою комітету з конкурсних торгів або особою, яка виконує його обов’язки.
У разі якщо очікувана вартість закупівлі не перевищує зазначені суми, та замовником не створюється комітет з конкурсних торгів, може складатися реєстр таких закупівель у довільній формі за підписом уповноваженої особи замовника

2. Вибір та проведення процедури закупівлі

Рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника

Зазначимо, що цей етап, як правило, починається із запрошення потенційних учасників до участі у переговорах та безпосередньо проведення попередніх переговорів з таким особами. Вважаємо за доцільне такі переговори з учасниками оформити відповідним протоколом.
Як зазначає Мнеконорозвитку у листі, що коментується, у разі якщо попередні переговори проведені після прийняття рішення про застосування процедури в одного учасника (до публікації інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника), результати попередніх переговорів оформлюються окремим протоколом

Рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника приймається на засіданні комітету та оформляється протоколом. Про те, яку інформацію необхідно зазначати у такому протоколі, Мінекономрозвитку пояснило у листі, що коментується

Інформація про застосування процедури закупівлі в одного учасника

Протягом 3 робочих днів з моменту прийняття рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника замовник забезпечує публікацію інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель «Вісник державних закупівель» та одночасне розміщення такої інформації на веб-порталі за адресою (www.tender.me.gov.ua).
Форма інформації застосування процедури закупівлі в одного учасника та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922

Обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника

Обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника замовник оприлюднює на веб-порталі одночасно з інформацією про застосування процедури закупівлі в одного учасника, тобто протягом 3 робочих днів з моменту прийняття рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника.
Форма обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922.
І хоча замовники при заповненні обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника керуються вимогами зазначеного наказу, деякі пункти і досить викликають питання у замовників. Тому Мінекономрозвитку в листі, що коментується, роз’яснило, яку інформацію замовники вказують у цьому документі

3. Визначення переможця процедури закупівлі

Протокол переговорів

Як зазначає Мінекономрозвитку в листі, що коментується, замовник на цьому етапі проводить остаточні переговори з учасником щодо узгодження основних умов договору. Результати таких переговорів оформлюються відповідним протоколом.
Зауважимо, що замовникам не варто нехтувати остаточними переговорами з учасниками, адже перед визначенням переможця процедури не буде зайвим ще раз погодити остаточну суму договору про закупівлю. У разі якщо відбулася зміна цін (тарифів), то сторони погоджують кінцеву ціну, яку зазначають у відповідному протоколі та повідомленні про акцепт пропозиції за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника. На цей важливий момент Мінекономрозвитку звертало увагу в роз’ясненні від 22.02.2012 р. № 3302-04/6576-12 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 9) та у листі від 29.02.2012 р. № 3302-04/7500-06, а також ще раз наголошує у листі, що коментується.
Крім того, на цьому етапі учасник надає замовнику перелік документів, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним вимогам, зазначеним у ст. 16 Закону № 2289

Рішення про визначення переможця процедури закупівлі

Не пізніше 5 днів з моменту опублікування інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника у «Віснику державних закупівель» замовник повинен прийняти рішення про визначення переможця. Таке рішення комітету оформлюється протоколом у довільній формі

Повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника

Відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 39 Закону № 2289 замовник акцептує пропозицію за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника в день визначення переможця. Повідомлення про акцепт пропозиції публікується у «Віснику державних закупівель» та оприлюднюється на веб-порталі протягом 3 робочих днів з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі.
Форма повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922

4. Укладання договору про закупівлю

Договір про закупівлю

 

Типовий договір про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти та Інструкція щодо його заповнення затверджені наказом Мінекономіки від 27.07.2010 р. № 925.
Разом з тим необхідно взяти до уваги лист Мінекономрозвитку від 20.01.2012 р. № 3302-04/2014-06 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 8), у якому уповноважений орган нагадав: відповідно до абз. 4 ч. 4 ст. 179 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого КМУ, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
При цьому конкретизація умов договорів, що укладаються на підставі Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти, може бути здійснена з урахуванням нормативних актів, що регулюють особливості укладення договорів у відповідній сфері

Загальний строк укладання договору про закупівлю за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника визначений ч. 3 ст. 39 Закону № 2289.
Так, замовник має право укласти такий договір — не раніше ніж через 14 днів з дня опублікування у «Віснику державних закупівель» повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника.
Але якщо замовник застосовує процедуру закупівлі в одного учасника у разі нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, зокрема, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам, то строк укладання договору складає не раніше ніж через 5 робочих днів

Крім того, у листі, що коментується, Мінекономрозвитку знову приділяє увагу питанню змін цін (тарифів). Аналогічні висновки були наведені в роз’ясненні Мінекономрозвитку від 22.02.2012 р. № 3302-04/6576-12 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 9)

5. Надання інформації про результати процедури закупівлі

Інформація про результати проведення процедури закупівлі в одного учасника

Протягом 7 днів з дня укладення договору про закупівлю замовник публікує у «Віснику державних закупівель» та оприлюднює на веб-порталі таку інформацію.
Форма інформації про результати проведення процедури закупівлі в одного учасника та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922

Повідомлення про відміну процедури закупівлі в одного учасника

Протягом 3 робочих днів з дати прийняття рішення про відміну процедури закупівлі в одного учасника замовник публікує у «Віснику державних закупівель» та оприлюднює на веб-порталі таке повідомлення.
Відповідно до ч. 5 ст. 39 Закону № 2289 процедура закупівлі в одного учасника відміняється у разі, якщо:
— замовником допущені порушення порядку публікації інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника, визначеного ст. 10 Закону № 2289,
— замовником допущені порушення, які вплинули на об’єктивність визначення переможця процедури закупівлі.
Форма повідомлення про відміну процедури закупівлі в одного учасника та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922.

Звіт про результати проведення процедури закупівлі в одного учасника

Протягом 3 робочих днів з дня його затвердження замовник повинен оприлюднити на веб-порталі звіт про результати проведення процедури закупівлі в одного учасника.
Форма звіту про результати проведення процедури закупівлі в одного учасника та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922

 

Вважаємо, не буде зайвим нагадати розпорядникам бюджетних коштів про те, що до органу ержказначейської служби необхідно подавати оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують проведення закупівлі та передбачені законодавством у сфері державних закупівель. Перелік таких документів наведено у Методичних рекомендаціях щодо переліку підтвердних документів, які надаються розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів на стадії реєстрації зобов’язань та оплати рахунків, затверджених наказом Держказначейства від 14.09.2010 р. № 330, а саме до них належать:

1) річний план державних закупівель з додатком до нього;

2) звіт про результати проведення процедури закупівлі;

3) договір про закупівлю;

4) витяги опублікованих у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та відповідних міжнародних виданнях у випадках, встановлених законодавством у сфері державних закупівель:

— оголошення про проведення процедури закупівлі;

— повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів;

— оголошення про результати процедури закупівлі.

Отже, як бачимо, перелік документації, яку необхідно складати замовникам при проведенні процедур закупівель, зокрема процедури закупівлі в одного учасника, чималий. Тому рекомендуємо оформлювати її вчасно та без помилок, адже їх наслідки дуже серйозні (відміна торгів, визнання договору нікчемним тощо).

 

Вікторія МАТВЄЄВА,
економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі