Теми статей
Обрати теми

Штатний розпис загальноосвітнього навчального закладу за новими вимогами

Редакція ББ
Стаття

ШТАТНИЙ РОЗПИС ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЗА НОВИМИ ВИМОГАМИ

 

Згідно зі ст. 45 Закону № 651 штатні розписи державних і комунальних загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від підпорядкування і типів установлюються відповідним органом управління освітою на підставі Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів.

На сьогодні чинними є штатні нормативи, визначені Методичними рекомендаціями. Але, як відомо, МОНМС наказом № 1205 затвердило нові Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів (далі — Типові штати), які набирають чинності з 1 вересня 2012 року і мають обов’язковий характер.

У статті розглянемо питання формування штатних розписів загальноосвітніх навчальних закладів за новими вимогами.

Світлана МЕРЕНКОВА, провідний державний фінансовий інспектор Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

 

Перш за все зазначимо, що Типові штати поширюються на усі типи загальноосвітніх навчальних закладів, крім:

1) шкіл-інтернатів усіх типів, спеціальних, санаторних шкіл, шкіл соціальної реабілітації. Нагадаємо, що Типові штатні нормативи спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затверджено наказом Міносвіти від 05.12.2008 р. № 1105;

2) вечірніх (змінних) шкіл. Слід зазначити, що типових штатних нормативів вечірніх (змінних) шкіл на сьогодні не існує. При затвердженні штатного розпису вечірньої (змінної) школи можна керуватися наказом Міносвіти СРСР «Про затвердження типових штатних нормативів вечірніх (змінних) середніх загальноосвітніх шкіл» від 20.11.87 р. № 212. Але з огляду на давність цього документа та наявність нових умов роботи і підходів до освіти на сьогоднішній день, цей документ не може бути догмою при складанні штатного розпису вечірньої (змінної) школи. Перш за все при затвердженні штатного розпису до прийняття нових штатних нормативів слід керуватись законодавством України, враховувати конкретні умови роботи навчального закладу та існуючий фонд оплати праці.

Як визначено п. 3 наказу № 1205, штатні розписи загальноосвітніх навчальних закладів повинні бути приведені у відповідність до Типових штатів, при цьому з метою економного і раціонального використання коштів слід не допускати збільшення чисельності працівників у закладах, що склалась на 01.09.2012 р.

Проте відразу виникає питання, що саме мало на увазі МОНМС: не допускати збільшення чисельності працівників чи не збільшувати кількість штатних одиниць, що склалась на 01.09.2012 р.?

Нагадаємо, що чисельність працівників може не співпадати з кількістю штатних одиниць, оскільки на підставі КЗпП працівники мають право працювати як на повну ставку, так і на 0,25, 0,5, 0,75 та 1,5 ставки. Приміром, якщо штатним розписом установи передбачено 87,25 штатної одиниці, то кількість працюючих може складати і 70, і 87 й 100 осіб.

Що ж стосується кількості штатних одиниць, то це питання теж досить суперечливе, оскільки у зв’язку з покращенням демографічної ситуації кількість класів у школах щороку поступово збільшується, тож, відповідно повинна збільшуватись і кількість штатних посад. Наприклад, якщо у 2011 — 2012 навчальному році в школі функціонувало 29 класів, а в 2012 — 2013 навчальному році — 31 клас, то повинна збільшитись кількість штатних посад заступників директора, керівників гуртків та вчителів.

Чисельність штатних посад у навчальних закладах приводиться у відповідність із фондом оплати праці і затверджується відповідними органами управління освітою. Згідно з п. 32 постанови № 228 штатні розписи затверджуються керівником відповідної вищої за рівнем установи, за винятком зазначених у п. 33 цього Порядку.

Так, п.п. 71 п. 33 Порядку № 228 встановлено: штатні розписи бюджетних установ, що утримуються за рахунок бюджетів сіл, селищ, міст (у тому числі міст районного значення), затверджуються сільськими, селищними, міськими головами або керівниками відповідних структурних підрозділів виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, до сфери управління яких віднесено бюджетну установу.

У спільному листі Міносвіти та Профспілки працівників освіти і науки України від 17.02.2011 р. № 1/9-108, № 02-8/97 зазначалося, що подання на затвердження проектів штатних розписів навчальних закладів здійснюється після попереднього погодження з виборним профспілковим органом первинної профспілкової організації, що підтверджується відповідними підписами.

 

НАЗВИ ПОСАД У ШТАТНОМУ РОЗПИСІ

Штатний розпис загальноосвітнього навчального закладу розробляється в межах затвердженого центральними та місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування фонду заробітної плати з дотриманням найменування посад, передбачених Типовими штатами.

Нагадаємо, що згідно з п. 2.14 Інструкції № 58 записи про найменування роботи, професії або посади, на яку прийнятий працівник, виконуються відповідно до найменування професій і посад, зазначених у Класифікаторі професій.

Назви посад у штатних розписах загальноосвітніх навчальних закладів, мають відповідати професійним назвам робіт, зазначеним у Класифікаторі професій. Крім того, оформлюючи необхідну документацію (трудові книжки, накази, тарифікаційні списки тощо), необхідно записувати назви посад працівників відповідно до Класифікатора професій.

Покажчик професійних назв робіт за кодами професій, визначених Типовими штатами, наведено у таблиці.

 

Код Класифікатора професій

Випуск ДКХП*

Професійна назва роботи

1

2

3

1210.1 «Керівники підприємств, установ
та організацій»

Директор навчально-виховного закладу (середньої загальноосвітньої школи, спеціалізованої школи, гімназії, інтернату і т. ін.)

1210.1 «Керівники підприємств, установ
та організацій»

Заступник директора з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи

1210.1 «Керівники підприємств, установ
та організацій»

Заступник директора з господарської роботи

1239 «Керівники інших функціональних підрозділів»

Довідник № 1

Завідувач господарства

2359.2 «Інші професіонали в галузі навчання»

Довідник № 87

Педагог-організатор

3340 «Інші фахівці в галузі освіти»

Довідник № 80

Вихователь

3340 «Інші фахівці в галузі освіти»

Довідник № 80

Майстер виробничого навчання

3476 «Організатори у сфері культури
та мистецтва»

Керівник аматорського дитячого колективу (гуртка, студії та ін.)

2445.2 «Психологи»

Довідник № 80

Практичний психолог

2340 «Вчителі спеціалізованих навчальних закладів»

Довідник № 80

Педагог соціальний

2411.1 «Аудитори та кваліфіковані бухгалтери»

Довідник № 1

Бухгалтер (з дипломом спеціаліста)

3433 «Бухгалтери та касири-експерти»

Довідник № 1

Бухгалтер

1231 «Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів та інші керівники»

Довідник № 1

Головний бухгалтер

4115 «Секретарі»

Довідник № 1

Секретар (секретар-друкарка)

1229.6 «Керівники підрозділів у сфері культури, відпочинку та спорту»

Довідник № 81

Завідувач бібліотеки

2432.2 «Бібліотекарі, професіонали у сфері кінопрограм»

Довідник № 81

Бібліотекар

3340 «Інші фахівці в галузі освіти»

Лаборант (освіта)

2144.2 «Інженери в галузі електроніки
та телекомунікацій»

Довідник № 1

Інженер-електронік

2149.2 «Інженери (інші галузі інженерної справи)»

Довідник № 1

Інженер з охорони праці

9152 «Швейцари та сторожі»

Довідник № 1

Гардеробник

7129 «Будівельники, ремонтники споруд
та верхолази»

Довідник № 87

Робітник з комплексного обслуговування й ремонту будинків

7241 «Електромеханіки
та електромонтажники»

Довідник № 1

Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування

8162 «Робітники, що обслуговують парові машини та бойлери»

Довідник № 1

Машиніст (кочегар котельні)

9141 «Доглядачі будинків»

Довідник № 1

Опалювач

8322 «Водії автотранспортних засобів
та робітники з обслуговування автотранспортної техніки»

Водій автотранспортних засобів

2221.2 «Професіонали в галузі лікувальної справи (крім стоматології)»

Довідник № 78

Лікар-педіатр

3231 «Медичні сестри, що асистують професіоналам»

Довідник № 78

Сестра медична

3231 «Медичні сестри, що асистують професіоналам»

Довідник № 78

Сестра медична з дієтичного харчування

5122 «Кухарі»

Довідник № 65

Кухар

9322 «Найпростіші професії в промисловості (інші, крім складальних, ручні роботи)»

Довідник № 1

Підсобний робітник

9411 «Комірники та вагарі»

Довідник № 1

Комірник

9162 «Двірники та подібні до них чорнороби»

Довідник № 1

Двірник

9152 «Швейцари та сторожі»

Довідник № 1

Сторож

9132 «Підсобні робітники та прибиральники в конторах, готелях та інших установах»

Довідник № 1

Прибиральник службових приміщень

 

* Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників.

 

УВЕДЕННЯ ПОСАД ДО ШТАТНОГО РОЗПИСУ

При введенні посад до штатного розпису загальноосвітнього навчального закладу слід пам’ятати, що:

1. Типовими штатами визначено максимальну кількість посад (штатних одиниць).

2. У разі виробничої необхідності керівник може змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади (крім керівних), не передбачені Типовими штатами для цього закладу, в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період.

Заміна посад працівників може здійснюватись лише в межах однієї категорії (педагогічного, господарсько-обслуговуючого тощо) персоналу. Не можна у штатному розписі замінювати посади, що належать до різних категорій персоналу.

Наприклад, у межах однієї категорії посад «Професіонали», визначених Довідником № 1, можна замінити посаду «інженер-електронік» на посаду «бухгалтер (з дипломом спеціаліста)».

У межах однієї категорії «Технічні службовці» можна замінити посаду «секретар» на посаду «діловод».

У межах однієї категорії «Робітники» можна замінити посаду «електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування» на посаду «робітник з комплексного обслуговування й ремонту будинків».

Зверніть увагу: замінювати можна тільки ті посади, які введено до штатного розпису. Наприклад, посада кухаря вводиться до штатного розпису тільки у школах, які самостійно організовують харчування учнів. Тому у школі, яка не організовує харчування учнів самостійно, посада кухаря до штатного розпису не вводиться взагалі, отже й замінити її не можна.

Якщо до штатного розпису вносяться зміни, то їх має бути затверджено в тому ж порядку, в якому затверджується власне штатний розпис. І лише після того, як вищим за рівнем органом буде затверджено зміни до штатного розпису, керівник установи видає наказ про внесення змін до штатного розпису, що має відображати обґрунтування внесення таких змін і містити їх формулювання. До наказу можна додати складену в довільній формі Відомість замін, де зазначити, які посади виводяться зі штатного розпису, а які вводяться замість виведених, а також посадові оклади за цими посадами. При цьому штатний розпис, затверджений на початку навчального року, не перезатверджується. Зауважимо, що кількість і періодичність змін штатного розпису протягом року нормативними документами не обмежуються.

Що стосується введення нових посад, не передбачених Типовими штатами, то тут треба пам’ятати, що можна вводити будь-які посади, крім керівних . Так, часто до штатного розпису школи за рахунок коштів спеціального фонду вводять посаду методиста. Між тим слід зазначити, що в цьому разі виникають проблеми щодо визначення тривалості щорічної відпустки такого працівника. Так, як відомо, конкретну тривалість щорічної основної відпустки педагогічних працівників визначено у додатку до Порядку № 346, залежно від типу закладу та посад, які обіймають такі працівники. Водночас тривалість щорічної основної відпустки методиста, який є штатним працівником загальноосвітнього навчального закладу, Порядком № 346 не визначено. У зв’язку з цим вважаємо, що при визначенні тривалості основної відпустки методиста загальноосвітнього навчального закладу слід виходити із загальної норми ч. 1 ст. 6 Закону про відпустки, згідно з якою щорічна основна відпустка надається працівникам тривалістю не менше 24 календарних днів.

3. У разі виробничої необхідності для надання платних послуг за рахунок спеціального фонду навчальними закладами можуть бути введені додаткові посади, необхідні для надання цих послуг.

Зверніть увагу: не можна вводити додаткові посади за рахунок спецфонду, якщо працівники, які їх обіймають, не беруть участі в наданні цих платних послуг.

4. До штатного розпису вводять також вакантні посади.

5. Якщо у штатному розписі потрібно затвердити однакові назви посад, але з різними посадовими окладами, то щодо кожної штатної одиниці в окремому рядку зазначають професію, кваліфікацію (розряд, клас, категорію, групу), тарифну ставку (оклад). Якщо в межах штатного розпису для однакових посад установлено однакові оклади, в одному рядку встановлюють кількість штатних одиниць працівників певної професії та кваліфікації (розряду, класу, категорії, групи) і тарифну ставку (оклад).

6. Ставки заробітної плати й посадові оклади педагогічних працівників установлюються керівниками закладів та установ освіти при тарифікації за наслідками атестації.

 

Штатні одиниці

Під час складання штатного розпису використовують таке поняття, як «штатна одиниця», під яким розуміють певну посаду в навчальному закладі. Залежно від потреб закладу в тій чи іншій посаді може передбачатися 1; 0,75; 0,5 і менше штатної одиниці. Це означає, що, наприклад, працівник, прийнятий на 0,5 штатної одиниці, працює протягом 50 % робочого часу і одержує половину повного окладу, передбаченого для цієї посади.

При визначенні чисельності штатних одиниць окремих працівників, таких як прибиральник службових приміщень, сторож, двірник, після проміжних розрахунків слід проводити округлення нормативної величини, оскільки до штатного розпису вводяться цілі, 0,75, 0,5, 0,25 одиниці посади.

Слід зазначити, що Типовими штатами не визначено правила округлення, проте можна скористатися правилами округлення, що містяться у наказі № 175*. Наведемо їх далі.

* На це звертав увагу фахівець Мінсоцполітики в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 10, с. 25. — Прим. ред.

1. Округлення розрахункової чисельності працівників до 1 провадиться за однойменними посадами з точністю до 0,25 одиниці:

— цифри менше 0,13 відкидаються;

— цифри 0,13 — 0,37 округлюються до 0,25;

— цифри 0,38 — 0,62 округлюються до 0,5;

— цифри 0,63 — 0,87 округлюються до 0,75;

— цифри понад 0,87 округлюються до 1,0.

2. Округлення розрахункової чисельності працівників від 1 до 3 провадиться з точністю до 0,5 одиниці:

— цифри 1,0 — 1,24 округлюються до 1,0;

— цифри 1,25 — 1,74 округлюються до 1,5;

— цифри 1,75 — 2,24 округлюються до 2,0;

— цифри 2,25 — 2,74 округлюються до 2,5;

— цифри понад 2,74 округлюються до 3,0.

3. Округлення розрахункової чисельності працівників понад 3 провадиться з точністю до цілого числа:

— цифри 3,1 — 3,4 округлюються до 3,0;

— цифри 3,5 — 3,9 округлюються до 4,0 і т. ін.

При цьому слід зазначити, що при визначенні кількості штатних одиниць педагогічних працівників наведені вище округлення не провадяться.

 

КОНТИНГЕНТ УЧНІВ

Згідно з п. 1 Типових штатів формування штатів шкіл передбачається з урахуванням контингенту їх учнів. Дійсно, кількість окремих штатних одиниць залежить від кількості учнів школи. У зв’язку з тим, що Типовими штатами не передбачено, на яку дату слід визначати кількість дітей, необхідно враховувати вимоги п.п. «а» п. 19 Інструкції № 102, а саме: контингент учнів визначається за обліковим складом учнів на початок навчального року, тобто на 1 вересня. Відповідно до п. 4 Інструкції № 102 тарифікаційні списки встановленої форми затверджуються за погодженням із профспілковим комітетом не пізніше 5 вересня і подаються вищому за рівнем органу управління.

При цьому згідно з п. 21 Інструкції № 102 посадові оклади керівників загальноосвітніх шкіл не змінюються у зв’язку із зміною кількості учнів (вихованців) протягом навчального року.

Виходячи з вищезазначеного, загальна кількість штатних одиниць працівників загальноосвітніх навчальних закладів протягом навчального року, як правило, змінюватись не повинна.

Зверніть увагу: при визначенні штатного розпису школи кількість учнів шестирічного віку, навчання яких організовано в дошкільному навчальному закладі, не враховується (п. 3 Типових штатів).

Далі розглянемо порядок уведення до штатного розпису загальноосвітнього навчального закладу кожної з посад, передбачених Типовими штатами.

 

ПОРЯДОК УВЕДЕННЯ ПОСАД ДО ШТАТНОГО РОЗПИСУ

 

Директор школи

Посада директора вводиться у школах I ступеня за наявності 20 і більше учнів, а також у всіх інших школах незалежно від кількості учнів і класів у них.

 

Заступник директора з навчальної, навчально-виховної, виховної роботи

Слід зазначити, що назви професій «заступник директора з навчальної роботи», «заступник директора з навчально-виховної роботи», «заступник директора з виховної роботи» утворені із застосуванням похідного слова «заступник» від назви професії «директор» згідно з додатком В до Класифікатора професій та розширені термінами і словами, які уточнюють місце роботи, виконувані роботи, сферу діяльності.

Посади заступника директора з навчальної, навчально-виховної роботи вводяться в школах I, I — II, I — III, II — III та III ступенів, виходячи з таких нормативів:

 

Кількість класів

Кількість штатних одиниць

6 — 9

0,5

10 — 20

1,0

21 — 29

1,5

30 та більше

2,0

 

Крім того:

у школах І — ІІІ ступенів, які мають один-чотири 9 — 11 класи, кількість посад заступників директора збільшується на 0,5 одиниці, п’ять і більше 9 — 11 класів — на 1 штатну одиницю;

у спеціалізованих середніх школах I — III ступенів з поглибленим вивченням іноземної мови, ліцеях, гімназіях і колегіумах уводиться додатково посада заступника директора. Слід розуміти, що така посада вводиться незалежно від кількості класів.

У межах вказаних норм за наявності 21 і більше класів має бути введено не менше 0,5 штатної одиниці посади заступника директора з виховної роботи. Тобто Типовими штатами передбачено обов’язкове введення посади заступника з виховної роботи за наявності 21 і більше класів (раніше така посада встановлювалася за наявності 25 і більше класів). Зверніть увагу: мова йде не про додаткове введення такої посади, а про її наявність в обрахованій кількості одиниць заступників.

Приклад 1. У загальноосвітній школі І — ІІІ ступенів функціонує 26 класів з двома 9 — 11 класами.

Кількість посад заступників директора повинна становити 1,5 штатної одиниці посади заступника директора з навчальної, навчально-виховної роботи. Додатково кількість посад заступників директора збільшується на 0,5 штатної одиниці за наявності двох 9 — 11 класів.

Таким чином, кількість штатних одиниць заступників директора повинна становити 2 шт. од. (1,5 + 0,5). У межах цієї чисельності з визначеної кількості одиниць не менше 0,5 посади має належати заступнику директора з виховної роботи.

Керівник закладу визначає, скільки посад може бути відведено для навчальної, навчально-виховної та виховної роботи.

Приклад 2. У гімназії функціонує 26 класів з трьома 9 — 11 класами.

Кількість посад заступників директора повинна становити:

— 1,5 штатної одиниці посади заступника директора з навчальної, навчально-виховної роботи. Додатково кількість посад заступників директора збільшується на 0,5 штатної одиниці за наявність трьох 9 — 11 класів;

1 штатна одиниця посади заступника директора, як для гімназії.

Таким чином, кількість штатних одиниць заступників директора повинна становити 3,0 шт. од. (1,5 + 0,5 + 1). У межах цієї чисельності з визначеної кількості одиниць не менше 0,5 посади має належати заступнику директора з виховної роботи.

Приклад 3. У навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І — ІІІ ступенів і ліцей» функціонує 32 класи, з яких п’ять 9 — 11 класів.

Кількість посад заступників директора повинна становити:

— 2 штатні одиниці посади заступника директора з навчальної, навчально-виховної роботи. Додатково кількість посад заступників директора збільшується на 1 штатну одиницю за наявності п’яти 9 — 11 класів;

1 штатна одиниця посади заступника директора, як для закладу нового типу.

Таким чином, кількість штатних одиниць заступників директора повинна становити 4 шт. од. (2 + 1 + 1). У межах цієї чисельності з визначеної кількості одиниць не менше 0,5 посади має належати заступнику директора з виховної роботи.

Як зазначило МОНМС у листі від 05.03.2012 р. № 212-15-531, наведеному на с. 11 цього номера, керівникам закладів надається право у разі виробничої необхідності змінювати штати або вводити посади, не передбачені штатними нормативами для цього закладу, у межах фонду оплати праці. Наприклад, часто вводять посади заступників директора з експериментальної, наукової, науково-методичної роботи. Проте зі свого боку зазначимо таке.

Зверніть увагу: п. 2 наказу № 1205 чітко встановлено, що у разі виробничої необхідності керівник може змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади (крім керівних), не передбачені Типовими штатами. Таким чином, вводити посади заступників директора з експериментальної, наукової, науково-методичної роботи додатково до розрахованих згідно з Типовими штатами не можна.

Тому якщо у загальноосвітнього навчального закладу є потреба введення окремої посади, наприклад заступника з науково-методичної роботи, слід увести посаду заступника директора в межах обрахованої чисельності штатних одиниць заступників. При цьому, оскільки посада з такою назвою не входить до Переліку № 963, то варто у посадових обов’язках такого заступника директора передбачити питання організації та здійснення науково-методичної діяльності.

 

Заступник директора з господарської роботи та завідувач господарства

Назва професії «заступник директора з господарської роботи» утворена із застосуванням похідного слова «заступник» від назви професії «директор» згідно з додатком В до Класифікатора професій та розширена термінами і словами, які уточнюють місце роботи, виконувані роботи, сферу діяльності (тобто «з господарської роботи»).

Що стосується завідувача господарства, то у Класифікаторі професій є чинна професійна назва роботи «Завідувач господарства».

Обидві посади є керівними.

Залежно від кількості учнів Типовими штатами передбачено введення тільки однієї з посад: посади заступника директора з господарської роботи чи завідувача господарства (див. таблицю на с. 20).

 

Кількість учнів

Посада заступника директора з господарської роботи

Посада завідувача господарства

— понад 600 осіб у міських школах та школах селищ міського типу

1 штатна одиниця

Не вводиться

— понад 400 осіб у сільських школах

— від 100 до 600 осіб в міських школах та школах селищ міського типу

Не вводиться

1 штатна одиниця *

— від 80 до 400 осіб за наявності восьми і більше класів у сільських школах

 

* У школах I ступеня посада завідувача господарства вводиться за наявності шести і більше класів.

 

З цього випливає: якщо кількість учнів у сільській школі складає менше 80 осіб, то не вводиться ні посада заступника директора з господарської роботи, ні посада завідувача господарства.

 

Педагог-організатор

Посада педагога-організатора вводиться у школах залежно від кількості 1 — 9 класів, виходячи з таких нормативів. За наявності:

— 5 — 7 класів — 0,5 штатної одиниці посади;

— 8 — 37 класів — 1 штатна одиниця посади;

— більше 38 класів — 2 штатні одиниці посади.

При кількості 1 — 9 класів менше п’яти, уведення посади педагога-організатора Типовими штатами не передбачено.

 

Вихователь

Слід зазначити, що Типовими штатами дещо змінено порядок уведення посади вихователя, на відміну від Методичних рекомендацій. Розглянемо його докладніше.

Вихователь групи продовженого дня. Як і раніше, передбачено, що в школах, які мають групи продовженого дня, вводиться посада вихователя для роботи групи продовженого дня залежно від загальної кількості годин роботи груп, виходячи з норми на ставку 30 годин на тиждень. Зверніть увагу, що Типовими штатами обумовлено введення посади вихователя, а не кількість штатних одиниць посади вихователя. Так, кількість штатних одиниць посади вихователя залежить від загальної кількості годин роботи груп продовженого дня.

Наприклад, у школі функціонує:

1) одна група продовженого дня з 6-годинним перебуванням дітей (з понеділка по п’ятницю). Оскільки педагогічне навантаження вихователя становить 30 годин на тиждень, то до штатного розпису навчального закладу вводиться одна штатна одиниця посади вихователя;

2) дві групи продовженого дня з 4-годинним перебуванням дітей (з понеділка по п’ятницю). У цьому випадку до штатного розпису навчального закладу вводиться 1,5 (2 х 0,75) штатної одиниці посади вихователя.

Звернемо увагу на роботу груп продовженого дня. Нагадаємо, що наповнюваність групи продовженого дня не повинна перевищувати 30 дітей (п. 7 додатка 1 до наказу № 128). Тому якщо кількість дітей, що відвідують групи продовженого дня, складає 67 осіб, то у школі повинно функціонувати не більше 3 груп продовженого дня. Також додамо: якщо в учнів початкових класів уроки закінчуються, наприклад, о 12:30, а в окремі дні о 13:20, то встановлювати режим роботи групи продовженого дня з 11:00 до 17:00 неправильно, бо одночасно у класах буде перебувати двоє педагогічних працівників: класний керівник та вихователь групи продовженого дня.

Вихователь для супроводу дітей . Нагадаємо, що одним із завдань, визначених розпорядженням КМУ «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» від 03.12.2009 р. № 1482-р, було організувати підвезення учнів з порушеннями опорно-рухового апарату, зору до місця навчання (проживання) спеціально обладнаними транспортними засобами у супроводі підготовленого персоналу. З метою вирішення цього питання Типовими штатами передбачено введення додатково 0,5 штатної одиниці посади вихователя (на один автобус) для супроводу дітей (незалежно від кількості шкіл, що обслуговує автобус) за наявності у школі організованого підвезення учнів шкільним автобусом.

Крім того, у школах, де запроваджується інклюзивне навчання, може вводитися посада вихователя (асистента вчителя) для роботи з учнями, які мають вади розумового (або фізичного) розвитку, з розрахунку 0,5 ставки на клас, у якому навчаються такі діти. Дійсно, п. 14 Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15.08.2011 р. № 872, особистісно орієнтоване спрямування навчально-виховного процесу забезпечує асистент вчителя, який бере участь у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних планів та програм, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.

Слід зазначити, що з ініціативи МОНМС Міністерством соціальної політики Класифікатор професій було доповнено посадою «асистент вчителя» (код 3340 «Інші фахівці в галузі освіти»). Проте на сьогодні не внесено змін ані до Переліку № 963 щодо визначення статусу такого працівника, ані до нормативних документів, які визначають умови оплати праці працівників закладів освіти.

 

Майстер виробничого навчання

Посада майстра виробничого навчання вводиться до штатного розпису тільки у школах I — III ступенів, де організовано виробниче навчання з керування транспортними засобами, роботі на сільськогосподарських машинах, роботі на комп’ютері та іншій організаційній техніці, залежно від кількості учнів у групі з навчання.

Порядок уведення посади залишився таким же, як було передбачено Методичними рекомендаціями.

 

Керівник гуртка, секції, студії

Посада керівника гуртка, секції, студії вводиться, виходячи з таких нормативів:

 

Кількість класів

Кількість штатних одиниць

5 — 15

0,5

16 — 30

1,0

31 і більше

1,5

 

При кількості класів менше 5 посада керівника гуртка не передбачена.

Крім того, у школах I — III ступенів на гурткову роботу військово-патріотичного та спортивного напряму передбачається додатково 0,5 посади керівника гуртка.

Порядок уведення посади залишився таким же, як було передбачено Методичними рекомендаціями.

 

Практичний психолог та соціальний педагог

Посади практичних психологів і соціальних педагогів уводяться в штатні розписи навчальних закладів за умови наявності спеціалістів з фаховою освітою відповідно до нормативів, наведених у додатку до Положення № 127.

Нормативи чисельності практичних психологів (соціальних педагогів) загальноосвітніх навчальних закладів наведемо у таблиці:

 

Місто

Село (селище)

чисельність учнів

максимальний норматив чисельності

чисельність учнів

максимальний норматив чисельності

До 499

0,5

До 99

0,25

500 і більше

0,75

100 і більше

0,5

700

1,0

200 і більше

0,75

 

 

300

1,0

 

Посади практичних психологів гімназій, ліцеїв, колегіумів уводяться з розрахунку не більше однієї ставки на навчальний заклад за рахунок коштів загального фонду відповідного бюджету (для державних і комунальних навчальних закладів).

Таким чином, у міських загальноосвітніх навчальних закладах з чисельністю учнів:

до 499 осіб — уводиться не більше 0,5 штатної одиниці посади практичного психолога та не більше 0,5 штатної одиниці посади соціального педагога. Оскільки тривалість робочого тижня практичного психолога (соціального педагога) становить 40 годин, то тривалість робочого тижня таких працівників складатиме 20 годин;

500 і більше осіб уводиться не більше 0,75 штатної одиниці посади практичного психолога та не більше 0,75 штатної одиниці посади соціального педагога. Тривалість робочого тижня таких працівників складатиме 30 годин;

700 осіб — уводиться не більше 1 штатної одиниці посади практичного психолога та не більше 1 штатної одиниці посади соціального педагога. Тривалість робочого тижня таких працівників складатиме 40 годин.

Як зазначило МОНМС у листі від 09.02.2012 р. № 2/2-13-302, наведеному на с. 12 цього номера, у випадках, коли посади, перелічені в Типових штатах, не можуть забезпечити належне функціонування навчального закладу за рахунок можливостей місцевого бюджету та інших джерел, передбачених законодавством, можна ввести додаткові посади (або частину) практичного психолога і соціального педагога. Про це сказано й в абз. 8 додатка до Положення № 127. Оскільки конкретний порядок уведення таких додаткових посад не врегульовано законодавством, то він визначається самостійно. Так, якщо чисельність учнів школи складає 1400 осіб, то додатково можна ввести як 0,25, так і 0,5; 0,75 чи 1 штатну одиницю посади практичного психолога, залежно від рішення місцевих органів влади.

 

Бухгалтер (головний бухгалтер)

Відповідно до п. 4 Закону про бухоблік установа, яка не обслуговується централізованою бухгалтерією, для забезпечення ведення бухгалтерського обліку може вибрати один із варіантів: увести до штату посаду бухгалтера або створити бухгалтерську службу (структурний підрозділ: управління, відділ, сектор тощо) на чолі з головним бухгалтером.

Тож і Типовими штатами передбачено, що в тих школах, які ведуть самостійний бухгалтерський облік, уводиться не більше 1 штатної одиниці посади головного бухгалтера чи посади бухгалтера.

Головний бухгалтер або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку, зобов’язаний діяти в межах повноважень, коло яких визначено п. 7 ст. 8 Закону про бухоблік та функціональними обов’язками, передбаченими посадовими інструкціями, які розробляють і затверджують на основі типових кваліфікаційних характеристик роботодавці, ураховуючи конкретні завдання та обов’язки, функції, права, відповідальність працівників та особливості штатного розпису установи.

Відповідно до ч. 7 ст. 8 Закону про бухоблік головний бухгалтер або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку установи, забезпечує складання і подання у встановлені строки фінансової звітності. Згідно зі ст. 11 Закону про бухоблік фінансові звіти підписує керівник і головний бухгалтер або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку.

Разом з тим відносно введення посади головного бухгалтера зазначимо таке. Відповідно до завдань та обов’язків, передбачених кваліфікаційною характеристикою посади «головний бухгалтер», яка міститься у Довіднику № 1, головний бухгалтер, зокрема, здійснює керівництво працівниками бухгалтерського обліку установи та розподіляє між ними посадові завдання та обов’язки, знайомить цих працівників із нормативно-методичними документами та інформаційними матеріалами, які стосуються їх діяльності, а також із змінами в чинному законодавстві. Тобто посада «головний бухгалтер» передбачає наявність підлеглих працівників.

Відповідно до Класифікатора професій професійна назва роботи «головний бухгалтер» з кодом 1231 належить до професійного угруповання «Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів».

Отже, введення до штатного розпису установи посади головного бухгалтера можливе у разі створення відповідного структурного підрозділу (відділу, сектора тощо) та наявності підлеглих. На це звертало увагу Мінпраці у листі від 30.03.2010 р. № 3200/0/14-10/13.

Проте при введенні однієї штатної одиниці посади головного бухгалтера Типовими штатами не передбачено введення інших посад працівників бухгалтерського обліку.

Тому при вирішенні цього питання можливі варіанти:

— ввести тільки одну штатну одиницю посади бухгалтера, на якого покласти ведення бухгалтерського обліку установи;

— ввести до штату посаду головного бухгалтера за рахунок коштів загального фонду та бухгалтера за рахунок коштів спеціального фонду;

— ввести одну штатну одиницю головного бухгалтера та додатково посади бухгалтера в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період, керуючись п. 2 наказу № 1205;

— ввести до штату посаду головного бухгалтера за рахунок коштів загального фонду та посаду бухгалтера замість посади інженера-електроніка тощо.

 

Секретар (секретар-друкарка)

Залежно від потреб навчального закладу Типовими штатами передбачено введення до штатного розпису посади секретаря чи секретаря-друкарки, виходячи з таких нормативів:

 

Кількість класів

Кількість штатних одиниць

8 — 10

0,5

11 та більше

1,0

 

 

При кількості класів менше 8-ми, посада секретаря (секретаря-друкарки) не передбачена.

 

Завідувач бібліотеки та бібліотекар

Посади завідувача бібліотеки та бібліотекаря вводяться виходячи з таких нормативів:

 

Кількість класів

Кількість штатних одиниць

Завідувач бібліотеки

Бібліотекар

Менше 5 класів

—*

5 — 10 класів (включно)

0,5

11 — 24 класів

1

25 — 29 класів

1

0,5

30 та більше

1

1

* Обов’язки бібліотекаря (бібліотечна робота та робота з бібліотечним фондом підручників) покладаються на педагогічних або інших працівників.

 

Приклад 4. У навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І — ІІІ ступенів і ДНЗ» функціонує 32 класи, з яких 3 класи — учні шестирічного віку, навчання яких організовано в дошкільному навчальному закладі.

Кількість посад повинна становити:

— 1 штатна одиниця посади завідувача бібліотеки;

0,5 штатної одиниці посади бібліотекаря.

Нагадаємо, що питання оплати праці бібліотечних працівників загальноосвітніх навчальних закладів розглядалися в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 20, с. 26.

 

Лаборант

Згідно з п. 3.3 Положення № 601 у загальноосвітніх навчальних закладах створюються кабінети: фізики, інформатики, біології, хімії, майстерень трудового навчання, обслуговуючої праці з лабораторними приміщеннями, що прилягають до цих кабінетів, спортивні, актові зали та інші кабінети відповідно до умов і потреб закладу.

Відповідальність за належне зберігання навчального обладнання, навчально-наочних посібників, посуду, хімічних реактивів і матеріалів тощо перед завідувачем кабінету несе лаборант (п. 7.7 Положення № 601).

Типовими штатами передбачено, що посада лаборанта вводиться за наявності обладнаних кабінетів фізики, хімії та біології з розрахунку 0,5 штатної одиниці на кожні п’ять 7 — 11 класів, але не більше 3 штатних одиниць. У школах з контингентом менше 100 учнів посада лаборанта не вводиться.

Таким чином, Типовими штатами передбачено введення посади лаборанта тільки для кабінету фізики, хімії та біології. Введення посади лаборанта для кабінету інформатики, майстерень трудового навчання, обслуговуючої праці не передбачено.

Приклад 5 . У школі, яка має обладнані кабінети фізики, хімії, функціонує тринадцять 7 — 11 класів.

Якщо розраховувати кількість штатних одиниць посади лаборанта відповідно до вимог Типових штатів, то розрахунок буде таким: (13 класів : 5 класів) х х 0,5 шт. од. = 1,3 шт. од, що за правилами округлення становить 1,5 шт. од. посади лаборанта.

У листі від 09.02.2012 р. № 2/2-13-302, наведеному на с. 12 цього номера, МОНМС відповідаючи на аналогічне запитання зазначило, що остаточну кількість посад лаборанта визначає керівник закладу при формуванні штатів у межах фонду заробітної плати, затвердженого місцевими органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, та максимальної чисельності посад, визначених Типовими штатами.

Отже, якщо фонду оплати праці вистачає, то до штатного розпису школи може бути введено максимальну кількість посад лаборантів, визначених відповідно до Типових штатів (у нашому прикладі — 1,5 шт. од.). Але якщо фонду оплати праці не вистачає, то до штатного розпису школи може бути введено й меншу кількість посад лаборантів, ніж визначено Типовими штатами (наприклад, 1 чи 1,25 шт. од.).

 

Інженер-електронік

Ця посада є новою для загальноосвітніх навчальних закладів, тому перш за все зазначимо, що коло завдань та обов’язків такого працівника визначено Довідником № 1. Що стосується посадового окладу, то конкретні умови його встановлення не визначено наказом № 557. Не визначені також наказом № 557 розміри посадових окладів для категорії посад «Професіонали». Тож зазначене питання потребує додаткових роз’яснень з боку МОНМС.

Згідно з Типовими штатами посада інженера-електроніка вводиться за наявності навчального комп’ютерного комплексу, виходячи з таких нормативів:

 

Кількість комп’ютерів

Кількість штатних одиниць

6 — 10 одиниць

0,5

Більше 10 одиниць

1,0

 

Зазначимо, що згідно з п. 3 Методики № 637 навчальний комп’ютерний комплекс (НКК) — персональний комп’ютер вчителя, об’єднаний локальною комп’ютерною мережею із персональними комп’ютерами учнів з можливістю використання спільного доступу до мережі Інтернет. Кількість персональних комп’ютерів учнів — змінна величина. НКК може включати додаткове обладнання з метою виконання функцій, покладених на нього.

 

Інженер з охорони праці

Слід зазначити, що у Типових штатах визначена професійна назва роботи «Фахівець з охорони праці», але у Класифікаторі професій така професійна назва роботи відсутня. Замість того передбачена професійна назва роботи «Інженер з охорони праці» (код 2149.2 «Інженери (інші галузі інженерної справи)».

Ця посада також раніше не була передбачена Методичними рекомендаціями.

Зазначимо, що коло завдань та обов’язків інженера з охорони праці визначено Довідником № 1. Що стосується посадового окладу, то конкретні умови його встановлення не визначено наказом № 557, як і для інженера-електроніка.

Типовими штатами визначено, що фахівці з охорони праці вводяться до штатів шкіл за нормативами, визначеними Типовим положенням № 255.

Так, згідно з п. 1.4 цього Типового положення служба охорони праці створюється в установі з кількістю працюючих 50 і більше осіб.

В установі з кількістю працюючих менше 50 осіб функції служби охорони праці можуть виконувати в порядку сумісництва (суміщення) особи, які мають відповідну підготовку.

В установі з кількістю працюючих менше 20 осіб для виконання функцій служби охорони праці можуть залучатися сторонні спеціалісти на договірних засадах, які мають виробничий стаж роботи не менше трьох років і пройшли навчання з охорони праці.

При визначенні облікової кількості штатних працівників слід застосовувати норми Інструкції № 286.

Так, відповідно до п. 2.2 цієї Інструкції облікова кількість штатних працівників визначається на певну дату звітного періоду (в нашому випадку на 1 вересня), включаючи прийнятих працівників і виключаючи тих, які вибули в цей день.

В облікову кількість штатних працівників включаються усі наймані працівники, які уклали письмово трудовий договір (контракт) і виконували постійну, тимчасову або сезонну роботу один день і більше (тобто всі працівники, які перебувають у трудових відносинах, незалежно від виду трудового договору) (п.п. 2.1 і 2.3 Інструкції № 286).

При цьому згідно з п. 2.6 Інструкції № 286 не включаються до облікової кількості штатних працівників такі категорії:

— прийняті на роботу за сумісництвом з інших підприємств, установ, організацій. Працівник, який отримує на одному підприємстві півтори ставки, тобто оформлений за сумісництвом на тому самому підприємстві, де й основне місце роботи (внутрішнє сумісництво), або менше однієї ставки, в обліковій кількості штатних працівників враховується як одна фізична особа;

— залучені до виконання робіт за цивільно-правовими договорами (договорами підряду). Працівник, який перебуває в обліковому складі підприємства і уклав цивільно-правовий договір з цим самим роботодавцем, враховується в обліковій та середньообліковій кількості працівників один раз за місцем основної роботи та не враховується у кількості працюючих за цивільно-правовими договорами;

— переведені з інших підприємств згідно з договорами між суб’єктами господарювання;

— учні, слухачі професійно-технічних навчальних закладів, які проходять виробниче навчання та виробничу практику на підприємстві згідно з договорами про надання робочих місць для зазначених цілей;

— особи, направлені підприємствами для навчання у навчальних закладах з відривом від виробництва, які одержують за рахунок коштів цих підприємств тільки стипендію;

— особи, які навчаються за рахунок коштів, передбачених у зведених кошторисах будівництва, для роботи на підприємствах, які будуть вводитися в дію;

— працівники, які подали заяви про звільнення і припинили роботу до закінчення строку попередження або які припинили роботу без попередження адміністрації. Вони виключаються із облікового складу працівників з першого дня невиходу на роботу.

 

Гардеробник

Посада гардеробника вводиться за наявності обладнаного гардероба з розрахунку 1 посада на 200 окремих місць. За наявності другої зміни вводиться додаткова кількість гардеробників з розрахунку 1 посада на 200 учнів, які навчаються у другу зміну та забезпечені місцями в гардеробі.

Зі свого боку додамо, що кількість місць у гардеробі не завжди співпадає з кількістю учнів. Так, кількість учнів навчального закладу щороку змінюється, проте кількість обладнаних місць у гардеробі, як правило, залишається незмінним (або може збільшуватись). Тож, у разі якщо кількість місць в обладнаному гардеробі перевищує кількість учнів, при розрахунку посад гардеробників слід враховувати не кількість місць у гардеробі, а кількість учнів.

Приклад 6 . В обладнаному гардеробі загальноосвітнього навчального закладу налічується 850 окремих місць. Облікова кількість учнів станом на 01.09.2012 р. — 615 осіб. У цьому випадку кількість посад гардеробників буде становити: 615 : 200 = 3,07538 шт. од., що за правилами округлення становить 3,0 шт. од.

Згідно з Довідником № 1 посадові обов’язки гардеробника наступні: приймає на зберігання верхній одяг, головні убори, взуття та інші особисті речі від працівників і відвідувачів установи; видає працівникові або відвідувачу жетон з номером місця зберігання речей; видає одяг та інші речі працівникові або відвідувачу за пред’явленим жетоном; надає допомогу інвалідам, відвідувачам похилого віку під час роздягання та одягання; у разі потреби чистить одяг; забезпечує збереження речей, зданих на зберігання працівниками або відвідувачами підприємства (установи); утримує в чистоті та порядку приміщення гардеробної .

Таким чином, якщо посадовими обов’язками гардеробника буде передбачено прибирання гардероба, то при розрахунку кількості посад прибиральників, площа полу гардероба враховуватись не буде.

Виходячи з режиму роботи як самого навчального закладу, так і гардероба (осінньо-зимово-весняний період), гардеробник не має можливості виконувати свої обов’язки в період міжсезоння. Оплачувати гардеробнику час, коли гардероб фактично не працює, виходячи з його тарифної ставки (посадового окладу) неможливо, оскільки оплата праці працівників повинна здійснюватися за фактично відпрацьований ними час. Фактично відпрацьованим гардеробником часом вважаються години, проставлені в табелі обліку використання робочого часу, коли він виконує свої посадові обов’язки.

У зв’язку з цим виникає запитання: кількість гардеробників у школі повинна вводитися на весь рік чи тільки на осінньо-зимово-весняний період?

У листі від 30.08.2011 р. № 1/12-4663 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 42, с. 7) МОНМС зазначило: посада гардеробника не є сезонною, тому кількість таких працівників уводиться в школі на цілий рік. Протягом навчального року такі працівники, коли в них є необхідність, виконують свої безпосередні обов’язки, а влітку та в міжсезонний період (за винятком відпустки) згідно зі ст. 33 і 34 КЗпП можуть виконувати іншу роботу та доручення керівника навчального закладу відповідно до потреб закладу.

У коментарі до цього листа ми зазначали: той факт, що посада гардеробника не є сезонною, не дає підстав однозначно стверджувати, що таку посаду має бути введено до штатного розпису на цілий рік.

Вважаємо, що під час оформлення трудових відносин з гардеробником можливі два варіанти:

перший варіант, який пропонує МОНМС, полягає в тому, що посада гардеробника вводиться на цілий рік. При цьому влітку та в міжсезонний період гардеробника переводять на іншу роботу або оформляють простій;

другий варіант (раціональний) полягає в тому, що з гардеробником укладається строковий трудовий договір на підставі ст. 23 КЗпП, тобто тільки на період роботи гардероба.

У коментарі ми докладно розглянули обидва варіанта та зауважили, що вони не суперечать чинному законодавству. Однак вважаємо, що укладення строкового трудового договору з гардеробником — найбільш прийнятний варіант для навчального закладу.

 

Робітник з комплексного обслуговування й ремонту будівель (або слюсар-сантехнік, столяр та інші)

Склад роботи робітника з комплексного обслуговування й ремонту будівель такий: періодичний огляд технічного стану будівель і споруд, які обслуговуються, обладнання і механізмів, їх технічне обслуговування і ремонт з виконанням усіх видів ремонтно-будівельних робіт; виконання робіт з технічного обслуговування і поточного ремонту всього інженерно-технічного обладнання будівель; монтаж, демонтаж і поточний ремонт електричних мереж та електрообладнання з виконанням електротехнічних робіт (якщо до штату не введено посаду електромонтера з ремонту та обслуговування електроустаткування); участь у роботах з прибирання, санітарного утримання і сезонної підготовки будівель, споруд, обладнання та механізмів; усунення пошкоджень, несправностей.

Вводиться залежно від кількості класів у школі.

 

Кількість класів

Кількість штатних одиниць

До 7 класів включно

0,5

8 — 20 класів

1,0

21 — 37 класів

1,5

38 і більше

2,0

 

У школах, що мають санітарно-очисні споруди, робітник з комплексного обслуговування й ремонту будівель вводиться з розрахунку 1 штатна одиниця в зміну з урахуванням кількості робітників, визначених відповідно до кількості класів.

 

Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування

Відповідно до Міжгалузевих норм № 105 склад роботи електромонтера з ремонту та обслуговування електроустаткування наступний: спостереження та забезпечення нормальної роботи освітлювального та силового електроустаткування і електроприладів; усунення всіх дефектів та несправностей; ремонт електроустаткування та електроприладів; монтаж та ремонт розподільних коробок, клемників, запобіжних щитів, освітлювальної арматури; чищення контактів та контактних поверхонь; розділяння, зрощування, ізоляція та паяння проводу; підключення та відключення електроустаткування, виконування необхідних вимірювань; реконструкція електрообладнання; робота пневмоелектроінструментом, паяння м’якими та твердими припоями тощо.

Зі свого боку нагадаємо, що відповідно до п. 9 розд. «Загальні положення» Довідника № 1 робітники, безпосередньо зайняті керуванням і обслуговуванням машин та устаткування (оператори, машиністи, апаратники, електромонтери тощо), повинні мати професійну підготовку в обсязі, достатньому для безпечного усування несправностей та відмов, що виникають у процесі роботи, а також для участі в їх ремонті.

Згідно з Типовими штатами посада електромонтера з ремонту та обслуговування електроустаткування вводиться, виходячи з таких нормативів:

 

Кількість класів

Кількість штатних одиниць

9

0,5

10 і більше

1,0

 

Однак, на наш погляд, розраховувати у такому порядку кількість посад електромонтерів з ремонту та обслуговування електроустаткування не доцільно, оскільки в цьому випадку обсяг робіт такого працівника залежить не тільки від кількості класів.

 

Машиніст (кочегар) котельні та опалювач

Типовими штатами передбачено введення до штатного розпису посад машиніста (кочегара) котельні та опалювача за таких умов:

 

Машиніст (кочегар) котельні (вводиться в школах, де опалення приміщень не передано в систему житлово-комунального господарства)

Норматив

Опалювач (вводиться за наявності пічного опалення)

1) у котельнях, що опалюються твердими видами палива (торф, кам’яне вугілля), з поверхнею нагріву котлів понад 75 м2

2 штатні одиниці на зміну

0,5 штатної одиниці опалювача на кожні 5 печей (але не менше 0,5 штатної одиниці на школу)

2) у котельнях з газовим опаленням

1 штатна одиниця в зміну

3) у котельнях, що не обладнані автоматикою безпеки

2 штатні одиниці на зміну

У школах з централізованим теплопостачанням (ТЕЦ), що мають тепловий пункт або елеватор, додатково вводиться штатна одиниця робітника з комплексного обслуговування й ремонту будівель, а за наявності бойлерів, насосів — 1 посада такого робітника в зміну.
Зазначимо, що відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики «Про затвердження Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж» від 14.02.2007 р. № 71 тепловий пункт
— це спеціально обладнане приміщення, з якого здійснюється керування місцевими системами теплоспоживання (опаленням, гарячим водопостачанням, вентиляцією, технологічним навантаженням). У такому приміщенні відбувається трансформація параметрів теплоносія за видами споживання тепла, облік тепла тощо.

 

Зверніть увагу: штатні одиниці кочегарів, опалювачів і робітників з обслуговування і поточного ремонту вводяться на опалювальний сезон. Із загальної кількості вказаних штатних одиниць машиністів (кочегарів) і робітників вводиться 1 штатна одиниця (0,5 штатної одиниці опалювача) на рік.

 

Водій автотранспортних засобів (автобуса)

Згідно зі ст. 21 Закону № 651 учні (вихованці) загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості забезпечуються транспортом до місця навчання і додому безоплатно.

Регулярне безкоштовне підвезення до місця навчання і додому дітей дошкільного віку, учнів та педагогічних працівників у сільській місцевості забезпечують місцеві органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 14 Закону про освіту).

Так, з метою організації безпечного, регулярного і безоплатного перевезення постановою КМУ від 16.01.2003 р. № 31 було затверджено Державну цільову соціальну програму «Шкільний автобус».

З огляду на зазначене, Типовими штатами передбачено введення посади водія автотранспортних засобів (автобуса) за наявності автотранспортного засобу (автобуса) для організованого підвезення учнів на навчання і додому.

Зазначимо, що посада водія вводиться тільки за наявності в школі автотранспортного засобу (автобуса). Якщо ж такий автобус перебуває на балансі управління освіти, то водій буде входити до штату такого управління.

 

Лікар-педіатр та сестра медична

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону № 651 учні (вихованці) загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності забезпечуються медичним обслуговуванням, що здійснюється медичними працівниками, які входять до штату цих закладів або відповідних закладів охорони здоров’я.

Згідно зі ст. 24 Закону про освіту організація безкоштовного медичного обслуговування в системі освіти забезпечується місцевими органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, здійснюється закладами МОЗ, відомчими закладами охорони здоров’я відповідно до чинного законодавства.

Якщо медичне обслуговування навчального закладу передбачене закладами охорони здоров’я, то відповідно до наказу МОЗ «Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров’я» від 23.02.2000 р. № 33 для обслуговування учнів виділяється медичний персонал закладами охорони здоров’я, а саме: медична сестра (фельдшер) з розрахунку 1 посада на 400 учнів, але не менше 0,25 посади, і лікар-педіатр з розрахунку 1 посада на 1000 учнів загальноосвітнього навчального закладу.

Якщо медичне обслуговування навчального закладу не здійснюється закладами охорони здоров’я, то Типовими штатами передбачено введення до штатного розпису школи посад:

— медичної сестри з розрахунку 0,5 посади на 100 і менше учнів; 1 посада на 101 учня і більше;

— лікаря-педіатра з розрахунку 1 посада на 1000 і більше учнів.

 

Сестра медична з дієтичного харчування, кухар, підсобний робітник, комірник

Ці посади вводяться тільки у школах, які організовують харчування самостійно.

 

Двірник

Типовими штатами передбачено, що посада двірника вводиться у школах відповідно до встановлених законодавством норм площі, що прибирається.

Штатні нормативи загальної чисельності двірників визначаються відповідно до Міжгалузевих норм № 105.

Норми чисельності двірників розроблено відповідно до організації праці двірників та трудомісткості типового складу робіт.

Прибирання території здійснюється вручну мітлами, скребками і лопатами. Прибирання території в різні сезони має свою специфіку. Так, зимове прибирання передбачає підмітання або зсування снігу, усунення слизькості, снігу або сніжно-льодяних утворень, обробки території піском або піском з хлоридами. Навесні, окрім звичайних робіт з прибирання, розчищаються канави для стікання талої води до люків і приймальних колодязів зливової мережі тощо. Літнє прибирання передбачає підмітання пилу і сміття з поверхні покриття, поливання території для зменшення пилоутворення і зволоження повітря. Восени, окрім звичайних робіт з прибирання, здійснюється підмітання і згрібання листя, очищення від сміття території, на якій взимку передбачається складати сніг. Окрім прибирання території, двірник очищає від сміття і промиває урни, покажчики, ліхтарі.

Міжгалузевими нормами № 105 встановлено, що загальна чисельність двірників розраховується за формулою:

Ч зч = Чн х Кн,

дде Чзч — загальна чисельність працівників;

Ч н— нормативна чисельність за картою, осіб;

К н — коефіцієнт, що враховує невиходи (щорічні відпустки, хвороби тощо). Прийнято Кн =1,15.

У свою чергу, нормативна чисельність двірників (Ч н) визначається за картою 5 Міжгалузевих норм № 105:

 

№ з/п

Площа ділянки, що прибирається за зміну, м2, до

Зимове прибирання

Літнє прибирання

території з удосконаленим покриттям

газонів

чисельність, осіб

1

2000

0,5

0,4

0,2

2

4000

1,0

0,8

0,5

3

6000

1,6

1,2

0,7

4

8000

2,1

1,5

1,0

5

10000

2,6

1,9

11,2

 

Як бачимо, згідно з картою конкретне значення нормативної чисельності двірників (Чн)залежить від таких показників, як:

— площа ділянки, що прибирається за зміну;

— характер покриття (територія з удосконаленим покриттям чи газони). Під територією з удосконаленим покриттям розуміють асфальтоване покриття;

період прибирання (літне чи зимове).

Слід зазначити, що Міжгалузевими нормами № 105 не встановлено періоди прибирання території у зимовий та літний періоди.

Нагадаємо, що у листі від 01.12.2011 р. № 436/13-116-11 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 2) Мінсоцполітики, відповідаючи на запитання про розрахунок двірників у дошкільному навчальному закладі, зазначило: періоди прибирання території з удосконаленим покриттям у зимовий та літній періоди та період прибирання газонів у літній період визначаються керівником закладу самостійно відповідно до місцевих кліматичних та організаційно-технічних умов.

Приклад 7 . Загальноосвітній навчальний заклад має загальну площу території, що прибирається 8546 м2, з них: територія з удосконаленим покриттям — 3568 м2, газони — 4978 м2. Розрахуємо загальну чисельність двірників.

За даними прикладу території з удосконаленим покриттям площею від 2000 м2 до 4000 м2 відповідає норматив чисельності двірників:

— 1,0 — для зимового прибирання;

— 0,8 — для літнього прибирання.

Газонам площею від 4000 м2 до 6000 м2 відповідає норматив чисельності двірників — 0,7.

За умови, якщо керівництвом закладу встановлено, що період прибирання становить:

— газонів — 6 місяців;

— території з удосконаленим покриттям у зимовий період — 3 місяці;

— території з удосконаленим покриттям у літній період — 9 місяців,

то штатна чисельність двірників визначається таким чином:

Чзч = (1,0 х 3 міс. + 0,8 х 9 міс. + 0,7 х 6 міс.) : 12 міс. х 1,15 = 1,38 штатних одиниці, що за правилами округлення становить 1,5 штатні одиниці.

Також Типовими штатами передбачено, що у школах, які мають фруктовий сад чи земельну ділянку з декоративними насадженнями площею не менше 1,5 га, додатково може вводиться штатна одиниця посади садівника.

 

Сторож

Згідно з Типовими штатами штатні одиниці посади сторожа вводяться з метою забезпечення охорони приміщень та споруд загальноосвітніх навчальних закладів упродовж необхідного для цього часу, де немає можливості передати охорону приміщення на пульт позавідомчої охорони .

Штатні нормативи загальної чисельності сторожів визначаються відповідно до Міжгалузевих норм № 105.

Зазначимо: кількість сторожів визначається за такою ж формулою, що й кількість двірників.

Нормативна чисельність сторожів визначається відповідно до карти 3 Міжгалузевих норм № 105.

 

№ з/п

Кількість постів, од.

Тривалість охорони об’єкта на добу, осіб

8

12

16

24

Чисельність, осіб

1

1

1,7

2,5

3,4

4,5

2

2

3,4

5,0

6,8

10,0

3

3

5,1

7,5

10,2

15,0

<…>

 

Наприклад, при тривалості охорони об’єкта 12 годин та наявності одного поста охорони норматив чисельності сторожів дорівнює 2,5.

Штатна чисельність сторожів складе: Чзч= 2,5 х 1,15 = 2,875 штатних одиниці, що за правилами округлення становить> 3 штатні одиниці.

 

Прибиральник службових приміщень

Згідно з Типовими штатами на кожні 250 м2 площі, що прибирається, вводиться 0,5 штатні одиниці посади прибиральника службових приміщень, але не менше 0,5 посади на школу.

При визначенні площі, що прибирається:

— враховується площа полу класів, кабінетів, лабораторій, залів, майстерень, сходів та інших приміщень, які потребують щоденного прибирання;

не враховується площа стін, вікон, панелей. Крім того, може не враховуватися площа класних кімнат (кабінетів) 8 — 11 класів, якщо вона прибирається учнями цих класів.

Таким чином, за умови, що площа службових приміщень, яка прибирається, складає 1400 м2, чисельність прибиральників службових приміщень складає: 1400 м2 : 250 м2 x 0,5 (штатний норматив) = 2,8 штатних одиниці, що за правилами округлення становить 3 штатні одиниці. Але якщо фонду оплати праці не вистачає, то до штатного розпису школи може бути введено й меншу кількість посад прибиральників, ніж визначено за вищезазначеним розрахунком, наприклад 2,75 штатних одиниці.

У школах, де заняття проводяться в другу зміну або є групи продовженого дня, додатково вводиться посада прибиральника службових приміщень з розрахунку 0,5 штатної одиниці на 250 м2 площі, що використовується учнями цієї зміни або групами продовженого дня. У листі від 14.03.2012 р. № 2/2-13-589,, наведеному на с. 13 цього номера, МОНМС роз’яснило, що при визначенні площі, яка використовується учнями цієї зміни або групи продовженого дня, до розрахунку може бути включена також площа їдальні, коридора, спортзалу тощо. Однак при цьому у розрахунку не враховується площа стін, вікон, панелей.

Тривалість робочого часу прибиральника приміщень складає 40 годин на тиждень. У межах зазначеного часу прибиральник повинен виконувати покладені на нього посадові обов’язки.

Загальними положеннями Довідника № 1 передбачено, що конкретний перелік робочих обов’язків визначається робочими інструкціями робітників, які розробляють і затверджують роботодавці на основі типової кваліфікаційної характеристики, ураховуючи конкретні завдання та обов’язки, функції, права, відповідальність робітників та особливості штатного розпису підприємства, установи, організації.

Під час розроблення робочих інструкцій забезпечується єдиний підхід до побудови, структури і викладу змісту розділів. Інструкції повинні відображати повний перелік завдань та обов’язків, повноважень, відповідальності, у разі потреби мати необхідні пояснення, а всі терміни — чіткі визначення.

Якщо виникає необхідність, завдання та обов’язки, що включені до типової кваліфікаційної характеристики тієї або іншої професії, можуть бути розподілені між окремими виконавцями або коло завдань та обов’язків окремих робітників може бути розширене з дорученням їм робіт, передбачених для різних груп професій, рівних за складністю, виконання яких не потребує іншої кваліфікації.

Робочі інструкції після їх затвердження керівником підприємства, організації, установи або за дорученням його заступниками доводяться до робітника під підпис.

Кваліфікаційною характеристикою посада «прибиральник службових приміщень», яка міститься у Довіднику № 1, передбачено, що прибиральник службових приміщень може виконувати такі види робіт: прибирання службових приміщень адміністративних будівель, коридорів, сходів, санвузлів, туалетів, квартир; витирання пилу, підмітання і миття вручну або за допомогою машин і пристроїв стін, підлоги, стелі, віконних рам і скла, дверних блоків, меблів та килимових виробів; чищення і дезінфікування раковин та іншого санітарно-технічного устаткування; очищення урн від паперу і промивання їх дезінфікуючими розчинами; збирання сміття і транспортування його до встановленого місця; додержування правил санітарії і гігієни в приміщеннях, які прибираються.

Отже, конкретний перелік робочих обов’язків прибиральника службових приміщень школи визначається робочою інструкцією, що розробляє працівник школи (згідно з обов’язками посадової інструкції) на основі зазначеної кваліфікаційної характеристики з урахуванням особливостей штатного розпису.

У канікулярний період у межах основного робочого часу прибиральники залучаються до виконання господарських доручень, пов’язаних з ремонтом школи: білення стін, стелі, фарбування вікон, дверей та стін школи та інших, які не вимагають спеціальних знань та навичок. Без їх згоди адміністрація навчального закладу не має права зобов’язати їх виконувати такий перелік робіт. Додаткова оплата за виконання таких робіт не передбачена.

 

Розрахунок кількості педагогічного персоналу

У навчальних закладах не існує єдиної методики розрахунку кількості педагогічного складу. Кількість ставок вчителів визначається виходячи з кількості навчальних годин згідно з навчальним планом відповідно до кількості класів.

Слід зазначити, що деякі навчальні заклади мають за практику не вводити до штатного розпису посад вчителів. Це обумовлено тим, що внесення всіх посад вчителів та умов їх оплати праці до штатного розпису процедура громіздка, крім того педагогічне навантаження та порядок оплати праці вчителів визначаються у тарифікаційному списку.

Проте зауважимо, що штатний розпис є переліком усіх посад у закладі (у тому числі вакантних) із зазначенням їхньої кількості та розмірів посадових окладів, тому вводити до штатного розпису посади вчителів усе ж таки треба. При цьому слід вносити посади вчителів до штатного розпису за кожною кваліфікаційною категорією, вказуючи загальну кількість ставок та фонд оплати праці за даними тарифікаційного списку.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р. № 322-VIII.

Закон № 651& — Закон України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон про освіту — Закон України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII.

Закон про відпустки — Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР.

Наказ № 1205 — наказ Міносвіти «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» від 06.12.2010 р. № 1205.

Наказ № 175 — наказ Мінпраці «Про затвердження Норм часу та чисельності працівників центрів обліку та закладів соціального захисту для бездомних громадян (будинків нічного перебування, центрів реінтеграції, соціальних готелів)» від 07.05.2009 р. № 175.

Наказ № 557 — наказ Міносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557.

Постанова № 228 — Постанова КМУ «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ» від 28.02.2002 р. № 228.

Інструкція № 58 — Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58.

Класифікатор професій — Класифікатор професій. ДК 003:2010, затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.07.2010 р. № 327.

Довідник № 80 — Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 80 «Соціальні послуги», затверджений наказом Мінпраці від 14.10.2005 р. № 324.

Довідник № 1 — Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336.

Довідник № 81 — Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 81 «Культура та мистецтво», затверджений наказом Мінкультури від 14.04. 2000 р. № 168.

Довідник № 87 — Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 87. «Житлове та комунальне господарство населених пунктів», затверджений наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 17.06. 99 р. № 144.

Довідник № 78 — Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я», затверджений наказом МОЗ від 29.03. 2002 р. № 117.

Довідник № 65 — Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 65 «Торгівля та громадське харчування», затверджений наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 30.11.99 р. № 918.

Перелік № 963 — Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 14.06. 2000 р. № 963.

Наказ № 128 & — наказ Міносвіти «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах» від 20.02. 2002 р. № 128.

Положення № 127 — Положення про психологічну службу системи освіти України, затверджене наказом Міносвіти від 03.05.99 р. № 127.

Положення № 601 — Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затверджене наказом Міносвіти від 20.07.2044 р. № 601.

Типове положення № 255 — Типове положення про службу охорони праці, затверджене наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 15.11. 2004 р. № 255.

Методика № 637 — Методика розрахунку потреби навчальних закладів в оснащенні навчальними комп’ютерними комплексами, затверджена наказом Міносвіти від 29.06.2010 р. № 637.

Порядок № 346 — Порядок надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам, затверджений постановою КМУ від 14.04.97 р. № 346.

Міжгалузеві норми № 105 — Міжгалузеві норми чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі, затверджених наказом Мінпраці від 11.05.2004 р. № 105.

Методичні рекомендації — Методичні рекомендації з питань порядку формування штатів загальноосвітніх навчально-виховних закладів, доведені листом Міносвіти від 19.08. 2001 р. № 1/9-234, із змінами).

Інструкція № 286 — Інструкція зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держкомстату від 28.09.2005 р. № 286.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі