ВВЕДЕННЯ ШТАТНИХ ОДИНИЦЬ ДО ШТАТНОГО РОЗПИСУ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЗА НОВИМИ ВИМОГАМИ
Світлана МЕРЕНКОВА, провідний державний фінансовий інспектор Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції
Працюю бібліотекарем у школі на 0,5 ставки. Відповідно до наказу Міносвіти № 1205 у школі, яка має 11 класів, може вводитись 1 ставка завідувача бібліотеки. Проте адміністрацією школи мені було відмовлено в наданні ставки завідувача бібліотеки з посиланням на п. 3 згаданого наказу, в якому зазначено, що з метою економного і раціонального використання коштів керівництву закладу не можна допускати збільшення чисельності працівників, що склалась на 01.09.2012 р. Однак, на мою думку, вказаним пунктом регламентовано заборону збільшення чисельності працівників, а не тарифних ставок. З огляду на викладене, прошу роз’яснити, хто правильно трактує вимоги наказу: я — вимагаючи надання мені тарифної ставки, чи адміністрація закладу — посилаючись на п. 3 наказу?
Згідно зі ст. 45 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV штатні розписи державних і комунальних закладів незалежно від підпорядкування і типів установлюються відповідним органом управління освітою на підставі Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів.
З 1 вересня 2012 року набрали чинності Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1205 (далі — Типові штати), які мають обов’язковий характер.
Як визначено п. 3 цього наказу, штатні розписи загальноосвітніх навчальних закладів повинні бути приведені у відповідність до Типових штатів, при цьому з метою економного і раціонального використання коштів слід не допускати збільшення чисельності працівників у цих закладах, що склалась на 01.09.2012 р.
Проте не зрозуміло, що саме мається на увазі: не допускати збільшення чисельності працівників чи не збільшувати кількість штатних одиниць, що склалась на 01.09.2012 р.?
Нагадаємо, що чисельність працівників може не співпадати з кількістю штатних одиниць, оскільки працівники мають право працювати як на 1,0 ставку, так і на 0,25, 0,5, 0,75 та на 1,5 ставки. Приміром, якщо штатним розписом установи передбачено 127,5 штатних одиниці, то кількість працюючих може складати і 100, і 125, і 150 осіб. Так, наприклад, якщо за станом здоров’я декілька працівників не зможуть працювати на 1,0 або 1,5 ставки, керівнику навчального закладу необхідно буде приймати на роботу ще декілька працівників, відповідно кількість працюючих збільшиться.
Що ж стосується кількості штатних одиниць, то дане питання теж досить суперечливе, оскільки у зв’язку з покращенням демографічної ситуації кількість класів у школах щороку поступово збільшується, і відповідно повинна збільшуватись і кількість штатних посад. Наприклад, якщо у 2011 — 2012 навчальному році в школі функціонувало 29 класів, а у 2012 — 2013 навчальному році — 31 клас, то повинна збільшитись кількість штатних посад заступників директора, керівників гуртків та вчителів.
Також Типовими штатами передбачено нові посади, які раніше не вводились до штатів шкіл, а саме «інженер-електронік» та «інженер з охорони праці», введення яких передбачає збільшення штатних одиниць.
Очевидно вищезазначене обмеження введено відповідно до вимог постанови КМУ «Про економію державних коштів» від 22.10.2008 р. № 943 (далі — постанова № 943), якою передбачені заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, підприємств, установ та організацій, утворених у встановленому порядку органами державної влади, які використовують кошти державного бюджету.
Але у зв’язку з тим, що загальноосвітні навчальні заклади фінансуються з місцевих бюджетів, норми постанови № 943 на них не поширюються.
Таким чином, зазначене питання потребує додаткового роз’яснення з боку МОНмолодьспорту.
Зі свого боку зазначимо, що відповідно до п. 2 Типових штатів штатний розпис загальноосвітнього навчального закладу розробляється в межах затвердженого центральними та місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування фонду заробітної плати, із дотриманням найменувань посад, передбачених Типовими штатами.
У зв’язку з тим, що чисельність штатних посад у навчальних закладах приводиться у відповідність з фондом оплати праці, керівником закладу може бути прийнято рішення про зменшення кількості штатних одиниць посад працівників. Тобто замість 1,0 штатної одиниці завідувача бібліотеки може бути введено 0,5 штатних одиниці бібліотекаря.