Теми статей
Обрати теми

Облік адміністративних послуг

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Облік адміністративних послуг

 

Наталія СЕВОСТЬЯНОВА, заступник начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Харківській області

Яким є порядок обліку адміністративних послуг відповідно до змін, унесених у План рахунків бюджетних установ? Які первинні документи необхідно здавати до бухгалтерії?

(м. Харків)

 

Бюджетні установи, а саме: органи виконавчої влади, інші державні органи, органи влади АР Крим, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи є суб’єктами надання адміністративних послуг. Правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг визначені Законом України «Про адміністративні послуги» від 06.09.2012 р. № 5203-VI.

Починаючи з 2012 року плату за надання адміністративних послуг зараховують до складу доходів загального фонду Держбюджету. Такий порядок зарахування коштів від надання адміністративних послуг визначено ч. 2 п. 24 ст. 29 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. Зазначимо, що на цей момент Держказначейська служба звертала увагу у листі від 14.02.2013 р. № 17-13/412-3727 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 13).

При цьому, з одного боку, облік доходів, які надходять як плата за надання адміністративних послуг, ведуть розпорядники бюджетних коштів. З іншого боку, орган Казначейства як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, веде бухгалтерський облік усіх надходжень Держбюджету.

З огляду на це органи Казначейства доходи від надання адміністративних послуг відображають в бухгалтерському обліку про виконання бюджету. Такий облік вони ведуть у розрізі головних розпорядників бюджетних коштів за кодами відомчої класифікації видатків та кредитування державного бюджету.

Ситуація змінилась після того, як Кабмін прийняв постанову «Деякі питання ведення обліку доходів, які надходять як плата за надання адміністративних послуг» від 07.08.2013 р. № 600 (далі — постанова № 600). Чим же цікавий цей документ?

По-перше, облік доходів, які надходять як плата за надання адміністративних послуг, органи Казначейства ведуть у розрізі головних розпорядників бюджетних коштів згідно з кодами відомчої класифікації видатків та кредитування державного бюджету і територій.

Для ведення обліку таких доходів в органах Казначейства відкривають бюджетні рахунки за відом­чою ознакою на підставі звернень головних розпорядників бюджетних коштів. Відкриття рахунків вони здійснюють відповідно до вимог Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвержденого наказом Мінфіну від 22.06.2012 р. № 758.

Держказначейська служба для забезпечення вимог постанови № 600 відкриває бюджетні рахунки для ведення деталізованого обліку доходів, які надходять як плата за надання адміністративних послуг за кодами класифікації доходів бюджету (далі — ККДБ). При цьому рахунки відкривають у розрізі головних розпорядників бюджетних коштів з відомчою ознакою RR.

Це такі рахунки: 22011800 «Плата за ліцензії та сертифікати, що сплачується ліцензіатами за місцем здійснення діяльності» (балансовий рахунок 3321, символ звітності 896) та 22012500 «Плата за надання інших адміністративних послуг» (балансовий рахунок 3111, символ звітності 028).

Що стосується доходів за ККДБ 21081300 «Адміністративні штрафи у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху», символ звітності 149, то такі надходження зараховують на рахунки за балансовим рахунком 3111 «Надходження до загального фонду державного бюджету» без застосування відомчої ознаки.

Важливо! Рахунки для обліку доходів за ККДБ 21081300 відкривають в головних управліннях Держказначейської служби в АР Крим, областях, містах Києві та Сева­стополі тільки на рівні обласних, міст Києва та Севастополя бюджетів. При цьому рахунки, раніше відкриті на рівні бюджетів міст обласного підпорядкування, районів області та районів у містах, закривають.

Зверніть увагу: рахунки за ККДБ 22011800 «Плата за ліцензії та сертифікати, що сплачується ліцензіатами за місцем здійснення діяльності», 21081300 «Адміністративні штрафи у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» та 22012500 «Плата за надання інших адміністративних послуг», із символами звітності 896, 149 та 028 відповідно, вводять у дію з 03.01.2014 р.

Виписки з таких рахунків органи Держказначейської служби надають бюджетним установам у встановленому законодавством порядку.

По-друге, у п. 1 постанови № 600 передбачено: бюджетні установи відображають операції з надання адміністративних послуг у бухгалтерському обліку та розкривають відповідну інформацію у розрізі видів адміністративних послуг у порядку, визначеному Мінфіном. На жаль, Мінфін і досі не затвердив такий порядок.

Для узагальнення інформації про розрахунки та зобов’язання замовників за адміністративні послуги в Плані рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженому наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611, запроваджено спеціальні рахунки:

911 «Розрахунки замовників з оплати адміністративних послуг»;

921 «Зобов’язання замовників перед бюджетом за адміністративними послугами».

Також Типовою кореспонденцією субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом і зобов’язаннями бюджетних установ, затвердженою наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611, передбачені такі бухгалтерські записи:

нарахування замовникам зобов’язань за надання адміністративних послуг — Дт 911 — Кт 921;

погашення замовниками зобов’язань перед бюджетом за отримані адміністративні послуги — Дт 921 — Кт 911.

При цьому оборот по кредиту субрахунку 911 доцільно порівнювати із сумою кредитового обороту за вирахуванням дебетового обороту банківського рахунку за балансовим рахунком 3111 «Надходження до загального фонду державного бюджету» або 3321 «Кошти, які підлягають розподілу між рівнями бюджету», що адмініструються цією бюджетною установою (тобто із сумою окремого виду надходжень). Операції з повернення раніше сплачених сум/зменшення обсягу нарахованих послуг для уникнення подвійного відображення в обліку доцільно проводити методом «червоне сторно».

З огляду на той факт, що Мінфін поки не розробив спеціальний порядок відображення в бухгалтерському обліку операцій з надання адміністративних послуг, радимо бюджетним установам керуватися загальними правилами, визначеними Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Так, відповідно до ст. 9 цього Закону підставою для відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій є первинні документи, що містять відомості про господарську операцію та підтверджують факт її здійснення (акти виконаних робіт, накладні, товарно-транспортні накладні, рахунки тощо). Первинні документи має бути складено під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо — безпосередньо після її закінчення. Господарські операції має бути відображено в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому їх було здійснено.

Таким чином, нарахування плати за адмінпослуги слід здійснювати на підставі тих документів, які підтверджують факт надання адміністративної послуги замовникам. Перелік таких документів залежить від того, які адміністративні послуги надає бюджетна установа. Ними можуть бути свідоцтво, дозвіл, ліцензія, висновок тощо.

Як правило, надання адміністративної послуги установа здійснює тоді, коли заявник надав документ, що підтверджує внесення плати за таку послугу (квитанція банку, платіжне доручення, розрахунковий документ Укрпошти), тому нарахування плати за адмінпослугу та погашення заборгованості здійснюють одночасно, тобто однією датою. До того ж надходження плати за адмінпослуги бухгалтерія установи звіряє з випискам з рахунків, які надає орган Казначейства.

При цьому додамо, що нарахування заборгованості за надані адміністративні послуги та отримання за них оплати доцільно узагальнювати в регістрах аналітичного обліку (відомостях, реєстрах тощо). Заповнення таких регістрів здійснюють частіше за все на підставі спеціальних книг, карток, реєстрів, тобто тих документів, у яких безпосередньо установа здійснює поточний облік наданих адміністративних послуг заявникам.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі