Теми статей
Обрати теми

Щодо діяльності централізованих бухгалтерій

Редакція ББ
Лист від 08.11.2013 р. № 1006/13/155-13

Міністерство соціальної політики України

Щодо діяльності централізованих бухгалтерій

Лист від 08.11.2013 р. № 1006/13/155-13

 

З набранням чинності Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» керівні працівники і спеціалісти органів місцевого самоврядування набули статусу посадових осіб.

Централізовані бухгалтерії утворюються за рішенням сільських, селищних, міських рад для ведення бухгалтерського обліку в бюджетних установах і організаціях (закладах освіти, охорони здоров’я тощо). Ці бухгалтерії є самостійними бюджетними установами, до органів місцевого самоврядування не належать.

Ліквідація (реорганізація) централізованих бухгалтерій має провадитись радами, які їх утворили, з дотриманням вимог ст. 40 КЗпП України.

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» лише на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання затвердження, за пропозицією сільського, селищного, міського голови, структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, витрат на їхнє утримання. У разі потреби до штатного розпису сільських, селищних, міських рад у встановленому порядку може бути введено посади спеціалістів з бухгалтерського обліку (головний спеціаліст, спеціаліст тощо).

Бухгалтерів централізованої бухгалтерії, які звільняються у зв’язку з ліквідацією цієї бухгалтерії, може бути прийнято на вакантні посади спеціалістів у сільську раду з дотриманням вимог чинного законодавства.

Відповідно до п. 7 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 р. № 1055, якщо бухгалтерський облік ведеться не централізовано, то у штати дошкільних навчальних закладів вводиться штатна одиниця посади бухгалтера (головного бухгалтера).

На даний час з метою створення умов для ефективного функціонування централізованих бухгалтерій на виконання п.п. 39.3 п. 39 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 — 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентноспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від 12.03.2012 р. № 128, Міністерством фінансів України розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання діяльності централізованих бухгалтерій».

 

Директор Департаменту О. Товстенко

Коментар редакції

 

Чи може бухгалтерія місцевої ради вести бухгалтерський облік бюджетних установ

Цей лист є відповіддю Мінсоцполітики на таке запитання: «У багатьох регіонах України склалася така ситуація: раніше при сільських та селищних радах діяли централізовані бухгалтерії, які обслуговували бюджетні організації регіону (дитячі садки, школи, установи культури тощо). На сьогодні такі централізовані бухгалтерії реорганізовані, а бухгалтери, які в них працювали, стали посадовими особами місцевого самоврядування і працюють в бухгалтеріях сільських та селищних рад.

Чи можуть бухгалтери сільських та селищних рад тепер вести бухгалтерський облік бюджетних організацій регіону з урахуванням того, що такі бюджетні організації є окремими юридичними особами?»

Трохи зануримося в історію цього питання.

Централізовані бухгалтерії є самостійними бюджетними установами, які ведуть бухгалтерський облік декількох бюджетних організацій і установ (заклади освіти, охорони здоров’я, культури тощо).

Діяли централізовані бухгалтерії, як правило, при сільських, селищних або міських радах, але до складу рад не входили, тобто до органів місцевого самоврядування не належали.

З набранням чинності Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III керівні працівники та спеціалісти органів місцевого самоврядування набули статусу посадових осіб. При цьому у п. 1 постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 визначено, що умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці, установлених для державних службовців відповідних категорій.

Але, як каже народна мудрість: щоб рибу з’їсти, потрібно у воду лізти! Тож для того щоб бухгалтери централізованих бухгалтерій мали право на отримання заробітної плати на рівні державних службовців, їм потрібно було стати посадовими особами місцевого самоврядування.

Задля цього централізовані бухгалтерії були ліквідовані, а бухгалтери цих бухгалтерій прий­няті на вакантні посади спеціалістів у сільські чи інші відповідні ради. Крім того, у разі потреби до штатного розпису сільських, селищних, міських рад у встановленому порядку можна було ввести посади спеціалістів з бухгалтерського обліку (головний спеціаліст, спеціаліст тощо). Про це кажуть нам і фахівці Мінсоцполітики у листі, що коментується.

Отже, бухгалтери централізованих бухгалтерій стали спеціалістами відповідних місцевих рад.

Для того щоб при організації бухгалтерського обліку керівники могли спати спокійно та ведення бухгалтерського обліку було організовано правильно, зазначимо таке.

Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій несе власник або уповноважений орган, який здійснює керівництво підприємством. Про це зазначено у п. 3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно обирає форми його організації:

— введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;

— користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без утворення юридичної особи;

— ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою;

— самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.

У свою чергу, відповідно до п. 2 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59, бухгалтерська служба бюджетної установи утворюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи, — департамент, управління, відділ, сектор, або в бюджетній установі вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби. Обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи.

Таким чином, можна зробити висновок: якщо централізована бухгалтерія відсутня, то бухгалтери відповідної місцевої ради мають право вести бухгалтерський облік лише операцій, пов’язаних з діяльністю самої ради. Тобто бухгалтерія місцевої ради вести бухгалтерський облік інших бюджетних установ не може.

Як зазначило Мінсоцполітики у листі, що коментується, у такому випадку до штату дошкільних навчальних закладів (або інших бюджетних установ) потрібно ввести посади бухгалтера (головного бухгалтера) відповідно до діючих штатних нормативів.

 

Тетяна СТАНКУС, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі