Теми статей
Обрати теми

Держбюджет-2014: зустрічаємо нові соцстандарти

Редакція ББ
Стаття

Держбюджет-2014: зустрічаємо нові соцстандарти

 

Черговий рік вступив у свої права. Хочеться вірити, що він принесе всім нам тільки щастя й радість.

За традицією головний документ на початку року — закон про Держбюджет. На щастя, законодавці в цьому році «майже встигли» з його прийняттям. Так, документ підписано 16 січня, опубліковано 21 січня, але набрав він чинності з початку року.

Проаналізуємо положення Закону про Держбюджет-2014, що стосуються питання оплати праці працівників бюджетних установ та організацій, а також соціальної сфери.

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик

 

Прожитковий мінімум та мінімальна заробітна плата

За традицією розміри мінзарплати та прожиткового мінімуму протягом року змінюються в бік збільшення. У 2014 році це відбудеться 2 рази — у липні та жовтні. На 1 січня 2014 року ці показники залишаються незмінними, тобто такими ж, які були в грудні 2013 року.

Розміри прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць визначено ст. 7 Закону про Держбюджет-2014. Наведемо їх у табл. 1.

Таблиця 1

Соціальні та демографічні групи населення

Розмір прожиткового мінімуму, грн.

01.01.2014 р. — 30.06.2014 р.

01.07.2014 р. — 30.09.2014 р.

01.10.2014 р. — 31.12.2014 р.

Діти віком до 6 років

1032,00

1059,00

1102,00

Діти віком від 6 до 18 років

1286,00

1320,00

1373,00

Працездатні особи

1218,00

1250,00

1301,00

Особи, які втратили працездатність

949,00

974,00

1014,00

Загальний показник

1176,00

1207,00

1256,00

 

 

Розміри мінзарплати встановлено ст. 8 Закону про Держбюджет-2014. Наведемо їх у табл. 2.

 

Таблиця 2

Період

Розмір мінімальної зарплати, грн.

01.01.2014 р. — 30.06.2014 р.

1218,00

01.07.2014 р. — 30.09.2014 р.

1250,00

01.10.2014 р. — 31.12.2014 р.

1301,00

 

Інші державні гарантії

1. Згідно зі ст. 9 Закону про Держбюджет-2014 рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для призначення допомоги відповідно до Закону № 1768 установлюється у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних та демографічних груп населення і становить для:

— працездатних осіб — 21 %;

— дітей — 85 %;

— осіб, які втратили працездатність, та інвалідів — 100 %.

Наведемо розміри допомоги в табл. 3.

Таблиця 3

Категорії

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги, грн.

з 01.01.2014 р.

з 01.07.2014 р.

з 01.10.2014 р.

Діти віком до 6 років

877,20

900,15

936,70

Діти віком від 6 до 18 років

1093,10

1122,00

1167,05

Працездатні особи

255,78

262,50

273,21

Особи, які втратили працездатність

949,00

974,00

1014,00

 

Як і раніше, розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям не повинен перевищувати 75 % рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім’ї.

2. Статтею 9 Закону про Держбюджет-2014 передбачено збільшення на 2014 рік рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини в державних та комунальних дошкільних навчальних закладах згідно із Законом про дошкільну освіту відповідно до збільшення прожиткового мінімуму.

 

Податок на доходи фізосіб

Зі збільшенням розмірів прожиткового мінімуму та мінзарплати змінився граничний розмір доходу для застосування податкової соціальної пільги (ПСП), а також власне розміри ПСП.

Нагадаємо: право на ПСП мають працівники, розмір зарплати яких не перевищує прожиткового мінімуму для працездатної особи, що діє на 1 січня податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 грн. (п.п. 169.4.1 ПКУ).

Отже, у 2014 році граничний розмір зар­плати, до якої застосовується ПСП, дорівнює 1710,00 грн. (1218,00 грн. х 1,4).

Для батьків, які утримують двох і більше дітей віком до 18 років (п.п. 169.1.2 і пп. «а» і «б» п.п. 169.1.3 ПКУ), граничний розмір зарплати, що дає право на застосування ПСП, визначають так: для одного з батьків 1710,00 грн. х кількість дітей, а для другого — на загальних підставах.

Розміри ПСП установлені п. 169.1 ПКУ і залежать від прожиткового мінімуму, визначеного на 1 січня звітного податкового року. Так, розмір загальної ПСП дорівнює 50 % прожиткового мінімуму для працездатної особи. Такий розмір ПСП застосовують до 1 січня 2015 року (абз. 8 п. 1 розд. XIX «Прикінцеві положення» ПКУ).

Інші види пільг розраховують виходячи із загальної ПСП: підвищену ПСП надають у розмірі, що дорівнює 150 % загальної ПСП, максимальну ПСП — у розмірі, що дорівнює 200 % загальної ПСП (див. табл. 4).

Таблиця 4

Вид ПСП (норма ПКУ)

Розмір ПСП, грн.

Максимальна зарплата
для застосування ПСП, грн.

Звичайна ПСП (п.п. 169.1.1 ПКУ)

609,00

(1218,00 х 50 %)

1710,00

(1218,00 х 1,4, округлені до найближчих 10 грн.)

Звичайна ПСП на дітей (п.п. 169.1.2 ПКУ)

609,00 х кількість дітей віком до 18 років

Для одного з батьків — 1710,00 х кількість дітей віком до 18 років;

для другого 1710,00

Підвищена ПСП на дітей (пп. «а» і «б» п.п. 169.1.3 ПКУ)

913,50

(609,00 х 150 %) х кількість дітей віком до 18 років

Підвищена ПСП (пп. «в» — «е» п.п. 169.1.3 ПКУ)

913,50

(609,00 х 150 %)

1710,00

Максимальна ПСП (пп. «а» — «ґ» п.п. 169.1.4 ПКУ)

1218,00

(609,00 х 200 %)

1710,00

 

ПСП застосовують виключно до зарплати за одним місцем її нарахування (його працівник визначає сам) із дня отримання роботодавцем (пп. 169.2.1,169.2.2 ПКУ):

заяви про самостійне обрання місця застосування ПСП;

документів, що підтверджують право на її застосування. Нагадаємо, що Порядок подання документів для застосування податкової соціальної пільги затверджено постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1227.

Важливо! Якщо працівник має право на застосування ПСП за двома і більше підставами, то до його зарплати застосовують одну ПСП за підставою, що передбачає її найбільший розмір.

Виняток установлено п.п. 169.3.1 ПКУ тільки для осіб, які утримуть двох і більше дітей віком до 18 років, у тому числі дитину-інваліда (дітей-інвалідів) (п.п. «б» п.п. 169.1.3 ПКУ). Тоді ПСП підсумовують: на дитину-інваліда (дітей-інвалідів) надають підвищену ПСП, на дитину, яка не є інвалідом (дітей, які не є інвалідами), — звичайну ПСП (див. лист ДПАУ від 25.02.2011 р. № 4062/6/17-0215 // «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 14).

 

Посадові оклади держслужбовців та працівників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування

Нагадаємо, що ст. 3 Закону про оплату праці передбачає: оплата праці за виконану працівником місячну, погодинну норму праці (обсяг робіт) не може бути нижче мінімальної зарплати. При цьому до мінімальної зарплати не включаються доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати.

З метою дотримання зазначеної вище норми свого часу було прийнято:

постанову КМУ від 20.05.2009 р. № 482, де передбачено, що посадові оклади працівників апарату органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, органів прокуратури, судів та інших органів, визначені постановою № 268, які менше мінімальної зарплати, повинні встановлюватися на її рівні;

наказ Мінпраці від 06.04.2009 р. № 129, згідно з яким розміри місячних окладів (тарифних ставок) робітників, визначені наказом № 77, що менше мінімальної зарплати, у штатних розписах установлюють на її рівні.

Отже, зі збільшенням з 1 липня і 1 жовтня 2014 року мінімальної зарплати посадові оклади працівників, які менше її розміру, у штатних розписах необхідно встановити на її рівні. Усі доплати та надбавки розраховують уже виходячи з нового розміру окладу.

Посадові оклади за ЄТС

Законом про Держбюджет-2014 не передбачено збільшення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду, виходячи з розміру якого розраховуються посадові оклади працівників, що визначаються на основі Єдиної тарифної сітки. Тому посадові оклади працівників залишаються на рівні грудня 2013 року*.

* Нагадаємо, що в грудні 2013 року підвищення посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду так і не відбулося. Але з метою виконання вимог ст. 3 Закону про оплату праці посадові оклади працівників 1 — 5-го тарифних розрядів потрібно було встановити на рівні мінзарплати.

Відомо, що Кабмін планує підвищення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду з 1 липня 2014 року. Проте офіційного документа на момент підготовки цього номера ще немає, а отже, предметно з цього питання, а також про конкретні цифри можна буде говорити тільки після його появи.

 

Нормативні документи

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про Держбюджет-2014 — Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 16.01.2014 р. № 719-VII.

Закон про дошкільну освіту — Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III.

Закон № 1768 — Закон України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» від 01.06.2000 р. № 1768-III.

Закон про оплату праці — Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Постанова № 268 — постанова КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Наказ № 77 — наказ Мінпраці «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 02.10.96 р. № 77.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі