Теми статей
Обрати теми

Протидіємо корупції та конфлікту інтересів: у сфері державних закупівель (ч. 1)

Дуброва Ярослава, головний спеціаліст Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
Ризик наявності корупції і конфлікту інтересів може виникнути в будь-якій сфері діяльності. Як для приватного бізнесу, так і для державних органів вказана проблематика є актуальною.
Не секрет, що сфера державних закупівель вважається чи не найбільш корумпованою. При цьому в зазначеній сфері правових відносин може також виникати й конфлікт інтересів.
Попереджений — значить озброєний, говорить народна мудрість. Тож сьогодні розглянемо актуальні питання антикорупційного законодавства та нововведення із зазначених питань, отримані держзакупівельною спільнотою.

ВИКОРИСТАНІ ДОКУМЕНТИ

Конвенція ООН проти корупції — Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції від 31.10.2003 р.

Конституція України — Конституція України від 28.06.96 р.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ЦК — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

КК — Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III.

Постанова № 114 — постанова Правління Національного банку України «Про затвердження Положення про організацію внутрішнього аудиту в комерційних банках України» від 20.03.98 р. № 114.

Закон № 251 — Закон України «Про ратифікацію Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції» від 18.10.2006 р. № 251-V.

Закон № 2289 — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI.

Закон № 3206 — Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI.

Закон № 5076 — Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 р. № 5076-VI.

Закон № 1197 — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 20.04.2014 р. № 1197.

Закон № 1700 — Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII.

Наказ № 916 — наказ Міністерства економіки України «Про затвердження Типового положення про комітет з конкурсних торгів» від 26.07.2010 р. № 916.

Наказ № 207 — наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку проведення внутрішнього аудиту в системі Міністерства охорони здоров’я України» від 27.03.2012 р. № 207.

Наказ № 41 — наказ Державного агентства України з управління державними корпоративними правами та майном «Про затвердження Порядку організації, планування і проведення внутрішніх аудитів в системі Державного агентства України з управління державними корпоративними правами та майном» від 04.03.2013 р. № 41.

Наказ № 1106 — наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» від 15.09.2014 р. № 1106.

Типове положення — Типове положення про комітет з конкурсних торгів, затверджене наказом № 916.

ВИКОРИСТАНІ СКОРОЧЕННЯ

Реєстр — Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення.

Національне агентство — Національне агентство з питань запобігання корупції.

Уповноважений — Уповноважений як посадова особа, відповідальна за запобігання корупції.

Нові підстави для відмови в участі у процедурах держзакупівель

З 27 квітня цього року для держзакупівельників почалася гаряча пора! Адже, як завжди це буває у цій сфері, якась певна норма вступає в дію, а як нею керуватися та її реалізовувати так, щоб, власне, не порушити вимоги законодавця, більшість учасників держзакупівельної сфери (як замовники й учасники, так і контролери) не знають. От і цього разу так.

З 26 квітня введено в дію Закон № 1700, який набрав чинності 26.10.2014 р. Цей Закон визначає правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в Україні, зміст та порядок застосування превентивних антикорупційних механізмів, правила щодо усунення наслідків корупційних правопорушень.

Згідно з абз. 2 пп. 22 п. 5 розд. ХІІІ «Прикінцеві положення» Закону № 1700 внесено зміни до ст. 17 Закону № 1197. Так, Законом № 1700 п. 1 ч. 1 ст. 17 Закону № 1197 доповнено п. 11. Таким чином, законодавцем збільшено підстави для відмови замовником учаснику в участі в торгах.

Увага! Нині згідно з п. 11 ч. 1 ст. 17 Закону № 1197 передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі у процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та зобов’язаний відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозицію) учасника (учасника попередньої кваліфікації) у разі, якщо відомості про юридичну особу, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, або зазначена юридична особа не має антикорупційної програми чи уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи у випадку, коли вони є обов’язковими відповідно до закону.

І ось тут починають виникати цікаві запитання:

1

Як реалізувати вказану норму, з огляду на відсутність нині зазначеного Реєстру?

2

Які саме документи (за формою, наповнюваністю інформацією) необхідно вимагати замовнику від учасників торгів?

3

Чи у всіх процедурах держзакупівель замовник має прописувати в документації вказану вище вимогу?

4

Чи від усіх учасників необхідно вимагати замовнику документальне підтвердження відсутності зазначених обставин тощо?

При цьому кожне з запитань породжує ще цілу низку запитань…

Далі ми проаналізуємо в комплексі чинні норми, спробуємо на найактуальніші запитання дати відповіді та звернемо увагу на підводні рифи, які можуть підстерігати учасників держзакупівельного процесу при реалізації нововведення.

Так, у силу ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

При цьому, виходячи зі змісту ч. 3 ст. 10 Закону № 1197, згідно з якою процедури закупівлі, попередня кваліфікація учасників не можуть проводитися до/без оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу з питань державних закупівель, початком процедури закупівлі є оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу.

З огляду на зазначене можна сказати, що вимога п. 11 ст. 17 Закону № 1197 поширюється на процедури закупівлі, які розпочаті з 26.04.2015 р. Проте з аналізу позицій учасників держзакупівельної сфери (замовників, консультантів-юристів, контролерів тощо) вбачається, що одностайної думки з цього питання нині немає. При цьому невідомо, як складеться ще судова практика у зазначеній ситуації. Тож задля уникнення негативних наслідків у майбутньому радимо замовнику, навіть якщо документація по торгах затверджена до 26 квітня 2015 року, внести до неї відповідні зміни щодо перевірки антикорупційних ризиків (п. 11 ч. 1 ст. 17 Закону № 1197) та продовжити строк подання пропозицій учасників згідно із законом.

Процедури держзакупівель, під час яких необхідно перевіряти відсутність корупційних ризиків (п. 11 ч. 1 ст. 17 Закону № 1197)

Насамперед зауважимо, що Закон № 1197 нині передбачає п’ять видів процедур державних закупівель:

1

відкриті торги

2

двоступеневі торги

3

запит цінових пропозицій

4

попередня кваліфікація учасників

5

переговорна процедура закупівлі

При цьому в порядку, передбаченому для проведення процедури відкритих торгів, двоступеневих торгів, попередньої кваліфікації, з урахуванням вимог ст. 13 Закону № 1197 здійснюється закупівля за рамковими угодами.

Так, відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону № 1197 (ср. ) документація конкурсних торгів повинна містити в тому числі й вимоги, встановлені ст. 17 цього Закону, та інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством.

ДОВІДКА

Документація конкурсних торгів складається замовником при проведенні таких трьох процедур:

— відкриті торги;

— двоступеневі торги;

— попередня кваліфікація учасників.

Увага! Закон № 1197 не містить обмежень щодо того, коли, в яких випадках, за яких умов (наприклад, очікувана вартість закупівлі тощо) замовник зобов’язаний прийняти рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі у процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та зобов’язаний відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозицію) учасника (учасника попередньої кваліфікації), якщо відомості про юридичну особу, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, внесено до Єдиного держреєстру або зазначена юридична особа не має антикорупційної програми чи уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи у випадку, коли вони є обов’язковими відповідно до закону.

Таким чином, у разі проведення відкритих, двоступеневих торгів, попередньої кваліфікації учасників (на другому етапі) замовник у документації конкурсних торгів має обов’язково:

1

зазначити вимоги, встановлені ст. 17 Закону № 1197, в тому числі й нову антикорупційну вимогу

2

передбачити, яким саме документом учасник має підтвердити відсутність підстав для відмови йому в участі в торгах

Що ж до процедури запиту цінових пропозицій слід зазначити, що нормами ст. 36 Закону № 1197, яка визначає порядок проведення цієї процедури, прямо не передбачено, що замовник у запиті обов’язково має встановлювати вимоги, передбачені ст. 17 Закону № 1197. Водночас згідно з нормою ч. 6 ст. 36 Закону № 1197 замовник відхиляє цінові пропозиції, у разі якщо вони не відповідають вимогам замовника, зазначеним у запиті, або з підстав, зазначених у ст. 17 цього Закону.

Разом з тим, аналізуючи положення ст. 17 Закону № 1197, бачимо, що замовник приймає рішення про відмову в участі у процедурі закупівлі учаснику та зобов’язаний відхилити в тому числі й цінову пропозицію учасника. Нагадаємо, що цінова пропозиція подається саме під час такої процедури, як запит цінових пропозицій.

Отже, якщо замовник не встановить у запиті цінових пропозицій вимоги, передбачені у ч. 1 ст. 17 Закону № 1197 (їх документальне підтвердження), тоді він сам має перевірити наявність/відсутність підстав для відмови учаснику в участі в торгах. Натомість, якщо контролюючим органом буде встановлено, що на момент проведення торгів існували підстави для відмови учаснику в участі в торгах, а замовник не відхилив його цінову пропозицію, то наслідки для замовника будуть негативними, як-от складання адміністративного протоколу за ст. 16414 КУпАП (за неприйняття рішення про відхилення цінової пропозиції згідно із законом).

З огляду на зазначене, а також зважаючи на обмеженість часу, який відвів законодавець на оцінку цінових пропозицій (5 календарних днів), у запиті цінових пропозицій (у розділі «додаткова інформація») доцільно передбачити документальне підтвердження відсутності обставин, передбачених ст. 17 Закону № 1197, а також визначити документ(и), який(і) учасник має подати. При цьому в запиті цінових пропозицій ми б радили передбачати також і нову, зазначену вище антикорупційну вимогу. Обґрунтування такої поради читайте далі.

ДОВІДКА

У формі запиту цінових пропозицій, затвердженій наказом № 1106, передбачено пункт 9 із назвою «Додаткова інформація». Згідно з п. 8 Інструкції щодо заповнення форми запиту цінових пропозицій, затвердженої наказом № 1106, передбачено, що у ньому замовник зазначає іншу інформацію, яку вважає необхідною.

Що ж до переговорної процедури закупівлі, то законодавець не вимагає, щоб замовник перевіряв відсутність підстав (передбачених ч. 1 ст. 17 Закону 1197) для відмови в участі учаснику(ам) у цій процедурі. А отже, немає й імперативних норм, щоб замовник перевіряв учасника на відсутність корупційних ризиків. Проте з власної ініціативи під час проведення переговорів з учасниками замовник може, крім вимог для учасника щодо подання ним підтвердженої документально інформації про його відповідність кваліфікаційним критеріям (є обов’язковими в силу норм Закону № 1197), встановити вимоги й щодо надання інших документів згідно із законодавством (ліцензій, дозволів, відомостей про юридичну особу щодо внесення інформації про її посадових осіб до Реєстру тощо).

Щодо Реєстру

Як передбачено ч. 1 ст. 59 Закону № 1700, відомості про осіб, яких притягнуто до кримінальної, адміністративної, дисциплінарної або цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, а також про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення, вносяться до Реєстру.

Формує та веде Реєстр Національне агентство.

ДОВІДКА

Положення про Реєстр, порядок його формування та ведення затверджуються Національним агентством.

Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону № 1700 Національне агентство є колегіальним органом, до складу якого входить п’ять членів. При цьому законодавець передбачив, що Національне агентство є правомочним з моменту призначення більше половини його загального кількісного складу (ч. 5 ст. 4 Закону № 1700).

Зауважимо, що до Реєстру вносяться відомості як про фізичних осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, так і про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.

При цьому, як передбачено ч. 2 ст. 59 Закону № 1700, інформація з Реєстру про внесення або про відсутність відомостей в ньому подається в тому числі й у разі звернення фізичної особи (уповноваженої нею особи) або уповноваженого представника юридичної особи щодо отримання відомостей про себе або юридичну особу, яку він представляє.

ДОВІДКА

Національне агентство забезпечує оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті відомостей з Реєстру. Частиною 3 ст. 59 Закону № 1700 передбачено перелік відомостей про фізичну і юридичну осіб (яких внесено до Реєстру), що є відкритими для безоплатного цілодобового доступу.

Увага! На сьогодні Реєстр ще не діє і Національне агентство не є правомочним (не призначено більше половини його загального кількісного складу), а отже, учасник фактично не зможе надати замовнику відомості з Реєстру.

Слід зазначити, що форма документального підтвердження відповідності учасників вимогам, установленим ч. 1 ст. 17 Закону № 1197, не визначена цим Законом. Тож ураховуючи недієвість Реєстру та Національного агентства, замовник на підтвердження відсутності підстав для відмови учаснику в торгах у документації конкурсних торгів (запиті цінових пропозицій) може зазначити спосіб документального підтвердження у вигляді довідки в довільній формі з відповідною інформацією.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі