Бюджетні установи — замовники до 01.08.2016 р. продовжують здійснювати закупівлі товарів, робіт та послуг відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII (далі — Закон № 1197), крім центральних органів виконавчої влади і монополістів, які вже з 01.04.2016 р. керуються для нових закупівель Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII.
Зазначимо, що Закон № 1197 застосовується до всіх замовників і закупівель товарів, робіт та послуг за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тис. грн., а робіт — 1 млн 500 тис. грн.
Насамперед з’ясуємо, що таке предмет закупівлі в розумінні норм чинного законодавства.
Так, відповідно до п. 21 ч. 1 ст. 1 Закону № 1197 предмет закупівлі — це товари, роботи чи послуги, які закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, на які учасникам дозволяється подавати пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційні, цінові пропозиції) або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
При цьому послуги — це будь-який предмет закупівлі (крім товарів і робіт), зокрема, транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-технічні (експериментальні) розробки, медичне та побутове обслуговування, лізинг, найм (оренда), а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт.
Як передбачено Законом № 1197, предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом з питань закупівель (Мінекономрозвитку).
Відповідно до п. 2.1 розд. ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 921 (далі — Порядок № 921), предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пп20 і 27 ч. 1 ст. 1 Закону № 1197 та на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженого наказом Держспоживполітики від 11.10.2010 р. № 457, за показником п’ятого знака із зазначенням у дужках предмета закупівлі відповідно до показників третьої — п’ятої цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 р. № 1749 (далі — ДК 021:2015), а також конкретної назви товару чи послуги.
При цьому замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками шостого — десятого знаків, із зазначенням у дужках предмета закупівлі відповідно до показників шостої — восьмої цифр основного словника ДК 021:2015, а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.
Як бачимо із запитання читача, загальна сума видатків на закупівлю послуг становить 239 тис. грн. Здавалося б, з огляду на вартісні межі, зазначені в ч. 1 ст. 2 Закону № 1197, замовнику треба проводити процедуру закупівлі.
Разом з тим у запитанні зазначено, що вказана сума видатків включає такі послуги, як харчування, проживання, проїзд, тренажери. Тож щоб діяти правильно, замовнику необхідно визначити предмет закупівлі за кожним окремим предметом закупівлі (послуг з харчування, послуг з проживання, послуг з проїзду, послуг з надання (користування) тренажерів) з урахуванням вимог Закону № 1197 і Порядку № 921.
Якщо очікувана вартість окремих послуг як окремих предметів закупівель становитиме менше вартісних меж застосування Закону № 1197 (тобто менше 200 тис. грн.), то замовник відображає закупівлі таких послуг у додатку до річного плану закупівель та укладає «прямі» договори.