Теми статей
Обрати теми

Щодо кваліфікаційних вимог до посади старости та посадової інструкції

Міністерство соціальної політики України
Лист від 05.09.2016 р. № 477/13/116-16 (витяг)

Міністерство соціальної політики розглянуло ваше звернення <…> та в межах компетенції повідомляє.

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон України) визначено загальні засади діяльності та статус старости в органах місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 141 Закону України староста є посадовою особою місцевого самоврядування. Права та обов’язки, порядок його звітності, інші питання, пов’язані з діяльністю старости, визначаються у Положенні про старосту, яке затверджується сільською, селищною, міською радою відповідної об’єднаної територіальної громади.

Законом України не визначено кваліфікаційних вимог (рівень освіти, фах, стаж відповідної роботи) до посади старости.

Відповідно до Загальних положень Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, які вміщено до Випуску 1 «Професії працівників, які є загальними для всіх видів економічної діяльності» (розділ 1 «Професії керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців» (далі — Випуск 1), затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336, посадові інструкції складаються для працівників усіх посад, що передбачені в штатному розписі. Виняток можуть становити окремі посади керівників, правове положення яких визначено в Статуті (положенні) підприємства, установи, організації або відповідного підрозділу, де зазначено основні завдання, обов’язки, права і відповідальність за виконання покладених на них функцій.

Таким чином, оскільки посада старости є виборною та діє він згідно з відповідним Положенням про старосту, затвердженим в установленому порядку, то, на нашу думку, посадова інструкція на цю посаду не складається.

Для отримання більш конкретної інформації з цього питання пропонуємо звернутися до Мінрегіону як головного органу в системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, зокрема, державну регіональну політику щодо територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування.

<…>

Директор Департаменту О. Товстенко

Коментар редакції

Посадова інструкція для старости: чи є в ній необхідність

У системі органів місцевого самоврядування, зважаючи на трансформації в цій сфері, з’явилася нова посада — «староста». Нагадаємо, що про оплатні моменти для цієї посади йшлося у газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 40, с. 15; 2016, № 38, с. 11. Також зауважимо, що посаду старости віднесено до п’ятої категорії посад в органах місцевого самоврядування (абз. 4 п. 1 постанови КМУ «Про віднесення посад органів місцевого самоврядування до відповідних категорій посад» від 26.10.2001 р. № 1441). Тому особам, які обіймають посаду старости, може бути присвоєно 11, 10 або 9 ранг (ст. 15 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III).

Настала черга поговорити і про окремі кадрові моменти, що стосуються посади «староста». Зазначимо, що професійна назва роботи (посади) «староста» з кодом КП 1229.3 віднесена до групи «Керівні працівники апарату місцевих органів державної влади та місцевого самоврядування» Класифікатора професій ДК 003:2010, затвердженого наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327.

Оскільки посада «староста» фігурує у зазначеному Класифікаторі професій, виникає цілком обґрунтоване запитання: чи потрібно для цієї посади розробляти посадову інструкцію?

У листі, що коментується, Мінсоцполітики відповідає: «оскільки староста є виборною посадою та діє згідно з відповідним Положенням про старосту, затвердженим у встановленому порядку, на нашу думку, посадова інструкція для цієї посади не складається».

Розглянемо аргументи, які використовує Мінсоцполітики на користь такої думки. Так, фахівці цього Міністерства звернулися до загальних норм трудового законодавства, а саме — до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336 (ср. ). У Загальних положеннях цього Довідника зазначено, що посадові інструкції складаються для працівників усіх посад, зазначених у штатному розписі. Але Міністерство також наводить виключний припис. Так, як виняток посадова інструкція може не розроблятися для окремих керівників, правове положення яких визначене в Статуті (положенні) підприємства, установи, організації або відповідного підрозділу, де зазначені основні завдання, обов’язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій.

Тут же Міністерство згадує про Положення про старосту, розробка якого передбачена ч. 4 ст. 141 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280). Згідно із зазначеною нормою Положення про старосту затверджується сільською, селищною, міською радою відповідної об’єднаної територіальної громади. Дійсно, в цьому Положенні треба визначити права та обов’язки старости (основоположні моменти із цього приводу наведено в ч. 3 ст. 141 Закону № 280), порядок його звітності, інші питання, пов’язані з діяльністю старости. Вочевидь, Мінсоцполітики вважає, що наявності Положення про старосту цілком достатньо, щоб окреслити права та обов’язки за посадою «староста».

Підсумок такий: на думку Мінсоцполітики, посадова інструкція для посади «староста» не розробляється. Але тут ми б не були аж такими категоричними. Тим паче, що в листі, який коментується, Міністерство відсилає за додатковими роз’ясненнями до Мінрегіону.

На нашу думку, розробити посадову інструкцію для посади «староста» не буде зайвим. Чому? Річ у тім, що Положення про старосту має більш загальний характер. Тоді як у посадовій інструкції можна прописати конкретні обов’язки і права для певного старости. Більш того, саме підпис старости у посадовій інструкції свідчить про його обізнаність щодо прав та обов’язків за займаною посадою. Безумовно, це дозволить уникнути непорозумінь у майбутньому.

На завершення звернемо увагу на ще один нюанс, про який ідеться в листі, що коментується: «Законом України не визначено кваліфікаційних вимог (рівень освіти, фах, стаж відповідної роботи) до посади старости». Пояснюється це тим, що староста — специфічна посада, яка є виборною (ч. 5 ст. 141 Закону № 280). Тому вважаємо, що в посадовій інструкції для посади «староста» не прописують наведені вище кваліфікаційні вимоги щодо цієї посади.

Людмила БЄЛЄВЦОВА, експерт з питань оплати праці

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі