10.07.2017

Визначаємо тривалість додаткової відпустки за стаж для посадової особи ОМС

Посадовою особою органу місцевого самоврядування складено присягу 17.10.2005 р. На сьогодні вона має стаж роботи в цьому органі понад 11 років. З 19.06.2017 р. зазначений працівник йде у щорічну відпустку. Чи має він право на додаткову відпустку за стаж служби в органі місцевого самоврядування, і якщо так, то якої тривалості повинна надаватись йому така відпустка?

Питання надання додаткової відпустки за стаж для посадових осіб органів місцевого самоврядування (далі — ОМС) урегульоване ч. 6 ст. 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III (далі — Закон № 2493) та постановою КМУ «Про порядок і умови надання державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування додаткових оплачуваних відпусток» від 27.04.94 р. № 250 (далі — постанова № 250).

Зазначимо, що раніше, до 01.05.2016 р., постанова № 250 застосовувалась як до держслужбовців, так і до посадових осіб ОМС, проте з 01.05.2016 р. вона застосовується лише стосовно посадових осіб ОМС, тому що для держслужбовців діє своє спеціальне законодавство: Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон № 889) та Порядок надання державним службовцям додаткових оплачуваних відпусток, затверджений постановою КМУ від 06.04.2016 р. № 270*.

* Про надання держслужбовцям додаткових відпусток за стаж держслужби див. у спецвипуску газети «Оплата праці», 2017, № 8/1, с. 3). — Прим. ред.

Так, відповідно до ст. 21 Закону № 2493 посадовим особам, які мають стаж служби в ОМС понад 10 років, надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю до 15 календарних днів. Порядок надання такої відпустки встановлений абз. 1 п. 1 постанови № 250 (ср. ). Згідно із зазначеною нормою посадовим особам ОМС, які мають стаж служби у відповідних органах понад 10 років, надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю 5 календарних днів, а починаючи з 11-го року ця відпустка збільшується на 2 календарних дні за кожний наступний рік. Тривалість додаткової оплачуваної відпустки не може перевищувати 15 календарних днів.

У таблиці наведемо тривалість додаткової відпустки залежно від наявного стажу в ОМС:

Стаж служби в ОМС

Тривалість додаткової відпустки за стаж

для посадових осіб ОМС

Понад 10 років

5 календарних днів

Понад 11 років

7 календарних днів

Понад 12 років

9 календарних днів

Понад 13 років

11 календарних днів

Понад 14 років

13 календарних днів

Понад 15 років і далі

15 календарних днів

Як бачимо, у посадових осіб ОМС настання права на додаткову відпустку за стаж і визначення її тривалості залежить лише від наявного відповідного стажу в ОМС. Тобто надання такої відпустки не прив’язане до відпрацьованого часу в робочому році. Це означає, що при визначенні тривалості вказаної відпустки в жодному разі не застосовується розрахунковий підхід (пропорційно відпрацьованому часу в робочому році).

Додаткова відпустка відповідної тривалості надається при досягненні стажу служби в ОМС понад 10, понад 11, понад 12, понад 13, понад 14, понад 15 років і так далі. Річ у тому, що відповідно до ст. 21 Закону № 2493 і п. 1 постанови № 250 додаткова відпустка надається за наявності стажу в ОМС саме понад 10 років і далі.

Отже, у випадку, наведеному у запитанні, посадова особа досягла 10-річного стажу в ОМС 16.10.2015 р. (згідно з правилами обчислення строків для років, указаних у ст. 2411 КЗпП). А от право на додаткову відпустку за стаж служби в ОМС понад 10 років тривалістю 5 календарних днів виникло у неї з 17.10.2015 р. Відповідно з 17.10.2016 р. зазначений працівник уже має право на 7 календарних днів додаткової відпустки, адже стаж його роботи в ОМС понад 11 років.

Таким чином, при виході у щорічну відпустку у червні 2017 року працівник має право використати належні йому 7 календарних днів додаткової відпустки за стаж роботи в ОМС. При цьому, як зазначалося вище, він може використати додаткову відпустку повної тривалості з будь-якої дати, починаючи з 17.10.2016 р., адже для цього йому не потрібно відпрацьовувати весь наступний рік (17.10.2016 р. — 16.10.2017 р.).

Водночас згідно з абз. 3 п. 1 постанови № 250 додаткові оплачувані відпустки посадовим особам ОМС надаються одночасно із щорічною відпусткою відповідно до установленого графіка або за згодою сторін окремо від неї. Тому якщо у ситуації, що розглядається, працівник не використав додаткову відпустку тривалістю 5 календарних днів (за минулий рік: 17.10.2015 р. — 16.10.2016 р.), то він може її використати у наступних роках або ж отримати грошову компенсацію**.

** З приводу можливості отримання грошової компенсації за невикористану додаткову відпустку за стаж роботи в ОМС див. роз’яснення фахівця Мінсоцполітики у газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 32, с. 29. — Прим. ред.

Також хотілося б зазначити про важливий момент, який стосується визначення стажу. Так, у ст. 22 Закону № 2493 указано: до стажу служби в ОМС зараховується період роботи на посадах, на які поширюється дія цього Закону, а також на посадах і в органах, час роботи у яких зараховується до стажу державної служби.

До 01.05.2016 р. стаж державної служби обчислювався відповідно до Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою КМУ від 03.05.94 р. № 283 (далі — Порядок № 283). Проте з указаної дати цей Порядок утратив чинність. Разом з тим у п. 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 зазначено: стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Виходить, що при визначенні стажу державної служби, який на підставі ст. 22 Закону № 2493 зараховується і до стажу служби в ОМС, слід керуватися: до 01.05.2016 р. — Порядком № 283, а з 01.05.2016 р. — Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою КМУ від 25.03.2016 р. № 229, який прийнято на виконання Закону № 889.