Теми статей
Обрати теми

Щодо повторного застосування заходу впливу у вигляді зупинення операцій із бюджетними коштами

Лист від 24.04.2017 р. № 04310-09-10/11126

Міністерство фінансів України розглянуло лист Державної казначейської служби України від 30.03.2017 р. № 16-05/327-5279 щодо надання роз’яснення стосовно повторного застосування заходу впливу у вигляді зупинення операцій з бюджетними коштами та повідомляє.

Відносини, які виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства регулюються Бюджетним кодексом України (далі — Кодекс).

Положеннями глави 18 Кодексу визначено поняття та види порушень бюджетного законодавства, порядок застосування заходів впливу за вчинені порушення, а також органи, уповноважені на прийняття рішення про застосування заходів впливу. Зокрема, відповідно до пункту 22 частини першої статті 116 Кодексу одним із порушень бюджетного законодавства є порушення вимог Кодексу при здійсненні попередньої оплати за товари, роботи та послуги за рахунок бюджетних коштів, а також порушення порядку і термінів здійснення такої оплати.

Пунктами 2 та 3 частини першої статті 117 Кодексу за вищезазначене порушення бюджетного законодавства передбачено застосування зупинення операцій з бюджетними коштами (стаття 120 Кодексу, Порядок зупинення операцій з бюджетними коштами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.01.2011 р. № 21) або призупинення бюджетних асигнувань (Порядок призупинення бюджетних асигнувань, затверджений наказом Мінфіну від 15.05.2002 р. № 319).

Частиною другою статті 118 Кодексу визначено, що рішення про застосування вказаних заходів впливу за порушення бюджетного законодавства приймається уповноваженими органами, зокрема органами Казначейства України, у межах установлених ним повноважень на підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства або акта ревізії та доданих до них матеріалів.

Відповідно до пункту 3 Порядку зупинення операцій з бюджетними коштами, зупинення операцій з бюджетними коштами полягає у зупиненні будь-яких операцій із здійснення платежів з рахунків розпорядників та/або одержувачів бюджетних коштів, за винятком: сплати податків, зборів (обов’язкових платежів) і єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування; виконання рішень органів, яким відповідно до закону надано право стягнення коштів; здійснення захищених видатків.

При цьому згідно з пунктом 14 зазначеного Порядку відновлення операцій з бюджетними коштами не позбавляє уповноважені органи права повторного застосування такого заходу впливу за порушення вимог бюджетного законодавства, як зупинення операцій з бюджетними коштами, до тих же розпорядників та/або одержувачів у разі неусунення або вчинення зазначених порушень у подальшому.

З огляду на зазначене вище, при прийнятті органами Казначейства рішення про застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства слід керуватися нормами чинного законодавства.

Коментар редакції

Зупинення операцій з бюджетними коштами: чи можливе повторне застосування

У листі, що коментується, Мінфін роз’яснює аспекти повторного застосування такого заходу впливу за порушення вимог бюджетного законодавства, як зупинення операцій з бюджетними коштами.

Зупинення операцій з бюджетними коштами полягає у зупиненні будь-яких операцій зі здійснення платежів з рахунків розпорядників та/або одержувачів бюджетних коштів, за винятком: сплати податків, зборів (обов’язкових платежів) і єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування; виконання рішень органів, яким відповідно до закону надано право стягнення коштів; здійснення захищених видатків.

Давайте спочатку згадаємо, взагалі за які порушення застосовується цей захід впливу.

Для цього звернемося до Порядку зупинення операцій з бюджетними коштами, затвердженого постановою КМУ від 19.01.2011 р. № 21 (далі — Порядок № 21).

Так, згідно із п. 2 цього Порядку зупинення операцій з бюджетними коштами застосовується у разі виявлення факту порушення вимог бюджетного законодавства, передбаченого п. 2 ч. 1 ст. 117 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ).

Такими порушеннями є:

1) уключення недостовірних даних до бюджетних запитів;

2) порушення встановлених строків подання бюджетних запитів або їх неподання;

3) визначення недостовірних обсягів бюджетних коштів при плануванні бюджетних показників;

4) зарахування доходів бюджету на будь-які рахунки, крім єдиного казначейського рахунка (за винятком коштів, що отримують установи України, які функціонують за кордоном, власних надходжень державних і комунальних вищих навчальних закладів, наукових установ та закладів культури, отриманих як плата за послуги, що надаються ними згідно з основною діяльністю, благодійні внески та гранти, та у випадках, передбачених абз. 3 і 4 ч. 2 ст. 78 БКУ), а також акумулювання їх на рахунках органів, що контролюють справляння надходжень бюджету;

5) зарахування доходів бюджету до іншого, ніж визначено БКУ чи законом про Держбюджет, бюджету, у тому числі внаслідок здійснення поділу податків і зборів та інших доходів між бюджетами з порушенням визначених розмірів;

6) розміщення тимчасово вільних коштів бюджету з порушенням вимог БКУ;

7) створення позабюджетних фондів, порушення вимог БКУ щодо відкриття позабюджетних рахунків для розміщення бюджетних коштів;

8) порушення порядку або строків подання, розгляду і затвердження кошторисів та інших документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету, затвердження у кошторисах показників, не підтверджених розрахунками та економічними обґрунтуваннями;

9) порушення вимог БКУ щодо затвердження головними розпорядниками бюджетних коштів порядків використання бюджетних коштів;

10) порушення порядку або строків подання і затвердження паспортів бюджетних програм (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі);

11) порушення встановлених строків доведення документів про обсяги бюджетних асигнувань до розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня або одержувачів бюджетних коштів;

12) порушення порядку та строків відкриття (закриття) рахунків в органах Казначейства;

13) взяття зобов’язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених БКУ чи законом про Держбюджет;

14) порушення порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань, уключаючи необґрунтовану відмову в реєстрації або несвоєчасну реєстрацію бюджетних зобов’язань;

15) порушення вимог БКУ при здійсненні попередньої оплати за товари, роботи та послуги за рахунок бюджетних коштів, а також порушення порядку і строків здійснення такої оплати;

16) здійснення платежів за рахунок бюджетних коштів без реєстрації бюджетних зобов’язань, за відсутності підтвердних документів чи при включенні до платіжних документів недостовірної інформації, а також безпідставна відмова у проведенні платежу органами Казначейства;

17) нецільове використання бюджетних коштів;

18) порушення вимог БКУ при здійсненні витрат державного бюджету (місцевого бюджету) у разі несвоєчасного набрання чинності законом про Держбюджет (несвоєчасного прийняття рішення про місцевий бюджет);

19) надання кредитів з бюджету чи повернення кредитів до бюджету з порушенням вимог БКУ та/або встановлених умов кредитування бюджету;

20) здійснення бюджетними установами запозичень у будь-якій формі або надання бюджетними установами юридичним чи фізичним особам кредитів з бюджету всупереч БКУ;

21) здійснення видатків, кредитування місцевого бюджету, які відповідно до БКУ мають проводитися з іншого бюджету;

22) здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без установлених бюджетних призначень або з їх перевищенням усупереч БКУ чи закону про Держбюджет;

23) уключення недостовірних даних до звітів про виконання державного бюджету (місцевого бюджету), річного звіту про виконання закону про Держбюджет (рішення про місцевий бюджет), а також порушення порядку та строків подання таких звітів;

24) порушення встановлених вимог щодо ведення бухгалтерського обліку та складання звітності про виконання бюджетів;

25) порушення встановлених порядку або строків подання фінансової і бюджетної звітності бюджетних установ, а також подання такої звітності в неповному обсязі;

26) невідповідність даних, наведених у фінансовій і бюджетній звітності бюджетних установ, даним бухгалтерського обліку;

27) уключення недостовірних даних до звітів про виконання паспортів бюджетних програм (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі), а також порушення порядку та строків подання таких звітів;

28) здійснення видатків на утримання бюджетної установи одночасно з різних бюджетів усупереч БКУ чи закону про Держбюджет;

29) інші випадки порушення бюджетного законодавства учасником бюджетного процесу.

Як бачимо, видів порушень, за які застосовується такий захід пливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами, досить багато, хоча це зовсім не повний перелік порушень бюджетного законодавства. Повний перелік порушень бюджетного законодавства ви можете переглянути у ст. 116 БКУ.

Особливу увагу Мінфін звертає на порушення щодо здійсненні попередньої оплати за товари, роботи та послуги за рахунок бюджетних коштів, а також порушення порядку і строків здійснення такої оплати.

Нагадаємо: вимоги до проведення попередньої оплати визначені постановою КМУ «Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 23.04.2014 р. № 117 (далі — постанова № 117).

При виявленні порушення бюджетного законодавства складається протокол про порушення бюджетного законодавства.

У випадку якщо факт порушення вимог бюджетного законодавства зафіксовано в акті ревізії контролюючого органу, то протокол про порушення вимог бюджетного законодавства не складається.

На підставі зазначеного протоколу або акту ревізії уповноважений орган приймає протягом трьох робочих днів з дня його надходження розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 21.

При цьому уповноваженими органами є Мінфін, органи Державної казначейської служби, Держаудитслужби, місцеві фінансові органи, головні розпорядники бюджетних коштів.

У листі, що коментується, Мінфін звертає особливу увагу на те, що такий захід впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами, може бути застосовуваний повторно.

Так, відповідно до п. 14 Порядку № 21 відновлення операцій з бюджетними коштами не позбавляє уповноважені органи права повторного застосування такого заходу впливу за порушення вимог бюджетного законодавства, як зупинення операцій з бюджетними коштами, до тих же розпорядників та/або одержувачів у разі неусунення або вчинення зазначених порушень у подальшому.

Тому будьте уважні. Якщо, наприклад, бюджетна установа проведе попередню оплату за товар вартістю 200 тис. грн. строком на три місяці, чим порушить умови п.п. 1 п. 1 постанови № 117, до такої бюджетної установи буде застосовано зупинення операцій з бюджетними коштами. Якщо ж та сама бюджетна установа в подальшому ще раз допустить порушення та «проавансує» товари, роботи чи послуги з порушенням строків та умов, передбачених постановою № 117, то уповноважений орган повторно зупинить операції з бюджетними коштами на рахунках такої бюджетної установи — порушника.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі