Теми статей
Обрати теми

Заборона розміщення тимчасових споруд: чи правомірно?

Станкус Тетяна, заступник головного редактора газети «Бюджетна бухгалтерія»
Чи є правомірною заборона розміщення тимчасових споруд комунальної та приватної власності органом місцевого самоврядування за умови відсутності детальної схеми та генерального плану?

Насамперед зазначимо, що тимчасова споруда (далі — ТС) торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності — це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. На сьогодні це Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. № 244 (далі — Порядок № 244).

За рішенням сільської, селищної, міської, районної ради розробляється комплексна схема розміщення ТС та архітектурний тип ТС суб’єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та затверджуються рішенням (розпорядженням, наказом) виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

Розроблення комплексної схеми розміщення ТС та архітипу здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством.

Комплексна схема розміщення ТС у межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо), мікрорайону (кварталу), населеного пункту — це текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування ТС, розроблені з урахуванням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою.

Як зазначено в п. 1.12 Порядку № 244, при розміщенні ТС ураховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами.

Підставою для розміщення ТС є паспорт прив’язки ТС.

Замовник, який має намір установити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою в довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються:

— графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив’язкою до місцевості;

— реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

При цьому зазначений перелік документів є вичерпним.

Відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

При цьому у разі відсутності у складі відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради органу з питань містобудування та архітектури відповідність намірів щодо місця розташування ТС на території сільської, селищної, міської ради визначає орган з питань містобудування та архітектури відповідної районної державної адміністрації за територіальною належністю. У такому випадку строк розгляду заяви становить 15 робочих днів.

Згідно із п. 2.5 Порядку № 244 про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності) будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом трьох робочих днів з дня такого визначення відповідності намірів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.

Для оформлення паспорта прив’язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив’язки ТС, до якої додає:

— схему розміщення ТС, яка наведена у додатку 1 до Порядку № 244;

— ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб’єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;

— схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб’єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів України» від 06.09.2005 р. № 2807-IV;

— технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив’язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Відповідно до п. 2.14 Порядку № 244 паспорт прив’язки ТС не надається за умов:

— подання неповного пакета документів, визначених п. 2.6 Порядку № 244;

— подання недостовірних відомостей, зазначених у п. 2.6 Порядку № 244.

Ненадання паспорта прив’язки з інших підстав не допускається.

Дія паспорта прив’язки призупиняється за таких умов:

— необхідність проведення планових ремонтних робіт на земельній ділянці, на якій розміщена ТС, — з обов’язковим попередженням власника ТС за 1 місяць та наданням тимчасового місця для розміщення такої ТС;

— необхідність проведення аварійних ремонтних робіт на земельній ділянці, на якій розміщена ТС, — без попередження.

Дія паспорта прив’язки ТС анулюється за таких умов:

— недотримання вимог паспорта прив’язки при її встановленні;

— невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив’язки;

— надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у п. 2.6 Порядку № 244, під час підготовки паспорта прив’язки ТС.

Також зазначимо, що відповідно до ст. 12 Закону України «Про основи містобудування» від 16.11.92 р. № 2780-XII до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території — детальних планів територій.

До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать:

— затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території;

— визначення територій для містобудівних потреб;

— унесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.

Містобудівна документація — це затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій.

Містобудівна документація є основою для:

— вирішення питань раціонального використання територій, регулювання розселення;

— підготовки обґрунтованих пропозицій щодо встановлення та зміни меж населених пунктів;

— підготовки вихідних даних для розробки землевпорядної документації;

— вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єктів містобудування та упорядкування територій;

— вирішення питань щодо вилучення (викупу), передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб.

Тож, як бачимо, чинне законодавство не містить норми щодо заборони розміщення тимчасових споруд комунальної та приватної власності органом місцевого самоврядування за умови відсутності детальної схеми та генерального плану. Також замовник розміщення ТС жодним разом не відповідає за розроблення та затвердження містобудівної документації, тож і не має відповідати за її відсутність.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі