Однозначно відповісти на це запитання одразу не вийде. Прямих норм, які б вказували на можливість чи неможливість виконання керуючим справами виконавчого комітету обов’язків заступника голови, немає.
Тож проаналізуємо наявні норми та «увімкнемо» логіку.
Відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III (далі — Закон № 2493) посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради «заповнюються» шляхом затвердження відповідною радою. Тобто процедура добору однакова.
Тепер дивимося на функціонал.
Посадових обов’язків заступника голови жодним нормативним актом не визначено. Водночас у назві посади є «підказка» — заступник голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
Тож це — особа, яка координує, керує діяльність виконавчих органів ради. Зазвичай ці види комунікації з виконавчими органами ради відбуваються за конкретними напрямами, тобто згідно з розподілом обов’язків. Повноваження виконавчих органів визначені главою 2 розділу II Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі — Закон № 280).
Тепер щодо керуючого справами виконавчого комітету. Тут, як кажуть, «є де розгулятися».
1. Законом № 280 (ст. 51) визначено, що є виконавчим комітетом ради.
2. Статтею 52 цього ж Закону визначено повноваження виконавчого комітету, а ст. 53 — механізм організації його роботи.
3. Наказом Національного агентства України з питань державної служби від 07.11.2019 № 203-19 визначено типові професійно-кваліфікаційні характеристики посадових осіб місцевого самоврядування (далі — ТПКХ).
У ТПКХ керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету (апарату) місцевої ради визначені, зокрема, завдання, обов’язки та повноваження за цією посадою. Виокремимо з них основні обов’язки саме керуючого справами виконкому:
— взаємодія між структурними підрозділами виконавчого комітету (апарату) ради, виконавчими органами ради, підвідомчими підприємствами, установами, організаціями;
— організаційне, правове, матеріально-технічне, господарське забезпечення діяльності виконавчого комітету;
— планування, підготовка засідань та нарад, контроль виконання рішень;
— методичне керівництво та контроль за веденням діловодства в структурних підрозділах виконавчого комітету, спрямування роботи з цього питання у виконавчих органах, підвідомчих підприємствах, установах, організаціях;
— робота за кадровими, антикорупційними, комунікаційними напрямками.
Тож, як бачимо, посада керуючого справами виконавчого комітету покликана забезпечувати діяльність саме виконавчого комітету як колегіального органу.
Зараз давайте «увімкнемо» логіку і відповімо на запитання читача.
1. Посади за процедурою затвердження на них відповідних осіб однакові.
2. За функціоналом обидві посади комунікують з виконавчими органами.
3. Водночас обов’язками керуючого справами є опіка роботою виконкому, а заступника — конкретних виконавчих органів.
Отже, з урахуванням усього зазначеного, можна сказати, що керуючий справами виконавчого комітету може (теоретично) виконувати обов’язки заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, але за конкретними напрямами або сегментами роботи заступника, які будуть притаманні його основній діяльності за посадою.
Водночас постає питання доцільності такої заміни, і ось чому.
В ідеальному варіанті кожен заступник голови опікується тією чи іншою сферою відносин (освітня, медична, соціальна, земельна, житлово-комунальне господарство тощо), відповідно — має бути фахівцем за певними напрямами. От тут і виникають сумніви щодо того, що керуючий справами зможе стати повноцінною «заміною» «профільного» заступника.
Ба більше, виникає й інше питання — процедурне: хто має здійснити покладення обов’язків заступника голови на керуючого справами? Чи достатньо тут буде розпорядження голови, чи все ж таки раціонально робити це рішенням сесії? Адже коли розглядаються кандидатури на посади заступника голови, керуючого справами, депутати приймають відповідне рішення, враховуючи їх досвід, кваліфікацію, професійність тощо. Тож логічніше б було все ж таки функцію покладання обов’язків залишити саме за радою.
Але, на нашу думку, знову ж таки треба виходити з реалій. Якщо ми говоримо про «заміну» на час хвороби, то недоцільно чекати сесії та й часу на це немає, отже, «замінити» такого заступника цілком може сам голова, бо він, власне, і так відповідає за всі напрями діяльності всіх органів та сфер місцевого самоврядування. А от на час відпустки заступника голови, про яку всі знають завчасно (бо є графік відпусток), будь ласка, — питання можна винести на сесію. Якщо ж на сесії не буде підтримано цю пропозицію, то доведеться голові на час відпустки заступника більше ніж завжди приділяти увагу відповідним сферам та напрямам.