Теми статей
Обрати теми

Обсяг підвищення кваліфікації: визначаємо для викладача технікуму

Гаращук Ольга, завідувач відділу вищої школи і науки ЦК Профспілки працівників освіти і науки України
У технікумі на посаді викладача працює педагогічний працівник, який у 2022 році повинен пройти чергову атестацію. Чи встановлено на законодавчому рівні норму годин для підвищення кваліфікації, яку він має виконати перед атестацією? Як проводиться підвищення кваліфікації в умовах карантинних обмежень?

Обсяг підвищення кваліфікації

Заклади освіти, в яких працюють педагогічні працівники, сприяють їхньому професійному розвитку та підвищенню кваліфікації. Останнє є необхідною умовою для атестації педпрацівника. Такий припис містить ч. 4 ст. 59 Закону про освіту1.

1 Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.

ВАЖЛИВО!

Педпрацівникам гарантовано право на безоплатне підвищення кваліфікації за різними видами і формами, перелік яких не обмежено

Вид, форму та суб’єкта підвищення кваліфікації педагог обирає самостійно. А ось річний план підвищення кваліфікації затверджує педагогічна рада закладу освіти на основі пропозицій педпрацівників (ч. 3 ст. 59 Закону про освіту).

Згідно з ч. 2 ст. 24 Закону про передвищу освіту2 щорічне підвищення кваліфікації педпрацівників закладів фахової передвищої освіти здійснюється відповідно до Закону про освіту. Загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педпрацівника закладу фахової передвищої освіти упродовж п’яти років не може бути меншою за 120 годин. При цьому певна кількість годин обов’язково має бути спрямована на вдосконалення знань, вмінь і практичних навичок у роботі зі студентами з особливими освітніми потребами та дорослими студентами. Обсяг щорічного підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти встановлюється засновником або уповноваженим ним органом.

2 Закон України «Про фахову передвищу освіту» від 06.06.2019 р. № 2745-VIII.

Порядок підвищення кваліфікації педпрацівників, включаючи порядок оплати, умови і порядок визнання результатів підвищення кваліфікації, затверджено КМУ. Таку умову передбачено ч. 6 ст. 59 Закону про освіту. Саме на її виконання Кабмін затвердив Порядок № 8003.

3 Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 21.08.2019 р. № 800.

Так, передбачено, що підвищення кваліфікації педпрацівниками здійснюється згідно з планом закладу освіти на певний рік. Пряму вказівку на це містить абз. 2 п. 8 вищезгаданого Порядку. При цьому рекомендовані норми годин для підвищення кваліфікації педагогів наведено у листі МОН від 04.11.2019 р. № 1/9-683. Вони стосується лише тих осіб, які атестуються у відповідному році. Зокрема, для атестації педпрацівника закладу передвищої освіти у 2021 році рекомендований обсяг підвищення кваліфікації становить 60 годин.

Стосовно норми підвищення кваліфікації відповідні роз’яснення МОН було надано у листі від 04.03.2020 р. № 1/9-141. У ньому зазначено, що чинним законодавством не визначено ані мінімальної, ані максимальної кількості годин, які педпрацівник має присвятити своєму професійному розвитку протягом одного року.

Це питання вирішують самі педпрацівники з урахуванням обставин і можливостей (у тому числі фінансових). Вони обговорюють та узгоджують ці моменти на педраді.

Водночас щорічне підвищення кваліфікації є обов’язком і невід’ємною складовою педагогічної діяльності кожного педпрацівника закладу освіти. І оскільки щорічної норми підвищення кваліфікації для педагогів законодавчо не встановлено, цей обсяг визначає кожен педпрацівник. Ці обсяги має затвердити педрада закладу освіти та включити до відповідного річного плану підвищення кваліфікації.

До речі, про обов’язкову, законодавчо визначену норму годин підвищення кваліфікації, необхідну при атестації (для викладачів закладів передвищої освіти — 120 годин). Ця вимога запрацює лише з 2022 року. Адже обов’язок щорічно удосконалювати педагогічну майстерність виник у педпрацівників починаючи з 28.09.2017 р. (з моменту набуття чинності Закону про освіту).

Тобто при атестації педагогічних працівників єдиною на сьогодні вимогою є лише необхідність підтвердження факту щорічного, починаючи з 2017 року, підвищення кваліфікації. При цьому форма і вид підвищення кваліфікації можуть бути будь-якими. А от обсяг щорічного підвищення кваліфікації має відповідати затвердженому педрадою відповідного закладу освіти.

Тож якщо викладач технікуму атестуватиметься у 2022 році, він зобов’язаний накопичити, «добрати» необхідні години підвищення кваліфікації протягом 2021 — 2022 навчального року.

Таким чином, при атестації він зможе підтвердити наявність обов’язкових 120 годин підвищення кваліфікації.

Підвищення кваліфікації в умовах карантину

В умовах карантинних обмежень МОН рекомендує закладам післядипломної освіти проводити підвищення кваліфікації педпрацівників з використанням дистанційних технологій. Адже Законом про освіту не встановлено умови щодо обов’язковості застосування тієї чи іншої форми підвищення кваліфікації залежно від проходження процедури підвищення кваліфікації з відривом чи без відриву від освітнього процесу. Усі свої рекомендації з цього приводу Міністерство виклало у листі від 12.06.2020 р. №1/9-323.

На час підвищення кваліфікації педпрацівником відповідно до затвердженого плану за ним зберігається місце роботи та середня зарплата (п. 35 Порядку № 800).

Звісно, тут йдеться про підвищення кваліфікації з відривом від освітнього процесу та в обсязі, визначеному законодавством.

Майте на увазі: для педагогів, направлених на підвищення кваліфікації з відривом від освітнього процесу, встановлено гарантії, передбачені постановою № 6954. До цих гарантій належать:

4 Постанова КМУ «Про гарантії і компенсації для працівників, які направляються для підвищення кваліфікації, підготовки, перепідготовки, навчання інших професій з відривом від виробництва» від 28.06.97 р. № 695.

• збереження середньої зарплати за основним місцем роботи за час навчання;

• оплата проїзду до місця навчання і назад;

• відшкодування витрат на винаймання житла;

• виплата добових.

Якщо педпрацівник підвищує кваліфікацію дистанційно, він не несе витрати на проїзд та проживання. Відповідно, й компенсувати їх не потрібно. Добові також не виплачуються. Адже вони прив’язані до поїздки.

Отже, при дистанційному проходженні курсів підвищення кваліфікації слід виплачувати лише середній заробіток (див. лист Мінекономіки від 18.06.2020 р. № 3511-06/37744-09).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі