Відпочинок дітей за рахунок місцевих бюджетів
Основні засади державної політики у сфері оздоровлення та відпочинку дітей визначає Закон № 375*.
* Закон України «Про оздоровлення та відпочинок дітей» від 04.09.2008 № 375-VI.
При цьому державну програму оздоровлення та відпочинку дітей розробляє і затверджує Кабмін згідно з ч. 1 ст. 25 Закону № 375.
На виконання цієї статті на сьогодні оздоровлення та відпочинок дітей здійснюється за кошти державного бюджету відповідно до постанови № 462*.
Утім, місцеві ради також цілком можуть організувати оздоровлення та відпочинок дітей. Про це свідчить ч. 2 ст. 25 Закону № 375. Так, органи місцевого самоврядування розробляють і затверджують відповідні програми з оздоровлення та відпочинку дітей, фінансування яких здійснюється за рахунок місцевих бюджетів.
Для цього місцеві ради можуть приймати рішення щодо виділення коштів на організацію відпочинку певних категорій дітей, які проживають на території підлеглої громади. Це можуть бути діти-сироти, діти з інвалідністю, діти з багатодітних сімей, діти з малозабезпечених сімей, діти, постраждалі від збройної агресії РФ тощо. До речі, перелік категорій дітей, які потребують особливої соціальної уваги, наведений у абз. 14 ч. 1 ст. 1 Закону № 375.
Окрім оплати безпосередньо путівок для дітей, за рахунок місцевих бюджетів також можуть проводитися видатки на проїзд дітей до місця відпочинку. Водночас проїзд може бути організовано централізовано самою місцевою радою. В такому разі видатки на проїзд повинні бути передбачені у відповідній місцевій програмі з оздоровлення та відпочинку дітей.
В яку чергу провести видатки?
У період дії воєнного стану передусім варто поцікавитися, в яку чергу можна провести ті чи інші видатки. Для цього звертаємось до норм Порядку № 590*.
Так, за рахунок коштів загального фонду у другу чергу п. 19 Порядку № 590 дозволено проводити видатки на оплату послуг з оздоровлення і відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки. Зокрема, йдеться про видатки на оздоровлення та відпочинок у дитячих оздоровчих таборах державних підприємств «Міжнародний дитячий центр «Артек», «Український дитячий центр «Молода гвардія» і в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку вищої категорії, які розташовані в гірських районах (районах, в яких розташовані населені пункти, віднесені до категорії гірських).
Вважаємо, що до цієї категорії видатків цілком можна віднести і видатки на проїзд дітей до закладу відпочинку. Адже останні фактично є частиною видатків на організацію оздоровлення та відпочинку дітей.
При цьому зверніть увагу: у п. 19 Порядку № 590 йдеться про певні категорії закладів оздоровлення та відпочинку дітей. З огляду на це, якщо заплановано виділення коштів з місцевого бюджету на оздоровлення і відпочинок дітей в інших, ніж визначено п. 19 Порядку № 590, закладах, такі видатки можливо провести лише у третю чергу.
Який КПКВК застосувати?
Усі видатки місцевих бюджетів мають знайти свої відображення у відповідних бюджетних програмах. При затвердженні і виконанні бюджетних програм видатки розподіляються за відповідними КПКВК. Обираємо такі коди відповідно до наказу № 793*.
Видатки на оздоровлення і відпочинок дітей, у т. ч. на проїзд до місць відпочинку, слід планувати і здійснювати за КПКВК 3140 «Оздоровлення та відпочинок дітей (крім заходів з оздоровлення дітей, що здійснюються за рахунок коштів на оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи)».
Який КЕКВ застосувати?
Щодо обрання КЕКВ, то традиційно виходимо з економічної суті платежу та керуємося Інструкцією № 333*.
Виходячи з п.п. 4 п.п. 2.2.8.2 Інструкції № 333, видатки на проведення організаційних робіт і заходів з оздоровлення та відпочинку дітей слід планувати і проводити за КЕКВ 2282 «Окремі заходи по реалізації державних (регіональних) програм, не віднесені до заходів розвитку».
Водночас видатки на компенсацію витрат, пов’язаних з проїздом на лікування хворої дитини та супроводжуючого за направленням медичних закладів слід планувати і проводити за КЕКВ 2730 «Інші виплати населенню» (п.п. 7 п.п. 2.5.3 Інструкції № 333).