Теми статей
Обрати теми

Чим замінити вередливу «аську»

Редакція БК
Стаття

Чим замінити вередливу «аську»

 

img 1

Трохи більше місяця тому добра половина інтернет-співтовариства не на жарт сполохалася через проблеми з ICQ — найпоширенішим засобом миттєвого обміну повідомленнями в мережі Інтернет. Це й не дивно, ураховуючи популярність «аськи», а також те, що за її допомогою не тільки «марнують робочий час» (як досі думають деякі надмірно консервативні керівники), а й активно ведуть ділові контакти. Мої позаштатні автори не дадуть збрехати — з більшістю з них ми спілкуємося саме за допомогою «аськи». Природно, «асьчині примхи» змусили задуматися над загальнодоступною альтернативою, на роль якої ідеально підійшов Jabber. Адже якщо у вас є акаунт на gmail.com, livejournal.com або «Яндексі» — у вас уже є й Jabber-акаунт. Що може бути простіше?

Юрій ЦИГАНОК, головний редактор, сертифікований бухгалтер-практик (CAP)

 

Чому вередувала «аська»

Усім відомо, що мегапопулярний сервіс ICQ (співзвучно «I Seek You» — «я шукаю тебе») належить компанії America OnLine (AOL)*, яка, звісно, прагне заробити на ньому більше грошей (у чому загалом немає нічого недозволеного). Робить це вона шляхом примусового показу реклами через однойменну програму-клієнт ICQ.

* До речі, ви в курсі, що юридично ваш номер ICQ належить не вам, а саме компанії AOL, яка може закрити всю цю лавочку в будь-який момент? А також, що

вся інформація, яка пересилається по ICQ, є власністю AOL. Не в курсі? Адже так воно насправді і є.

Однак переважна кількість користувачів вважають за краще працювати не з офіційною програмою-клієнтом, а з альтернативними клієнтами (QIP, Miranda тощо). Вони не показують реклами, та й до того ж самі по собі «легші», зручніші та функціональніші. Наприклад, у нашому видавництві та серед моїх контактів найбільшого поширення набув QIP. Зрозуміло, що такий стан речей не міг довго влаштовувати компанію AOL, і вона вирішила нагадати «хто в домі господар».

Користувачі мережі ICQ, які користуються альтернативними клієнтами, отримали повідомлення, що їх версія клієнта застаріла або не підтримується. «Сервер ICQ не підтримує неавторизованих або таких, що не належать до ICQ, сервісів-імітаторів та їх аналогів» — свідчив напис на офіційному сайті ICQ.com. При цьому користувачам пропонувалося скачати та встановити оригінальну програму-клієнт. Ставку було зроблено на те, що дуже багато користувачів міцно «зав'язані» на «аську». Особливо ті, у кого всі ділові контакти відбуваються через спілкування в он-лайн.

У перші дні, поки не з'явилися оновлення для альтернативних програм-клієнтів, перед постраждалими користувачами гостро постало запитання: що робити? Оскільки це була вже не перша така витівка AOL, багато хто просто вирішив дочекатися виходу оновлених версій звичних QIP та Miranda. Хтось не став чекати та встановив оригінальну програму-клієнт, але в разі появи оновленої версії звичного альтернативного клієнта тут же скачав та встановив її, щоб користуватися «аською» у звичний спосіб.

Однак майже відразу за відключенням альтернативних клієнтів наприкінці січня відбулося наступне — в перших числах лютого. І от тут уже у багатьох увірвався терпець. Активізувалися настрої щодо переходу на вільний протокол Jabber. Хтось у ті дні перейшов на Skype**, інші — на GTalk***. Звісно, з черговим оновленням Miranda та QIP істерія почала спадати, і народ став повертатися до ICQ. Проте багато користувачів, у тому числі в нашому видавництві, встигли освоїти для себе нові канали комунікації, а деякі навіть не захотіли їх міняти. І тому знайшлися вагомі причини, про які і йтиметься далі.

** Докладно про Skype розповідалося у статті Д. Бабаєва «Поговоримо за допомогою Skype» (див. «Б & К», 2007, № 15). Однак Skype призначено, швидше за все, для голосового спілкування он-лайн, що потрібно далеко не всім. Урешті-решт, для ділових дзвінків у межах України часто достатньо робочого телефону. А засіб миттєвого обміну текстовими повідомленнями у Skype є лише допоміжною функцією і не досить розвинений.

*** Про сервіс GTalk, що використовує, до речі, саме протокол Jabber, розповідала Н. Григор’єва у статті «Google Talk» (див. «Б & К», 2008, № 17).

 

Що таке Jabber

img 2    Jabber (з агнл. — базікання, балаканина) — система миттєвого обміну повідомленнями та інформацією про присутність на основі відкритого протоколу XMPP. Не вдаватимуся до сенсу цієї абревіатури — користувачам він не важливий. А от що дійсно важливо зрозуміти, так це те, що Jabber — це не черговий ICQ-клієнт, а принципово нова вільна система онлайн-спілкування, що має набагато більші можливості й до того ж безпечніша.

А ще замість безликих номерів для ідентифікації користувачів у Jabber застосовується звичний усім користувачам електронної пошти принцип. Наприклад, зареєструвавшись на сервері Google під ім’ям «

user», ви автоматично отримуєте jabber-акаунт «user@gmail.com», що збігається з адресою електронної пошти. Дуже зручно, чи не так?

При цьому, влившись у лави користувачів Jabber, вам не доведеться розривати відносини із «закоренілими» користувачами ICQ, адже у Jabber створено систему шлюзів з усіма популярними системами миттєвого обміну повідомленнями. Але давайте про все по черзі.

 

ДЕ ХОЧЕШ — ТАМ І РЕЄСТРУЙСЯ

На відміну від комерційних систем миттєвих повідомлень, таких як ICQ (а також менш поширені в нас MSN чи Yahoo), Jabber є децентралізованою, розширюваною та відкритою системою. У принципі будь-який бажаючий може відкрити свій сервер миттєвих повідомлень, реєструвати на ньому користувачів та взаємодіяти з іншими серверами Jabber. На сьогодні з числа найпопулярніших інтернет-ресурсів такими серверами є:

Google.com , LiveJournal.com , «Яндекс» (yandex.ru).

Серед спеціалізованих jabber-серверів найбільш відомі:

jabber.org — офіційний сервер проекту Jabber;

jabber.kiev.ua — київський сервер;

jabber.ru — перший російський сервер;

jabber.org.by — білоруський сервер.

Звісно, це далеко не всі сервери, що існують. Одних лише загальнодоступних jabber-серверів значно більше. Не говорячи вже про те, що зараз багато організацій та приватних компаній (включаючи, до речі, і ВКК «Фактор») на додаток до поштових серверів відкривають свої власні jabber-сервери. У багатьох компаніях Jabber стає корпоративним стандартом, витісняючи обридлу системним адміністраторам «аську» (яка, як стверджують, робить корпоративні мережі вразливими для зловмисного втручання ззовні).

Реєструючись на jabber-сервері, користувач отримує свій унікальний JabberID, який складається з імені користувача та адреси jabber-сервера, розділених звичною «собачкою» — @. Наприклад, користувач Вася Пупкін, який зареєструвався з ніком

vpupkin на сервері jabber.org, матиме JabberID — vpupkin@jabber.org .

Отже, зареєструвавшись на одному з jabber-серверів, ви можете обмінюватися миттєвими повідомленнями з користувачами будь-якого з них.

 

ВИКОРИСТОВУЙ БУДЬ-ЯКУ ПРОГРАМУ-КЛІЄНТ

Так само, як можна вільно вибрати jabber-сервер, можна вибрати і будь-яку з існуючих програм-клієнтів Jabber (з їх списком можна ознайомитися на

www.jabber.org/web/Clients ). І при цьому, на відміну від AOL з її «аською», ніхто не «погрожуватиме вам пальчиком», періодично відмовляючи в підключенні.

На сьогодні мені відомо про існування, як мінімум, двох десятків jabber-клієнтів (причому не лише для комп’ютерів під управлінням різних ОС, а й для мобільних телефонів), і зусиллями ентузіастів їх кількість постійно зростає. Найвідомішими є GTalk, Pandion, Miranda IM і QIP Infium.

Перевагою програми-клієнта GTalk (

http://www.google.com/talk/intl/ru/index.html) є доступність та простота. Вона взагалі не потребує настроювання. Скачавши та встановивши її, ви просто вводите дані свого google-акаунта, і... «вуаля!».

Важливо!

GTalk можуть використовувати навіть користувачі, яким системна політика підприємств забороняє встановлювати програми на комп’ютер самостійно. Адже можна і зовсім обійтися без установлення будь-яких програм. Досить завантажити в інтернет-браузері гаджет «Google Talk», посилання на який є там же — на сторінці http://www.google.com/talk/intl/ru/index.html .

Інший клієнт — Pandion (

www.pandion.be) — на відміну від GTalk, не прив’язаний до одного конкретного сервера. Це невеликий (1,2 Мб) та приємний у використанні клієнт. Покроковий майстер настроювання допоможе здійснити такі дії, як реєстрація, підключення шлюзів тощо. Жодних труднощів не повинно виникнути навіть у початківців.

Щодо клієнтів Miranda IM (

www.miranda-im.org) та QIP Infium (www.qip.ru), то головна їх перевага — багатопротокольність. Це означає, що вони одночасно є клієнтами декількох систем, зокрема ICQ або Jabber, дозволяючи одночасно спілкуватися з користувачами обох систем і вести загальний список контактів.

У найближчих номерах я планую запропонувати увазі читачів докладніший огляд найпопулярніших jabber-клієнтів, а поки що продовжу свій «хвалебний гімн» самому Jabber.

 

JABBER — БЕЗПЕЧНИЙ

та НАДІЙНИЙ

Останнім часом стала доволі поширеною крадіжка інтернет-шахраями ICQ-номерів та паролів користувачів «аськи» з подальшим розсиланням усім знайомим від їх імені повідомлень з проханням відіслати «SMS на підтримку» (SMS, звісно, платні). Ви ще з таким не стикалися? Мені вже довелося зіткнутися.

Пригадаємо також про таку поширену напасть в ICQ, як крадіжка красивих номерів ICQ. Більшість коротких або красивих номерів — крадені, деякі — по кілька разів. Викрасти номер «аськи» не так уже й складно, є навіть цілі сайти, які займаються перепродажем/роздаванням красивих крадених номерів.

Усього цього, на щастя, немає в Jabber. Він підтримує такі засоби захисту та шифрування даних, якими ICQ не може похвалитися без допомоги сторонніх програм. JabberID, який часто збігається з адресою електронної пошти, дуже важко вкрасти, та і взагалі, який сенс комусь його красти?

Ще одна напасть в «асьці» — це спам. Наполегливі запрошення відвідати якийсь сайт або взяти участь в онлайн-голосуванні, або просто прохання когось для чогось авторизувати просто не залишають шансів зосередитися на роботі. Звичайно, більш-менш успішно боротися з цим дозволяє антиспам/антифлад-захист. Наприклад, коли я використовував QIP 2005, у його настройках було постійно включено опції «

Принимать сообщения только от тех, кто в контакт-листе», а для тих, хто не в контакт-листі, «Не принимать сообщения об авторизации». Проте достукатися до мене через «аську» сумлінним користувачам, яким дали мій номер, але яких у мене ще не було у списку, було практично неможливо. Для чого я про це згадав? Та для того, що структура Jabber-мереж сама по собі майже цілком унеможливлює спам. Більше жодної реклами та настирливих повідомлень!

До того ж, як уже неодноразово зазначалося, Jabber — система з децентралізованими серверами. Тобто, якщо один з них вийде з ладу, це не викличе падіння всієї мережі загалом. А підтримка його такими серйозними сервісами, як Google та інші, свідчить про правильність вибору.

 

ПОВНІСТЮ БЕЗОПЛАТНИЙ

Багато хто вважає «аську» безоплатною. Насправді це не зовсім так. Як уже зазначалося, за користування сервісом AOL намагається змусити користувачів дивитися рекламу і за це отримує гроші від рекламодавців. Щоправда, рекламу показує лише офіційний клієнт ICQ, альтернативні програми цього не роблять. Однак вони все одно вимушені її скачувати, інакше їх буде автоматично відключено від сервера.

Давайте порахуємо: простий рекламний банер розміром 463 х 60 пікселів, об’ємом у середньому 8,3 Кб скачується з сервера AOL кожні десять хвилин. Протягом 8-годинного робочого дня скачується: 8,3 Кб х 8 годин х 6 разів

» 400 Кб на день. За місяць виходить приблизно 10 Мб чистої реклами, гроші за яку йдуть прямо в кишеню AOL. А якщо «аська» включена весь день і по вихідних?

Звичайно, користувачів, які мають безлімітний Інтернет на роботі чи вдома, це не дуже хвилює. А от у деяких тарифних планах мобільного Інтернету це може обходитися користувачам «у копієчку».

Вам подобається оплачувати послуги, якими ви не користуєтеся?

 

СПІЛКУВАННЯ БЕЗ ОБМЕЖЕНЬ

Вам, мабуть, неодноразово доводилося читати в ICQ: «

Сообщение слишком длинное и не может бать доставлено». У Jabber немає жодних обмежень на розмір повідомлень та частоту розсилки.

Але, крім звичних по «асьці» функцій передачі повідомлень та файлів, зміни статусів,

Jabber пропонує додаткові способи спілкування, такі як:

— розраховані на багато користувачів конференції (тематичні чат-кімнати для необмеженої кількості користувачів);

— голосовий чат (наприклад, GoogleTalk);

— підтримку відеочатів тощо.

Останнім часом я багато думав про способи організації дистанційної роботи в редакції і дійшов висновку, що розраховані на багато користувачів конференції можуть бути дуже ефективним способом організації дистанційних нарад та редакційних колегій за участі авторів з інших міст.

Ну а переваги голосового чату та відеочату за наявності широкосмугового підключення до Інтернету, гадаю, пояснювати нікому не потрібно. Особливо за наявності родичів та друзів за кордоном.

До речі, щодо спілкування із «закордоном»! Вам колись доводилося спілкуватися по ICQ з іноземцями чи просто з людьми, які перебувають в іншій країні? Найімовірніше, вони, навіть знаючи вашу мову і маючи напохваті словник, усе одно не зрозуміють того, що ви написали, тому що отримають набір символів або знаків запитань, які неможливо прочитати. Уся справа в кодуванні, яких існує дуже велика кількість. У кожному регіоні використовується своє, часто вони несумісні між собою (особливо кирилиця з виключно латинськими кодуваннями).

У Jabber немає жодних проблем з кодуваннями. Для спілкування використовується одне універсальне кодування utf-8, яке містить у собі символи майже всіх мов світу, а також велику кількість спецсимволів і навіть китайські ієрогліфи.

 

ДЕ ЗАВГОДНО

До одного Jabber-акаунта можна одночасно заходити з декількох комп’ютерів, не боячись при цьому втратити важливе листування. Деякі сервіси (зокрема, GoogleTalk) зберігають історію листування на сервері, тобто, незалежно від того, де, за яким клієнтом та системою ви спілкувалися у своєму Jabber, жодне слово не буде втрачено.

Крім того, як ви вже знаєте, для використання Jabber не обов’язково мати напохваті встановлену програму-клієнт. Досить інтернет-браузера.

 

НЕ ВТРАЧАЮЧИ СТАРИХ КОНТАКТІВ

Перехід на Jabber зовсім не означає, що всі контакти в ICQ буде втрачено. Зовсім ні! Як уже зазначалося, у мережі Jabber реалізовано систему шлюзів до всіх популярних ІМ-протоколів, уключаючи ICQ, і навіть SMS (так, саме мобільних SMS) та багатьох інших. Тобто, маючи всього один Jabber-акаунт, ви можете спілкуватися з людьми з інших мереж, причому старий контакт-лист нікуди не подінеться. А можливо, він поповниться і новими користувачами Jabber.

 

Підсумовуючи мій сьогоднішній огляд можливостей Jabber, рекомендую постійним читачам ще раз прочитати статтю Н. Григор’євої «Google Talk» (див. «Б & К», 2008, № 17), яка підкаже й допоможе зробити перший крок до використання цього дійсно ефективного сервісу. Цілком імовірно, що вашим наступним кроком буде освоєння якогось більш просунутого jabber-клієнта, на кшталт QIP Infium або Miranda IM, в якому ви зможете вести всі свої онлайн-контакти. А на завершення хочу подякувати користувачу з ніком

meako на «Хабрахабр» (habrahabr.ru), чиї поради та підказки, розміщені на цьому сайті, дозволили особисто мені позбавитися від icq-залежності.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі