Теми статей
Обрати теми

Новини&Законодавство

Редакція БК
Новини

img 1

 

Зміна законів про оподаткування

16 червня 2010 року в газеті «Голос України», № 109 опубліковано Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.2010 р. № 2275-VI (далі — Закон № 2275). Цим Законом унесено істотні зміни до чинного законодавства в частині податкових перевірок, ставок акцизного збору, справляння ПДВ та податку на прибуток, обігу алкогольних напоїв тощо. Стисло зупинимося на найважливіших.

Законом № 2275 податковим органам надано повноваження на проведення нового виду перевірок — позачергових перевірок дотримання податкового законодавства у сфері трудових відносин. Підставою для цього може стати отримання податковою міліцією інформації про ухилення суб’єкта господарювання від оподаткування при нарахуванні (виплаті, отриманні) оподатковуваного доходу найманій особі. Способами такого ухилення можуть бути неукладення трудового договору з працівником, здійснення госпдіяльності без реєстрації тощо.

Крім того, збільшено можливу тривалість податкових перевірок та строки, на які перевірка може подовжуватися. Також передбачено можливість призупиняти перевірку на строк не більше 30 робочих днів із подальшим її відновленням.

Змінами, унесеними Законом № 2275 до Закону України «Про товарну біржу» від 10.12.91 р. № 1956-XII, установлено, що речі, визначені індивідуальними ознаками, якщо вони не продаються партією, а також будь-які вживані товари, уключаючи транспортні засоби, та капітальні активи не можуть бути предметом біржової торгівлі. Таке нововведення спрямовано насамперед на запобігання ухиленню від оподаткування власників транспортних засобів, які віднині будуть змушені реєструвати правочини з купівлі-продажу автомобілів у нотаріусів.

Починаючи зі звітного періоду, наступного за періодом набуття чинності Законом № 2275, разом із декларацією з ПДВ повинні подаватися копії реєстрів отриманих та виданих податкових накладних, причому в електронному вигляді (при цьому ДПАУ дано доручення забезпечити платників податків відповідним програмним забезпеченням). Крім того, у Прикінцевих положеннях Закону № 2275 йдеться про запровадження специфічного перенесення від’ємного значення ПДВ до 2011 року. Суть його полягає в тому, що до складу податкового кредиту наступного періоду включається тільки оплачена частина від’ємного значення. Неоплачена частина повинна відображатися в декларації окремим рядком, її можна буде включити до складу податкового кредиту тільки починаючи з першого звітного періоду 2011 року.

Щодо податку на прибуток, то Законом № 2275 запроваджено обмеження на перенесення збитків: їх можна відображати у складі валових витрат тільки в розмірі 20 % суми, що обліковується станом на 1 січня 2010 року. Ця норма, найімовірніше, повинна буде застосовуватися починаючи зі звітності за 9 місяців.

Згідно з унесеними змінами збільшено ставки акцизного збору на: пиво із солоду, алкогольні напої та тютюнові вироби, інші спеціальні бензини, інші легкі дистиляти, бензини моторні тощо. Крім того, віднині звільняється від акцизного збору експорт алкоголю та тютюну за умови підтвердження їх вивезення експортною ВМД (раніше звільнення експорту від акцизу, нагадаємо, відбувалося за умови надходження на валютний рахунок підприємства валютної виручки).

Торгувати вином столовим уроздріб можна без ліцензії та без РРО, але з використанням розрахункових книжок та КОРО (цей вид діяльності тепер виведено з-під дії Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР, який регулює алкогольно-тютюнову сферу). Також дозволяється продавати сидр та перрі (без додавання спирту) на підставі ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, яка вже є в суб’єкта господарювання (тобто отримувати окрему ліцензію на торгівлю цими алкогольними напоями тепер не потрібно).

Серед нововведень, що з’явилися в Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 р. № 309-VI і стосуються рентних та ресурсних платежів, слід звернути увагу на істотне (у 7,2 раза) підвищення з 1 липня

поточного року нормативів спецводозбору за використання води, що входить виключно до складу напоїв. Тепер за 1 куб. м використаної поверхневої води виробники напоїв сплачуватимуть 21,60 грн., а за 1 куб. м підземної — 25,20 грн.

(Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.2010 р. № 2275-VI)

 

Установлено мінімальний розмір допомоги по безробіттю у 2010 році

Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі — Фонд) установив мінімальний розмір допомоги по безробіттю у 2010 році.

Так, допомогу по безробіттю, що виплачується виходячи із розміру прожиткового мінімуму (відповідно до ч. 2 ст. 23 та ст. 33, з урахуванням ч. 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III, далі — Закон № 1533-ІІІ), установлено в таких розмірах:

— з 1 червня — 400 грн.;

— з 1 липня — 430 грн.;

— з 1 жовтня — 460 грн.;

— з 1 грудня — 500 грн

.

Розмір допомоги по безробіттю, що встановлюється залежно від страхового стажу безробітного та розміру його середньої заробітної плати (згідно з ч. 1 ст. 23, з урахуванням ч. 3 Прикінцевих положень Закону № 1533-III), установлено:

— з 1 червня — не менше 550 грн.;

— з 1 липня — не менше 600 грн.;

— з 1 жовтня — не менше 650 грн.;

— з 1 грудня — не менше 700 грн.

, але не вище за середню заробітну плату, що склалася за всіма видами економічної діяльності у відповідній області за минулий місяць.

Також визнано такою, що втратила чинність, постанову правління Фонду «Про мінімальний розмір допомоги по безробіттю у 2010 році» від 17.12.2009 р. № 142.

Постанова від 20.05.2010 р. № 175 набрала чинності з 1 червня 2010 року.

(Постанова правління Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття «Про мінімальний розмір допомоги по безробіттю у 2010 році» від 20.05.2010 р. № 175)

 

ПФУ вніс зміни до Інструкції про порядок
 обчислення і сплати пенсійних внесків

Постановою Пенсійного фонду України внесено зміни до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України (далі — Інструкція), затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1. Переважна частина змін пов'язана з приведенням Інструкції у відповідність до норм чинного законодавства.

1. Збільшення ставки внесків до Пенсійного фонду для платників фіксованого податку (далі — ФСП) з 1 січня 2010 року. До 2010 року для платників ФСП внесок на загальнообов’язкове пенсійне страхування визначався окремо за спеціальною ставкою, яка щорічно збільшувалася на 20 відсоткових пунктів від об’єкта оподаткування. У 2010 році розмір ставки внеску для таких платників досяг загального розміру і склав 33,2 %. Виходить, що з 2010 року платників ФСП прирівняно до «звичайних» роботодавців.

Таким чином, у 2010 році платники ФСП сплачуватимуть внесок до ПФУ за ставкою 33,2 % суми фактичних витрат на оплату праці працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат, а якщо на підприємстві працюють інваліди, то за ставкою 4 %.

Відповідно змінилися розміри ставок для визначення мінімального страхового внеску для застрахованих осіб, які працюють у платників ФСП. Так, з 1 січня 2010 року для зазначених осіб розмір мінімального страхового внеску визначається шляхом множення мінімального розміру заробітної плати, установленої законом на час, за який здійснюється розрахунок сум страхових внесків, на:

35,2 % (для працівників, крім інвалідів);

6 % (для працівників-інвалідів).

2. Крім цього, згідно з унесеними до п. 6.6 Інструкції змінами не включаються до розміру фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, що підлягають відшкодуванню, додаткові пенсії, додаткові витрати на виплату підвищеного розміру пенсії, доплати, надбавки та підвищення, призначені відповідно до законодавства України, які виплачуються за рахунок інших джерел, ніж кошти ПФУ.

3. Зазначеною постановою виключено п. 6.9 Інструкції, яким передбачалося стягнення з нарахуванням пені та штрафних санкцій, несплачених та/або несвоєчасно сплачених сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, та п. 11.10 Інструкції, яким регламентувався облік відрахувань з деяких видів операцій.

4. Розширено перелік підстав для прийняття рішень про накладення штрафів. Так, підставою для прийняття рішення про накладення штрафу у розмірі 5 % за донарахування сум своєчасно не нарахованих і не сплачених страхових внесків віднині є звіт про суми нарахованої заробітної плати (грошового забезпечення, доходу) застрахованих осіб та суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до органів ПФУ, звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до органів ПФУ. Згадані звіти включено і до переліку документів, які є підставою для нарахування пені.

А підставою для прийняття рішення про накладення штрафу в розмірі 10 % суми страхових внесків за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою або подання недостовірних відомостей тепер є не тільки акт про зазначене порушення, складений у довільній формі, а й акт перевірки.

Документами, які є підставою для нарахування пені, згідно з унесеними постановою змінами, є звіт про суми нарахованої заробітної плати (грошового забезпечення, доходу) застрахованих осіб та суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до органів ПФУ з додатною сумою; звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб і суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до органів Пенсійного фонду України з додатною сумою.

5. У новій редакції викладено додаток 17 «Рішення про застосування фінансових санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності до органів Пенсійного фонду». Крім того, з’явиться новий додаток 17а «Рішення про застосування фінансових санкцій за подання до органів Пенсійного фонду

недостовірних відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку».

Також цією постановою викладено в новій редакції додатки 6, 7 і 8 до Інструкції та додано новий додаток 8а. Зазначені додатки складаються фахівцями органів Пенсійного фонду, тому зміни лише побічно стосуватимуться роботодавців, які повинні відшкодовувати витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пільгових пенсій.

(Постанова Пенсійного фонду України «Про затвердження Змін до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України» від 11.05.2010 р. № 9-4)

 

Нова ПДВ-звітність подається починаючи зі звітного періоду за червень 2010 року

Як відомо, наказом ДПАУ «Про внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість» від 12.05.2010 р. № 313 унесено зміни до форм звітності з податку на додану вартість та затверджено нову форму податкової декларації з податку на додану вартість (спеціальна) для сільськогосподарських підприємств.

Наказ № 313 (а отже, і нові форми ПДВ-звітності) у зв’язку з офіційним опублікуванням набрав чинності з 11 червня 2010 року.

Тим часом ДПАУ листом від 09.06.2010 р. № 11288/7/16-1117 повідомила, що декларація з податку на додану вартість (спеціальна) та інші зміни до податкової звітності, передбачені наказом № 313, застосовуються починаючи зі звітності за червень 2010 року, яка подається не пізніше 20 липня (джерело інформації — сайт ДПА в Житомирській обл. http://dpa.zt.ua).

(Лист ДПАУ «Щодо внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість» від 09.06.2010 р. № 11288/7/16-1117)

 

Нацбанк знизив облікову ставку до 9,5 %

З 8 червня 2010 року Національний банк України понизив облікову ставку до 9,5 % річних. Нагадаємо, що з 12.08.2009 р. облікову ставку було встановлено на рівні 10,25 % річних.

Зауважимо, що розмір облікової ставки НБУ застосовується при нарахуванні пені згідно із Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» — береться 120 % річних облікової ставки на день виникнення податкового боргу або на день його погашення, залежно від того, яка з величин більша.

Крім того, облікова ставка НБУ використовується й при нарахуванні умовних процентів на суму позики від платника податку на прибуток, які включаються до складу валового доходу позичальника (п.п. 1.22.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі